“At være til stede i orkanens øje”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
GRAFISK FORTÆLLING 1.
Nonne historie.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Pårørende-professionel relationer
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Oktober 2012 ViTSi Elisabeth Kampmann Vitsi workshop 23. oktober 2012 Elisabeth Kampmann Ergoterapeut, cand.scient.soc.
Lærings- og praksisfortællinger:
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
At være magtesløs med den magtesløse
” Nyligt laryngectomerede patienters oplevelse af at have fået overdraget ansvaret for ændret krop”. En kvalitativ eksplorerende undersøgelse af fem.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2011 UU Lolland-Falster.
Interprofessionel læring og samarbejde – Uddannelse af facilitatorer
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
Smileyen, som fik en ven.
Forveksling af patienter. Hændelse •På en afdeling var der indlagt to patienter med navne, der lignede hinanden •Igangværende flytning på afdelingen gjorde,
i dødens og omsorgens rum
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
- som i menigheden /det kristne fællesskab, ikke som i bygningen
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Børns kompetenceudvikling (SDQ) og social baggrund
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
For nydlig kl foran hoveddøren. En fyr følger sin veninde hjem. Lige ankommet og udveksling af godnatkys, får ham til at føle sig en smule opstemt.
”Spænd hjelmen!” - Unges forhold til arbejdsmiljø og risiko i en krisetid Ph.d. Mette Lykke Nielsen
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Smølfens død.
En køn pige inviterede en ung mand med hjem, -tog ham med ind i soveværelset, og foreslog straks at de skulle prøve at gøre det i stilling 69…...
Dansen omkring handicapbegrebet
Befolkning: ● Randers kommune indbyggere ● Omegnskommunerne indbyggere: – Mariager – Purhus – Langå – Hadsten –
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Geriatri med fokus på funktionsevne
Nørlem SFO Forældrerådet Årsberetning 2012/13. Hvem er vi? Eivind Jesper HenrietteIben MajaThekla Flemming.
Mette Faber, Strategi- og Planchef, overlæge, marts 2010
Børns omsorgssituation og trivsel
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Læring i et vejledningsperspektiv
Vejlederens kommunikation
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando på Bakken.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Progression i arbejdsmarkedsparathed Et kvalitativt forløbsstudie af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtageres forløb mod arbejdsmarkedet Sophie Danneris.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
V. Ole Thomsen, Koncerndirektør, Region Midtjylland
Tryghed ved udskrivelsen
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Relations kompetencer
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Mindre management, mere Kierkegaard. Efterskoler, Nyborg Strand, 3. 3
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Præsentationens transcript:

“At være til stede i orkanens øje” En fænomenologisk kvalitativ interview- undersøgelse af forældres oplevede erfaringer i rummet på neonatalafdelingen. Malene Beck – Cand.Cur Malene.beck@gmail.com /Tlf. 29712283

Hvorfor? Store ressourcer på medinddragelse af forældre i plejen, men hvad er deres oplevelse af at være tilstede på neonatalafd.? Litteraturen viser, at forældre udvikler stresssygdomme på neonatalafdelingen. Har oplevelsen af rummet her en betydning?

Hvad vidste jeg? Familiecentreret pleje (Weis 2006) Ombygning af neonatalafdelingen (Beck et al. 2009) Helende arkitektur (Frandsen 2011)

Hvad ville jeg undersøge? Hvordan oplever forældre det levede rum, når de er indlagt på en neonatalafdeling med deres for tidligt fødte børn?

Hvad er rum? Rummet forståes som fysisk, OG som eksistentielt fænomen Rum opleves ikke kun som arkitektoniske vægge, men opleves også med dimensioner af tid, egen krop, og relationer

Hvad gjorde jeg? Interviews: Forskerspørgsmål: 4 forældre 3 forskellige teams Forskellig diagniose Indlæggelsestid over 14 dage Forskerspørgsmål: Hvordan oplever forældrene det fysiske intensive rum? Hvilke oplevelser har forældrene af kropslig karakter? Hvordan oplever forældrene tiden som subjektivt begreb? Hvordan oplever forældrene relationen mellem andre forældre, pårørende og sygeplejersker?

