Dansk med it Duncker & Ruus © DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Hvem er jeg? Mikael Graaberg, bibliotekar på HCB. Konst. afdelingsleder i voksenafdelingen. Hvorfor står jeg her? Underviser på HCB. Deltaget i kursus.
Undervisningsplanlægning
DIT-systemet et par introducerende eksempler
Grundlæggende IT, niveau G
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Dansk med it Duncker & Ruus © DIT-systemet Generel introduktion DIT-systemet Udvikling og testning Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for.
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Medieforløb 2006 Internettet som offentlighed og læringsrum Udarbejdet af Rie, Nadja, Maha og Mette R.
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
VERSITET DORTHE JØRGENSEN OG METTE AMALIE BUNDGAARD STUD.CAND.PÆD. I DIDAKTIK MED SÆRLIG HENBLIK PÅ MATEMATIK AARHUS UNIVERSITET 5. februar 2014 UNI Institut.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i akademisk sprog Gitte Holten Ingerslev, lektor, ph.d.
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
Internationalisering gennem lektorkvalificering
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
© Indkøb – Videregående Uddannelser, 2. udg., Hans Reitzels Forlag 2013, Lars Krogh Jensen, Lars H. Christensen & Steen Kjærgaard.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
© Det strategiske lederskab (1. udg.) Jørgen Lægaard (red.) Hans Reitzels Forlag 2014.
© Det strategiske lederskab (1. udg.) Jørgen Lægaard (red.) Hans Reitzels Forlag 2014.
© Det strategiske lederskab (1. udg.) Jørgen Lægaard (red.) Hans Reitzels Forlag 2014.
©Projektstyring – Projektledelse i praksis (2.udg.) Steen Thorborg (red.) Hans Reitzels Forlag, 2013.
©Projektstyring – Projektledelse i praksis (2.udg.) Steen Thorborg (red.) Hans Reitzels Forlag, 2013.
©Projektstyring – i teori og praksis (1.udg.) Lars Krogh Jensen & Henriette Bjerreskov Dinitzen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2011.
Figur 7 © Tværprofessionelt samarbejde i teori og praksis, 2. udg., Hans Reitzels Forlag, 2016, Andy Højholdt.
Grundbog i psykiatri, Hans Reitzels Forlag, 2010, Erik Simonsen & Bo Møhl (red.)
© Finansiel rådgivning – privat (2.udg.)
© Grundbog i psykiatri (2.udg.)
Figur 7 © Tværprofessionelt samarbejde i teori og praksis, 1. udg., Hans Reitzels Forlag, 2013, Andy Højholdt.
© Digital didaktik Helle Hinge (red.) Hans Reitzels Forlag 2016.
© Teori U – lederskab der åbner fremtiden (2.udg.)
©Projektstyring – Projektledelse i praksis (2.udg.)
© Finansiel rådgivning – privat (2.udg.)
© SKAT – for de finansielle uddannelser, Henrik Steen Andersen m. fl
© SKAT – for de finansielle uddannelser. 3.udg.
© Kommunikation – teori og praksis (1. udg.)
© Markedsanalyse i teori og praksis, 1
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
©Human Resources – til videregående uddannelser (4.udg.)
© Det strategiske lederskab (1. udg.) Jørgen Lægaard (red.)
© Organisation – Videregående uddannelser, 3. udg
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
© Grundbog i psykiatri (2.udg.)
Hans Reitzels Forlag.
© Grundbog i psykiatri (2.udg.)
© Grundbog i psykiatri (2.udg.)
© Erhvervsjura – for marketing og service (3.udg.)
© Finansiel rådgivning – privat (2.udg.)
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
DIGHUMLAB Forskning i tema1 – Sproglige materialer
Hvorfor dansk på GF1?.
© Mikroøkonomi – videregående uddannelser, 4. udg.
© Mikroøkonomi – videregående uddannelser, 4. udg.
© Mikroøkonomi – videregående uddannelser, 4. udg.
© Mikroøkonomi – videregående uddannelser, 4. udg.
© Mikroøkonomi – videregående uddannelser, 4. udg.
Præsentationens transcript:

Dansk med it Duncker & Ruus © DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab Københavns Universitet

Dansk med it Duncker & Ruus © Mål for denne præsentation   give et overblik over systemet og dets intentioner   illustrere undervisers og de studerendes arbejdsprocesser   give forudsætninger for at afprøve DIT-opgaver

