Instrument til vurdering af kvalitative studier

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Advertisements

Dialyse ved kronisk nyresvigt Kan antallet af patienter i udgående dialyse øges? En medicinsk teknologivurdering Teknologi Johan V Povlsen Nyremedicinsk.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
1 | 2011 Gymnasielærerdag fra ungdomsuddannelse til videregående...
Helle Petersen, Dansk Selskab for Addiltiv Medicin 1 Addiktiv Medicin Eksempler på fagområdets eksistens og organisering i andre lande.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Danmarks Ishockey Union Idrættens Hus Brøndby Stadion 20 DK-2605 Brøndby Phone: Fax: website:
Camptema 2013 Hvordan kan Henne-området udvikles og kvalitetsudvikles med fokus på børnefamilier ?
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Der kan frit vælges farver fra farvepaletterne.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Håndtering af endometriomer hos kvinder uden aktuelt graviditetsønske.
Problemer med at bruge tympanometri? Slagelse og Middelfart okt.-nov
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Centre of Research in Childhood Health Syddansk Universitet1 Is sports participation protective of back pain in childhood? An interim analysis from a prospective.
Database Normalization without Mathmatics
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
PUMA kursus - ekstern finansiering 2011 Slide 1 For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Vis” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Specialeseminar Kristine Tiedt.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Litteratursiden / forfattere / anmeldelser / analyser / lister / temaer / læseklubber / video / brugere Digital communication of performance literature.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
The Rethinking Resource Sharing Initiative Poul Erlandsen National Library of Education Copenhagen, Denmark.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 30 SEPTEMBER 2014 DEIC CONFERENCE 2014 PHD STUDENT MATTEO PILATI AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF CULTURE.
Center for Kliniske Retningslinjer Nationalt Clearinghouse for Sygepleje, Aarhus Universitet Dokumentation og implementering – før, nu og i fremtiden Yrsa.
Presentation 27: Comparison of technologies Objektorienteret Middleware.
1 Welcome! The search process:  How to handle the search process (strategies)  Transform your topic into search terms  Search techniques  how to use.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
SummIT maj Videnmedarbejdere i 21. århundrede “Your most precious possession is not your financial assets. Your most precious possession.
Vækst i events og festivaler Introduktion. Hvordan skaber man vækst i events?
Linking international students and Danish businesses.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
Velkommen til Datamatikkeruddannelsen Roskilde Handelsskole Advanced Computer Study.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Kyoto, dyr og dårlig Mere Kyoto efter 2012?. Pris og effekt Pris for Kyoto: Forløbig omkring 60 mia $. Effekt: afvigelse fra udviklingen uden intervention.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
AAALAC-akkreditering Afdeling for Eksperimentel Medicin.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Animation på teksten Danish Red Cross 1 ss. Animation på teksten Latrines HVEM OG PÅ HVILKEN BAGGRUND TRÆFFER BESLUTNING OM VALG AF MODEL2
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
THE MENTORING JOURNEY.
Forskningstræning: Fra evidens til guidelines
Completing secondary education
Introduction to synopsis writing
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
The Effects of Depressants on the Pulse Rate of Lumbriculus Variegatus
Scientific Method – Steps 1-2
Præsentationens transcript:

Instrument til vurdering af kvalitative studier v/ Linda Schumann Scheel, sygeplejerske, cand.pæd. Ph.d. Næstformand i Det Videnskabelige Råd i Center for Kliniske Retningslinjer Dansk Sygeplejeselskab (dasys) Dokumentationskonference 16. september 2011 Aarhus Universitetshospital, Skejby   .

Hvorfor kvalitative studier - i relation til kliniske retningslinjer? Resultater fra kvalitative studier som evidens for praksis: For at forstå hvordan individer og grupper opfatter sundhed, klarer deres egen sundhed og foretager beslutninger i forhold til brug af sundheds-ydelser/systemet. Øge vores forståelse af kulturen i fællesskaber og sundhedsenheder i relation til at implementere forandringer og overvinde barriere ved at anvende ny viden og teknikker. Informere planlæggere og ansvarlige hvordan brugerne af ydelserne oplever sundhed og sygdom samt sundhedssystemet. Evaluere elementer og aktiviteter af sundhedsydelser der ikke kan måles som kvantitative resultater (som f.eks. sundhedsfremme og samfunds- udviklingen). www.joannabriggs--.edu.au

