NYE VEJE: UDVIKLING AF FORSKERTALENT PÅ HEALTH SEMINAR på AU HEALTH, D

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
Advertisements

Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Den som opgiver at blive bedre, ophører med at være god.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Generelt om det for tidligt fødte barn
Test i tågesignaler Denne lille test lavet til hjælp for den mundtlige del af Duelighedsprøven i sejlads for fritidssejlere. Hvis du svarer korrekt på.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Uddannelse til konsulent i udeliv og -motion 6. november 2009
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Interprofessionel læring og samarbejde – Uddannelse af facilitatorer
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
Charlotte Schmidt, Chefkonsulent, Koncern HR - TDC A/S
Ledelse af innovative medarbejdere
Forretning og Ledelse lektion 7
Arlette Bentzen Rør dig! Sune Smith-Nielsen Dyrk talenterne med glæde.
Udvalgte eksempler på forsknings- udviklingsprojekter
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Kultur- og branchestudier
Maksimering af offentlige idrætssatninger IDAN konference Odense d. 21. april 2006 Lars Haue-Pedersen TSE Consulting.
Talentudvikling på masseuniversitetet
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Evidens i biblioteksvirksomhed - et eksempel fra et uddannelsesbibliotek.
Henrik Thomsen COO, Specialist People Foundation.
Patient-information om medicin - hvad virker? (fokus på skr. information) Marianne Møller Farmaceut, Master i Professionel Kommunikation (MPK)
Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet
Recovery-mentor projektet
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP 1 EPIDEMIOLOGI. AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP 1 EPIDEMIOLOGI  Associationen mellem løbetræning og løbeskade er et forsøg.
Biblioteket som katalysator for social kapital
Inklusion og inkluderende processer
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
Styringsteknologier og professionel praksis - På tværs af familiearbejde og inklusion i skolen v Charlotte Højholt, RUC 3 pointer Når vi diskuterer politiske.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Rapid Application Development med Application Express Aalborg Universitet, d. 19. september 2007 B e n t M ø l l e r M a d s e nB e n t M ø l l e r M a.
CORBA/e CORBA and Embedded Systems OOMI 27. November 2006.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
THE MENTORING JOURNEY.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Completing secondary education
Problem- and play- based Learning
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Software Testing Software testing.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

NYE VEJE: UDVIKLING AF FORSKERTALENT PÅ HEALTH SEMINAR på AU HEALTH, D NYE VEJE: UDVIKLING AF FORSKERTALENT PÅ HEALTH SEMINAR på AU HEALTH, D. 11. APRIL 2012 Dilemmaer i arbejdet med talenter – en kommentar fra idrætsverdenen Mette Krogh Christensen, lektor, ph.d. Leder af forskningsgruppen Talentudvikling og ekspertise i sport Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet, mkchristensen@health.sdu.dk Brug anmeldelsen af Tomas Peterssons bog som introduktion til dilemmaet mellem udvikling og afvikling….system overfor diversitet! For det tredje er ses det, at i årene fra 19-års alderen til 25-års alderen forsvinder halvdelen af de talent, som faktisk blev identificeret af systemet, og denne halvdel er ved 25-års alderen erstattet med spillere, der har været udenfor selektionssystemet på foreningsniveau (se f.eks. diagram 12, p. 63). Samtidig er disse spillere kendetegnet ved at de fleste er født i sidste halvdel af året, og netop fravalgt i de afgørende år (13-15 års alderen) på grund af RAE. Som interviewmaterialet viste, er der tilsyneladende både en ’motorvej’ (selektionssystemet) og en ’bjergsti’ til toppen. Samlet viser bogen, at træfsikkerheden i selektionssystemet er lavere en 50%, og at der findes mange andre veje fra talent til ekspert end via det officielle selektionssystem. Svensk fodboldelite skabes altså mere på trods, og ikke takket være, selektionssystemet. Selvom Petersons bog baseres på svenske studier, er idrætssystemerne i de nordiske lande så sammenlignelige, at der sandsynligvis er flere fællesnævnere end nationalspecifikke kendetegn. Med mit kendskab til talentudvikling i dansk fodbold (både som forsker og som mor til fodboldspillende børn på 13-16 år) kan jeg umiddelbart genkende bogens problemstillinger. I den almindelige diskurs i dansk fodbold og i den mere overordnede logik indenfor det danske sportsfelt gives der ikke mange valgmuligheder for den unge atlet: enten vælger du systemet (rettelig: systemet vælger dig) eller også har du ikke en chance. Trods de dystre undertoner i Petersons bog, især RAE’s stadige udbredelse, er der et positivt og forfriskende budskab: vejen til eliten er langt mere nuanceret end selektionssystemet kan rumme! Derfor skal vi ikke være bange for at trodse det officielle selektionssystem og understøtte alle de atleter, der på deres egen måde finde vej til eliten. Og med tiden kan vi jo overveje, om ikke systemet i dets nuværende form skal afskaffes – det synes i hvert fald at være Petersons morale.