Dansk med it Duncker & Ruus © Et par litteraturhenvisninger   En fyldig introduktion til DIT-systemet:   Dorthe Duncker: ”Integreret sprogteknologi, Digital tekst i sprog- og litteraturundervisning”, i Nordisk Sprogteknologi 2005, Henrik Holmboe (red.), Museum Tusculanum, København   Eksempler på tekstforskning med DIT-systemet:   Hanne Ruus: ”Materialfilologi og xml-opmærkning, Hvem mærker omkvædet?”, i 10. Møde om Udforskningen af Dansk Sprog, Århus 2004, Peter Widell og Mette Kunøe (udg.), Århus   Bo Jørgensen og Hanne Ruus: ”Mærk teksten”, i Sprogteknologi i dansk perspektiv – En samling artikler om sprogforskning og automatisk sprogbehandling, Anna Braasch m.fl. (red.), C.A. Reitzels Forlag, København 2006.

Dansk med it Duncker & Ruus © DIT-systemet er et generelt e-learningsystem beregnet til   at afprøve, diskutere og træne alle former for analyse af sprog   analyse af fiktive tekster, i bunden eller fri form, fx lyriske digte, folkeviser, noveller, eventyr…   analyse af faktive tekster, fx aviskronikker, essays, rejsebreve og udskrevne taledata i form af interviews, dialoger, gruppesamtaler…

Dansk med it Duncker & Ruus © Synopsis   Den didaktiske filosofi   Arbejdsgangen   Løsning af opgave   Opgavestillerens arbejde   Kort introduktion til arbejdsgangen i DIT-systemet

Dansk med it Duncker & Ruus © Didaktisk filosofi (1) Integrering af it i undervisningen   Vekslen mellem   opgaveløsning med DIT-systemet   sammenligning af løsninger   diskussion af resultater og problemer   Fokus på de studerendes læreproces   Kobling mellem teori og praksis   Bedre feedback på undervisningen

Dansk med it Duncker & Ruus © Didaktisk filosofi (2) Fra underviserens synsvinkel   Øget indsigt i de studerendes videnstilegnelse   Eksplicitering af fagets metoder   Fastholdelse af de opnåede resultater   Øget mulighed for vidensdeling

Dansk med it Duncker & Ruus © Didaktisk filosofi (3) Fra de studerendes synsvinkel   Øget indblik i egen læreproces   Konkretisering og fastholdelse af det faglige udbytte   Faglig dialog med medstuderende   Mulighed for at påvirke undervisningen

Dansk med it Duncker & Ruus © Arbejdsgangen - idealet De studerende henter opgaven på Absalon De studerende arbejder med opgaven, enkeltvis eller i grupper Underviseren lægger opgaven på Absalon De studerende sammenligner og diskuterer deres resultater Hver studiegruppe enes om en løsning af opgaven Hver studiegruppe lægger sin løsning på Absalon inden en aftalt frist Efter fristen henter underviseren de studerendes løsninger Problemer og særlige pointer gennemgås på holdet Underviseren går de studerendes løsninger gennem til brug for næste time

Dansk med it Duncker & Ruus © DIT-systemet – Moduler   DIT værk   Brugere: studerende   DIT projekt   Brugere: undervisere og videregående studerende

Dansk med it Duncker & Ruus © De studerendes arbejde (1) Når man arbejder med DIT værk, bruger man   den tekst man vil analysere   en beskrivelse af de kategorier man skal arbejde med i teksten, evt. med henvisning til den teori som kategorierne er inspireret af   et DIT-analyseskema som styrer analysen   et DIT-layout som visualiserer kategoriernes forekomster i den analyserede tekst

Dansk med it Duncker & Ruus © De studerendes arbejde (2) Når man arbejder med DIT værk, kan man   analysere autentiske tekster   sammenligne sin egen analyse med andre analyser af samme tekst   søge efter bestemte kategoriers forekomster i den analyserede tekst   få overblik over kategoriernes fordeling i den analyserede tekst

Dansk med it Duncker & Ruus © Opgavestillerens arbejde Når man arbejder med DIT projekt, kan man   importere en tekst fra fx tekstbehandling eller transskriptionssystem, fx TranscriberTranscriber   markere og frit navngive kategorier og egenskaber  generere DIT-analyseskema   bestemme hvordan kategorierne skal præsenteres  generere DIT-layout

Dansk med it Duncker & Ruus © Følgende rutediagram viser hvordan man arbejder i DIT-systemet   Man markerer et tekstudsnit   Bestemmer dets kategori   Bestemmer dets egenskaber   Går videre til næste tekstudsnit der skal kategoriseres

Dansk med it Duncker & Ruus © marker et tekstudsnit bestem kategori skal kategorien kvalificeres ? bestem egenskab flere egenskaber ? er der mere tekst ? start analyseanalyse færdig ja nej ja nej