Folkelig deltagelse i uddannelse Civilsamfundets inddragelse og fortalervirksomhed i Syd Workshop den 4. februar 2009 Eva Iversen koordinator for Uddannelsesnetværket.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Workshop om IT-strategi 12/ Hvorfor •Den offentlige sektor reagerer på mange forskellige impulser, bl.a. fra borgerne, erhvervslivet, internationale.
Inspirationstema: Børns rettigheder
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
The IPC experience. IPC/Long Courses Enrollment and Distribution of IPC Students,
Rådet for Etniske Minoriteter
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Lærerprofessionen.
OHCHR.  OHCHR betyder: the Office of the High Commissioner for Human Rights.  På Dansk betyder det: Kontoret for FN’s højkommissær for menneskerettigheder.
Danske Forsamlingshuse
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
1 “The Advocacy Triangle” – an approach to empowerment and social change Morten Bisgaard IBIS.
Hvem er LandboUngdom? … med frivillig mener vi, at vi brænder for vores forening og skaber den med vores engagement … med samler mener vi, at vi gør det.
3.Marts Dorthe Wendt Den danske UNESCO-delegation
København 1. februar 2009 Nr.1 Uddannelsesnetværket 1. februar2009 FORTALERVIRKSOMHED på intronivau.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Peter Hasle Hvordan kan man internt arbejde med at udvikle arbejdsmiljøledelsessystemet og overkomme begrænsningerne.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Projektlederens rolle(r)
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
FKN struktur Generalsekretær InternationalKommunikationNational Sekretariat Styrelse Core Group Råd.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Tematisk NGO evaluering -folkelig deltagelse og demokratisk udvikling Dansk støtte til civilsamfundet i udviklingslande kanaliseret gennem danske NGOer.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forandringer i en medlemsstyret organisation Lasse Bolander, Coops formand.
- sikkert og enkelt netværk for ældre Greve Bibliotek Præsentation af AgeForce med fokus på seniorer, livslang læring og nye.
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Konference for Biblioteksassistenter Torsdag på Scandic Hvidovre Biblioteket som bindeled.
John Andersen Empowermentbegrebet
DIIS ∙ DANISH INSTITUTE FOR INTERNATIONAL STUDIES Udvikling, bistand og forretning Lars Engberg-Pedersen 6. november 2009.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
- sikkert og enkelt netværk for ældre
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Fundraising og biblioteker – europæiske perspektiver Hvorfor indgå i EU-projekter? Tine Vind, Kulturstyrelsen Kontorchef for Biblioteker November 2014.
Civilsamfundsstrategien Forudsætninger Idegrundlag & Virkemidler Status Udfordringer Oplæg ved NGO Træf 2006 Vejle 18. marts Lars Udsholt Mellemfolkeligt.
FDF vil styrke det lokale samarbejde med kirker, skoler og kommuner Kirken skal holde fokus på børn og unge FDF skal nå udsatte børn og unge FDF skal være.
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
1 Rights Based Advocacy (Def.) Rights Based Advocacy tager udgangspunkt i civilsamfundets konkrete alternativer til det eksisterende og består af en række.
V O R E S H I S T O R I E H V E M E R M S ? ”Mellemfolkeligt Samvirkes formål er at fremme mellemfolkelig forståelse og solidaritet, for gennem et samarbejde.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Norden i verden A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt perspektiv  Det internationale.
Tema 7 Netværksdannelse Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
DIIS ∙ DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER Situationen  Flere donorer per bistandskrone  Flere lande per donor  Flere NGOer og private fonde.
Stine Skøtt Thomsen - Sex og Samfund - NGO-træf 18. marts 2006 WHRAP Partnerskab for Fortalervirksomhed om Kvinders Sundhed og Rettigheder i Sydasien Et.
Hvad er Smart Specialisation? …hvorfor i Klog Hverdagsmad?
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
BALTORPSKOLEN Skoleåret 2015/2016.
SAMMEN ER VI STÆRKE.... Silkeborg under pres SITUATIONEN Et stærkt erhvervsliv er forudsætningen for en stærk by!
Ligestilling 1) Hvad er ligestilling i en lærerfagforenings-sammenhæng? 2) Hvilke målsætninger bør organisationerne sætte sig (policy, repræsentation og.
”Peer Støtte” på dansk ligestillet støtte Peer Netværket Danmark  Hvad er en peer støtte?  Om Peernetværket – hvem står bag  Formål og visioner  Hvad.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Den nye verden Hver dag bringer en ny global nyhed Vores liv påvirkes direkte af globaliseringen Tidligere var nationalstaten rammen om politiske beslutninger,
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Påklædning kommende bestyrelsesmedlemmer Generel del
Enig.
Det gode partnerskab Partnerskabsaftalen som dialog-redskab til afklaring af fremtidig perspektiver for partnerskabet.
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Demokratiet er udfordret
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Danske Handicaporganisationer
Præsentationens transcript:

Folkelig deltagelse i uddannelse Civilsamfundets inddragelse og fortalervirksomhed i Syd Workshop den 4. februar 2009 Eva Iversen koordinator for Uddannelsesnetværket

Folkelig deltagelse •Rettighedsbaseret tilgang til uddannelse: indebærer folkelig deltagelse •Deltagelse på mange niveauer: lokalt, distrikt, nationalt og internationalt •Nord-NGOer rolle: styrke deltagelse via programmer, organisationsudvikling og advocacy (’triangel model’) •Sociale aktører: Har forskellige potentialer og svagheder/udfordringer

Skolekomiteer •En vej til indflydelse for lokalsamfund og brugere på uddannelsen lokalt •Kan arbejde fx for kvalitet og relevans, budgetmonitorering, ligestilling •Er ofte svage, uden indflydelse, udemokratiske – bruger ikke potentiale

Lokalsamfundsgrupper •Grupper af fx: traditionelle eller religiøse ledere, marginaliserede, unge, kvinder •Kan bakke op om uddannelse, bidrage til kvalitet og relevans •Kan være svære at inddrage og der kan være konflikter om magt/indflydelse

Forældreorganisationer •Organisering af forældre i egne organi- sationer, og ’Parent Teacher Associations’ •Kan bakke op om uddannelse og opnå indflydelse - og kan også motivere forældre til selv at uddanne sig •Udfordring at inddrage forældre, som ikke har børn i skole

Elevorganisationer/elevråd •Børn og unge kan inddrages i elevråd, skolekomiteer/beslutninger i skolens liv • Kan bidrage med synspunkter og lærer samtidig om deltagelse/demokrati •Ofte ikke del af kultur at høre børn/unge. En udfordring at inddrage børn/unge, som er udenfor skolen

Lærerfagforeninger •Lærere organiseret på alle niveauer og kan være nøgle til forandring/magtfaktor •Kan spille positiv rolle fx i skolekomite, nationale koalitioner og internationalt •Ofte svage pga. lav status og lav løn Der kan være mistillid/konflikt med andre grupper pga. forskellige interesser

Nationale koalitioner •NGO’er, lærerfagforeninger, forældre- og elevorganisationer, folkelige bevægelser + inddrage forskere, medier, parlamenter •Kan ’tale med én stemme’, opnå indflydelse på national uddannelsespolitik, være link mellem lokale, nationale og internationale niveauer •Udfordringer: skabe enighed, sikre finansiering og uafhængighed, undgå eksternt drevne koaltioner (donor, INGO, og regeringsinteresse)

Regionale NGO netværk •Etableret i Afrika, Latinamerika og Asien, danner paraplyer for nationale koalitioner og er alle medlemmer af Global Campaign for Education •Kan tale med samlet stemme i internationale fora og kan styrke de nationale koalitioner (kapacitetsopbygning) •Udfordringer: skabe enighed, sikre finansiering og uafhængighed, undgå eksterne dagsordener (donor, INGO, og regeringsinteresse)

Global Campaign for Education •En global ’koalition af koalitioner’ fra over 100 lande. Står for den globale aktionsuge for Uddannelse for Alle hvert år i april •Anerkendt ’stemme for civilsamfundet’ blandt beslutningstagere internationalt •Udfordringer: At mobilisere og skabe enighed globalt – også mellem Nord og Syd NGOer

Links •Citizen participation in education, Section 4 i Education Rights: A Guide for Practitioners and Activists: •Africa Network Campaign on Education for All (ANCEFA): •Asian South Pacific Bureau of Adult Education (ASPBAE): •El Consejo de Educación de Adultos de América Latina (CEAAL): •Global Campaign for Education (GCE):