Analyse ? Erik Nordahl Svendsen Medieforsker i DR 1979-2001 Medlem af KLFs Fokusudvalg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan bidrager litteratursiden
Advertisements

Smas’hit En succes. Adfærdsdelen har med udgangspunkt i interviewunder- søgelsen og spørgeskemaundersøgelsen belyst, at brugerne af Hashfacts og Restart.
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Tv til hverdag. •Størstedelen af det der sendes, har et markant andet menneskesyn og værdigrundlag end biblen, og når vi ser det, påvirker det os! •Tv.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Ungdomsudveksling - årsberetning 2010/11 Søren W. Hansen District Chair 1450.
Mediestatistik - hovedkategorier
Marts 2010 Dansk Karate Forbund Dommerprogram 2010 KATA & KUMITE.
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Velkommen. Ingeniørforeningen, IDA En dynamisk fagforening og interesseorganisation.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Arbejdsmiljø I kundecentre – betingelser og løsninger
Mikael Svalgaard (COM-DTU) Erland Andersen (tidligere fagkonsulent)
Vinterman seminar 28. April SIDE 2 Vinterman seminar 28. april Ca. 80 personer: • 30 kommuner (23 Vinterman, 5 -Light og 2 -Melding) • 5 Vejcentre.
Blu-ray Mystery Shopping Analyse 6. Maj 2010
Kapitel 16 Kontrol af kommunikationsindsatsen
De Lokale Ugeaviser Instrumentalitetsanalyse. Copyright © De Lokale Ugeaviser Instrumentalitets-analyse Hvad vil vi nu svare på med denne analyse? Hvordan.
1 © Capacent Sparebanden Indkøbsområdet 20. maj 2010.
Manipulation og repræsentationsformer
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
Oplæg til temadag om fjernlån i Middelfart den 22. maj 2014
Et eksperiment med digitalt interaktivt TV. [også et TV-program for analoge seere]
Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt?
Magistrenes Arbejdsløshedskasse
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Følge- Op.
BARRIERE FOR KOMMUNAL INNOVATION - og offentlig-privat innovations-samarbejde Jon Sundbo Professor Center for servicestudier, Roskilde universitetscenter.
Midtjyske virksomheder om efteruddannesle Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
SkoleIntra 15. marts 2011 UNITube for eleverne og det kommende UNIServer koncept Ebbe Schultze Chefkonsulent UNIC
Danskernes viden om Blu-ray Udarbejdet af IUM april 2010.
New York City & Washington, D.C.  Her er basen (NY)
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
MEGAFON undersøgelse af VINTERMAN.DK VINTERMAN brugermøde
8.1. Få bevægelse ind i hverdagen - voksne mindst 30 minutter om dagen 8.2.
Global Compact og CSR – fra principper til praksis 3. juni 2008 Muligheder for støtte gennem VÆKSTmidt programmet.
Frederiksberg Ældreråd
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Netværk for lånesamarbejde Preben Aagaard Nielsen Specialkonsulent Biblioteker Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information.
Grøn Plan fra Novo Kilde Børsen 27 feb Novos Klimastrategi.
Website-optimering gennem statistisk analyse (med GA Experiments)
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Digitaliseringsmuligheder ved Jacob Jaskov Instituttet for Fremtidsforskning.
Analyse ? Erik Nordahl Svendsen Medieforsker i DR Medlem af KLFs Fokusudvalg.
Mandag d. 17. december Bordtennistræning i drengenes gymnastiksal kl. 14 – Bordtennistræning i drengenes gymnastiksal kl. 14 – Vi fortsætter.
DIGITALE TRENDS BIBLIOTEKERNES DIGITALE PULS LIGE NU.
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
DUB møde 18. Oktober 2001  9.30 ankomst  Orientering fra bestyrelsen  Unicenter 3.0  Frokost  SLMO  Spørgetid 
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
Nyt fra lytternes og seernes redaktør Dialogmødet den 24. september 2008.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
PROJEKT MISBRUGSBEHANDLING
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
3F på Facebook Susanne Fasting - 3F. 3F på Facebook Om 3F Danmarks største fagforening Ca medlemmer Organiserer faglærte og ufaglærte arbejdere.
GP 11, 14/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 11 onsdag 14/ kl. 9:15 – 12:00.
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Smas’hit En succes. Adfærdsdelen har med udgangspunkt i interviewunder- søgelsen og spørgeskemaundersøgelsen belyst, at brugerne af Hashfacts og Restart.
Forbrugernes Needs Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker At kunne betale efter behov (dvs. Man ikke skal betale.
1 Konceptudvikling til interaktivt digitalt tv og bredbånd Modul september 2001 Peter Olaf Looms.
Grundlæggende programmering Forår 2002
PUBLIC SERVICE PULJEN >præsentation MEDIEAFTALEN >puljen øges til 42,5 millioner kroner om året >heraf 2,5 millioner om året til regionale.
Kampen mod piratkopiering Adam Lebech 22.sep. 16 Kampen mod piratkopiering Adam Lebech Branchedirektør.
STEP For All Et nyt program for Y´s Men I samarbejde med B.F. fonden
Jørgen Bang og Bo Fibiger
Ændring i danskernes medieforbrug
Kampen mod piratkopiering
Præsentationens transcript:

