Årsmøde i Østdansk LandbrugsRådgivning Tirsdag d. 2. marts 2010 v. Karin Møller Holtze
Dagsorden 1. SPARLOLLAND Kort præsentation af Sparekassen Lolland A/S 2. Hvad gør mig til en attraktiv kunde i banken? 3. Hvad gør vi i SPARLOLLAND?
Fakta om Sparekassen Lolland A/S Sparekassen Lolland A/S blev etableret i 1870 og var garantsparekasse indtil den 6. juni 2007, hvor sparekassen blev omdannet til aktieselskab. Sparekassen Lolland A/S har 198 kompetente medarbejdere, som alle arbejder for dig og din økonomi. Vi har via vort køb af Finansbanken A/S i foråret 2005, forstærket rådgivningskompetencen inden for investering, pension og formuepleje. Finansbanken har 52 medarbejdere. Med virkning fra 1. januar 2010 fusioneres det 100%-ejede datterselskab Finansbanken A/S ind i Sparekassen Lolland A/S.
Sparekassen Lolland A/S Erhvervscenter Næstved Jan Søgaard Filialdirektør jas@sparlolland.dk Pia Jørgensen Erhvervskundechef pj@sparlolland.dk Erhvervscenter – Næstved Brogade 6 4700 Næstved Telefon 5577 3344 E-mail: naestved@sparlolland.dk Kurt Andersen Erhvervsrådgiver ka@sparlolland.dk Anne Lobanoff Erhvervsrådgiver acl@sparlolland.dk Helle Jørgensen Erhvervsrådgiver hej@sparlolland.dk
Hvad gør mig til en attraktiv kunde i banken? Øvrige forhold Driftsresul- tater Gælds- belastning Faglige kvalifika- tioner Formue- forhold Risici?
Driftsresultater / faglige kvalifikationer Tidligere opnåede produktionsresultater (udbytter/ ydelse/ effektivitet mv.) på egen bedrift eller som driftsleder Hvordan ligger dækningsbidrag sammenlignet med tilsvarende produktioner? Hvordan styres omkostningerne? Årets resultat før skat / konsolidering Nytænkning?
Gældsbelastning / formueforhold Størrelsen på den samlet gæld Hvor meget gæld er der f.eks. pr. ha eller pr. årsko? Hvor stor en del er realkredit og hvor meget som bankfinansiering? Hvad er formuen primært bundet i? Er formuen spredt på flere aktivklasser?
Risici Risici: Udbytte Pris Rente Øvrige forhold hvordan er du eksponeret og hvordan har du afdækket dig?
Øvrige forhold Investeringsadfærd Privatforbrug Indtægter udenfor landbruget Andet
Hvad kan jeg som landmand gøre for at gøre mig mere attraktiv for banken? Årsrapport Udarbejdelse af budget Driftslederegenskaber Tilpasning af risikovilje til risikoevne Dialog med rådgivere Andet
Hvordan gør vi det i SPARLOLLAND? Alle landbrugskunder har tilknyttet en erhvervsrådgiver med landbrugsfaglig kompetence Møde minimum to gange om året herunder ét besøg på bedriften Løbende dialog mellem kunde og rådgiver og gerne også dialog med kundens øvrige rådgivere