Erfaringer fra NICE National Institute for Health and Clinical Excellence Budskab: Der er brug for træning i hvordan kvalitativ vurdering og syntese af kvalitativ evidens foretages til brug for kliniske retningslinjer. Af 49 kliniske retningslinjer publiceret af NICE fra 2003-2006 havde 45 pct. (22/49) kvalitative studier som evidens for anbefalinger til klinisk praksis. De kvalitative studier, der blev anvendt i NICE guidelines, steg i perioden fra: 9 studier i 2003, 41studier i 2004, 60 studier i 2005 og 139 studier i 2006. Tan TPY, Stokes T, Shaw EJ (2009). Use of qualitative research as evidence in the clinical guideline program of the National Institute for Health and Clinical Excellence. International Journal Evidence Based Healthcare 2009;7:169-172

Erfaringer fra NICE National Institute for Health and Clinical Excellence Måder de kvalitative undersøgelser blev gengivet: Inkonsistens i terminologien i beskrivelsen af de kvalitative design af studierne. Mangel på standardiseret søgestrategi og/eller søgeproces til at udvælge studierne fra databaser. Mangel på standardiseret tilgang til kvalitativ vurdering og mangelfuld beskrivelse af, hvordan den identificerede evidens blev brugt i anbefalingerne i den pågældende guideline. Tan TPY, Stokes T, Shaw EJ (2009). Use of qualitative research as evidence in the clinical guideline program of the National Institute for Health and Clinical Excellence. International Journal Evidence Based Healthcare 2009;7:169-172

Erfaringer fra NICE (fortsat) Temaer i de 22 kliniske retningslinjer med kvalitativ evidens: Patienters (og/eller plejepersonalets) erfaringer, forståelse, opfattelser og perspektiver på sygdom/tilstand Patienters (og/eller plejepersonalets) erfaringer, opfattelser og perspektiver på ydelser, pleje og behandling samt interventioner Uddannelse og information som patienter, pårørende og/eller sundhedsprofessionelle har brug for Behov for støtte til patient og/eller sundhedsprofessionelle Kommunikation med patienten Personalets holdninger og perspektiver til behandling og pleje, uddannelse og træningsbehov Patienters valg og præferencer (beslutningstagning i relation til behandling) Tan TPY, Stokes T, Shaw EJ (2009). Use of qualitative research as evidence in the clinical guideline program of the National Institute for Health and Clinical Excellence. International Journal Evidence Based Healthcare 2009;7:169-172

Vurdering af kvaliteten - i kvalitative studier CASP (Critical Appraisal Skills Programme) anbefales af Center for Kliniske Retningslinjer til vurdering af kvaliteten af kvalitative studier. Hensigten er: at CASP benyttes af de arbejdsgrupper, som udarbejder kliniske retningslinjer, til vurdering af kvaliteten af de kvalitative artikler, der evt. anvendes under området patient perspektiv i baggrunds-afsnittet i kliniske retningslinjer. (Videnskabeligt Råd, referat 6. oktober 2010)   http://www.kliniskeretningslinjer.dk/images/file/CASP%20instrumentet.pdf http://www.casp-uk.net/homepage/

Hvorfor CASP? Instrumentet: er let forståeligt og nemt at anvende har indledende screeningsspørgsmål, svares nej fortsættes ikke har dækkende spørgsmål uden at være for detaljere har tekstmæssige udformning, der læner sig op af den kvalitative tilgang er almen kendt og anvendt CASP er udarbejdet i 1993 med støtte af NHS. http://www.kliniskeretningslinjer.dk/images/file/CASP%20instrumentet.pdf

CASP Instrumentet oversættes ikke til dansk Den originale engelske udgave, idet det kan være en fordel i forhold til at genfinde områderne i artiklerne, da disse som oftest vil være på engelsk. Bibeholdelse af en engelsk version vil kunne hjælpe arbejdsgruppe til at besvare de spørgsmål som er i instrumentet. Instrumentet revurderes, som alle andre instrumenter, af Det Videnskabelige Råd om 2 år. www.kliniskeretningslinjer.dk

Three broad issues To be considered when appraising the report of qualitative studies: Rigor: Has a thorough and appropriate approach been applied to key research methods in the study? Credibility: are the findings well presented and meaningful? Relevance: how useful are the findings to you and your organisation?