Talentarbejdet i AGF (U13-15) 70 klubber (+4000 spillere) 1000 spillere 216 spillere 156 spillere 66 spillere Rekruttering af 9-12 spillere til AGF Talentarbejdet i AGF (U13-15) Kilder: http://www.agf-talentfodbold.dk/forside.htm og http://www.e-pages.dk/aarhuselite/313/ d. 3/4 2012 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Talentudvikling er en proces Talentopsporing - Potentialer - Held/tilfældighed Talentidentifikation - ”Talent” (?) - Systematik (?) Talentudvikling - Elite - Træningsmiljø Person Miljø 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Dilemmaer i talentarbejdet Arbejdet med talenter Talent: Arv, miljø eller træning? Identifika-tion: Kriterier eller intuition? Specialise-ring: Tidlig eller sen? Proces: Udvikling eller afvikling? Udvikling: Strategisk eller evolutionær? Felt: Sport eller forsker-uddannelse? 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Felt: Sport vs. Forskeruddannelse Et felt er et struktureret socialt rum, hvor positioner indenfor feltet uddeler symbolske gevinster og værdier. Kampe mellem positionerne er drivkraften i et felts udvikling. Et felt er: ”…et spillerum med sin egen logik”, og ”…udstyret med sine egne særlige indsatser, sine egne særlige regler, og hvor der skabes og investeres en samlet specifik kultur eller kompetence…” (Bourdieu, 1997, p. 181) 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Felt: Sport vs. Forskeruddannelse Forskelle De to miljøer refererer til to forskellige overordnede sociale felter, som divergerer m.h.t. dominerende logikker (tab/vind/ranking hhv. bestået/ikke-bestået) Ph.d.-vejlederen følger den studerende i 3-5 år, mens en træner kan skiftes ud ret pludseligt . Den akademiske talentudvikling finder sted i 20-35 års alderen, mens et sportstalent udvikles allerede fra 13-15 års alderen. At blive forsker er (i mine øjne) en langt mere kompleks virksomhed end at blive eliteatlet. 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Felt: Sport vs. Forskeruddannelse Forskelle Ligheder De to miljøer refererer til to forskellige overordnede sociale felter, som divergerer m.h.t. dominerende logikker (tab/vind/ranking hhv. bestået/ikke-bestået) Ph.d.-vejlederen følger den studerende i 3-5 år, mens en træner kan skiftes ud ret pludseligt . Den akademiske talentudvikling finder sted i 20-35 års alderen, mens et sportstalent udvikles allerede fra 13-15 års alderen. At blive forsker er (i mine øjne) en langt mere kompleks virksomhed end at blive eliteatlet. Eliteatlet og ph.d.-studerende er “high-performers”. Både elitetrænere og ph.d.-vejledere er specialiserede og professionelle talentudviklere. Begge felter: arbejder specifikt med rekruttering, selektionssystemer, politikker, strategier og praksisser for talentudvikling. kræver at både talentet og talentudvikleren investerer 10 års specialisering for at opnå ekspertise inden for deres domæne. er meget kompetitive professioner, hvor kun en forsvindende andel af talentmassen har succes med at opnå en prestigefuld position. 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Dilemmaer i talentarbejdet Arbejdet med talenter Talent: Arv, miljø eller træning? Identifika-tion: Kriterier eller intuition? Specialise-ring: Tidlig eller sen? Proces: Udvikling eller afvikling? Udvikling: Strategisk eller evolutionær? Felt: Sport eller forsker-uddannelse? 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Talent: Arv, miljø eller træning? Fysiologi Psykologi Kultur/ miljø Motorik Antropo-metri Fortæl om hver enkelt faktor i relation til sporten og specifikke sportsgrene. 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