Analyse ? Erik Nordahl Svendsen Medieforsker i DR Medlem af KLFs Fokusudvalg

Hvad er analyse? • Feed-back (Stauning var allerede i 1922 taknemmelig for telegrammer, der bekræftede, nogen havde hørt ham tale i radioen) • Reaktioner (klager? Jacob Mollerup ) • Påstande om, hvad folket mener • Påstande om, hvad DR sender • Ros & Ris – Baseret på fakta – og på interesser

Analyse og mediemodeller Mediemodel eller filosofiViden om publikum (brug for analyse)? Paternalisme (afsenderstyring) Ikke vigtig, ”Forstyr ikke mine cirkler” Populisme, eller kommercialisme (modtagerstyring) Betjene flertallet, ikke for små mindretal især de købedygtige Pluralisme (public service forpligtet) Noget for alle, sammen og hver for sig. Får de noget ud af det?

OM FORBRUGET • Hvorfra ved vi det? • Hvad ved vi?

Er der nogen? (”Næsetællinger”) • Gallup TV Meter (siden 1992) o Panel med 1000 hjem, ca 2200 personer (3+ år) o Elektronisk, aktiv medvirken, stedbundet • Gallup Radio Meter(siden 2008) o Panel med 750 personer, mindst 50 pr. distrikt o Elektronisk, passiv, transportabel (PPM) • Gallup Lokal Radio Index ( årlige int.) o Daglig Telefonisk, en dags hukommelse

Radio lytning, hverdage (PPM)

OM ØNSKERNE • ALLEREDE I 1929… BALALAJKAUNDERSØGELSEN • NUTIDEN …. P 1 Morgen

”Balalajkaundersøgelsen” 1929 Statistiske Efterretninger 15. November 1929 • Radiorådet besluttede en ”afstemning” om • Mere/Tilfreds/Mindre af stoftyper • Efter svensk forbillede (”dommer”) • RR var i tvivl, om resultatet var bindende • Skema med Girokortet • svar (60 % af licensbetalerne) • Statistisk Departement købte sin første hulkortmaskine til behandlingen (Bull) • Statistiske Efterretninger, 15. nov. 1929

Nutidens kvalitative undersøgelser • Fokusgrupper (prætest) • Survey (fx om oplevet lydkvalitet) • Eksperimenter (meget krævende) • Og DRs eget tilbud (anbefales at melde sig!)

PROGRAMMERNE • PROGRAMTYPERNE – STATIONERNE KODER SELV PROGRAMMERNE • SAMMENLIGNING MELLEM KANALERNE • FLERE DETALJER, TAK!

Programudbud (TV) • Enten selv tælle op, fx at DR 1 sender udenlandske film eller serier hver aften efter kl ca. 22:30, hvoraf (kun) halvdelen er fra USA • Eller bede DR om at detaljere programstatistikken (f.eks. kl for sig) • Og bede DR give lister over hvilke programmer, der f.eks. er ”Oplysning og Kultur” og hvilke ”Underholdning”

Kilder • Beholdningerne af medieudstyr (slide 2) er hentet I Statistikbanken, Danmarks Statistik • Forbrugstallene på slide 3 kommer fra “Analysis of the Danish news media” fra Kulturstyrelsen, 2014 • Seertal og TV programstatistikkerne er fra Gallups TV Meter. Kurverne over radiolytningen er fra Gallups Radiometer • Casen om P 1 morgen er fra et foredrag af Peter Niegel, DRs Medieforskning