Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Notat 4 scenarier ifm. besejlingen af Bornholm fra 2010 - med BRK i trafikkøber rollen. Juni.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VE-anlæg Solceller (Case og opgave).
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Humanistundersøgelsen 2007 miniSeminar 6. maj 2008 Flemming Meier, CBS Learning Lab
8. december 2010 på Egegård Skole
Fyraftensmøde 6. februar 2014 med Rasmus Prehn på Efterskolen i Rønne Bornholms Passagerforening blev oprettet for næsten 30 år siden. Hovedformålet, dengang.
OVERSKRIFT & UNDEROVERSKRIFT: SKRIV MED STORE BOGSTAVER Primære forside Præsentation af lønbudgetsimuleringen.
Intro – små anlæg Klassificering af energibesparelser
Aftaler og beskatning af den danske olie og gas i Nordsøen.
Rejse og transportmønstre samt - samt opfattelser hos turist- og transporterhvervet af transportvilkårene Dialogmøde, Kulturhuset FREM 21. maj 2013.
Tilbageblik Scenarioeksempel Fordele og ulemper Side 1 7 minutter omkring besejlings- scenarier i 3. færgeudbud Borgermøde 21. maj i Svaneke.
Lektion 6 - Tid, fart og distance
JELD-WEN Danmark og Hærvejsmotorvejen.
Poul Kirkegaard Byggeri & Teknik Mobil
Region Midtjylland som en attraktiv arbejdsplads – også for de ældre medarbejdere.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Større mejetærsker eller tørring!
Oktober 2005Tivoli Exit 2005 – Sommersæson – TotalGfK DanmarkCustom Research 1 Tivoli Exit 2005 – Sommersæson Total udarbejdet for Tivoli Growth from Knowledge.
Körper-koordinationstest für Kinder (KTK)
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
1 © Capacent Sparebanden Indkøbsområdet 20. maj 2010.
BK Friheden 98 Teplice (Tjekkiet) 31/3 – 4/
Terminal A - A no. 1 Ny lavpristerminal i Københavns Lufthavn, Kastrup
De grønne pigespejdere Regionslejr Aftenens program • Rejse tider • Hvad går pengene til? • Madbudget • Spire- og smutterne • Program og aktiviteter.
Bornholms Passagerforening
26.3 Variable omkostninger
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 11
Lektion 11 – Brug af GPS navigator, waypoints
De grønne pigespejdere Regionslejr Aftenens program Rejse tider Hvad går pengene til? Madbudget Spire- og smutterne Program og aktiviteter Kom med.
BeBiked Foregår på Roskilde Festival -Sommerperioden Monopol Pilotprojekt (nyt) Billigt.
Strålebehandlingkapacitet i RM
NYBORG KOMMUNE POTENTIALEVEVURDERING - DIGITALISERING, KANALSTRATEGI MV.
Udbredelsesformer. Form 1 En eftermiddag kl Te, kaffe og kage Oplæg fra ”ressourcepersoner” fra udviklingsholdet: Fremlæggelse af forløbstema og.
12. Valg af afsætningsalternativ
Hubbles lov. To linier fra Calcium II følges Fig p599.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Velkommen Til Rentable Energioptimeringer
besejlingen af Bornholm fra 2010
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
Kapacitetsstyring.
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
Prisudviklingen på kort sigt Future markedet.
Nationalbibliotek for mennesker med læsevanskeligheder.
Socialudvalget Temamøde 21. september Budgetønske eller spar / lån af eget budget Udbredelse af Længst muligt i eget liv.
Bevar Andkær Skole Møde den Det vi ved om lukning af Andkær: Økonomi udvalget har den 7. april vedtaget en budgetstrategi, som skal føre frem.
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
1 Opgave 29 ”Statistisk Sikkerhed for Ei ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
1 Opgave 63 ”Isoquant – Ændret Pris på Input ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Opgave 12 ”Isoquanter – Economic Region ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Matematik B 1.
1 Opgave 30 ”Statistisk Sikkerhed for Ep ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
”Lineær Programmering - Minimering”
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Hvordan nås målene i Vandrammedirektivet ? - Hovedkonklusioner fra Gotfredsenudvalget Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet.
Kundeundersøgelser for NFS Udvikling BHT siden 2002 Nye NFS ruter siden 2008 Idag Undersøgelser på 8 ruter - årlige, halvårlige, kvartals 13 resultatrapporter.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Byggeri og Teknik Græs fra mark til lager Hvor klemmer skoen? Carl Høj Laursen & Kim Brodersen Maskinkonsulenterne.
Fyn Rundt 2006 & alt det andet: En oplevelses år baseret på kvalitet, ægthed og holdbarhed - Og erfaringerne fra 2004 og 2005 We are in the people business…
1 vare på 2 markeder, samme pris
Opgave 24 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Knap kapacitet, 2 varer Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Opgave 11 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 10 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Kvantitative metoder 2: Den multiple regressionsmodel1 Kvantitative metoder 2 Den multiple regressionsmodel 26. februar 2007.
Gødskning på kvægbrug med græs og majs
Dialogmøde om trafikbetjening Danish Air Transport A/S Dennis Rybasch, Commercial Manager.
Præsentationens transcript:

Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Notat 4 scenarier ifm. besejlingen af Bornholm fra med BRK i trafikkøber rollen. Juni 2006

Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Baggrund Bornholms Regions Kommune overvejer fra 2010 at påtage sig trafikkøberrollen ifm. den fremtidige besejling af Bornholm. Som input til den lokalpolitiske diskussion ønskes beregninger af tilskudsbehovet ved 4 forskellige scenarier: A.Besejlingen af Bornholm foretages med den nuværende tonnage konfiguration og det nuværende antal ture samt prisstruktur B.Rønne-Ystad besejles af 2 hurtigfærger og Rønne-Sjælland besejles af 1 Ro/pax færge med daglig afgang fra Rønne Kl og daglig afgang fra Sjælland klokken Der regnes med den nuværende prisstruktur, men der regnes på 2 versioner med hensyn til antal ture: Antal ture baseret på det nuværende trafikvolumen (B1) samt et scenario hvor trafikken i 2015 er steget med 30% (B2), og dermed øger behovet for en højere frekvens. C.Rønne-Ystad besejles af 2 hurtigfærger og Rønne-Sjælland besejles af 2 Ro/Pax færger i dobbeltrettet nat sejlads. Der regnes med det nuværende antal ture samt prisstruktur. Indeværende notat indeholder følgende: 1.Analyse af tonnage behovet ved den nuværende trafikstruktur (kapacitetsbehov) 2.Totale omkostningsberegninger baseret på den nuværende operation 3.Forslag til fremtidig daglig frekvens på Rønne-Ystad samt beregninger af tilskudsbehovet i ovennævnte scenario B og C 4.Beregninger af kapacitets udnyttelsen i scenario B og C

Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Kapacitets behov Rønne-Ystad

Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Kapacitets behov Rønne-Ystad

Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Kapacitets behov Rønne-Ystad

Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Pasasager kapacitets behov Rønne-Ystad Nuværende hurtigfærge kapacitet

Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Dæk kapacitets behov Rønne-Ystad Nuværende hurtigfærge kapacitet

Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Passager kapacitets behov Rønne-Køge Nuværende kapacitet Note: På Hammerodde og Dueodde er der 102 køjer fordelt på 60 kamre. Hvis man regner med 1,5 passager i gennemsnit pr. kammer giver det en årlig kapacitet på køjer. Der blev i 2005 solgt køjer, svarende til en kapacitets udnyttelse på 67%.

Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Dæk kapacitets behov Rønne-Køge Nuværende kapacitet

Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Pax kapacitets behov Rønne-Køge Nuværende kapacitet

Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse De 4 Scenarier ASom nu B1Rønne-Sjælland med én ro/pax færge (daglig afgang i hver retning) Rønne-Ystad med 2 godsbærende hurtigfærger (daglig frekvens nedenfor) B2Som B1, men fremskrivning af trafikken med +30% og øget frekvens på Rønne-Ystad CRønne-Sjælland med 2 ro/pax færge (dobbeltrettet natsejlads) Rønne-Ystad med 2 godsbærende hurtigfærger

Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Scenarie beregninger Forudsætninger: • 2006 priser • Oliepriser pr. 1/ (Heavy fuel 2,5 kr. pr. kg., gasolie 4 kr. per liter) • Operatørens gevinst er ikke indregnet • Scenarie A: Charter prisen for Villum Clausen er under markedsniveau • Havneafgifter for Køge havn er estimerede • Indtægtssiden er holdt konstant, dvs. der er forudsat samme billetprisstruktur, trafikmønster mm. som nu. Dog er de totale indtægter i Scenarie B2 opjusteret med 30%, idet trafikudviklingen er opskrevet med 30% for alle trafiktyper • Mht. tonnage er der i beregningerne forudsat at operatøren indkøber ny hurtigfærge tonnage. Der er regnet med en afskrivningshorisont på 15 år. Mht. Ro/pax færgen/færgerne regnes der med, at en eventuel ny operatør kan overtage Dueodde/Hammerodde til samme vilkår som Bornholmstrafikken har i dag. Dog er der i beregningerne taget højde for en opgradering af passagerkapaciteten til 770 passager. • I beregningerne er der benyttet et renteniveau på 4% på alle investeringer • Der er ikke i beregningerne taget hensyn til en eventuel synergi effekt. Dvs. at omkostninger til booking, administration mm. er fastholdt på det nuværende niveau i alle scenarier • Den variable omkostning ved at sejle med en ”Incat 98m” er pr. tur på Rønne- Ystad. Hvis der f.eks ønskes 3 dobbelt ture pr. dag i stedet for 2 i sæson A, betyder dette altså en årlig omkostning på 25 x 7 x 2 x = 13,7 mio. DKK • Det er forudsat, at en ”Incat 98m” kan sejle 5 dobbeltture på Rønne-Ystad. Hvis det viser sig svært pga. sejltiden, betyder dette en ekstra omkostning, (skibsafgift Ystad havn) på ca. 2 mio. DKK i scenario B1/C og 1 mio. DKK i scenario B2, at sejle med 2 skibe i stedet for 1 i sæson C.

Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Scenario B1/C: Pax kapacitets udnyttelse Rønne-Ystad Total udnyttelse: 47% Passager kapacitet ”Incat 98m”: 1100 pax 2380 afgange i alt pr. år

Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Scenario B1/C: Dæk kapacitets udnyttelse Rønne-Ystad Total udnyttelse: 38% Dæk kapacitet ”Incat 98m”: 250 biler (p-enheder) 2380 afgange i alt pr. år

Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Scenario B2: Pax kapacitets udnyttelse Rønne-Ystad Total udnyttelse: 55% Passager kapacitet ”Incat 98m”: 1100 pax 2672 afgange i alt pr. år

Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Scenario B2: Dæk kapacitets udnyttelse Rønne-Ystad Total udnyttelse: 43% Dæk kapacitet ”Incat 98m”: 250 biler (p-enheder) 2672 afgange i alt pr. år

Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Scenario B2: Dæk kapacitets udnyttelse Rønne-Køge Total udnyttelse: 70% Dæk kapacitet Dueodde/Hammerodde: 1235 lanemeter 730 afgange i alt pr. år