En bred definition af talent ”a set of characteristics, competencies and skills developed based on innate potential and multiyear practice, competition and interactions with the environment” (Henriksen, 2010, p. 27) 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Kan f.eks. personlighed forudsige succes i sport? Kriterier for personlighed Stabilitet over tid og på tværs af situationer Særpræg og egenartet i forhold til andre personer Forskning i personlighed og succes i sport: ingen konsistente fund Alternative veje: personlighedsvariabler (som delvist kan læres!) Perfektionisme, coping-strategier, mental toughness… Svar på spørgsmålet: Nej ”Triumph of hope over experience!” (fx Morris, Journal of Sports Sciences, 2000; Vaeyens et al. Journal of Sports Sciences, 2009) It is intuitively appealing that stable personal dispositions can predict behaviour in sport, but no personality factors have emerged that reliably predict sport participation, choice of sport type, or sport success Mental toughness as a personality profile, hardiness, resilience as coping characteristics, and different aspects of perfectionism show promise Or perhaps research on the current crop of personality variables reflects a triumph of hope over experience, like the eternal search for the fountain of youth! Ultimately, it may be that we should learn from all the research that has gone before and accept that there are no stable, core personality variables that will allow us to predict accurately who will be successful in the ephemeral world of competitive sport 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Talent Succes Myte om talent: En årsag til succes. Problem: En årsag, der kun er evident i selve succesen. Analytisk fejl af første grad: De afhængige og de uafhængige variable kan ikke måles eller på andre måder konstateres at være separate. (Inge Kryger Pedersen, Dansk Sociologi,1999) 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Andre definitioner af talent… “Talent is a social construction. It is a label of approval we place on traits that have a positive value in the particular context in which we live” (Csikszentmihalyi, Talented Teenagers,1993, p. 23) “In fact, according to Darwinian models of talent development, an individual’s potential becomes actualized through the evolutionary interaction of innate capacities and “ecological niches” available in family, school, and workplace” (Simonton, Psychological Review, 1999;106(3), p.454) 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Talent er et socialt situeret fænomen “Although talent may be reserved by some to describe individuals possessing exceptional ability and ability may be described as an internal trait, in our description neither ability nor talent are possessed. Instead, they are treated as equivalent terms that can be used to describe functional transactions that are situated across person-in-situation” (Barab and Plucker, Educational Psychologist, 2002, p. 165) 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Succesfulde talentudviklingsmiljøer K Succesfulde talentudviklingsmiljøer K. Henriksen: ”The ecology of talent development in sport”, University of Southern Denmark, 2010, p. 157-158. Features Descriptors Training groups with supportive relationships Opportunities for inclusion in a training community; supportive relationships and friendships within the group, despite performance level; good communication. Proximal role models Community of practice includes prospective and current elite athletes; opportunities to train with the elite athletes; elite athletes who are willing to pass on their knowledge. Support of sporting goals by the wider environment Opportunities to focus on the sport; school, family, friends and others acknowledge and accept the athletes’ dedication to sport. Support for the development of psychosocial skills Opportunities to develop skills and competences that are of benefit outside the sporting domain; considering athletes as ‘whole human beings’. Training that allows for diversification Opportunities to sample different sports during early phases; integration of different sports in the daily routines; appreciation of versatile sport profiles and basic sport skills. Focus on long-term development Focus on long-term development of the athletes rather than early success; age-appropriate amount and content of training. Strong and coherent organizational culture Organizational culture characterized by coherence between artefacts, espoused values and basic assumptions; culture provides stability to the group and supports a learning environment. Integration of efforts Coordination and communication between sport, school, family and other components; athletes experience concordance and synergy in daily life. 