Dansk med it Duncker & Ruus © DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab Københavns Universitet
Dansk med it Duncker & Ruus © Mål for denne præsentation give et overblik over systemet og dets intentioner illustrere undervisers og de studerendes arbejdsprocesser give forudsætninger for at afprøve DIT-opgaver
Dansk med it Duncker & Ruus © Et par litteraturhenvisninger En fyldig introduktion til DIT-systemet: Dorthe Duncker: ”Integreret sprogteknologi, Digital tekst i sprog- og litteraturundervisning”, i Nordisk Sprogteknologi 2005, Henrik Holmboe (red.), Museum Tusculanum, København Eksempler på tekstforskning med DIT-systemet: Hanne Ruus: ”Materialfilologi og xml-opmærkning, Hvem mærker omkvædet?”, i 10. Møde om Udforskningen af Dansk Sprog, Århus 2004, Peter Widell og Mette Kunøe (udg.), Århus Bo Jørgensen og Hanne Ruus: ”Mærk teksten”, i Sprogteknologi i dansk perspektiv – En samling artikler om sprogforskning og automatisk sprogbehandling, Anna Braasch m.fl. (red.), C.A. Reitzels Forlag, København 2006.
Dansk med it Duncker & Ruus © DIT-systemet er et generelt e-learningsystem beregnet til at afprøve, diskutere og træne alle former for analyse af sprog analyse af fiktive tekster, i bunden eller fri form, fx lyriske digte, folkeviser, noveller, eventyr… analyse af faktive tekster, fx aviskronikker, essays, rejsebreve og udskrevne taledata i form af interviews, dialoger, gruppesamtaler…
Dansk med it Duncker & Ruus © Synopsis Den didaktiske filosofi Arbejdsgangen Løsning af opgave Opgavestillerens arbejde Kort introduktion til arbejdsgangen i DIT-systemet
Dansk med it Duncker & Ruus © Didaktisk filosofi (1) Integrering af it i undervisningen Vekslen mellem opgaveløsning med DIT-systemet sammenligning af løsninger diskussion af resultater og problemer Fokus på de studerendes læreproces Kobling mellem teori og praksis Bedre feedback på undervisningen
Dansk med it Duncker & Ruus © Didaktisk filosofi (2) Fra underviserens synsvinkel Øget indsigt i de studerendes videnstilegnelse Eksplicitering af fagets metoder Fastholdelse af de opnåede resultater Øget mulighed for vidensdeling
Dansk med it Duncker & Ruus © Didaktisk filosofi (3) Fra de studerendes synsvinkel Øget indblik i egen læreproces Konkretisering og fastholdelse af det faglige udbytte Faglig dialog med medstuderende Mulighed for at påvirke undervisningen
Dansk med it Duncker & Ruus © Arbejdsgangen - idealet De studerende henter opgaven på Absalon De studerende arbejder med opgaven, enkeltvis eller i grupper Underviseren lægger opgaven på Absalon De studerende sammenligner og diskuterer deres resultater Hver studiegruppe enes om en løsning af opgaven Hver studiegruppe lægger sin løsning på Absalon inden en aftalt frist Efter fristen henter underviseren de studerendes løsninger Problemer og særlige pointer gennemgås på holdet Underviseren går de studerendes løsninger gennem til brug for næste time
Dansk med it Duncker & Ruus © DIT-systemet – Moduler DIT værk Brugere: studerende DIT projekt Brugere: undervisere og videregående studerende
Dansk med it Duncker & Ruus © De studerendes arbejde (1) Når man arbejder med DIT værk, bruger man den tekst man vil analysere en beskrivelse af de kategorier man skal arbejde med i teksten, evt. med henvisning til den teori som kategorierne er inspireret af et DIT-analyseskema som styrer analysen et DIT-layout som visualiserer kategoriernes forekomster i den analyserede tekst
Dansk med it Duncker & Ruus © De studerendes arbejde (2) Når man arbejder med DIT værk, kan man analysere autentiske tekster sammenligne sin egen analyse med andre analyser af samme tekst søge efter bestemte kategoriers forekomster i den analyserede tekst få overblik over kategoriernes fordeling i den analyserede tekst
Dansk med it Duncker & Ruus © Opgavestillerens arbejde Når man arbejder med DIT projekt, kan man importere en tekst fra fx tekstbehandling eller transskriptionssystem, fx TranscriberTranscriber markere og frit navngive kategorier og egenskaber generere DIT-analyseskema bestemme hvordan kategorierne skal præsenteres generere DIT-layout
Dansk med it Duncker & Ruus © Følgende rutediagram viser hvordan man arbejder i DIT-systemet Man markerer et tekstudsnit Bestemmer dets kategori Bestemmer dets egenskaber Går videre til næste tekstudsnit der skal kategoriseres
Dansk med it Duncker & Ruus © marker et tekstudsnit bestem kategori skal kategorien kvalificeres ? bestem egenskab flere egenskaber ? er der mere tekst ? start analyseanalyse færdig ja nej ja nej