Unge på kant Det moderne samfund og ungdomsidentiteter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsstile og lektier
Skoleparathed.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Unge på kant Moderne ledelse og fremtidens elevtyper.
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Er mit barn klar til skolestart ?
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Vi gennemførte en række interview ifm
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Støvring den 11. september 2007
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Uge 7 Unge og seksualitet.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Hvad gør livet så værdifuldt
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Sexuel udvikling Anette Løwert.
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Elevinddragelse og demokrati Interviewer: Men er det ikke jeres eget ansvar at finde ud af, hvad partierne står for? Stine: Jo, det er rigtigt nok. Det.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Frivillighed på kommando findes ikke
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Ungdomskulturer Mellem selvværd og selvtillid.
Stress En folkesygdom?.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Unge mellem projekter og reality Ungdomskulturer og unge med særlige behov.
Danmarks Badminton Forbund Udviklingskonsulent Kirsten Leth. Badminton Midt - og Nordjylland. Med mor og far ved baglinjen. Herning Badminton klub. 21.September.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Velfærd, medborgere og unge på kanten
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Demokrati, politikere og medborgerskab
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Den glade skole på bjerget.
Præsentationens transcript:

Unge på kant Det moderne samfund og ungdomsidentiteter

Det serielle liv Dyrker den individualiserede refleksivitet – skal selv give ting betydning, uafhængigt af kirke og parti – og andre autoriteter Lever mere og mere i serier: TV-serier, butikskæder, designervarer, logo-genkendelser, brand-logikker, konsulentord, modestrømninger Seriernes offensive tilbud – nøgle til identitet, dvs. sikkerhed og en opfattelse af, hvem jeg er – i modsætning til andre. Ved at være på forkant Ved at være kritisk

Det serielle liv Selvstændigheden får betydning og giver sikkerhed i dyrkelse af det ’hippe’ mellem serier – identitetsstrategi Identitetsdannelse – modsætningsfyldte processer med selvstændighed i det serielle Serierne: Katedral med åbenbaringer, mulighed for at være på forkant, ritualer, opstigninger, noget man kan tro på (midlertidigt), noget der giver ’frelse’…

Bianca og The rock ’Når jeg lytter til metalmusik, har jeg det, som om jeg har drukket hele natten. På The Rock slapper jeg af i kroppen, og det gør jeg ikke særlig mange andre steder. Jeg føler, at jeg kan være mig selv. Tit tager jeg en attitude på, når jeg er et nyt sted, fordi jeg ikke vil have, at folk kommer for tæt på. Jeg virker lidt tough for at vise, at folk ikke kan tillade sig hvad som helst med mig. Men på The Rock må folk godt komme tæt på, og det føles rigtig rart.’ Nu sidder hun her med sine venner. Under Biancas sorte kjoleærmer kravler vikingeruner og sorte blomster frem. På pege-, lang-, ring- og lillefingre er der prikket små bogstaver ind i hendes led.

Perspektiver på de unge A. Gør ikke som de andre - bliver måske marginaliserede Forudsætter forestillinger om de ’normale’ unge / de boglige Forældres og institutioners paradoksale perspektiv: disciplin - og krav om selvstændighed B. Opsøger kanter – identitet. Selvforståelser der udfordrer det etableredes kanter – målet er betydning og sikkerhed ’Kant’ som identitetsstrategi – kender det normale De unges perspektiv

Kanter og identiteter Finder sig selv (midlertidig identitet) gennem markering af forskel 1. Som den selvstændige nørd 2. Som tilhørsforhold – knytter sig til andre med kant: os / dem 3. Som overskridning af det normale: Respektløshed 4. Som oplevelse af det virkelige: kroppen på spil

1. Den selvstændige Dyrker et bestemt felt: Musikken, rejsen, skituren, knallerten, motoren, bogen osv. Fraværende på andre felter – hvad forældre og lærere ser Udsætter måske de ‘rigtige’ valg ’Det nørdede’ som modkultur Der er altid nogen der ved fantastisk meget

Du er en vinder! Bruger 3-4 timer dagligt på sport, f.eks. svømning eller cykling Omgivelserne strukturerer deres tid efter cyklingen – først begejstret, så forstående og siden – måske - uforstående

2. Os / dem Stammekrigere Vi – noget særligt Har særlige interesser De andre – mangler noget men er de fleste Derfor undertrykt Kæmper den ’retfærdige’ kamp Spejler - måske - et samfund der dyrker markering af forskellighed

