LG Insight, 15. januar 2013 Inspirationskonference - Stik de unge kursen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DIN STIFINDER SYGEMELDT? LAD OS HJÆLPE…
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Integrated Children’s System
Rehabiliteringscenter for etniske kvinder i Danmark  Etableret som 4 årigt forsøgsprojekt i 2004  Finansieret af SATS puljen- statsmidler  Evalueret.
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
17½ års samarbejde i Aarhus
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Vigtig diagnoseforståelse i pædagogisk arbejde:
Ebbe Henningsen Landsformand At være pårørende – håb og muligheder.
Psykoedukation til unge i OPUS
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin påLæssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse.
Erfaringen viser, at dette er begyndelsen på en
Medborgerskab – på sporet
Børn, bevægelse og motivation
Underviser Ronny Højgaard Larsen
SPORT & PENGESPIL. SPILLEPROBLEMER ”Vi spillede hele tiden i pauserne til træning, i tiden mellem træning og kamp, i busserne til og fra kamp. Det kunne.
Skabelon til EGU-præsentation målrettet unge i målgruppen
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Lone Bojsen og Nicoline Misser UU-Center Sydfyn  Hvad karakteriserer vores unge?  Roller i mentorskabet.
Mentorordning i Skive.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Fem Faktor Modellen Anvendt på personlighedsvurdering og behandling af stofmisbrugere.
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
Forældresamarbejde PUC Taarnby d. 22 marts 2012
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Arbejdsmiljørådgivning anno 2009 – vilkår, udfordringer og dilemmaer Udviklingen af samarbejdsrelationen mellem AM-rådgiveren og virksomheden Jens Voxtrup.
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin på Læssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse. Projektet er lavet i samarbejde med Århus.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Udgangspunktet for pilotprojektet Færre gennemfører en ungdomsuddannelse Barriererne i uddannelsessystemet.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Maskulinitet.
Udfordrende elever 8.oktober 2014 kl del 2
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
Den inkluderende skole
SPORT & PENGESPIL. SPILLEPROBLEMER ”Vi spillede hele tiden i pauserne til træning, i tiden mellem træning og kamp, i busserne til og fra kamp. Det kunne.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
v. Lise Amholt, Københavns kommune
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Ungebasen.
Else Christensen Socialforskningsinstituttet
Relationskompetence – hvad er det?
Motiver, motivation og barrierer.
KL-projekt 24. September Forebyggelse og Misbrug - § 17, stk 4 udvalg / Bjarke V. Bruhn-Rasmussen.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Anvendelsesorientering på FLOW Målgruppe: FLOW teater – unge som på STX Anvendelse – forstået som i umiddelbar relation til deres liv og tværfagligt Fagligt.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
22. September 2010, Kommunernes Landsforening 5 udfordringer – 5 løsninger.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Køn, arbejde og økonomiske muligheder Landstingssalen 8. marts, 2010 Bent Greve Roskilde Universitet.
7. klasse.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
U18 i Odense Samarbejdet mellem behandling og myndighedsområdet.
Insert picture in this frame Grid Projekt Go-For-It Oktober Securitas, Morten Enghave.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
’Unge med handicap’ Handicapbegrebet under lup - hvad betyder det for praksis i jobcentrene? Silkeborg 2. oktober 2009.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Unge og rusmidler - brug eller misbrug? Konference – Unges misbrug Torsdag den 28. januar Ib Hansen Mobil:
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
1 Faglige og praktiske kompetencer Dårlig skolegang, ofte ikke folkeskolen afgangseks. Personlige kompetencer Rastløse – svært ved at indordne sig ift.
Læring fra de gode eksempler i hverdagen Frederiksbergs samarbejde mellem UU og den boligsociale indsats Januar 2016.
Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. EFTERVÆRN STØTTE TIL TIDLIGERE ANBRAGTE.
SOLRØD KOMMUNE | JOB- OG SOCIALCENTER Visitation til rehabiliteringsteam og ressourceforløb i Solrød Kommune Dorthe Torstensen, Leder af Social Service.
Spot på æresrelaterede konflikter – symptomer og mestringsstrategier UU Danmark 28. September 2016 Basim I. Osman cand. psych., aut. psykolog selvstændig.
Unges udsathed i forandring?
Ungestrategiens ledergruppe
EGU – hvad virker? EGU – et godt redskab til inklusion af unge til
Præsentationens transcript:

LG Insight, 15. januar 2013 Inspirationskonference - Stik de unge kursen

Unge og ungdomsuddannelse Inspirationskonference – Stik de unge kursen

Unge og ungdomsuddannelse Inspirationskonference – Stik de unge kursen

Unge uden uddannelse •Psykiske lidelser/handicap •Manglende intellektuelle færdighed eller faglige forudsætninger •Sociale vanskeligheder (misbrug og kriminalitet) •Ringe personlige kompetencer (lavt selvværd) •Manglende netværk – og/eller ikke uddannelsesvante netværk •Unge med komplekser problemer Strukturelle forhold i uddannelsessystemet (manglende praktikplads) LG Insight, mere end ungeanalyser Inspirationskonference – Stik de unge kursen

LG Insight, Opsamling Inspirationskonference - Stik de unge kursen

Unge uden uddannelse går en usikker fremtid i møde….. •90 % af de unge med en uddannelse har tilknytning til arbejds- markedet – mod 65 % unge uden uddannelse •Unge uden uddannelse har 3 gange større risiko for at havne på langvarige offentlige forsørgelsesydelser •85 % af alle unge på langvarig kontanthjælp (mere end 3 år) er unge uden uddannelse •Unge uden uddannelse har generelt ringere levevilkår (økonomi, helbred, familieforhold og bolig end andre unge) Inspirationskonference – Stik de unge kursen

Vitaliserende læringsmiljøer – ”Psykologisk iltning” •”Se mig som den jeg er” – mød den unge med anerkendelse •”Vis mig hvad jeg kan blive” – vis den unge en livsbane og det meningsfulde i forløbet •”Lad mig være lige som dig” – skab samhørighed ved f.eks. at give den unge mulighed for at ”skabe sig” i spejlet af en kok, tømrer, murer el.lign. (rolle-modeller og forbilleder). •”Udfordr mig uden at knægte mig” – dvs. udvikle den unges evner og kompetencer (så den unge mestre livet og faget), men bliv indenfor udviklingszonen. Jan Tønnesvang/Michael Petersen Svendsen Inspirationskonference – Stik de unge kursen

Hvad virker ….. •De enkle og personlige relationer til de unge •Vitaliserende læringsmiljøer •Uddannelsesforløb i kombination med virksomhedsforløb •Faglige elementer/temaer med fokus på drenge/mænd •Gode sociale fællesskaber •Uddannelse som et bredere dannelsesforløb •Tværfagligt samarbejde mellem forskellige aktører/myndigheder •Samarbejde med familie/forældre Inspirationskonference – Stik de unge kursen