Tre lags arkitektur.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
LinkedIn Intro.
Advertisements

Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
TEST 2 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
Videregående pc-vejledning Modul Sik: Sikkerhed Lidt om antivirusprogrammer mm. 60+Bornholm.
Grundlæggende IT Lektion 4 Sådan virker pc’en
Web 2.0 Teoretisk viden.
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
Pc-kørekort Sådan virker pc’en Keld Hinsch.
Velkommen Lars Johansson ProjectForce. Program: Lidt omkring Athena IT-Group A/S Introduktion til ProjectForce – Microsoft Sharepoint Lidt teori omkring.
Distribueret programmering, specielt.NET Remoting Rasmus D. Lehrmann DM
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
Mobile og allestedsnærværende it- systemer. Disposition Introduktion Karakteristika Association Services Serviceinteraktion Samarbejdsarkitektur Kontekst.
Muligheder for brug av mobil-telefonen som publiceringsredskap indenfor arkæologien.
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
OTA - et skoleprojekt ved E. Sjørlund, ES-DATA Projekt : News: news://news.the- coffeeshop.dk/coffeeshop.ota.
Backup/Storage Søren Helmer Jensen.
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
18 – Java Server Faces. 2 NOEA2009Java-kursus – JSF 2 Web-applikationer - 1 Brugere interagerer med en Web-browser Browseren sender forespørgsler til.
Nye data til Danmarks Højdemodel
Introduktion til arkitektur design Arkitektur design handler om at få en forståelse for, hvordan et system skal organiseres og designe den overordnede.
Indhold 1.Hvad er MATRIX Mobil 2.Menu Valg 3.Installation 4.Adgang.
Kortlægning & Søgning v. Rasmus. Kortlægning Knudepunkt (vertex) Forbindelse (edge)
Rambøll Managements definition af it-governance
Distribueret programming, specielt Web Services Forskel på.Net og web Forsigtig med arkitektektur SOAP - Simple Object Access Protocol Rasmus D. Lehrmann1.
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Introduktion til Lync Windows Store-appen
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
Heterogene distribuerede middlewareteknologier Web Services og Ice.
Perspektivering & Demonstration v. Claus. Resultat af Accepttest Produkt perspektiver Videreudvikling Demonstration.
Netværk og interprocess- kommunikation - Et eksamensoplæg!
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Fremstilling af Simple WEB steder [ITPL] Foråret 2004
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
Anvendelse af produktmodeller i byggebranchen
Intro Siden sidst: evaluering på opgaver og virtuel kursus.
Bmp Fordele: Bmp er mere kendt så modsat xcf, kan bmp åbnes i andre billedprogrammer som f.eksk. Windows firefox. Det gemmer gennemsigtigheden Ulepmer:
Client / Server teknologi Eksamensteori Anbefaling: Tag notater.
OIOREST workshop 22. april 2008 Finn Jordal Centeret for Serviceorienteret Infrastruktur IT- og Telestyrelsen.
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
Netteknik 1 (AMU 44947) Netteknik 1
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
SuperNovaONLINE. Projekt beskrivelse Programmet kører på central server Flere fra foreningen kan få adgang til samme regnskab – idrætsmodul Backup foregår.
Mission Digital kvalitetssikring med Fotodok. Mission Så nemt er det at bruge FotoDok For at anvende FotoDok på en ny byggesag skal følgende nemme trin.
Solution Makers A/S – Gruppe 4 Lars Wolter Nils Martinsen Rasmus Seye Tobias Kjeldsen 1.
Effektiv vækst - Workshop
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
E-handel og online service
Cloud Computing Model-View-Controller
Anvendelse.
Supply Chain management SCM
Design af interaktion.
Interaktion og usability
Cloud Computing Model-View-Controller
Problem med at følge de konstant voksende datamængder
Tre lags arkitektur hardware i systemer
Implementering og dokumentation
Hvordan ændrer jeg teksten på min hjemmeside?
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Præsentation af app til Stafet For Livet Formålet med Stafet For Livet Appen er, at skabe en app, der fungerer som en samlet indgang til stafetten for.
Find dybdelink Blå kurser: Fremmed kurser
– hvordan får vi de ansatte med?
Modul 6: ”Sådan skriver og sender du en ”
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Information om Aula til forældre
Præsentationens transcript:

Tre lags arkitektur

Client-Server arkitektur (Client-server) IT systemer deles op i en client-del og en server-del En client er den enhed, der bruges til at betjene systemet med. F.eks. Er mobil clienten når man bruger mobilen. Hvis en bruger af et internet spil (client) slår rekord vil resultatet blive sendt til High Score Manager, der sætter ham ind på score-listen og sender den nye liste ud til alle brugere (via/på) clienten.

