Naturlige og menneskeskabte

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan hænger det egentlig sammen?
Advertisements

Ekstremt vejr Extreme weather.
Klimaændringer Den ultimative powerpoint om: Klimahistorie
Geovidenskab A i praksis - i teorien
Kilde: nwf Dette power point kan fint supplere læsningen af side i elevbogens kapitel 2: Fra miljøsynder til eftertragtet råstof Undervejs.
Fremtidens klimaudfordringer –er jorden ved at få hedeslag
Geografi C Vejr og Klima, time 3.
Klimaforandringer.
Landbrug og fødevarer Vand Klima Global opvarmning Landbrug i DK og EU
Har klimaet ændret sig?. Har klimaet ændret sig? Jordens temperatur er steget: Temperaturstigning fra slutningen af 1800-tallet til 2005: 0,75 °C Temperaturstigning.
Drivhuseffekten og Jordens klima.
1 Drivhuseffekten Lys kan opfattes som bølger
Energi 4 Klimaændringer Naturlige variationer Menneskets bidrag
Klimaændringer – kort version
Og andre klimafænomener
Regnskoven.
Den menneskeskabte drivhuseffekt. Den menneskeskabte drivhuseffekt Menneskets aktiviteter har i stigende omfang påvirket Jordens klima: 1.Dels ved at.
Hvorfor og hvordan ændrer klimaet sig?
Jordens klimazoner Inddeles i fire zoner: Tropisk klima:
Väder- och Klimatförändringar
Tværfaglig undervisning
Afgørende videnskabelige beviser EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaforandringerne.
DK Klimaforandringer og forsikring. DK Hvem er F&P?
FORSIDE Vejret Klimaet Drivhuseffekten Ordliste Links Elevområdet Lærerområdet Hvad er vejr? Hvad er vejr? (feed fra DMI) Drivhuseffekten Hvad er klima?
Klimaændringer – af Otto Leholt – Jan 2007 Klimaændringer Naturlige og menneskeskabte Præsentationen kan ses på
Global opvarmning – 2. del
Ådalens Skole Innovative legeplads og LAR projekt Mellemtrinnet.
Vand på Island Et undervisningsforløb om vand og om hvordan vand udnyttes som resurse på Island. Ikke alle siderne er helt udviklet men kan bruges alene.
Plantedyrkning under glas Del 1 Kendskab til faktorer med indflydelse på planternes vækst, Del 2 Grundlæggende klimastyring Del 3 Monitering af skadedyr.
Kulstofs kredsløb Globalt Lokalt Drivhuseffekt. Kulstofs kredsløb - principskitse.
En skabelon for erhvervsfolk (du kan bruge denne PPT og tilpasse den efter dine egne behov) Dato, forfatter, emne/tema mv. "Østersøregionens udfordringer.
Lærervejledning varme. Hvor taber en bygning varme? Ledning gennem bygningskonstruktioner. Afhængig af U værdi. Strålings-tab. Flader mod verdensrummet.
Energioptimering af boliger med udgangspunkt i enfamiliehuse Kurset er udviklet for Efteruddannelsesudvalget for bygge/anlæg og industri af Videncenter.
Klimaændringer – af Otto Leholt – Jan 2007 Klimaændringer Naturlige og menneskeskabte Præsentationen kan ses på
Bygningsfysik - varme © Ministeriet for Børn og Undervisning, Januar 2013, revideret i februar Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget.
En skabelon for beslutningstagere (du kan bruge denne PPT og tilpasse den efter dine egne behov) Dato, forfatter, emne/tema mv. "Østersøregionens udfordringer.
Globale fødevareproblematik
Energioptimering af boliger
Tagformer i forskellige lande
Dette er en kort præsentation af den opgave vi opgiver til eksamen
Naturlige og menneskeskabte
E-learning om ballonprojektet
Klima.
Noter til Klimatologi otto.
Frederikke, Nithin, Sebastian og Caroline
Gennemgang af Pensionsberegningsløsning i Winformatik 3. december 2015
Noter til Klimatologi otto.
Hvad kan du gøre for bekæmpe dem?
Global opvarmning Noter.
Geologi er læren om jordens udvikling, opbygning og materialer
Program for dagen Gennemgang af mål. De næste dage. Hvad er miljø.
Intro til Geografi FHF af Otto Leholt Intro til Geografi FHF.
Vejr, vind og luft.. Hvordan opstår vejret? Hvor kommer vinden fra?
Om energiomdannelser, energikilder og energibehov
Klima under forandring
Global opvarmning – hvad rager det os ?.
Island introduktion til geografidelen
Anvendt Statistik Lektion 4
Befolkning.
Noter til Klimatologi otto.
Johannes Dragsbæk Schmidt Oplæg POLIS, AAU 2 Okt 2018
Begreber, der anvendes i forbindelse med miljøvurdering
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Climate Change, STX Fysik C
Læhegn og beplantninger i landskabet.
Grøntråd 13. maj 2019 Måling: Klimaskift rangerer som klodens største trussel Når temperaturerne stiger cirka en grad, vil dyrelivet bevæge sig 100 kilometer.
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Kystbeskyttelse – når der er risiko ved erosion
Biologi, geografi og kemi på HF
Intro til Geografi FHF af Otto Leholt Intro til Geografi FHF.
Præsentationens transcript:

Naturlige og menneskeskabte Klimaændringer Global warming – global warning Naturlige og menneskeskabte Præsentationen kan ses på www.frberg-hf.dk/hf-geografi-klimaforandringer.asp

Det helt grundlæggende!

Den naturlige drivhuseffekt ”Drivhusgasser” H2O CO2 H2O Kortbølget indstråling Kun i dagtimerne, mest ved ækvator landbølget udstråling Døgnet rundt og fra alle steder på jorden Den naturlige drivhuseffekt  global gennemsnitstemperatur 15 ⁰ C

Atmosfærens strålingsbalance © Otto Leholt – efter Hugues Goosse (2015) rummet 100 % 118 % drivhuseffekt Langbølget udstråling 100 % Kortbølget indstråling H2O aerosoler Refleksion 22 % 7 % Refleksion 71 % Atmos- færen 23 % Absorberet indstråling i atmosfæren H2O, C02 24 % 6 % 48 % jorden Overflade albedo Absorberet indstråling For- dampning Varme-ledning Langbølget udstråling (Varmestråling / infrarød) Atmosfærisk modstråling

Atmosfærens strålingsbalance og global opvarmning © Otto Leholt – efter Hugues Goosse (2015) rummet + 100 % 118 % drivhuseffekt Langbølget udstråling 100 % Kortbølget indstråling H2O aerosoler Refleksion 22 % 7 % Refleksion 71 % + Positiv feedback Atmos- færen 23 % Absorberet indstråling i atmosfæren + H2O, C02 + + Negativ feedback 24 % 6 % + + + + 48 % jorden Overflade albedo Absorberet indstråling For- dampning Varme-ledning Langbølget udstråling (Varmestråling / infrarød) Atmosfærisk modstråling

Naturvidenskabelig metode Observationer: Korrelation mellem CO2 og temperatur såvel historisk som aktuelt Hypotese: Menneskets Co2 udledninger -> forstærket drivhuseffekt / global opvarmning Yderligere data / observationer: Stigende Co2 koncentration i atmosfæren Is-afsmeltning / glechere/ indlandsis Ekstremt vejr: oversvømmelser, tørke, orkaner, temperaturrekorder etc Teori: Mennesket udledning af drivhusgasser vil føre til en yderligere opvarmning af det globale klima Usikkerhed i data / teori: Historiske data (temp) proxydata Temperaturmålinger siden 1860- usikre Komplekse feedback-mekanismer i klimasystemet

Som ligger til grund for klimadebatten Data / observationer Som ligger til grund for klimadebatten

Temperatur og CO2 Bemærk at atmosfærens indhold af CO2 ikke har ligget over 300 ppm I de sidste 400.000 år. I dag er Co2 koncentrationen ca. 404 ppm Korrelation mellem CO2 og temperatur Bemærk at temperaturene i varmeperioderne kun er 2-3 ° C varmere end i dag (referenceperiodens 15 ° C)

Temperatur og CO2 Kausalitet mellem CO2 og temperatur; CO2 årsag -> temp. Virkning Al Gore i ”En ubekvem sandhed” (2006)

Hvad er årsag og virkning? Når havet opvarmes  optager havet mindre CO2  atmosfærens indhold af CO2 stiger Virkning Årsag Klimaændringer pga. ændringer i jordens bane og hældning

