Scientific Investigation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Case: Tekst på Call-To-Action link
Advertisements

Hvordan navigerer lederen?
Kvalitet i systemudvikling
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Dataindsamling og kildebearbejdning
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Iterativ udvikling og UP
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
Sammenligning af to grupper
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Psykologi, Human Factors og HCI
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Eksperimentel metode John Paulin Hansen ITC, Usability F2003.
Økonometri 1 Gentagne Tværsnit og Paneldata II. Gentagne tværsnit og paneldata II 2 Gentagne tværsnit (W ): Opsamling.  Kombinerer tværsnit indsamlet.
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Økonometri 1 Mere om dataproblemer Gentagne tværsnit og panel data I.
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Program Korrelation Gamma Pearsons r Regression Kausalitet 1.
Logistisk Regression Kategoriske og Kontinuerte Forklarende Variable
Kvalitet i almindelighed og i relation til softwareudvikling.
Dagens program Test of Independence (chi-i-anden) Videre med projekt 3
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 7. april 2003.
Program 1.Påmindelser Pivottabeller og pivotgrafer Omkodning af data (sortering, søg-erstat) Bevar de originale data og lav kontroller 2.Hvem er målgruppen.
Biologi i AT.
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
Reflektion over jeres egen praksis
Statistik for geografer
Struktureret ProgramUdvikling MM 5
Økonometri 1 Gentagne Tværsnit og Paneldata II 20. november 2006.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 9. november 2004.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Synopsis.
Kvantitative metoder.
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Heteroskedaticitet (Specifikation og dataproblemer) 2. november 2005.
Kvantitative metoder 2: Den multiple regressionsmodel1 Kvantitative metoder 2 Den multiple regressionsmodel 26. februar 2007.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 14. september 2004.
Økonometri 1: F151 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 10. november 2006.
Økonometri 1: F41 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 18. september 2006.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 13. februar 2003.
Økonometri 1: Heteroskedasticitet1 Økonometri 1 Heteroskedasticitet 31. marts 2003.
Eksperimentel metode.
Økonometri 1: F141 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 6. november 2006.
Statistik II 4. Lektion Logistisk regression.
Statistik for geografer
Læsning og skrivning af pakker på IP niveau. Hvorfor er det svært? Fra et normalt programmeringssprog er netværksadgangen begrænset Vælg protokol, port,
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG.
SRO SKRIV!.
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Cloud Computing Model-View-Controller
Videnskabeligt projekt
Quality Factors.
Titel på naturvidenskabsprojekt
Naturvidenskabelig metode
Programmering.
Det produktive team Software kvalitet og kultur
Anvendt Statistik Lektion 6
ROBOTTERNE KOMMER - OZOBOTTERNE.
Titel på videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
Niveau 3: Regressionsanalyse: Tværsnitsundersøgelser
Simulering af binomialforsøg
Præsentationens transcript:

Scientific Investigation

Problemformuleringen og Hypotesen Problemformuleringen: Skal være et spørgsmål der er veldefineret, målbart og kontrollerbart. Hvad er årsagen til vand bliver til is. Hvorfor er græs grønt. Hypotesen: Du skal udvikle en hypotese, eller en mulig forklaring der besvarer dit spørgsmål. En hypotese er en "tentativ forklaring" for hvad vi observerer (Campbell, 1993). Mulige hypoteser for de ovenstående spørgsmål: Klorofyl i plantecellernes indre forårsager at græs bliver grønt. Vand krystaliseres ved temperaturen 0 graders Celsius.

