Kryds og rundkørsler.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Førstehjælp for unge knallertførere
Advertisements

Til alle der kommer og besøger os I Grækenland Her er en lille guide så I nemt kan finde frem til huset.
Ubetinget vigepligt Ubetinget vigepligt
Kurver Hvorfor og hvordan?.
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører bus Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Sådan cykler du mest sikkert til og fra vores skole:
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
Kørekort og højresving
I dag er temaet Visualisering
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Udlægning af en ny cache
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
Vi har købt en lille bjerghytte på fjellet, og tænkte på om du ville tage familien med eller nogle venner og komme en tur i julen for en lille julegløg.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Hvorfor? HVORFOR? Trafikalt kaos om morgenen
Den teoretiske undervisning og teoriprøven
Relationer – Omgangstone
Reduktion AM 2009.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Velkommen til FDM Sjællandsringen En verden af motorsports aktiviteter for alle.
RUL Grønlænderrulninger. Næsten alle kajakroere ønsker at beherske et rul, men det er ikke alle det lykkes for. Et tilbagevendende problem er ”hoftevrikket”.
Valg af kryds Geometrisk vejprojektering
Ældre fodgængere og cyklister i byerne Formål: –at belyse de ældres trafikale situation risikoopfattelse adfærd brug af tiltag påvirkning af mobilitet.
Cykelprøven i 6.klasse.
UDKØRSELSREGLER FOR BILER V/EVENTYRHAVEN
Færdselslovens § 3, stk. 3, politi og vejmyndigheder efter samråd med skolerne træffer foranstaltninger til at beskytte børnene mod farerne fra den kørende.
Ældres Trafiksikkerhed Og Trafikcafeer. De ældre er over repræsenteret i ulykkesstatistikken med 28% hvis vi tager fra +65 år, men de udgør kun 14% af.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
FOREBYGGELSE AF HØJRESVINGSULYKKER
Når adfærdsændring ikke er så nemt Den 18. maj
Arbejdsgruppe: Trafikudvalg Præsentation til ekstraordinær generalforsamling den 8. april Gruppens mission: At reducere risikoen for uheld i vores.
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Kapsejladsregler Kort opsummering. Materiale Kapsejladsreglerne og yderligere forklaringer findes i Dansk Sejlunions regelkursus:
Trafikcafé for seniorer November 2014 Flere og flere ældre i kommunen En trafikcafe er sjovere end et tilskud til kørekursus Opfyldelse af Hørsholm Cykelby.
Navn på underviser 1.  Navn  Lidt om underviserens faglige baggrund  Beskrivelse og mål for kurset 2.
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Temadag om unge, 10. april De unge knallertkørere og deres forældre.
Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1.
Manøvrering med bybus Skadernes omfang og betydning Psykologiske faktorer De enkelte manøvrer Når skaden sker Opgaver Praktik Program.
SOK banelægning november 2010 Informationerne omkring banelægning kan findes: - / love og regler/reglement 2009 (3.14.1) -
Knallertens udstyr Beskyt dig selv
Regionalt d.13.juni Biblioteket flytter mennesker er et projekt som kombinere følgende ting: motion, at være social og teknologi. Det gøres i dette tilfælde.
Førstehjælp for unge knallertførere
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Vejen som arbejdsplads
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Den gældbundne tjener med Lego-figur
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Typiske ulykkessituationer
Statistik, bøder m.m. Statistik
Bicycletrip Grade 7 Copenhagen Int. School
Statistik, bøder m.m..
Køreteknik.
Statistik, bøder m.m..
Andre trafikanter.
Øveprøve – lille knallert
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Tæt trafik.
Placering, orientering og tegngivning
Typiske ulykkessituationer
Knallertens udstyr.
Sigtlængder på vejstrækninger
Færdselsundervisning
Færdselsundervisning
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljøudvalget for transport og engros
Præsentationens transcript:

Kryds og rundkørsler

Kryds og rundkørsler Farten ned i kryds Du skal være særlig forsigtig, når du nærmer dig et vejkryds. Du må først fortsætte over krydset, når det kan ske uden fare eller ulempe. Du skal kende reglerne for, hvem der har vigepligt i kryds og rundkørsler, og du skal kende de færdselstavler og den afmærkning på vejen, som viser, hvem der har ubetinget vigepligt. Du skal også vide, hvilke steder du har højrevigepligt.