Kvalitative studier - eksempler Elderly persons’ experiences of living with venous leg ulcer: living in a dialectal relationship between freedom and imprisonment, (Ebbeskog & Ekman 2001). Question: What’s it like to live with a leg ulcer? Method: phenomenological- hermeneutical approach A forever healing: The lived experience of venous ulcer disease, (Chase & Melloni 1997). Question: What is the lived experience of healing a venous ulcer for patients treated in an ambulatory surgical clinic? Method: phenomenological approach Body care experienced by people hospitalized with servere respiratory disease (Lomborg K, Bjørn A, Dahl R, Kirkevold M 2005). Question: (a) How patients with COPD perceive personal body care (b) What it is like to be assisted with personal body care in a hospital setting under circumstances of dependency caused primarily by breathlessness (c) How patiens manage the performance of APBS (assisted personal body care) Method: A grounded theory methodology approach

CASP - de 10 spørgsmål Screening Questions Detailed questions Was there a clear statement of the aims of the research? Yes/No Is a qualitative methodology appropriate? Yes/No Detailed questions Appropriate research design Sampling Data collection Reflexivity (research partnership relations/recognition of researcher bias) Ethical issues Datanalysis Findings Value of the research http://www.kliniskeretningslinjer.dk/images/file/CASP%20instrumentet.pdf http://www.casp-uk.net/homepage/

CASP – spørgsmål 1 og 2 Screening questions Is it worth continuing? Was there a clear statement of the aims of the research? Yes/No Consider: What the goal of the research was Why it is important Its relevance Is a qualitative methodology apporopriate? Yes/No If the research seeks to interpret or illuminate the actions and/or subjective experiences of research participants Is it worth continuing?

CASP – spørgsmål 3 og 4 Appropriate research design Sampling Was the research design appropriate to address the aims of the research? Consider: if the researcher has justified the research design (e.g. Have the discussed how they decided which methods to use? Sampling Was the data analysis sufficiently rigorours? if the researcher has explained how the participants were selected If they explained why the participants they selected were the most appropriate to provide access to the type of knowledge sought by the study If there are any discussions aroud recruitment (e.g. Why som people chose not to take part)

CASP – spørgsmål 5 og 6 Data collection Where the data collected in a way that addressed the research issue? Consider; if the setting for data collection was justified if it is clear how data were collected (e.g. Focus group, semi-structured interview etc.) if the researcher has justified the methods chosen etc. Reflexivity (research partnership relations/recognition of researcher bias) Has the relationship between researcher and participants been adequately considered? Consider: If the researcher critically examined their own role, potential bias and influence during: Formulation of research questions Datacollection, including sample recruitment and choice of location

CASP – spørgsmål 7 og 8 Ethical Issues Data Analysis Have ethical issues been taken into consideration? Consider: If there are sufficient details of how the research was explained to participants for the reader to assess whether ethical standards were maintained If the researcher has discuss issues raised by the study (e.g. issuses around informed consent or confidentiality or how they have handled the effects of the study on the participants during and after the study) etc. Data Analysis Was the data analysis sufficiently rigorus? If there is an in-depth description of the analysis proces If thematic analysis is used. If so, is it clear how the categories/themes were derived from the data?

CASP – spørgsmål 9 og 10 Findings Value for the research Is there a clear statement of findings? Consider: if the findings are explicit if there is adequate discussion of the evidence both for and against the researcher’s arguments if the researcher has discussed the credibility of their findings (e.g. Triangulation, respondent, validation, more than one analyst.) Value for the research 10. How valuable is the research? Consider If the researcher discusses the contributon the study makes to existing knowledge or understanding (e.g. Do they consider the findings in relation to current practice or policy, or relevant research-based literature?) If they identify new areas where research is necessary etc.

Kliniske retningslinjer - i Center for Kliniske Retningslinjer, september 2011 Sukkervand og modermælk som smerte-profylakse ved stikprocedurer hos nyfødte børn Rygestop-interventioner i relation til et kirurgisk indgreb hos patienter der er daglige rygere.   Pleje og håndtering af centralt venekateter og permanent central intravenøs port hos voksne (>19 år) patienter. Rensning af akutte og kroniske sår: Sæbe, skyllevæsker og skylletryk. Ernæring til patienter indlagt med KOL i exacerbation. Non-invasiv temperaturmåling hos voksne (19+ år) indlagte patienter.     Tidlig opsporing af kritisk sygdom hos voksne patienter indlagt på et sengeafsnit. Identifikation af behov for mundpleje og udførelse af tandbørstning hos voksne hospitalsindlagte patienter. Håndhygiejne   Forebyggelse af trykskader hos patienter med hoftebrud. Akupunktur til behandling af postoperativ kvalme og opkastning til patienter i opvågningsafsnit. Forebyggelse og behandling af hudreaktioner forårsaget af ekstern stråleskader til patienter med kræft. (flere er undervejs)

Vurdering af kvalitative studier Spørgsmål?

http://www.youtube.com/watch?v=hi4bR_cTS84