Notation Oversigt Kapitel 18.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
2009NOEA/IT - Databaser/arkitektur1 Databaser Introduktion - Arkitektur Introduktion DBMS-arkitektur Datamodeller.
Advertisements

Konferencesystem Eksempel Kapitel 19.
DIEB9.1 Kursusgang 9 Oversigt: • Sidste kursusgang • Opgaver • Beskrivelser af komponenter • Typiske komponenter • Arkitektur for en GUI.
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
Teknisk implementering
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Programmeringsparadigmer.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Softwarekonstruktion
07 – Kort om OO Introduktion.
Kajs Biler Analyseresultater.
1 Intro nedarvning (eng.: inheritance) Nedarvningshierarkier Intro polymorfisme (eng.: polymorphism) Abstract / virtual / override / sealed Intro interfaces.
WOC2006 foranalyse workshop del 1
Design af brugerflader8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Design ­ Design og beskrivelse ­ En simpel notation Eksempel på design af dialogen ­
Analyse af anvendelsesområde
Programklasser for bladhus Den efterfølgende beskrivelse er ikke komplet. Der er ikke taget afsæt i use cases, sekvensdiagrammer og operationsbeskrivelser.
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer Del 2 af 2: Proces- og funktionsdiagrammering Aalborg Universitet, d. 9. oktober 2006.
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10.
Klasser Modeller.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
Affordance 1. Miljø eller objekt Refererer Den faktiske egenskab Brugervenlighed 2.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
Objektorienteret programmering
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
Oversigt, principper og teknikker
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
Fællesoffentlige it-arkitekturkrav Initiativ 32 Kravpakker – udkast til planlægningsarbejdet 16. april 2008 Michael Bang Kjeldgaard, IT-arkitekturkontoret,
Det semantiske web Costanza Navarretta Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
OOA&D Et Crash-kursus.
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
22.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Regulering Eksempel Kapitel 22.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver –Klasse opgaver –Adfærdsmønstre (Låner, Reservation, Materiale, Eksemplar) Brugsmønstre og funktioner Nye opgaver.
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
16.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Dokumentation Oversigt og principper Kapitel 16.
17.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Implementering Principper, teknikker og vurdering Kapitel 17.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( ,
Serviceorienteret arkitektur SOA. SOA bygger på Der findes en serviceleverandør, som udstiller en formåen til at udføre en veldefineret og afgrænset aktivitet,
Fundamentale datastrukturer
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
08.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8.
1 Grafalgoritmer I. 2 Plan Grafer - definition - anvendelser - terminologi - eksempler på grafproblemer Grafgennemgang - dybde-først-gennemgang - bredde-først-gennemgang.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
ER-modellering1 Analyse af data og sammenhæng mellem data.
1 Kursusafslutning. 2 Plan Opgaveseminar Kursusevaluering.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
DIEB3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Design og dialognotationer ­ Fra analyse til design (Dix) ­ Notation: state transition networks (STN)
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Design Design afsnittets formål Design – indhold Kvalitetsmål Teknisk platform Arkitektur Struktur Klasser.
E/R-diagrammering 7. Semester.
Unified Modeling Language
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Den relationelle model
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design klasse model ”Klassemodellen på vej til kode”
Systemudvikling – Fra idé til kode.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.2 Begrebsmodellering Problemspecifikke begreber Problem/vision vedrørende.
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
Objektorienteret analyse og design Ó Bennedsen 2001 Design - part Programmering og systemudvikling Lektion 7 Design - part 2.
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
Programmering og systemudvikling
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Forretningsmodellering 2. Modul Foråret 2008 Nord LBP.
Abstraktioner.
Præsentationens transcript:

Notation Oversigt Kapitel 18

Beskrivelser i OOA&D

Beskrivelser baseret på tabeller og lister Fokus Betegnelse Indhold Problemområde Hændelsestabel En samling af klasser med angivelse af de hændelser, der indgår i deres adfærdsmønstre. Anvendelsesområde Aktørtabel De brugsmønstre, der understøttes af et (= use case system, og de eksterne aktører i diagram) omgivelserne, som deltager i disse brugsmønstre. Funktionsliste Den samlede mængde af funktioner, som et system realiserer. Vinduesliste Den samlede mængde af vinduer, som et system realiserer. Udskriftsliste Den samlede mængde af udskrifter, som et system kan producere.

Beskrivelser baseret på diagrammer Fokus Betegnelse Indhold Omgivelser Rigt billede Overblik over mennesker, objekter, processer, strukturer og problemer i et systems problemområde og anvendelsesområde set under et. Struktur Klassediagram En samling af klasser og deres indbyrdes strukturelle relationer. Kan også (class diagram) indeholde forekomster i form af objekter og forbindelser. Fordelings- Et systems programkomponenter, processorer, ydre enheder og deres diagram indbyrdes strukturelle relationer. (deployment diagram) Adfærd Interaktionsdiagram Samspillet over tid mellem en samling af objekter. Kan have hovedvægt på tid (sequence diagram eller på objekternes relationer. collaboration diagram) Tilstandsdiagram Det adfærdsmønster, som gælder for alle objekter i en klasse, beskrevet (state chart diagram) ved de indgående tilstande og hændelser. Brug Brugsmønsterdiagram De eksterne aktører i et edb-systems omgivelser, de brugsmønstre, (use case diagram) systemet understøtter, og deres indbyrdes strukturelle relationer. Navigeringsdiagram Alle brugergrænsefladens vinduer og deres dynamiske relationer. Vinduesdiagram Opbygningen af et enkelt vindue og en beskrivelse af dets brug.

Beskrivelser baseret på tekstlig specifikation Fokus Betegnelse Indhold System Systemdefinition En kortfattet og præcis beskrivelse af en IT-løsning. Brugere Aktørspecifikation En aktør i et systems omgivelser beskrevet ved formål, karakteristika og eksempler på personer. Proces Brugsmønster- Et generelt mønster for samspillet mellem en aktør specifikation og et system beskrevet ved de handlinger, aktøren foretager, og de observerbare resultater, systemet producerer. Operations- En operations egenskaber beskrevet i et fastlagt specifikation format. Struktur Komponent- En komponents ansvar, afhænigheder og samspil specifikation med omgivelserne.

Oversigt Formål Begreber Principper Resultat At fastlægge en notation for analyse og design. Notation: Et delvist formaliseret tekstligt og grafisk sprog til beskrivelse af et system og dets omgivelser. Orienter notationen mod opgaven. Tilpas notationen til den tekniske platform. Minimer notationen. En notation til analyse og design.