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Dilemmaer i talentarbejdet Arbejdet med talenter Talent: Arv, miljø eller træning? Identifika-tion: Kriterier eller intuition? Specialise-ring: Tidlig eller sen? Proces: Udvikling eller afvikling? Udvikling: Strategisk eller evolutionær? Felt: Sport eller forsker-uddannelse? 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Identifikation af talent: Kriterier eller intuition? IDE: Forudsatte, veldefinerede, gennemtænkte og offentligt tilgængelige kriterier for talent øger validiteten af kriterierne for talentidentifikation. MEN: Veldefinerede kriterier gør, at validiteten (inkl. outcome og konsekvens) som helhed bliver negativt påvirket! ÅRSAG: Veldefinerede kriterier… …leder til stereotype adfærd og præstationer …mindsker kreativitet, nytænkning og originale udtryk …hæmmer eksperters handlerum og mulighed for ”det bedste skøn” …øger risiko for (over)betoning af målbare faktorer …mindre egnede til vurdering af komplekse, multifacetterede færdigheder (A. Johansson: ”Deciding who is the best”, Umeå Universitetet, 2010) 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

En case Om Talentidentifikation i dansk ungdomselitefodbold Et studie af talentidentifikation i danske herreungdomselitefodbold En case Om Talentidentifikation i dansk ungdomselitefodbold 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Hvem er træneren? Hvad skal trænes? “Scientists need to determine the nature of the subjective and implicit criteria that coaches and scouts use to identify talented players” (Williams & Reilly, 2000, p. 664). Cushion & Jones 2001, 2006; Potrac, Jones, & Cushion, 2007; Christensen, 2009 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Et studie af træneres smag for talent Christensen, MK (2009) “An Eye for Talent”: Talent Identification and the “Practical Sense” of Top-level Soccer Coaches. Sociology of Sport Journal. Formål: At udforske elitefodboldtræneres smag for talent. Metode: Dybdegående , livshistoriske interviews 4 landsholdstrænere og 4 talentudviklere Perspektiv: Hvilke kriterier bedømmer trænerne et talent på? Hvad betyder det at kunne ”se” et talent? 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Teoretisk grundlag Praksis DEN “OBJEKTIVE” OMVERDEN Pierre Bourdieu Refleksiv sociologi DEN “OBJEKTIVE” OMVERDEN SOCIALE STRUKTURER Praksis HABITUS DEN ”SUBJEKTIVE” VERDEN Transformationer Dispositioner Klassifikation Praktisk sans Dybe strukturer Smag 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Spg.: Hvordan vil du beskrive de kvaliteter en talentfuld fodboldspiller har? AUTOTELISK PERSONLIGHED: Selvstyret og selvbelønnende. Dialektisk balancering mellem LEGENDE udfordring og ARBEJDE med færdigheder. (M. Csikszentmihalyi et al. 1993) FODBOLDSPECIFIK EVNE PERSONLIGE EGENSKABER Mod Spilintelligens Lærevillig Hårdt arbejdende Dedikeret Vilje Vedholdenhed ”Drive” Spidskompetencer Selvreflekterende Eftertænksom 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Spg.: Hvordan ved du at en fodboldspiller er mere talentfuld end en anden? Svar: Jeg kan bare se det! ”et mønster vi kan genkende” SE ”jeg kan bare se balancen” ”en visuel erfaring” ”få et glimt af” ”en indre målestok” ”et lille flash” ”jeg kigger efter…” ”at kigge spillere ud” ”det ser sgu’ rigtigt ud” ”du får nogle billeder ind som et eller andet sted vinder genklang” 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Lakoff and Johnson: “Philosophy in the flesh”, 1999 SE Synet er et sensomotorisk domæne og derfor en primær metafor. FORNEMME Synsindtryk (subjektive erfaringer) evalueres og bliver til billeder og mønstergenkendelse. VIDE Billeder og mønstergenkendelse etableres som viden hos den person, som har set og erfaret disse mønstre. Lakoff and Johnson: “Philosophy in the flesh”, 1999 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Perspektiver for talentidentifikation Visual erfaring og mønstergenkendelse (intuition) dominerer trænernes smag for talent. Såkaldt ”personlig” smag er ikke så personlig endda, for smag skabes i praksis i et socialt miljø. Smag bruges til at tildele spillerne forskellig kapital. En person kan kun anerkendes som talent i omgivelser, hvor netop dén slags talentfuldhed værdsættes. Derfor får det betydning, i hvilket miljø både talentet og træneren befinder sig. Sidemandsoplæring og miljøskift kan gøre trænernes intuition mere bevidst og fleksibel. 