Renæssance Rafael: Skolen i Athen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT-2 repetitions Quizzzzz
Advertisements

Det gyldne snit Regula aurera Den gyldne regel
Den æstetiske krop Dansk fagdag Oktober 2010
Billedanalyse 1.Præsentation af billedet Indhold Materiale og teknik
Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt
Perspektivgeometri.
Storylinepunkt Nøglespørgsmål Aktiviteter Genopfriskning Hvem er vi? Gruppen finder personerne, id-kortene, jobkatotek og biografier frem og genopfrisker.
Hvor bor familien? På land eller i by?
Markedskommunikation Kapitel 10
Den gode opgaveformulering
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Stedlinje er en linje på jorden hvorpå skibet befinder sig.
Lineære funktioner AM/ Maj 2006
Symbolismen Historisk tid ca – 1920, hvad kendetegner - ismen
Gabriel Klassiske korinthiske søjler Jomfru Maria Maria læser i skriften Den blå kappe Fra Angelico: ”Bebudelsen” ca Uddrivelsen fra Paradis Undfangelsen.
Middelalder og Renæssance
Geometri Areal og omkreds.
Det er som talt ud af min mund! Ja, hvorfor mon dog? Fortsættelse fra Skolen i Athen 1. FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the.
Reduktion AM 2009.
Den æstetiske krop Opgave Billedanalyse.
Hvad ser du? (..et ansigt - eller ordet “Liar”).
DET GYLDNE SNIT OG PENROSEFLISER
Om at tage gode billeder
Grafisk design Grafisk design kan beskrives som et visuelt sprog, der bruges til at sende en besked til publikum. Formål:  Overtale  Branding  Informere.
Portrætter i kunsthistorien
Komposition er ordning af elementer og flade til en billedlig enhed
Overblik over renæssancen og barokken
Oldtidens Grækenland GRÆSKE BYSTATER.
Bygninger med signalværdi
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Det moderne gennembrud
Menneskesynet i Renæssancen
1. lektion Oplæg om ’Arkitektur og geometri – byen og dens funktioner’ Opgave: fold en terning 2. lektion Opgave: isometrisk tegning af bygning 3. lektion.
Reklameanalyse.
Gaudí, kirken, kunsten og kulturen
Geometri i 4.Y.
Hvordan er billedet bygget op?
Hans liv Aristoteles var en græsk filosof. Sammen med Platon regnes for den, der har haft størst indflydelse på den vestlig verdensdel tanker. Han blev.
Euklid 325 f.Kr f.Kr..
Galileo Galilei Fysiker..
Leonardo da Vinci.
Leonardo da Vinci.
Form, space and order Facaden Arkitektur, 4 semester.
DAWN af Takao Tanabe fra 2003 Et landskabsbillede kan en gang imellem have svært ved at sige én noget. Men det er bestemt ikke tilfældet med TANABEE’s.
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Hvad i alverden er jeg her for? Det målrettede liv – 1. del.
Geometri i Plan og Rum Pointer.
Kosmologiens Historie. Begreberne Kosmologi – er læren om universet og dets udvikling Astronomi – er læren om himmellegemerne (primært Solsystemet) Astrologi.
Hvor bor familien? På land eller i by?
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
Praktisk geometri.
Introduktion til projektionstegning:
Beregning af trekantsmodel (TIN-model)
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Målestok forhold Lars Alexander Clark.
Kunstbilleder analyse.
Ф =(1+√5)/2 Ф′ =(1-√5)/2 En guddommelige brøk ? ≈ ≈
Præsentationens transcript:

Renæssance Rafael: Skolen i Athen

Renæssance betyder genfødsel Renæssancen som periode betyder genfødsel af antikken Sætter mennesket i centrum (Starten på en antropocentrisk verdensopfattelse) To tendenser: At se tilbage (den antikke kultur; sprog, skulpturer, bygningskunst) At se frem (nye iagttagelser og videnskabelige metoder)

Renæssancen - to epoker Den Italiensk ung-renæssance fra 1300-1500 Den europæiske høj-renæssance fra 1500-1650.

Humanisme Dyrkelsen af mennesket er en gennemgående grundidé i renæssancen. Mennesket ses som altings målestok. Individet fødes forstået på den måde at individet bliver noget i sig selv uafhængig af gud. Menneskets liv på jorden sættes i centrum i stedet for at længes efter det evige (bl.a. gennem kunsten vil man udforske og uddanne individet).

Naturvidenskab - kirkelige trossætninger eller dogmer + objektive naturiagttagelser og fornuft Naturen som guddommeligt værk

Idealet i kunsten & arkitekturen Harmoni, regelmæssighed og balance. Udregnet og afstemt efter matematiske og geometriske love (det gyldne snit, menneskets proportioner, geometriske grundforme, perspektivet)

Leonardo da Vinci (1452-1519) Muscles of the neck and shoulders c. 1515

Leonardo da Vinci

Leonardo da Vinci

Michelangelo (1475-1564)

Sandro Bottichelli (1455-1510)

Michelangelo David

Michelangelo Det sixtinske kapel

Fillipo Brunelleschi Kuppel Tårn Domkirken i Firenze 1418 - 1436 La Sainte-Chapelle, Paris – 1248 (Gotisk)