Kryds og rundkørsler Farten ned i kryds Når du nærmer dig et kryds, skal du sætte farten så langt ned, at du kan nå: 1. at orientere dig om, hvilken type vigepligt der gælder: Er det dig eller er det de andre, som skal holde tilbage? 2. at give tydeligt tegn og placere dig korrekt, så de andre trafikanter kan se, om du skal lige ud, til højre eller til venstre. 3. at handle hurtigt, hvis de andre trafikanter har overset eller overtræder deres vigepligt.

Kryds og rundkørsler Farten ned i kryds Hold øje med signalet Pas på, at du ikke bliver ”trukket med” af andre cyklister eller knallerter, hvis de fx kører ud i et lyskryds, inden der bliver grønt. Du skal selv holde øje med lyssignalet og først køre, når der bliver grønt for dig, og der er fri bane.

Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Hajtænder (vigelinje)

Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Ubetinget vigepligt

Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Ubetinget vigepligt med undertavle

Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Ubetinget vigepligt malet på vej

Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Fuld stop

Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Lyssignal

Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Cyklistsignal

Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Når lyssignalet ikke virker

Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Når lyssignalet ikke virker 2

Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Kørsel over niveau

Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Brudt belægning

Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Rødt lys

Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Gult lys

Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Grønt lys

Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Hvis der er en undertavle med teksten ”Cyklister undtaget” eller ”Gælder ikke cyklister”, må du gerne køre frem for rødt. Men husk at holde tilbage for fodgængere. Overvej: Hvornår skal du holde tilbage for fodgængerne i et kryds?

Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Du skal til højre her. Hvad gør du? Ja / Nej Jeg svinger til højre med det samme. (NEJ) Jeg svinger først til højre, når det store lyssignal for ligeud skifter til grønt. (NEJ) Jeg svinger først til højre, når cyklistsignalet skifter til grønt. (JA) Det er forbudt at svinge til højre her. (NEJ)

Kryds og rundkørsler Farligt vejkryds Selvom de trafikanter, der kommer på tværs i et kryds, har ubetinget vigepligt, kan du ikke være sikker på, at de overholder den. Din fart betyder meget for, om du kan nå at bremse op eller undvige. Nogle steder er tavlen ”Farligt vejkryds” sat op, netop for at advare dig om, at en tværgående trafikant kan overse sin vigepligt. Overvej: Hvilke steder vil man typisk sætte sådan en tavle op?

Kryds og rundkørsler Højresvingsbane Når du skal lige ud i et kryds med en højresvingsbane for bilister, har du flere muligheder: Du kan placere dig helt til højre i højresvingsbanen. Bilerne, som skal svinge til højre, skal holde tilbage for dig, men pas på – det er ikke sikkert, at de har set dig. Du kan også placere dig til venstre for højresvingsbanen. Du skal først orientere dig grundigt og sikre, at du kan skifte vognbane uden fare før krydset. Du må placere dig på begge sider af linjen, så tæt på den som muligt.

Kryds og rundkørsler Højresvingsbane Bilerne må lukke af for dig Når en bilist skal svinge til højre i et kryds, hvor der ikke er en særlig bane til cyklister, må bilisten gerne køre helt ind til højre side og ”lukke af” for cyklister og knallerter. Det står i færdselsloven. Du skal vente med at køre frem, til bilen (eller bilerne) er drejet til højre. Det kan være irriterende, men det skal du respektere.

Kryds og rundkørsler Bilisters blinde vinkel Når du skal lige ud i et kryds, og der er trafikanter, som skal svinge til højre, skal du være meget opmærksom på, at du kan være i deres blinde vinkel. Du kan fx være skjult i det øjeblik, en bilist ser sig over højre skulder. Så tror bilisten, at der er fri bane og svinger til højre.

Kryds og rundkørsler Bilisters blinde vinkel Vær sikker på, at du er blevet set Varebiler, lastbiler og busser har ofte flere blinde vinkler end personbiler. Derfor er de meget afhængig af det, som de kan se i spejlene. Men selvom de har flere sidespejle, kan du være i en blind vinkel og blive overset. Fortsæt kun, hvis du er helt sikker på, at chaufføren har set dig og holder tilbage. Ellers skal du blive bag lastbilen/bussen. Overvej: Hvordan vil du sikre dig, at chaufføren har set dig?

