Peter Nedergaard: Positivisme

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tvivl om naturalistisk metodologi
Advertisements

Videnskabsteori for begyndere
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Videnskabsteori for begyndere
Videnskabsteori & metode
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Vidensformer - Introduktion til et vidensbegreb
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Kursorisk gennemgang af VUK:
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Almen studieforberedelse
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Undervisning i VM i uge 46:
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Filosofi – Almen Studieforberedelse
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Peter Nedergaard Philosophy of Naturalist Science Uge 38 1.
Kulturanalyse i teori og i praksis
Konference om Almen Studieforberedelse
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Teori, metodologi og metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Videnskabsteori & metode
AT8 3a 2010.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
- et forsøg på en analyse
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Peter Nedergaard: VUK på tværs
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Biologi i AT.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Indhold Præsentation af Karl Popper og baggrund for teoriudvikling
Naturalisme og positivisme
Naturalisme og positivisme
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Jörg ZellerFOL-modul31 Slutning: Logik som tænknings-model En hovedgrund for konstruktionen af et logisk sprog er at kunne give en præcis definition af.
Humanistisk sundhedsforskning
Hvad er videnskab? Indspark i kursusrækken 2016 Kommunistisk Parti v/ Klaus Fink.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Almen studieforberedelse 3.g Videnskabsteori De tre forskellige fakulteter Humaniora Samfundsfag Naturvidenskabelige fag Fysik Naturgeografi.
Peter Nedergaard: ”Hermeneutik og hypotesetest” 2016
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Philosophy of Naturalist Science Uge 38
Tvivl om naturalistisk metodologi Uge 38
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Hermeneutik 1: Forståelse og forklaring
Naturalisme og positivisme
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Naturvidenskabelig metode
Naturalisme og positivisme
Naturalisme og positivisme
Samfundsvidenskaberne
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard: Positivisme Dagsorden: Nøglebegreber Positivismens grundlag Positivismens rolle og problem Grounded theory Logisk positivisme

Nøglebegreber Metodologi: En måde at studere den sociale virkelighed på. Metoder: Et sæt af procedurer og teknikker med henblik på at indsamle og analysere data. Kodning: Den analytiske proces hvorigennem data opdeles, sættes på begreb og integreres med henblik på at danne det teoretiske grundlag. Kvalitativ/kvantitativ – se tabel Deduktiv/induktiv – se tabel

Kvantitativ/ kvalitativ – deduktiv/induktiv Kvantitativ forskning Kvalitativ forskning Deduktiv metode Udgangspunkt: teoretiske antagelser Står stærkt: økonomi, statskundskab Står stærkt: statskundskab Induktiv metode Udgangspunkt: data- fiskeri Står stærkt: økonomi, sociologi Udgangspunkt: ”grounded theory” Står stærkt: sociologi, antropologi

Positivismens grundlag: Comte Auguste Comte (1798-1857) grundlagde den positivistiske videnskabsfilosofi som en vej til at få sikker viden. Comte mente, at menneskeånden bevægede sig gennem tre stadier: Det religiøse stadie Det metafysiske stadie Det positive stadie = kun erfaring og logik kan skaffe os viden Viden skal være virkelig, nyttig, sikker, præcis og positiv (dvs. bygge samfundene op og ikke negativt

Positivistisk grundlag At arbejde på et positivistisk grundlag vil sige, at Viden er indsamlet empirisk På baggrund af en objektiv og ikke-normativ dataindsamling Med henblik på at analysere sig frem til at formulere regelmæssigheder Og teorier med hypoteser, som kan testes.

Positivistisk samfundsforsker Samfundsforskeren skal ifølge positivismen være Uhildet, objektiv og neutral Han og hun skal både i givet fald kunne anvende induktion og deduktion. Men er måske ofte induktivt orienteret Dataindsamlingen vil ofte ske på en måde, således at interviewpersoner, informanter osv. betragtes udefra Målet er indsamling af hårde data á la hvad skete der faktisk

Positivismens rolle Positivismen er blevet en slags den samfundsvidenskabelige normalvidenskabelige metode I forbindelse med forskningsdesign og analyser Anvendes imidlertid ofte i forbindelse med andre videnskabsteoretiske retninger.

Positivismen og måleproblemet Positivismen tilsiger, at man skal kunne måle noget, før der er tale om sikker viden. Men det er ikke alt vigtigt, der kan måles. Fx kan det, som personer tænker og synes, også have betydning for deres handlinger. Det kan fx være en effekt af den undersøgelse, som forsøgspersoner deltager i. I så fald taler man om den såkaldte Hawthorne-effekt.