Eksperimentets variable De afhængige, uafhængige og kontrollerede Når du sætter et eksperiment op, kan de omfatte afhængige, uafhængige og kontrollerede variabler. Det afhængige er det, der bliver målt, altså det man forventer vil blive påvirket under eksperimentet. For eksempel kan man ønske at studere kaffebønner vækst. Mulige afhængige variable indbefatter: antal bønner, vægten af planten, bladenes overfladeareal, tid til modning, højde af stænglen. Uafhængige - er det, som kan varieres under eksperimentet, det, som man mener vil påvirke den afhængige variabel. I vores kaffe bønne eksempel omfatter mulige uafhængige variable: mængden af ​​gødning, gødningstype, temperatur, mængden af ​​H2O, daglængde, alle disse kan påvirke antallet af bønner, vægt af anlægget, bladareal, etc. Da du har brug for at vide, hvilken faktor der påvirker den afhængige variabel (r), kan der kun være én uafhængig variabel. Undersøgeren skal vælge den, han / hun mener er vigtigst. Der kan være mange afhængige variable, men det er vigtigt at udvælge den, som han / hun mener er den vigtigste indikatorer for kaffebønne vækst. Kontrollerede variable. Du skal afvikle et kontrolleret forsøg – andre variabler skal forsøges holdt konstant. Da undersøgeren ønsker at studere virkningen af ​​en bestemt uafhængig variabel, skal man eliminere muligheden for, at andre faktorer påvirker resultatet. For eksempel skal den ovenfor videnskabsmand sikre sig, at ingen forskelle i type gødning anvendes eksisterer, eller mængden af ​​H2O, variationer af temperatur eller daglængde eksisterer.

Process Arbejdet med videnskabelige artikler omfatter: Relatering til andre artikler inden for samme forskningsområde. Diskussion med fagkollegaer Egne ideer og ønsker. I arbejdet skal fastholdes ønsker om: Regulere de uafhængige variable så det ønskede resultat opnås Gentage forsøg tilstrækkeligt mange gange, så resultatet kan siges at være konsistent Evt. afholde ”kontrol” forsøg.

Antagelser Gør meget gerne antagelser. Også selv det viser sig at antagelserne ikke holder. Det er vigtig at kunne se, hvilke antagelser (hypoteser) undervejs i arbejdet der ikke holdt. Skriv derfor også om antagelser der ikke holder.

Protokol og Data evaluering http://www2.lv.psu.edu/jxm57/irp/exptint.htm

Konlusion Du skal altid have en konklusion, der svarer på opgavens hovedspørgsmål (problemformulering) og hypoteser. I svaret på konklusionen kan du referere til de undersøgelser du har gennemført i opgaven.

Performance, testability og correctness Tænk på vores øvelse, da vi talte kvalitet, hvor I skulle rate jeres anden semester opgave i forhold til Correctness. Hvor validt er det svar jeres program giver? I forhold til opgavens specifikation ? Funktionelt: Input i forhold til output Partielt: Hvis programmet giver et svar, er det så korrekt ? Totalt: Altid svar og altid korrekt. Testability: Efficiency: Denne gang er det jeres

Kundens fokus ændres over tid. Software Engeneering Ved leverings tidspunkt: Kunden fokuseret på kvalitetet. Dvs. om systemet afvikler korrekt, pålideligt og effektivt. Senere: Om systemet er nemt at vedligeholde, og videreudvikle og teste. På endnu længere sigt fokuserer kunden på, om systemet kan porteres til andre platforme og nye versioner af hardware og operativsystemer, - som hvor nemt det kan interface med andre systemer.

Testability. Decreasing by time

Sommerwille kap 27 Kvalitet Kapitel 27.4.1 Omhandler kvalitets reviews. Hvad skal reviewes ? Problemformulering, hypoteser, kode, projektplan, testopstilling og arbejdsprocess? Udvælg selv, hvad i ønsker reviewet. Anbefaling: Alt arbejde som i anser for nogenlunde bearbejdet. Skal afholdes fredag den 26 oktober. Hvis lige antal grupper: Gruppe 1 og 2 reviewer hinandens arbejde. 3 og 4 hinandens arbejde. Hvis ulige antal grupper: Gruppe 1 reviewer gruppe 2. Gruppe 2 reviewer gruppe 3 osv. Sidste gruppe reviewer gruppe 1. Review roller: http://upedu.org/process/workers/wk_reqrv.htm Arkitektur: http://www.upedu.org/process/activity/ac_rvarc.htm Design: http://www.upedu.org/process/activity/ac_rvdes.htm Kode: http://www.upedu.org/process/activity/ac_rvcod.htm Review Record: http://www.upedu.org/process/artifact/ar_rvrec.htm