Kryds og rundkørsler Bilisters blinde vinkel Du kører 20 km/t og skal ligeud i dette kryds. Hvad gør du? Ja / Nej Jeg fortsætter med samme fart, for den højresvingende bil skal holde tilbage for mig. (NEJ) Jeg sætter farten ned for at sikre mig, at den højresvingende bil holder tilbage for mig. (JA)

Kryds og rundkørsler Bilisters blinde vinkel Tilbagetrukket stoplinje I flere kryds er bilisternes stoplinje 3-5 meter længere tilbage end stoplinjen på cykelstien. Det betyder, at du bliver mere synlig for bilister, som skal svinge til højre, fordi du ikke er i deres blinde vinkel. Det betyder også, at du ofte kommer før ud i krydset end bilerne. Men du skal stadig sikre dig, at bilisterne holder tilbage for dig, som de skal, ved at se dig over venstre skulder.

Kryds og rundkørsler Dobbeltrettet cykelsti Når du kører på en dobbeltrettet cykelsti modsat vejens køreretning gennem et kryds, skal du være særlig opmærksom på, om de bilister, som skal svinge ind over eller krydse cykelstien, har set dig. Bilisterne er vant til at kigge efter trafikanter, der følger den normale køreretning. Den følger du ikke, så derfor skal du passe særlig godt på. Overvej: Hvad vil du gøre for at passe på dig selv og andre, hvis du kører her?

Kryds og rundkørsler Dobbeltrettet cykelsti Du kører 30 km/t og skal ligeud her. Hvad gør du? Ja / Nej Jeg sætter farten lidt ned. (JA) Jeg kører over i venstre cyklistbane. (NEJ) Jeg sikrer mig, at biler bagfra, som skal svinge til venstre, holder tilbage for mig, inden jeg fortsætter. (JA)

Kryds og rundkørsler Højrevigepligt I mindre kryds, hvor der ikke er lyssignal, stoplinje, hajtænder eller vigepligttavle, er der højrevigepligt. Det betyder, at alle trafikanter skal holde tilbage for dem, der kommer fra deres højre side. På dette billede er det knallerten, som skal holde tilbage for den blå bil.

Kryds og rundkørsler Højrevigepligt Her har bilisten knallerten på sin højre side. Bilisten skal derfor holde tilbage for knallerten. Der er mange, som ikke kender reglerne om højrevigepligt. Derfor skal du være særlig forsigtig i kryds med højrevigepligt. Hold selv tilbage, hvis det er nødvendigt for at undgå en ulykke – også selv om du har ret til at køre først. Overvej: Hvorfor tror du, at der er så mange bilister, som ikke kender reglerne om højrevigepligt?

Kryds og rundkørsler Højrevigepligt Du kører 30 km/t og skal ligeud her. Hvad gør du? Ja / Nej Jeg fortsætter med samme fart. (NEJ) Jeg bruger hornet for at sikre mig, at bilisten har opdaget mig. (NEJ) Jeg sætter farten så meget ned, at jeg tydeligt viser, at jeg vil overholde min vigepligt. (JA) Jeg lader bilisten køre, før jeg fortsætter. (JA)

Kryds og rundkørsler Oversigt i kryds Kryds med god oversigt Der sker også ulykker i kryds, hvor der er god oversigt. Det skyldes, at det kan være svært at bedømme, hvor hurtigt andre kører, når de er langt væk. Du kan også let komme til at undervurdere din egen fart, hvis der ikke er nogle ting i vejsiden, som kan give dig en fornemmelse af, hvor hurtigt du kører. Kryds, der virker helt ufarlige, kan snyde, så trafikanterne ikke er forsigtige og opmærksomme nok - eller har opmærksomheden på det forkerte.