Fight Club for Weekend talibanere   Peter Mærketøj Studerende ...... Casuals / FC København Man skal være bedst til at slås og se bedst ud. Det er ridderånden som i krig, hvor halvdelen også altid har været show. Og når vi ikke har klubfarver på, kan det dårligt være os, der giver klubberne et dårligt ry. ....... Hvis du først har være i et stort riot, så går det i blodet. Det er dit sus. Nogle gange kan det tage overhånd,for du får en form for misbrugermentalitet, og skal jo have dit fix. Hvis det er vildt nok, kan du ikke huske detaljerne bagefter ..... Der er ingen kæmpe fascistisk sammensværgelse om at overtage verden. Det er nogle drenge, der har det skide sjovt med at slå løs på hinanden og nogle gange også blive slået på, når det er kampdag. Du viser passion og kærlighed for klubben. På en ekstrem måde. Du får dit adrenalinfix, og det er sjovt. Dagen, den 20.11.2002

Nørrebro Kampen om et marked – hash markedet Adgang til alternativ økonomi og kontrol med en by Giver basis for tilhørsforhold – for nogle få Når man taler om racekonflikt – mobiliseres brede dele af rockersympatisører og indvandrere Mobiliseret af racesnakken – skal forsvare egne farver – for bredere dele Våben som symbol på fællesskab og bred mobilisering

3. Respektløshed Det omgivende samfund iscenesætter dagligt en udgrænsning: Dem der kan viden og de andre Normaliseringsstrategi – skaber modstand Fra ord / hånd til ord / de andre Unge finder sig selv i dyrkelsen af respektløshed – dyrker det frække, det ekstreme, dem der ikke lader sig indordne

Unge nydanskere Deres situation præget bl.a. af: Egen kultur – udfordres gennem integrationsproces f.eks. Forskellige livsformer – trods Befinder sig i spændingsfeltet mellem tradition og modernitet – uforudsigelig Begrænsede ressourcer – behov for markering af status – stolthed Respektløshed som mulighed

4. På jagt efter ’virkeligheden’ Eksistentiel afprøvning af grænser for livet Ord, ord og atter ord – alt er relativt og alt kan siges Smerten – cuttere, spiseværing, osv. Smerten kan man ikke løbe fra

Marilyn Manson - eksistentialisten a. Navnet: krydsning ml. sex og vold - det skønne og det dyriske og køn b. Opgør med: Kristendom og satanisme, Teknik - mennesket som irrelevant og overflødigt og Diktatur, demokrati - politik: Dukketeater Kan ikke tro på nogen autoriteter  c. Dyrker ny sanselighed: Lort og spyt - mennesket som affaldsproducent Mennesket - et dyr, hvor man ikke kan skjule sig (Dope) Smerte - virkelig Seksualitet - en menneskelig / dyrisk handling, løsrevet fra mening   Kredser om områder, hvor mennesket er tvunget til at give sig hen. Hvor mennesket mister kontrollen. Marilyn Manson søger væren - hvor man må overgive sig - for sandheden er kun i selve væren.

Unge og kanter Fordybelse – efter egne veje Tilhørsforhold Ønske om anerkendelse og gensidig respekt Eksistens

Identitetsarbejdet Unge har ’altid’ været ’vilde’ – en del af identitetsdannelsen Udgangspunktet forandrer sig Forskellige perioder vægter forskellige værdier Den samfundsmæssige kontekst ændrer sig også Den bærende personlighed forandrer sig

Vigtigt træk ved unges identitet Handlingsorienteret individualisme Handlingsorienteret – skal selv gøre noget her og nu (ikke overladt til en ’elite’) Individualisering – ikke fællesskab med forpligtelser Netværk – man er med når man er med Manglende bremse og stabile spilleregler som udfordring Ny polarisering: Institutionerne (nogen) eller egne handlinger (mig selv) som nøglen til sikkerhed

Den moderne civilisationskultur Fra det svære til det lette, fra det komplekse til det simple og fra det langsomme til det hurtige Den barnagtige kulturs credo Den voksne gøres barnagtig Barndommen forkortes Medborger-rollen undergraves

Barnagtiggørelse Det voksne: har et blik for sig selv, den anden og den generaliserede anden (Mead) – kan se sig selv i fællesskabet – medborgeren! Kan sætte sig i den andens sted og forstå det der er større end dig og mig Behovsudskydelse og prioritering Kan tænke strategisk inden for givne rammer

Barnagtiggørelse Det barnagtige: Tager udgangspunkt i egne behov. Ser verden herfra Generaliserer ud fra eget perspektiv. Svært at skelne mellem sig selv og omverdenen Vil kontrollere verden for at opfylde egne behov Abstraktion: Relative vurderinger (med tal) af det konkrete (ranglister osv.).