Tema 1: At være til stede I et rum, der ejes af apparater ”Sengen ville jeg ikke kunne undvære i og med at jeg benytter sengen til, når hun skal ud til os… Man er lidt tættere på hinanden end hvis vi sad på stole. Netop også når vores barn skal ud” ”Det er skærmen der redder mig fra ikke at gå helt i panik… på et tidspunkt, var der en der tog den, jeg følte virkelig, at nu havde jeg mistet den sidste rest af privatliv”

Tema 2: At opleve sig fastlåst I et rum, hvor hensyn danner rammen for eksistens “Vi har kunne tage hende med rundt en del, så vi har ikke været så låst…De bedste øjeblikke, har været der hvor vi har kunne tage ham med rundt” ”Den dag jeg tog beslutningen om at nu skulle jeg hjem, der fik hun så ekstuberet sig selv. Men jeg tog skridtet… men den der rastløshed indeni, var svær at håndterer. Jeg VILLE bare tilbage”

Tema 3: Grænser for normalitet ændrer sig over tid ”Fx lige i starten hvor de måske ryger ned på 70 stykker (saturering), kan man godt blive nervøs… Fordi man ikke er vant til det, på det tidspunkt. Nu har man jo prøvet det, der var værre og kan jo godt gå ind og prøve at stimulerer lidt, så de begynder at trække vejret lidt bedre” ”I og med vi har været her så længe begynder jeg at havde styr på, ”hvem er hvor”. Hvorfor er de der ikke”.. og.. ”ups, der var lige præsten, åh nej, det fordi der er en der ikke klarer den”

Tema 4: At være til stede i orkanens øje ”Altså lige nu er der kommet meget mere ro på, fordi vi er skiftet. Vi er væk fra kommandocentralen derude, kontorlandskabet og kan lukke døren lidt bedre…Det giver meget mere støj, når man ligger i orkanens øje. Der var mange der gik forbi på gangene og forældre og besøgene til andre stuer…” ”Det kan være rigtig hårdt … jeg havde en periode hvor jeg var helt fyldt af historier”

Konklusion Tilknytning sker på trods Oplevelsen af rummet er betinget af fysiske, eksistentielle og relationelle forhold Konteksten på neonatalafd. har særlig betydning, fordi identitet her skabes Rummets negative betydning, kan potentielt set træde i baggrunden og tilknytningen ml. barn/forældre mere i forgrunden

Hvor efterlader undersøgelsen mig? Implikationer for praksis: Etablering af fast seng og/eller faste stofskærme vil være tiltag, der kan imødekomme de vilkår, forældrene oplever de skal slås med, når tilknytning til deres barn skal ske på trods Nye spørgsmål: Sygeplejerskernes tone i rummet kan styrke forældres oplevelse af selvstændighed og evne til at handle. Nye spørgsmål omkring hvorledes relationerne i rummet, påvirker den menneskelig væren i rummet?

Referencer Als H, FAU - Lawhon G, Lawhon G, FAU - Brown E, Brown E, FAU - Gibes R, et al. (1986) Individualized behavioral and environmental care for the very low birth weight preterm infant at high risk for bronchopulmonary dysplasia: neonatal intensive care unit and developmental outcome. - Pediatrics.1986 Dec;78(6):1123-32. Wallin L. (2001) Omvårdnad av det nyfödda barnet. Lund: Studentlitteratur. Vigod SN, Villegas L, Dennis CL, Ross LE. (2010) Prevalence and risk factors for postpartum depression among women with preterm and low-birth-weight infants: a systematic review. BJOG 04;117(5):540-550. Brealey SD, Hewitt C, Green JM, Morrell J, Gilbody S. (2010). Screening for postnatal depression -- is it acceptable to women and healthcare professionals? A systematic review and meta-synthesis. J REPROD INFANT PSYCHOl 11;28(4):328-344. Weis J.(2006). Familiecentreret pleje i en højintensiv neonatalafdeling: udvikling af en metode til at styrke samarbejdet mellem forældre til for tidligt fødte børn og professionelle. Århus: Afdeling for Sygeplejevidenskab, Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet. Beck SA, Weis J, Greisen G, Andersen M, Zoffmann V. (2009). Room for family-centered care -- a qualitative evaluation of a Neonatal Intensive Care Unit remodeling project. Journal Neonatal Nursing S06;15(3):88-99. Frandsen AK. (2011). Helende arkitektur. 1. [i.e. ny] udgave ed. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. Van Manen M.(1997) Researching lived experience: human science for an action sensitive pedagogy. 2. ed. ed. London, Ont.: Althouse Press;.