SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Advertisements

…..godt på vej i ungdomsuddannelsen
Præsentation til forældremøder
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Vest Region Hovedstaden
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
Informationsaften for forældre og elever
Fælles lokal uddannelses udvalgskonference på Syddansk Erhvervsskole d. 8. oktober i Odense.
Program Gennemgang af og formål med uddannelsesplanen
Talentudvikling gennem transferspor
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
P R O G R A M Hvorfor uddannelse? Optagelse og muligheder på EUD
Uddannelsesmuligheder
EUD indgange: EUC LILLEBÆLT Bygge og anlæg (G) tømrer
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
før Uddannelsesmessen
Forældremøde 8.klasse.
Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri.
Præsenterer for 8. klasse. Præsenterer for 8. klasse.
Velkommen til vejledningen i 10.klasse.. Hvorfor vælge 10.klasse.?  Faglige mål : Bedre i nogle fag, bedre arbejdsvaner, aflevere hjemmearbejde, være.
Færdig med skolen - hvad så?
På vej mod ungdomsuddannelse
78,8 % er i uddannelse 53,6 % går i gymnasiet 21,7 % er i erhvervsuddannelse 1,3 % er i andre ungdomsuddannelser 0,9 % er i andre uddannelser 1,3 % er.
En rejse gennem det danske uddannelsessystem
Til 8. klasse før Uddannelsesmessen Ungdommens Uddannelsesvejledning UUVest Region Hovedstaden
Det Danske Uddannelsessystem
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Fra Globaliseringsråd til Fremtidens erhvervsuddannelser 1.
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse

Talentvejen Tietgenskolen. Hvorfor et talentprojekt? Talentudvikling på erhvervsskoler er stadig relativ ny 95% målsætning – nedprioritering af talenter.
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
UNGDOMSUDDANNELSERNE HADERSLEV HANDELSSKOLE
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
U ngdommens U ddannelsesvejledning B ornholm Torvegade 7 1tv Kasse i finansministeriet STU - Status august 2012 Kommunikationscentret.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
1 De fornyede erhvervsuddannelser Praktikkonference den 23. april oplæg v. Finn Togo, UVM.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Uddannelsesvejledning MF10.kl. 2011/12 1/8 2010: UU MariagerFjord U-plan, 10. klasse Brobygning Uddannelsessystemets opbygning 1. marts 2012 Gode
Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Vejledning og fremtid Ranum Efterskole 1.
Del af Unge på vej-serien. © Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet 2007 Hvorfor uddannelse? Bedre muligheder for job Højere løn Personlig.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Temamøde om erhvervsvejledning i et regionalt beskæftigelses- perspektiv 13. marts 2009 Roskilde Kongres- og Idrætscenter Jesper Clausen, vicedirektør.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
Forældremøde i 9. klasse
Uddannelsesvalg i 8. klasse
Aftale om bedre erhvervsuddannelser og styrket uddannelsesgaranti
konference om det praktikpladsopsøgende arbejde
Præsentationens transcript:

SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet

Oplæg for lokale uddannelsesudvalg den. 25. marts 2008 Hvorfor gøre sosu til en erhvervsuddannelse Ny uddannelsesstruktur Ny styringsstruktur Kvalitetsreformens udfordringer til sosu Udbudsgodkendelser,

Globaliseringsrådets anbefalinger Lidt historie… Globaliseringsrådets anbefalinger Udvalget om fremtidssikring af erhvervsuddannelserne Velfærdsaftale Lidt historie – hvor kommer forandringen fra. Fornyelse af de erhvervsrettede ungdomsuddannelser

Elementer i fornyelse af erhvervsuddannelserne Fælles rammelov for eud, landbrug og sosu Justering af uddannelsernes formål Øget internationalisering Forstærket uddannelsesgaranti Ændring i indgangsstrukturen Ændret adgangsbegrænsning Fornyelse af grundforløb Trindeling af uddannelser Niveaudeling Individuelle erhvervsuddannelser Indsats mod frafald Flere praktikpladser Kvalitet i skolepraktikken Bedre uddannelsesdækning Modernisering af styringen af udannelserne Styrket læreruddannelse og efteruddannelse 2. Innovation, iværksætteri og internationalisering – væsentlig for DKs velstand og velfærd – som uddannelserne skal bidrage til. 4. Alle unge skal have mulighed for at gennemføre en ungdomsuddannelse – 95% målsætningen i 2015. Alle skal kunne optages på grundforløb. Alle med praktikplads optages på uddannelserne. Alle der opfylder EMMA-kriterierne ( egnet. Mobil, motiveret og aktivit søgende) skal kunne få en udannelse. 7. Fleksibel og praksisnær – kompetenceafklaring inden for 2 uger. Tilrettelægges for unge med forskellige forudsætninger – grundforløbspakker for unge med forskellige behov. Møde faget tidligt i forløbet. Grundlæggende praktisk oplæring. Det særlige grundforløb på sosu – mulighed i grundforløb – praktik i grundforløbet. 9. Eleven skal kunne vælge det højest opnåelige niveau. 10. Individuelle uddannelser – skolerne tilrettelægger uden godkendelse af de faglige udvalg – bedre uddannelsesdækning i de 80 % af virksomhederne, som i dag ikke har elever. Flere praktikpladser, bedre uddannelsesdækning 11. Handlingsplaner for øget gennemførelse 14. Øget prognose og analyse, udviklingsudvalg.

