Årsmøde i Østdansk LandbrugsRådgivning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
BUDGET, OPSPARING og LÅN
Advertisements

PengeSpillet.
Søjle 1: Offentlige ydelser
Rådgivning af vækstlandbrug
Forslag til Gårdbestyrelsen
Almen praksis som forretning
Koncernchef i Tryg Vesta Group
Hvad kan din virksomhed gøre for at leve op til banker og leverandørers krav ? 6. oktober 2009.
Telefonen ringer.
BUDGETTET ET STRATEGISK VÆRKTØJ Claus Lykke Jensen Rune F. Jørgensen.
DLBR Landmandens Bundlinje NU! v. Udviklingsdirektør Ivar Ravn.
Budgetgrundlag i planteavlen
Velkommen til workshoppen Blindgyde eller karrierevej - kundecentret som en integreret del af koncernen Drivsel – drift og trivsel i call centre konference.
Region Sjællands Feriefond
En præsentation af Senior Erhverv Nordsjælland
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Tilpasning af produktionen på kort sigt
Coop Bank.
EU Callcenter projektet
Behovet for regnskabsvæsen
EU-reform - Konsekvenser for dit landbrug Landskonsulent Erik Maegaard Planteproduktion.
Ny Årsrapport Analyse og rådgivning Internt regnskab og rådgivning Merete Jensen, projektleder.
Workshop den 4. november 2009 Jørgen Kroer og Thomas A. Rasmussen
Ny Årsrapport Potentialet for din rådgivning. Hvad sker der Ny Årsrapport gør regnskabet til kunden mere personligt, individuelt og målrettet Årsrapporten.
Hvad er en god mekaniserings strategi?
Ny rådgivningsstrategi Fra AGRINORD´s Svinerådgivning.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Overførsel af regnskabstal til beretningsformål.
Temamøde Thyholm og Struer 14. december Temamøde – Thyholm og Struer 1. Svarskrivelse til Indenrigs- og Sundhedsmin. 2. Projekt- og procesorganisation.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Maksimal nytte af LandbrugsInfo Kongressen Planteproduktion 2004 Herning den 14.
Det interne regnskab (tidl. arbejdstitel ”Supplerende beretning”)
Finansieringsstrategi for bedriften!
Økonomiske betingelser for planteproduktionen i Danmark - nu og 2-3 år frem i tiden Landskonsulent Erik Maegaard.
Årsrapport 2010 Beskrivelse af indhold ”Ny ekstern”
Fakta om AL-Bank Landsdækkende 66 filialer (incl. 5 fra Roskilde Bank). Etableret 1919 – til Århus i Ejes af fagbevægelsen m.fl private.
Østdansk LandbrugsRådgivning | Økonomi Aktuel driftsøkonomi Planteavlsbedriftens økonomiske udsigter Analyse fra DLBR Svinebedriftens økonomiske.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Almen praksis som forretning
Nå ud med jeres budskab – få budskabet ind Konference om rådgivning af deltidslandmænd 5. oktober 2011.
Skandia koncernen Førende, uafhængig og kundeejet bank- og forsikringskoncern Tilbyder rådgivning og økonomisk tryghed gennem alle livets faser Højt.
Den gældbundne tjener Matt 18,21-35.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Få styr på skatten, inden du rejser ud Specialkonsulent Søren Hjorth.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Driftslederens betydning for driftsresultatet Afdelingsleder Torben Wiborg.
Holdingselskaber - oprettelse og generationsskifte
Øget dækningsbidrag ved produktion af både energi og miljø
Budgettering der virker ! Hvordan får jeg budgettet til at afspejle mine mål ? v. Chefkons. driftsøkonomi Bjarke Poulsen.
Sælg den mindre bedrift bedst muligt Projektleder Heidi Hundrup Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret.
Iværksættermesse 27. marts 2010 Sådan finder du investor.
Landbrugets Rådgivningscenter Krav til planteavlsrådgivningen -når kravet til landmanden er tilpasning. V. Heidi Hundrup Produktionsøkonomigruppen.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Byggeri og Teknik Hvordan laves strategi for mekanisering? Landskonsulent Erik Maegaard Dansk Landbrugsrådgivning.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Plantekongres 2007 Finansiel risiko og personlig risikoprofil – er der balance? Jens Chr. Petersen.
Plantekongres 2008 Session F5 ”Optimer din gæld og din formue” Den 9. januar 2008 Sektionsleder, Jeanette Brogaard.
Sæt mål i markbruget, følg op og forøg fortjenesten Ole Møller Hansen.
Driftsledelse på planteavlsbedriften Konsulent Erik Sandal Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Planteproduktion 2004.
VELKOMMEN TIL LANDSPLANTEAVLSMØDET OG PLANTEKONGRES 2010.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl.
Hvad betyder Natura 2000 for landbruget? Miljøkonsulent Irene Wiborg Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Grovfoderseminar 2005 Grovfodersystemer efter EU-reformen Erik Bendix Jensen Landscentret, Driftsøkonomi.
Nærgående benchmarking af planteavlen - Hvad er Business Check Mark?
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. Økonomi på Spil (Arbejdshæftet: Styr på dine penge)
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. OPLÆG TIL GÆSTEUNDERVISNING 2016 LØN, LÅN OG OPSPARING (Til arbejdshæftet.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Almen praksis som forretning Disposition Hvad er det at være selvstændig ? Købe praksis eller praksisandel  personligt budget.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Almen praksis som forretning Disposition Hvad er det at være selvstændig ? Købe praksis eller praksisandel  personligt budget.
Holdingselskaber - oprettelse og generationsskifte
Fremstillingsprisen på salgsafgrøder
Almen praksis som forretning
Oplæg til undervisning
Driftsøkonomi - Kvæg.
BUDGET, OPSPARING og LÅN
TORSDAG DEN 7. DECEMBER 2017 KL
Præsentationens transcript:

Årsmøde i Østdansk LandbrugsRådgivning Tirsdag d. 2. marts 2010 v. Karin Møller Holtze

Dagsorden 1. SPARLOLLAND Kort præsentation af Sparekassen Lolland A/S 2. Hvad gør mig til en attraktiv kunde i banken? 3. Hvad gør vi i SPARLOLLAND?

Fakta om Sparekassen Lolland A/S Sparekassen Lolland A/S blev etableret i 1870 og var garantsparekasse indtil den 6. juni 2007, hvor sparekassen blev omdannet til aktieselskab. Sparekassen Lolland A/S har 198 kompetente medarbejdere, som alle arbejder for dig og din økonomi. Vi har via vort køb af Finansbanken A/S i foråret 2005, forstærket rådgivningskompetencen inden for investering, pension og formuepleje. Finansbanken har 52 medarbejdere. Med virkning fra 1. januar 2010 fusioneres det 100%-ejede datterselskab Finansbanken A/S ind i Sparekassen Lolland A/S.

Sparekassen Lolland A/S Erhvervscenter Næstved Jan Søgaard Filialdirektør jas@sparlolland.dk Pia Jørgensen Erhvervskundechef pj@sparlolland.dk Erhvervscenter – Næstved Brogade 6 4700 Næstved Telefon 5577 3344 E-mail: naestved@sparlolland.dk Kurt Andersen Erhvervsrådgiver ka@sparlolland.dk Anne Lobanoff Erhvervsrådgiver acl@sparlolland.dk Helle Jørgensen Erhvervsrådgiver hej@sparlolland.dk

Hvad gør mig til en attraktiv kunde i banken? Øvrige forhold Driftsresul- tater Gælds- belastning Faglige kvalifika- tioner Formue- forhold Risici?

Driftsresultater / faglige kvalifikationer Tidligere opnåede produktionsresultater (udbytter/ ydelse/ effektivitet mv.) på egen bedrift eller som driftsleder Hvordan ligger dækningsbidrag sammenlignet med tilsvarende produktioner? Hvordan styres omkostningerne? Årets resultat før skat / konsolidering Nytænkning?

Gældsbelastning / formueforhold Størrelsen på den samlet gæld Hvor meget gæld er der f.eks. pr. ha eller pr. årsko? Hvor stor en del er realkredit og hvor meget som bankfinansiering? Hvad er formuen primært bundet i? Er formuen spredt på flere aktivklasser?

Risici Risici: Udbytte Pris Rente Øvrige forhold hvordan er du eksponeret og hvordan har du afdækket dig?

Øvrige forhold Investeringsadfærd Privatforbrug Indtægter udenfor landbruget Andet

Hvad kan jeg som landmand gøre for at gøre mig mere attraktiv for banken? Årsrapport Udarbejdelse af budget Driftslederegenskaber Tilpasning af risikovilje til risikoevne Dialog med rådgivere Andet

Hvordan gør vi det i SPARLOLLAND? Alle landbrugskunder har tilknyttet en erhvervsrådgiver med landbrugsfaglig kompetence Møde minimum to gange om året herunder ét besøg på bedriften Løbende dialog mellem kunde og rådgiver og gerne også dialog med kundens øvrige rådgivere