Kryds og rundkørsler Oversigt i kryds Du kører 30 km/t og skal ligeud her. Hvad gør du? Ja / Nej Jeg fortsætter med samme fart, for den hvide bil skal holde tilbage for mig. (NEJ) Jeg sætter farten ned for at sikre mig, at den hvide bil holder tilbage for mig. (JA) Jeg fortsætter, når jeg er helt sikker på, at den hvide bil holder tilbage for mig. (JA)

Kryds og rundkørsler Oversigt i kryds Kryds med dårlig oversigt Når du kører ligeud på en vej, hvor der er sideveje på tværs, skal du være særlig opmærksom. Især hvis sidevejene er svære at se på grund af huse, træer og hække. Selvom det er de andre trafikanter, som har ubetinget vigepligt, kan du ikke se dem, og de kan ikke se dig. Overvej: Hvordan vil du køre på steder, hvor oversigtsforholdene er dårlige?

Kryds og rundkørsler Oversigt i kryds Nogle kryds har så dårlige oversigtsforhold, at du ikke kan se, om der er fri bane, før du holder helt stille. Det betyder, at de fleste kører med lav fart. Husk, at selvom det er de andre trafikanter, som skal holde tilbage for dig, skal du aldrig selv køre hurtigere, end at du kan nå at reagere, hvis de overtræder deres vigepligt.

Kryds og rundkørsler Højresving Når du skal svinge til højre, skal du i god tid inden krydset orientere dig bagud. Når du er tættere på krydset, sætter du hastigheden så langt ned, at du kan nå at orientere dig godt i alle retninger.

Kryds og rundkørsler Højresving Du skal vise andre i trafikken, når du vil svinge til højre. Det gør du ved at blinke til højre i god tid inden krydset. Hvis du kører på en gammel knallert uden blinklys, skal du række højre arm ud, præcis som når du kører på cykel.

Kryds og rundkørsler Højresving Mens du svinger, skal du have begge hænder på styret. Husk at slå blinklyset fra, når du er færdig med svinget. Hold så langt til højre som muligt gennem hele svinget.

Kryds og rundkørsler Højresving Når du vil svinge til højre i et lyskryds, skal du holde tilbage for fodgængere, der er på vej over.

Kryds og rundkørsler Højresving Du kører 30 km/t og vil til højre her. Hvad gør du? Ja / Nej Jeg sætter farten ned og holder tilbage for fodgængeren. (NEJ) Jeg bruger hornet for at få fodgængeren til at blive stående på fortovet. (NEJ) Jeg giver tegn til sving og svinger, når der er fri bane. (JA) Jeg kører ligeud, for det er kun cyklister, som må svinge til højre her. (NEJ)

Kryds og rundkørsler Venstresving Når du skal til venstre i et kryds, krydser du trafikken i alle retninger. Det betyder, at du skal holde øje med meget på en gang. Et venstresving er den sværeste manøvre, som du kan foretage dig i trafikken. Derfor skal du være ekstra opmærksom.

Kryds og rundkørsler Venstresving Når du skal svinge til venstre, skal du køre ligeud to gange: 1. Når der er grønt lys for dig (eller fri bane i kryds uden lysregulering), kører du lige frem til modsatte side, giver tegn til at stoppe og bremser så. 2. Du vender knallerten og venter på, at der er fri bane eller grønt lys i den nye retning. 3. Du fortsætter lige over, når der er fri bane/grønt lys. Overvej: Du behøver ikke vente på grønt i den nye retning, hvis der er fri bane. Men det kan alligevel være en god idé. Nævn nogle eksempler.

Kryds og rundkørsler Venstresving Når du nærmer dig krydset

Kryds og rundkørsler Venstresving Når du krydser første gang

Kryds og rundkørsler Venstresving Når du stopper og vender

Kryds og rundkørsler Venstresving Når du venter på fri bane

Kryds og rundkørsler Venstresving Når du krydser anden gang

Kryds og rundkørsler Venstresving Når du ser forbudstavlen ”Venstresving forbudt”, må du ikke svinge til venstre. En undtagelse er dog, hvis det står på en undertavle, at det ikke gælder cyklister/lille knallert.