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Dilemmaer i talentarbejdet Arbejdet med talenter Talent: Arv, miljø eller træning? Identifika-tion: Kriterier eller intuition? Specialise-ring: Tidlig eller sen? Proces: Udvikling eller afvikling? Udvikling: Strategisk eller evolutionær? Felt: Sport eller forsker-uddannelse? 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Timing og kriterier? Tidlig udvælgelse Udvælgelse af hvad? Ønske (håb) om at identificere talenter så tidligt som muligt. Større mulighed for at udvikle talenterne over en længere periode. Vanskeligt at identificere præcise, endsige objektive, kriterier for talent (Simonton, 1999, Morris, 2000) Prognosens præcision falder markant med øget kompleksitet i sporten (Vaeyens, et al. , Sports Medicine, 2008) 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Relativ alderseffekt (RAE) i fodbold Tidligt fysisk udviklede børn Favoriseres p.g.a. deres fysiske størrelse og styrke Får mere positiv feedback og ses mere af træneren Selekteres tidligt (12-13 års alderen) Men spillerne udvikler sig og det samme gør spillet…. Fødselskvartal, selekterede U15-U18 fodboldspillere Helsen et al. Journal of Sports Sciences, June 2005; 23(6): 629 – 636 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Dilemmaer i talentarbejdet Arbejdet med talenter Talent: Arv, miljø eller træning? Identifika-tion: Kriterier eller intuition? Specialise-ring: Tidlig eller sen? Proces: Udvikling eller afvikling? Udvikling: Strategisk eller evolutionær? Felt: Sport eller forsker-uddannelse? 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Talentudvikling eller talentafvikling? Afgørende inklusion/eksklusion sker som 13-årig (RAE). Enten vælger du systemet (rettelig: systemet vælger dig) eller også har du ikke en chance. I 19-25 års alderen forsvinder halvdelen af de talenter, som blev identificeret af systemet. De bliver erstattet med spillere udenfor selektionssystemet. Spillere blev fravalgt i 13-15 års alderen på grund af RAE. Vejen til eliten er langt mere nuanceret end selektionssystemet kan rumme! Anbefaling: Nedjuster forventningerne til det systematiske, strategiske selektionssystem! Konklusionerne i bogen er yderst tankevækkende, og her skal nævnes tre af dem. For det første, den afgørende inklusion og eksklusion i fodboldforbundets selektionssystem sker i 13-års alderen som følge af RAE (se f.eks. diagram 4, p. 52). Det betyder at foreningssocialiseringen har trange kår for fodboldspillere allerede i 13-15 års alderen, hvor de ellers kunne begynde at engagere sig mere aktivt og involverende i foreningens aktiviteter – stik imod statens målsætning om at børne- og ungdomsidrætten skal udformes (demokratisk) med udgangspunkt i børn og unges egne interesser, behov og forudsætninger. For det andet, resultaterne viser tydeligt, at selektionssystemet frem til og med 19 års alderen systematisk stiller spillere født i anden halvdel af året, og i særdeleshed spillere født i sidste kvartal, ringere end andre spillere (se f.eks. diagram 7, p. 56). Der er næste fire gange så stor chance for at tilhøre ungdomslandsholdsgruppen hvis man er født i første kvartal sammenlignet med sidste kvartal. Hvis vi godtager antagelserne, at der i fødselsøjeblikket ikke findes nogen som helst sammenhæng mellem et individs potentielle talent for at udvikle sig til elitefodboldspiller og hvilken dag på året han/hun bliver født, og at der ikke findes nogen sammenhæng mellem fødselsdag og tilbøjelighed til at begynde at spille fodbold i en forening, hvilket i fodboldens tilfælde indebær at de fleste begynder som 5-7-årig, så må vi konkludere, at selektionssystemet fuldstændig irrationelt og kontraproduktivt ekskluderer mulige talenter. For det tredje er ses det, at i årene fra 19-års alderen til 25-års alderen forsvinder halvdelen af de talent, som faktisk blev identificeret af systemet, og denne halvdel er ved 25-års alderen erstattet med spillere, der har været udenfor selektionssystemet på foreningsniveau (se f.eks. diagram 