Erhvervsuddannelserne før Hovedforløb SOSU Faglært landmand Uddannelsesaftale Skolepraktik Tekniske og merkantile erhvervsuddannelser – 7 indgange Egu Sådan er det i dag Ændringerne bygger videre på reform 2000 Hvad er målet: Mål - strukturelt: Mere overskuelighed for elever og forældre Bedre og mere gennemskuelig uddannelsesgaranti Bedre sammenhæng mellem produktionsskoler og erhvervsuddannelser Bedre overgangsvejledning Hvordan..... Vejledning, brobygning Produktionsskole Grundskole

Erhvervsuddannelser efter (1.7.08) Hovedforløb Uddannelsesaftale Skolepraktik Produktionsskole Erhvervsrettede uddannelser 12 indgange Egu Stikord: Fortsat 3 hovedadgangsveje til grundforløb Fortsat adgang til hovedforløbet ved udd.aftale og skolepraktik Nye indgange – 10-12 – læs 12 (Fra 1. august 2008) Funktions- og kompetencefællesskaber Navne - august 07 Derefter indplacering fra de faglige udvalg Uddannelsesgaranti – også i familier Skolepraktik og skolebaserede uddannelser Adgangsbegrænsning Ved indgange (som nyt) har betydning for vejledningen Produktionsskoler knyttes tættere (uddybes senere) Ændringer i grundforløbet........ (1. august 2007) Praktikadgang Skoleadgang Ny mesterlære Vejledning, brobygning Grundskole – (introduktionsforløb) Adgangsbegrænset uddannelse

Hvorfor gøre sosu til en erhvervsuddannelse? Mere overskuelighed og enkelhed i de erhvervsrettede ungdomsuddannelser Fremme mulighederne for dynamisk samspil mellem produktionstekniske, merkantile og servicerettede uddannelseselementer

12 indgange til erhvervsuddannelserne 1) Bil, fly og andre transportmidler. 2) Bygge og anlæg. 3) Bygnings- og brugerservice. 4) Dyr, planter og natur. 5) Krop og stil. 6) Mad til mennesker. 7) Medieproduktion. 8) Produktion og udvikling. 9) Strøm, styring og IT. 10) Sundhed, omsorg og pædagogik. 11) Transport og logistik. 12) Merkantil. Indgange : Funktions- og kompetencefællesskaber mellem uddannelserne. Uddannelserne skal være rummelige i forhold til tilbud, niveauer og og trin. Mulighed for uddannelsesgaranti.

Fælles grundforløb PGU Hospitalsteknisk assistent Social- og sundhedsuddannelsen Tandklinikassistent Indgangen Sundhed, omsorg og pædagogik

Kap. 4: Måder at gennemføre social- og sundhedsuddannelsen Hovedforløb Ordinær erhvervsuddannelse § 13, stk. 1 Grundforløb Trin 1: Hjælper Trin 2: Assistent Grundlæggende praktisk oplæring Trin 1: Hjælper Trin 2: Assistent Mesterlære: § 13,stk. 3

Ny regelstruktur, nye regler Nu: Sosu-loven Sosu-bekendtgørelsen Uddannelsesordningen Fra 1.7.08: Lov om erhvervsuddannelser (Nr. 1244 af 23. oktober 2007) Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser ( BEK nr. 1518 af 13. december 2007) Bekendtgørelse om uddannelserne i den erhvervsfaglige indgang sundhed, omsorg og pædagogik ( BEK nr. 163 af 7.marts 2008) Uddannelsesordningen Lokale uddannelsesplan

Hvem har ansvar for hvad fra 1.7.08: Lov om erhvervsuddannelser (Nr. 1244 af 23. oktober 2007) Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser (Hovedbekendtgørelsen) ( BEK nr. 1518 af 13. december 2007) Bekendtgørelse om uddannelserne i den erhvervsfaglige indgang sundhed, omsorg og pædagogik (BEK nr 163 af 07/03/2008) (Bekendtgørelse om grundfag og centralt udarbejdede valgfag i erhvervsuddannelserne) Uddannelsesordningen Lokale uddannelsesplan Undervisningsministeriet, Rådet for de grundlæggende erhvervsrettede uddannelser (REU) høres Undervisningsministeriet, REU høres, Fagligt Udvalg indstiller Husk – skolerne har ansvaret for grundforløbet. Undervisningsministeriet Faglig Udvalg Skolerne i samarbejde med Lokalt Uddannelses Udvalg

Indsats for øget gennemførelse Bedre registrering af frafald på skolerne, med henblik på tidlig indsats over for frafaldstruede elever Bedre udveksling af informationer mellem skole og UU Tidlige samtaler med eleverne, eventuelt før opstart Særlige forløb og støtteordninger Lektieværksteder Bedre skolemiljø Kontaktlærer/mentorordning Social og psykologisk rådgivning Handlingsplaner

Handlingsplaner Alle skoler skal udarbejde handlingsplaner Konkrete mål og strategier for øget gennemførelse Hvilke værktøjer tages i anvendelse? Planerne skal offentliggøres og evalueres Indsendes til UVM Evt. indsatsaftale, hvis ikke der sker noget Må ikke medføre yderligere bureaukrati

Regeringens kvalitetsreform – med fokus på sosu/pgu Mål om frit optag og praktikplads til alle sosu-elever Større dimensionering af den pædagogiske grunduddannelse Flere skal gennemføre en sosu-uddannelse og pgu (øget optag og reduceret frafald) 15.000 ikke-faglærte skal have mulighed for at tage en uddannelse Ikke endelig afklaret – afventer afslutning på kommuneforhandlinger.