Hawthorne-effekten I forbindelse med en undersøgelse udvalgtes i 1927 seks kvinder som forsøgspersoner. Det blev placeret i et særligt forsøgslokale. Man målte her betydningen af hvilepauser, arbejdstidens længde, arbejdsomgivelserne (lys, varme) osv. Resultatet blev mærkeligt: Produktiviteten i forsøgsgruppen steg og steg, selv når arbejdsomgivelserne forværredes, hvilepauserne fjernedes osv. Forsøgsresultatet blev bedømt som ”utydeligt”. Fortolkning: Kvinderne kunne virkelig godt lide at være forsøgspersoner i det nye forsøgslokale. Der var for første gang virkelig interesse for deres arbejde.

Grounded theory = Kvalitativ og induktiv forskning på positivistisk grundlag – en term opfundet af Strauss & Corbin: Er en teori, som er udledt af data, der er systematisk indsamlet og analyseret med henblik på eventuel konstruktion af teori. Teorien opstår af data (modsat Karl Poppers anbefalinger). Påstand: Ligner mere virkeligheden end teorier, som beror på spekulationer. (Hvad ville Karl Popper sige?).

Beskrivelse, begrebsmæssig indplacering og teoretisering 1 Beskrivelse = ved hjælp af ord at videregive et mentalt billede af en begivenhed, en erfaring osv. Begrebsmæssig indplacering = organisering af data i overensstemmelse med et udvalgs og specificeret sæt af egenskaber og dimensioner. Teori = et veludviklet sæt af begreber knyttet sammen via antagne relationer, således at de udgør et integreret begrebsapparat, der kan bruges til at forklare og forudsige fænomener. Beskrivelse = basis for mere abstrakte fortolkninger af data og teoriudvikling. Beskrivelser betjener sig ofte implicit af begreber. Det er imidlertid ikke sikkert, at beskrivelser fører til teoriudvikling.

Beskrivelse, begrebsmæssig indplacering og teoretisering 2 Begrebsmæssig indplacering = beskrivelse er også grundlaget for begrebsmæssig indplacering af data i særskilte kategorier efter deres egenskaber og dimensioner. I statskundskaben drejer det sig fx om indplacering i følgende kategorier: landetyper, organisationer, partier, indkomstgrupper, bopæl osv. Teoretisering = at udvikle en teori kan være et kompliceret arbejde. Man skal danne begreber og formulere dem i et logisk, systematisk og forklarende skema. Man skal overveje implikationer. Hypoteser og læresætninger må checkes med data, som kommer på bordet. Måske må hypoteser og læresætninger ændres og modificeres. Teoretiseringens centrum: samspillet mellem induktioner (udlede begreber og deres egenskaber af data) og deduktioner (hypoteser om relationer mellem begreber).

Logisk positivisme Wienerkredsen: den unge Wittgenstein, Moritz Schlick (grundlægger), Rudolf Carnap, Kurt Gödel, Otto Neurath og Jørgen Jørgensen (tilknyttet.) Wienerkredsen udgav fra 1930 tidsskriftet Erkenntnis, "erkendelse". Nazismens antiintellektuelle holdning førte til at den spredtes til mange lande, først og fremmest dog USA og Storbritannien. I modsætning til positivismen forfægter man ikke tesen om, at kun det givne er virkeligt. I stedet er budskabet: Kun det der logisk kan siges noget meningsfuldt om, kan give viden. Opgaven for filosofien er logisk analyse.

Verificerbarhed Logisk analyse af videnskabens og hverdagens udsagn for at finde ud af meningen med disse udsagn. Finde en verifikationsmetode. Hvilke grunde kan der være for at hævde denne påstand – eller hvordan kan vi afgøre, om den er sand eller falsk. To slags verifikation: direkte (direkte iagttagelse af fx en grøn firkant) eller indirekte (fx en naturlovmæssighed deduceret via iagttagelse). Man kan imidlertid altid kun opnå en vis grad af sikkerhed. Absolut sikkerhed kan man aldrig opnå. En påstand kan aldrig verificeres fuldstændig. Derfor bør den altid kaldes en hypotese (= Popper).

Metafysik Metafysik = noget, som ligger hinsides erfaringen. Metafysiske påstande er ikke verificerbare. Foregiver at formidle viden, som er på et højere niveau end den empiriske videnskab. Men i realiteten er de meningsløse. Findes den fysiske verden? – Ja – realisterne. Nej – idealisterne. Det er ikke et meningsfyldt udsagn.

Etik Etik består af værdidomme (fx du må ikke slå ihjel!). Der er tale om et påbud. Men den er hverken sand eller falsk. Den kan hverken bevises eller modbevises. Derfor er de metafysiske. Derimod kan handlinger som resultat af værdidomme naturligvis undersøges videnskabeligt.

Metafysik som udtryk To generelle funktioner af sproglige udtryk. Den ekspressive funktion og den repræsentative funktion. Ekspressiv funktion: Ord, der udtrykker noget = meningsløse videnskabeligt set. Repræsentativ funktion: Ord, der repræsenterer noget= meningsfulde videnskabeligt set.