Kryds og rundkørsler Venstresving Du skal til venstre i krydset her. Hvor må du placere dig? Ja / Nej Jeg må placere mig til venstre for højresvingsbanen. (JA) Jeg kan blive i højre side. (JA)

Kryds og rundkørsler Venstresving Du skal til venstre her. Hvad gør du? Ja / Nej Jeg kører over i venstresvingsbanen med pilene. (NEJ) Jeg bliver i højre side af vejen helt frem til krydset. (JA)

Kryds og rundkørsler Venstresving Kør ikke i bilernes venstresvingsbane På knallert må du ikke køre i bilernes venstresvingsbane og svinge til venstre sammen med bilerne. Overvej: Hvorfor tror du, at cyklister og knallertkørere ikke må svinge til venstre sammen med bilerne?

Kryds og rundkørsler Rundkørsler Rundkørsler er placeret på steder, hvor flere veje krydser hinanden. Rundkørsler får trafikken til at glide på en anden måde end kryds. I en rundkørsel skal trafikanterne holde øje med mange ting, samtidig med at de kører. Bilisterne har nemmere ved at få øje på de andre biler end på dig, der kører på knallert. Vær derfor ekstra opmærksom.

Kryds og rundkørsler Rundkørsler Før en rundkørsel kan du møde advarselstavlen ”Rundkørsel” eller vigepligtstavlen i kombination med en påbudstavle eller en undertavle. Når du ser tavlerne, så sæt farten så langt ned, at du kan nå at orientere dig godt, inden du kører ind i rundkørslen. I rundkørsler skal alle trafikanter køre højre om. Det vil sige mod urets retning. Kørselsretningen er vist på en påbudstavle.

Kryds og rundkørsler Rundkørsler Når du skal ind i en rundkørsel, har du vigepligt over for både cykler og biler, der er på vej rundt i rundkørslen. Hvis du skal over et fodgængerfelt på vej ind, skal du holde tilbage for fodgængere. Hvis der ikke er cykelsti i rundkørslen, skal du holde dig i højre side. Hvis der er cykelsti, skal du køre på den - og så må du gerne køre ind, selvom der er biler på vej rundt.

Kryds og rundkørsler Rundkørsler Når du kører rundt i rundkørslen, skal du både være opmærksom på dem, der er inde i rundkørslen, og dem der er på vej ind. De trafikanter, der krydser din bane, skal holde tilbage for dig. Men du kan ikke være sikker på, at de gør det. Kør med så lav hastighed, at du kan nå at stoppe, hvis de overser dig. Se dig over venstre skulder, før du krydser et af rundkørslens ben (veje). Er der en bil, som blinker ud, så fortsæt først, når du er sikker på, at den holder tilbage for dig.

Kryds og rundkørsler Rundkørsler Når du skal ud af rundkørslen, ser du dig tilbage over venstre skulder og giver tegn til at svinge til højre. Hvis du skal krydse et fodgængerfelt, skal du holde tilbage for fodgængere.

Kryds og rundkørsler Rundkørsler Blink i rundkørslen Hvis du skal ud ad rundkørslen ad den første vej, er det en god idé at blinke til højre, allerede når du kører ind i rundkørslen. På den måde fortæller du de andre i rundkørslen, at de ikke skal holde tilbage for dig. Hvis du skal ud ad den sidste vej i rundkørslen, kan du vise de andre trafikanter det ved at blinke til venstre, mens du kører rundt. Lige før den vej, du skal ud ad, blinker du til højre.

Kryds og rundkørsler Rundkørsler Du skal køre videre rundt i rundkørslen. Hvad gør du? Ja / Nej Jeg sætter farten ned og lader bilen foran mig fortsætte sit højresving. (JA) Jeg sætter farten op, så jeg kan komme foran bilen. (NEJ) Jeg kører i en stor bue bag om bilen. (NEJ)

Kryds og rundkørsler Rundkørsler Bilister, der skal ud af en rundkørsel, har meget svært ved at se cyklister og knallertkørere på deres højre side. Det er, fordi vejens runding gør det svært at bruge spejlene. Lastbiler og varebiler har endnu sværere ved det på grund af deres blinde vinkler. Overvej: Hvad kan du gøre for at undgå, at der opstår farlige situationer, når du er på vej rundt?

Kryds og rundkørsler Rundkørsler Før nogle store rundkørsler er der et oversigtskort, der viser, hvor de forskellige veje fører hen. Det gør det lettere at finde ud af, hvilken vej man skal køre ud ad.