Client-Server arkitektur (Client-server) Klient (client) systemet har følgende opgaver: Præsentation af grafik, tekst og information til brugeren (Visualisering af brugerfladen) Interaktion med brugeren (museklik, tastatur, osv.) (Input til programmet - kommandoer) Kommunikation af information til og fra serveren (Indhentning og forsendelse af data – eksempelvis statistikker)

Client-Server arkitektur (Client-server) Server systemet har følgende opgaver: Opbevare og redigere information/data som deles med klienterne (Gemme og ændre i data, svarende til at opdatere statistikker) Foretage simple procedurer og beregner på informationen (Sammenligne data; indkommende data med gemte data, tilføj nye) Sende og modtage information til og fra klienterne (Opretholde relevant informationsniveau mellem klient og server)

Client-Server arkitektur (Client-server) Fordele: Alle klienter ser på samme relevant data. Den vigtigste egenskab: Ændringer skabt af en klient, ses efterfølgende af andre klienter, når de næste gang trækker data fra serveren. Heraf følger, at klienterne ikke er i kontakt med hinanden. Serveren kan opdateres og vedligeholdes løbende, uden at påvirke klienterne. Ligeledes kan klienterne opdateres uden påvirkning på serveren. Heraf følger, at det er nemmere/billigere at vedligeholde systemerne. Ulempe: Der skal være aktive servere tilgængeligt 24/7 Programmeringen skal ændres for client-server arkitekturen

Tre lags arkitektur IT systemer deles op i præsentations-, applikations-, og databaselag Præsentationslag Applikationslag Databaselag Databaselaget styrer data, kører på en server. Access og SQL er databaser Applikationslaget styrer programmeringen, her vil man være når der udføres en funktion. Præsentationslag er f.eks. En hjemmesider og en app’s, visualiseringen Når f.eks. En adresse ændres af en bruger på præsentationslaget, sendes det til applikationaslaget som sender det videre til databaselaget. Det skal gennem applikationslaget af sikkerhedsmæssige årsager.

Tre lags arkitektur Præsentationslagets (også kaldet klientens) opgaver: Præsentation af grafik, tekst og information til brugeren (Visualisering af brugerfladen) Interaktion med brugeren (museklik, tastatur, osv.) (Input til programmet - kommandoer) Kommunikation af information til og fra applikationslaget (Indhentning og forsendelse af data – eksempelvis statistikker) Dette lag er identisk med klienten fra klient-server arkitekturen

Tre lags arkitektur Applikationslagets opgaver: Fortage komplicerede procedurer og beregninger på informationen (Applikationslaget fortager beregningen, for at aflaste databaselaget, ved at sammenligne data) Sende og modtage information til og fra klienterne og databaselaget (Koordinerer, hvorvidt klienternes statistikker skal opdateres) Dette lag mindes stærkt om serveren fra klient-server arkitekturen

Tre lags arkitektur Databaselagets opgaver: Opbevare og redigere information/data som deles med klienterne effektivt (Databasen/statistikker opdateres, afhængigt input fra klienterne, via applikation) Foretage effektive søgninger i meget store datamængder (Idet databasen er fraskilt applikation, frigøres flere ressourcer til søgning) Sende og modtage information til applikationslaget (Håndtere, hvorvidt klienterne skal tilføres ny data ved ændring) Dette lag er unik, idet alt data gemmes fraskilt fra applikationslaget, dermed beskyttes databaselaget, i tilfælde at applikationslaget bliver komprimeret.

Tre lags arkitektur Fordele: Ulempe: Samme fordele som client-server arkitekturen Det er muligt at håndtere store datamængder, ligesom adskillige klienter sammentidligt. Skulle der komme flere klienter, sættes flere applikationsservere op. Procedurer og beregninger er særskilt fra serveren. Det gør, at applikationslaget har flere ressourcer til at beregne informationerne Ulempe: Der skal være aktive servere tilgængeligt 24/7 Programmeringen bliver særlig kompliceret, for at håndtere systemet Procedurer og beregninger foregår i applikationslaget.

Opgave Opgave: Løs ”4.01a Tre lags arkitektur opgaver”