Co2 koncentrationen 1958-> Co2 er en drivhusgas Hvis Co2 koncentrationen ændres i atmosfæren -> globale klimaændringer! Co2 koncentrationen er blevet målt på Hawaii-øerne siden 1958 Siden da er CO2 koncentrationen steget voldsomt fra ca 315 -> 404 p.p.m. Altså langt over førindustrielt eller forhistorisk niveau ( max. 300 ppm) De årlige svingninger skyldes øget fotosyntese i sommerhalvåret hvorved atmosfærens CO2 indhold reduceres, og omvendt i vinterhalvåret.

Temperaturkurven i det 20. årh. Den globale gennemsnitstemperatur 1860-2000 i f.h.t. referenceperioden 1961-1990, hvor den globale gennemsnitstemperatur er beregnet til 15 ° C 990 (=0.0 i figuren) Temperaturkurven her er ”the smoking gun” i klimadebatten = beviset på global opvarmning! Afvigelser i den globale gennemsnitstemperatur 1850-2016 i forhold til referenceperioden 1961-90 . Temperaturener steget ca. 1,0° C i de sidste 150 år

Hypotese Menneskelige aktiviteter påvirker det globale klima Det gælder at: CO2 er en drivhusgas CO2 koncentrationen i atmosfæren er steget voldsomt i de sidste 50-60 år Gennemsnitstemperaturen i verden er steget med 0,8 °C I forhistorisk tid ses en korrelation mellem CO2 koncentration og temperaturer Menneskelige aktiviteter påvirker det globale klima

Yderligere Observationer Ekstremt vejr i de seneste par årtier …. Temperaturrekorder ( endnu engang varmeste år målt ..) Hyppige og kraftigere storme / orkaner Tørke og skovbrande Oversvømmelser Is afsmeltning i Arktisk, gletsjere osv. Ændringer i naturlige flora og fauna (f.eks. maj og vindyrkning i DK) Den globale opvarmning er allerede i fuld gang Det er konsekvenserne heraf vi allerede ser

Hvorfor max. 2° FN’s klimapanel (IPCC) anbefaler at temperatursstigningen i det 21. århundrede ikke må overstige 2 ° C – hvorfor? Tidligere observationer: Igennem de sidste 400.000 år har temperaturene aldrig været mere end 2-3 ° over nuværende gennemsnitstemperatur Klimasystemets feedback-mekanismer ( tilbagekoblings-) -> frygt for at temperaturstigninger over 2 ° kan udløse uforudsigelige og irreversible klimaændringer De 2 ° er således ”the tippingpoint”

Feedbackmekanismer ”En sommerfugl basker med vingerne i Kina og vejret ændres i Paris” Klimasystemet som et KAOTISK system – dvs. At en lille ændring ét sted i systemet kan medføre store og uforudsigelige ændringer andre steder i systemet. Atmosfærens CO2 koncentration Klimaændringer, isafsmeltning, havvandsstigninger osv..

Albedo, is- og snedække Mest simple feedback-mekanisme er følgende: Sne- og isdækket område: høj albedo-effekt  ingen absorption af lys ingen opvarmning af luften Mindre sne-is dække: lavere albedo-effekt  stor absorption af lyset større opvarmning af luften Varme- stråling absorption

Konsekvenser….. Temperaturstigninger på mellem 1,0 - 6,0°c i det 21.årh mest ved polerne og mindst ved ækvator  forskydning af klima- og plantebælter mod højere breddegrader  Ændringer i udbredelse af Flora og Fauna Vandstanden i verdenshavene vil stige mellem 20-60 cm  oversvømmelse af lavtliggende områder Områder med nedbørsoverskud vil få mere og kraftigere nedbør  øget udvaskning af jorden og / eller erosion Omvendt vil områder med nedbørsunderskud få mindre nedbør  mangel på drikkevand + ørkendannelse m.v. => miljøflygtninge Klimasystemets kaotiske karakter ( feedback-mekanismerne)  kan føre til uforudsete og irreversible klimaændringer….

SLUT Se 2. del på FHF’s YouTube Kanal https://www.youtube.com/playlist?list=PLuCRHVe5im4fUOxWz_wbOiQrOpWbjpnlS