12, p. 63). Samtidig er disse spillere kendetegnet ved at de fleste er født i sidste halvdel af året, og netop fravalgt i de afgørende år (13-15 års alderen) på grund af RAE. Som interviewmaterialet viste, er der tilsyneladende både en ’motorvej’ (selektionssystemet) og en ’bjergsti’ til toppen. Samlet viser bogen, at træfsikkerheden i selektionssystemet er lavere en 50%, og at der findes mange andre veje fra talent til ekspert end via det officielle selektionssystem. Svensk fodboldelite skabes altså mere på trods, og ikke takket være, selektionssystemet. Selvom Petersons bog baseres på svenske studier, er idrætssystemerne i de nordiske lande så sammenlignelige, at der sandsynligvis er flere fællesnævnere end nationalspecifikke kendetegn. Med mit kendskab til talentudvikling i dansk fodbold (både som forsker og som mor til fodboldspillende børn på 13-16 år) kan jeg umiddelbart genkende bogens problemstillinger. I den almindelige diskurs i dansk fodbold og i den mere overordnede logik indenfor det danske sportsfelt gives der ikke mange valgmuligheder for den unge atlet: enten vælger du systemet (rettelig: systemet vælger dig) eller også har du ikke en chance. Trods de dystre undertoner i Petersons bog, især RAE’s stadige udbredelse, er der et positivt og forfriskende budskab: vejen til eliten er langt mere nuanceret end selektionssystemet kan rumme! Derfor skal vi ikke være bange for at trodse det officielle selektionssystem og understøtte alle de atleter, der på deres egen måde finde vej til eliten. Og med tiden kan vi jo overveje, om ikke systemet i dets nuværende form skal afskaffes – det synes i hvert fald at være Petersons morale. Tomas Peterson: Talangutveckling eller talangavveckling?, SISU Idrottsböcker, 2011. 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Dilemmaer i talentarbejdet Arbejdet med talenter Talent: Arv, miljø eller træning? Identifika-tion: Kriterier eller intuition? Specialise-ring: Tidlig eller sen? Proces: Udvikling eller afvikling? Udvikling: Strategisk eller evolutionær? Felt: Sport eller forsker-uddannelse? 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

To tankegange om talentudvikling En evolutionær udviklingstankegang: prioriterer en bred talentmasse i så lang tid som muligt. En strategisk udviklingstankegang: sorterer og udtynder i talentmassen på et meget tidligt tidspunkt. 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Er talent udgangspunktet eller resultatet? Medfødt gave Naturligt anlæg Født talent ”Agency” 10.000 timer Tidlig specialisering Målrettet træning (Ericsson and Lehmann, 2006) Miljø Sociale betingelser ”Økologiske nicher” (fx Barab and Plucker, 2002) Held (Gagné 2004) 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Talent afhænger af øjnene der ser 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Dilemmaer i talentarbejdet Arbejdet med talenter Talent: Arv, miljø eller træning? Identifika-tion: Kriterier eller intuition? Specialise-ring: Tidlig eller sen? Proces: Udvikling eller afvikling? Udvikling: Strategisk eller evolutionær? Felt: Sport eller forsker-uddannelse? 12. april 2012 Mette Krogh Christensen

Tak for jeres opmærksomhed Udvalgte referencer: Christensen, MK (2009) “An Eye for Talent”: Talent Identification and the “Practical Sense” of Top-level Soccer Coaches. Sociology of Sport Journal. Christensen, MK & Sørensen, JK (2009) Sport or school? Dreams and dilemmas for talented young Danish football players European Physical Education Review. Christensen, MK (2008): Elitefodboldtræneres praktiske sans for talent. I: Henriksen, K (red.): Inspiration til talentudvikling – et psykologisk perspektiv. Syddansk Universitetsforlag. Christensen, MK et al. (2008): Unge fodboldtalenters veje mod toppen – evolutionær eller strategisk talentudvikling? Idrætshistorisk Årbog. Christensen, MK et al. (2011): Situated learning in youth elite football: a Danish case study among talented male under-18 football players. Physical Education and Sport Pedagogy. Tak for jeres opmærksomhed …og tak til Kulturministeriets Udvalg for Idrætsforskning, Team Danmark og Det Frie Forskningsråd – Kultur og Kommunikation for finansiel støtte. 12. april 2012 Mette Krogh Christensen