Byplanlægning - Palmanova 1593

Virkemidler Central perspektiv kommer ind i malerkunst (Det enkelte menneskets synspunkt og med perspektivisk dybde) Det gyldne snit - kunstneren placere vigtige billedelementer (kendt fra antikken) Geometriske grundformer – trekant, cirkel kvadrat, pentagon, hexagon, polygon

Centralperspektiv

Linearperspektiv På billedet er der indtegnet de både synlige og usynlige indadgående linjer, der mødes i èt punkt dybt i billedets baggrund. Her er billedets forsvindingspunkt Jacobo Robusti Tintoretto (1518-1594) "Bortførelsen af Skt. Markus's lig", 1562-66

Konstruktion af Centralperspektivet 42:3=14 2. Fladen deles af en lodret midterlinie. 3. En vandret linie tegnes på tværs af formatet. Det er horisontlinien. 4. Grundlinien inddeles med punkter i stykker, der i længde svarer til en tredjedel af højden fra grundlinien til horisontlinien. Start ved midterlinien og mål ud til siderne. 5. Fra hvert punkt på grundlinien tegnes nu linier op til det punkt, hvor den lodrette midterlinie krydser horisontlinien. Det er forsvindingspunktet. 6. For at kunne udregne genstandenes aftagende størrelse ind i billedplanet, konstrueres et flisegulv. En lodret hjælpelinie trækkes fra grundlinien til horisontlinien ved det yderste punkt på grundlinien. Fra det punkt, hvor denne linie rammer horisontlinien, trækkes en diagonal over til det modsatte yderste punkt på grundlinien. 7. Der, hvor diagonalen skærer de indadførende linier, tegnes vandrette streger. 14 14 14 14 Centralperspektivet er linier, der opbygger illusionen om rum i en flade. Den centralperspektiviske konstruktion blev udviklet i det 15. årh. og har siden tjent som redskab for kunstens udøvere.

Horisontlinien er der hvor jord og himmel ser ud til at mødes. Den magenta prik repræsenterer forsvindingspunktet, den befinder sig altid på horisontlinien. Som objekterne kommer nærmere på forsvindingspunktet, bliver de mindre og mindre, indtil de forsvinder.

Det gyldne snit (Den guddommelige proportion) Det gyldne snit er et udtryk for Harmoni Græske filosof Eudoxos’ ”stok undersøgelse” I det antikke Grækenland – udtryk for guddommelig harmoni; findes i kunst, arkitektur men også i natur (sneglehuse, solsikker mm.) og menneskets proportioner. Meget anvendt i Renæssancen.

Det gyldne snit Hele linjestykket = det største stykke Det største stk. det mindste stk. SIDE (2)s12 38% inde på et liniestykke

Konstruktion af det gyldne snit Opdeling af billedflade efter gyldent snit Det gyldne snit/ det gyldne rektangel i et billede Hvert punkt er hvor to gyldne snit i henholdsvis billedfladens lodrette og vandrette side skærer hinanden

Det gyldne snit (Den guddommelige proportion)

Det gyldne snit i arkitektur Akropolis - Antikken

Alberti

Menneskets harmoniske forhold Leonardo da Vinci søgte som mange andre under renæssancen tilbage til antikken. Han benyttede antikkens mål for det harmoniske menneske-legeme. Leonardo da vinci - homo ad cirkulum

Geometri Cirklen: Det guddommelige; symbol på fuldkommenhed og harmoni Kvadratet: Det jordiske Navlen er centrum for cirklen og for det gyldne snit i kvadratet

Den gyldne stjerne - Pentagrammet Michelangelo (1475-1564) "Den hellige familie” På billedet til højre er indtegnet det underliggende pentagram, som er endnu et kompositionsprincip, der skulle forstærke en æstetisk oplevelse af balance og harmoni.

Det gyldne rektangel Leonardo da Vinci (1452-1564) En skitse af "Saint Jerome". Det indtegnede gule rektangel i billedet til højre skal illustrere det gyldne rektangel. Et gyldent rektangel passer så perfekt rundt om den centrale figur, at nogle kunsthistorikere hævder, at kunstneren bevidst har forsøgt at få figuren til at passe til de gyldne proportioner.

Geometri

Geometri & Menneske i centrum En by kunne anlægges som en 6, en 8 eller en 12 kant eller i en stjerne med 6,9 eller 12 spidser Cirkel Stjerne Polygon

Donato Bramante 1502-1503 Mennesket i centrum Kuppel Det gyldne snit Grundform - cirklen Perspektiv tegning

Opgave – Arkitektur Find eksempler på gyldne snit i jeres egen krop Byplanlægning – menneske i centrum & geometri Model af en facade – Det gyldne snit Tegn en gade i byen ud fra central perspektivet ’

Mål for undervisningen Kendskab til Renæssancen menneskesyn og kunstens virkemidler; perspektiv, geometriske grundformer, det gyldne snit.

Æstetisk læreproces En kort introduktion…

Oplevelse som erkendeform Hansjörg Hohr ser oplevelse som subjekt-i-verden-kundskab Individuel erfaring Syntese Kollektiv betydning Følelse Formarbejde Form Reception/ produktion Oplevelse Oplevelse er en erfaringsform som bygger på syntesen mellem følelse og form

Æstetiske læreprocesser følelse analyse oplevelse følelse (se det som en spiral, der fortsætter) Følelse = sanseindtryk Analyse = kognitiv bearbejdning Oplevelse = at formgive på baggrund af følelse og analyse