CARL BRO GRUPPEN KOMPOSITBROER Få i Danmark – mange ude! v/Martin V. Kjær Carl Bro Gruppen
PRÆSENTATION 1. Historie 2. Kompositprincippet 3. Udførelsesmetoder 4. Anlægsmæssige fordele 5. Vedligeholdelse og drift 6. Æstetik 7. Økonomi
1.0 HISTORIE Få i Danmark – mange ude! Danmark Stor cement/betonindustri Tradition for betonbroer God erfaring med spændbeton Billigst med spændbeton (udførelse/drift) Udland (Storbritannien) Forbud imod spændbeton for ca. 10 år siden Stor stålindustri Stor fokus og udvikling indenfor kompositbroer
2.0 KOMPOSITPRINCIPPET Komposit > latin, com’positus = com’ponere = sammensætte Stål + beton = komposit (arbejder sammen!) Udvidelseskoefficienten er den samme for stål og beton
3.0 UDFØRELSESMETODER Betondæk støbes Forskalling lægges imellem dragere (filigran, etc.) Ståldragere løftes på plads i par
LADDERBEAM BRIDGE
LADDERBEAM BRIDGE
MULTI-GIRDER BRIDGE
MULTI-GIRDER BRIDGE
4.0 ANLÆGSMÆSSIGE FORDELE Mulighed for præfabrikation Ingen forskalling under brodæk Minimal forstyrrelse af trafik Mange muligheder for valg af installationsmetoder af stål - Kraner - Special transport - Fri frembygning Tidsbesparende = økonomisk fordelagtigt Brospænd op til ~ 85m Komplex geometri, skæve og kurvede dæk
PRÆFABRIKERET BRODÆK
PRÆFABRIKERET BRODÆK
PRÆFABRIKERET BETONELEMENTER
FRI FREMBYGNING
FRI FREMBYGNING
HOLMFIELD INTERCHANGE – ’FØR-BILLEDE’ M62, 6 sporet motorvej Sammenfletning med ny 6 sporet motorvej,A1(M)
HOLMFIELD INTERCHANGE – ’EFTER-BILLEDE’ 3 kompositviadukter 5 kompositbroer
HOLMFIELD INTERCHANGE Kompositbroer blev valgt pga.: - Linieføring kurvet både horisontalt og vertikalt, komplex geometri! - Mulighed for præfabrikation og løft over åben motorvej - Ingen forskalling under brodæk - Hurtigt at bygge
HOLMFIELD INTERCHANGE – UDFØRELSE Ståldragere fragtet til byggeplads som samlesæt Løftet på plads under natoperation, med motorvej åben!
HOLMFIELD INTERCHANGE – UDFØRELSE Betondæk støbt med “Omnia planks” som forskalling
HOLMFIELD INTERCHANGE – UDFØRELSE
5.0 VEDLIGEHOLDELSE OG DRIFT Levetid på maling = 40 år Levetid på brolejer/fuger = 25 år Indspændte brodæk = ingen brolejer/fuger
6.0 ÆSTETIK Godt samspil med naturen, (valg af farver på stål) Kurvede underside, både horisontalt og vertikalt Filmklip af visualisering fjernet!
7.0 ØKONOMI Seneste store projekter i UK: A1(M) Darrington - Disforth - 34 broer, heraf 27 kompositbroer incl. 3 viadukter M6 Toll Road - 57 broer, heraf 46 kompositbroer Swale crossing - 1270m kompositbro over sumpområde, bygget efter fri frembygning
7.0 ØKONOMI Gennemsnitlig m2 pris for komposit brodæk - £1000 - £2000 afhængig af komplexciten
8.0 AFSLUTNING Kompositbroer i Danmark?