På sporet af tendenser der fremmer barnagtiggørelsen Velfærdsstaten – den individuelt kalkulerede service Hverdagens livsform: Flere valg – færre forpligtelser Markedet – jo mere forbrug, jo bedre Den ny personlighed: Et overvejende jeg

Hverdagens udvikling Den daglige livsform: Flere valg Færre forpligtelser Uafhængighed af tid og sted Gennem tidsbegrænsede, funktionsbestemte fællesskaber.

Forældre – med projekter Fokus: arbejde, kommunikation og hjemmet Ingen kedsomhed – ingen autoritet Oplevelsesbaseret omsorg – ikke opdragelse (indlæring af forpligtelser) Nye kønsroller: konsulenten (far) og servicemedarbejderen (mor) Kan kun i begrænset udstrækning give sikkerhed og betydning / konsulenter og service Jager kompetencer, tid og sig selv

Unge kønsroller Intimiteten giver nye rollemuligheder – på Paradise Hotel De stærke og udadvendte (aggressive) piger – køn som magtstrategi De indadvendte og følsomme drenge Pigerne fylder institutionerne Drengene bliver hjemmegående…..

Et samfund uden voksne? En tilværelse med projekter, styret af egne ønsker og behov Flere valg – færre forpligtelser Ingen erfaring, ingen livsforløb – men brud og nye udfordringer Kan ikke holde igen i forhold til arbejde, projekter, leg, forbrug, kommunikation, osv.

Ny personlighed Overjeg – evnen til at se den generaliserede anden, dvs. fællesskabet Overvejende jeg – evnen til at se hvad der er gang i - ud fra egne behov Id Id jeg jeg

Fra ’overjeg’ til ’overvejende jeg’ Overvejende jeg: et radar der afsøger muligheder Det moderne individ konfronteres – i princippet - dagligt med grænseløshed Hvor man tidligere blev konfronteret med grænser, er det moderne individ dømt til nydelse - og afreagering Det moderne individ har ingen mål – men masser af midler

Fra ’overjeg’ til ’overvejende jeg’ Uddannelsesperspektiv Fra demokrati og kristendom som ramme for forskellige kulturer (klasse, land-by, m.m.) Til kompetencer, mægtiggørelse og forskellighed (med elite, bredde - og tabere) Kurser, coaching, consulting, osv Det moderne individ bliver et a-politisk individ.

Et mønster – og en balance Selvværd Lille Stor Rodløs – på evig jagt… Uanset om de kan læse eller ej … Det traditionelle samfund Kender sit værd og sin plads Lille Selvtillid Moderne samfund Ved hvordan man fører sig frem på scenerne. Mange kompetencer Den ideale balance – kompetent med selvkontrol Stor

Udfordring De unge udfordres af: Manglende grænser Uendelige projekter Relativ viden – til forhandling Uddannede pædagoger med fokus på kompetencer / midler frem for mål Symptomer: ADHD, Damp……. ? Er det uoverskueligheden? Eller er det hjernen?

Pædagogiske roller Autoritet – i kraft af institutionen Vejleder – i valgmuligheder Lærer – i kompetencer Fokus – selvtillid Står svagt i identitetsprocessen, fordi man kun begrænset kan give betydning og sikkerhed Mulighed – selvværd …og tilhørsforhold

Uddannelseskulturer Projektorientering Høj Lav Karriere-orienteret – den selvoptagne Høj Faglig orientering Den opofrende – den pæne Hjælpsom og lidt tung at danse med – den langsomme Livsstils-orienteret – den glade Lav

Udfordringer…. Projektorientering Høj Lav Den der er kuet af de andre – og alligevel med / Overgår de andre Alt for mange selvcentrede valg / Kritiske og krævende Faglig orientering Høj Alt for overfladisk – og altid glad / ligeglad? Ved ikke hvad der foregår / eller fuld af respektløshed Lav

Pædagogiske holdepunkter Projektorientering Høj Lav Marker grænser som nøglen til anerkendelse og selvværd Skærp udfordringerne Sammen med andre Faglig orientering Høj Tving til fordybelse og til at bidrage til andre Selvtillid skal styrkes gennem anerkendelse Lav

Ledelsens fixpunkter Institutionelle forhold – motiveret af omgivelser (og egen uddannelse) Motiveret af udviklingen (begrænsningen – kompleksiteten?) i de pædagogiske muligheder Motiveret af de ansatte – kloge primadonnaer Værdiledelse, kommunikation, branding, it, klagehåndtering, m.m.

Nye kønsperspektiver Opdragelse – piger skal ikke holde sig tilbage - og drengene ved det Det skal være sikkert – søger institutionerne Det skal være ordentligt – behov for bekræftelse En interessant scene at være interessant på