Den naturvidenskabelige metode

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Når et fag tilhører to hovedområder – at kunne religion som samfundsvidenskabeligt og som humanistisk fag.
Videnskabsteori & metode
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG
Videnskabsteori & metode
Metode i AT Religion.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Humaniora.
Videnskabsteori - for begyndere
Almen studieforberedelse
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Filosofi – Almen Studieforberedelse
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Samfundsvidenskab og AT
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Karl Henrik Flyums model
Almen sTudieforberedelse - AT
Konference om Almen Studieforberedelse
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Teori, metodologi og metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Videnskabsteori & metode
AT8 3a 2010.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Videnskabsteori & metode
Positivisme vs. hermeneutik
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Nogle videnskabsteoretiske retninger
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Biologi i AT.
Videnskabsteori og metode
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Videnskabsteori & metode
SKABELON.
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
 Formål: kendskab til hovedforskellene på de tre fakulteter (i AT1-AT7 udbygges jeres viden)  Fremgangsmåde – tre-trins-læringsraket: 1. Oplæg v. Jan.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Almen studieforberedelse 3.g Videnskabsteori De tre forskellige fakulteter Humaniora Samfundsfag Naturvidenskabelige fag Fysik Naturgeografi.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Om de mest basale forskelle på de tre fakulteter ATintro, 1g, VG
Hvad er AT – almen studieforberedelse
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Videnskabeligt projekt
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Engelskfagets metoder
Velkommen til Metode i DIO.
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Naturvidenskabelig metode
Eksamen i psykologi Camilla McCuiston.
Videregående kvalitative metoder
ATG Almen Studieforberedelse Grundforløb
Synopsen skal indeholde
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Samfundsvidenskaberne
AT: Havet - livgivende, dødbringende, legendeskabende.
Præsentationens transcript:

Den naturvidenskabelige metode Bioteknologi og kemi Det eksperimentelle arbejde er centralt for den naturvidenskabelige metode.

Opgave A Du skal undersøge en sag, der rummer et problem, hvor menneskets forhold til naturen er centralt. Du skal udarbejde og vurdere et forslag til en innovativ løsning af problemet. Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B- niveau.

Opgave B Du skal undersøge og diskutere en sag, hvor menneskets forhold til naturen er centralt. Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B- niveau.

Begrunde dit valg af fag, metode og materiale Fagene skal være relevante i forhold til emnet Hvorfor vælge de to fag? Begrunde dit valg af metode Hvorfor de to metoder og lever de op til kravene om to forskellige metoder Begrunde dit valg af materiale Du skal komme ind på muligheder og begrænsninger i forbindelse med dit valg af materiale Materiale hænger ofte sammen med metoder og omvendt. Vær bevidst om hvilken metode dit materiale anvender – vælg fx. materiale der anvender forskellige metoder og vær bevidst om hvad disse metoder bidrager med.

Den naturvidenskabelige metode Formålet med det eksperimentelle arbejde er: at fremskaffe ny teoretisk viden eller at anvende allerede kendt viden til en undersøgelse. Indsamling af data – empiri

Den naturvidenskabelige metode Empiri – data Kvantitative: Målinger og statistisk Kvalitative: Observationer, sanseindtryk, interviews. Sanserne bruges – direkte observationer Måleinstrumenter – indirekte observationer Krav om reproducerbarhed er centralt, dog indenfor en vis usikkerhedsmargin.

Den naturvidenskabelige metode En naturvidenskabelig undersøgelse starter ofte med en undren eller nysgerrighed vedrørende et naturfænomen. Ud fra denne undren opstilles en hypotese om naturfænomenet.

Den naturvidenskabelige metode En hypotese afprøves eksperimentelt, så den kan verificeres (eftervises) eller falsificeres (modbevises). En eksperimentel efterprøvning af en hypotese skal beskrives så grundigt, at det er muligt for andre at efterprøve eksperimentet og dets resultater, dvs. objektivitet. En kritisk vurdering af de fundne resultater herunder overvejelser angående reproducerbarhed er af stor betydning.

Induktiv metode Fra nogle til alle Logiske slutninger Induktiv metode: man formulerer en hypotese/teori på baggrund af iagttagelser. Man slutter fra enkelttilfælde til en generel teori. observationer  teori   konsekvenser

Deduktiv metode Deduktiv metode: Fra nogle til alle Logiske slutninger Ud fra en teori opstilles en hypotese. Denne afprøves ved kontrolleret forsøg. Man går fra det generelle til det specielle

Hypotetisk-deduktive metode Problem  teori  konsekvens Teorier fremsættes som svar på videnskabelige problemer. Det, der regnes for sikkert, er teorierne.

Den naturvidenskabelige metode metode giver os en organiseret metode til at udføre og analysere et eksperiment.

En god teori forudsigelighed (kan teorien forudsige nye fænomener?) præcision konsistens (hvor god er teoriens indre sammenhæng?) mængden af fænomener, der kan beskrives inden for teorien enkelthed Fx. Det centrale dogme, evolutionsteorien, termo- dynamikken,

De tre faglige hovedområder eller fakulteter Hvordan adskiller de sig med hensyn til indhold & metoder? Empiri Metoder Natur-videnskab Indsamlet data: Iagttagelser, observationer målinger - gennem eksperimenter, skal kunne efterprøves Primært positivistisk/ kvantitativ metode (indsamling af data) Eksperimenterende Hypotetisk-deduktiv Humaniora Menneskeskabte genstande (tekster, billeder etc.) og fænomener (handlinger, begivenheder) Mest kvalitativ metode Fortolkning / hermeneutiske erkendelsesspiral. ”Subjektivisme”. Samfunds-videnskab Kvantificerbart (kvantitative) og fortolkede (kvalitative) Både kvalitativ + kvantitativ + komparativ metode Metoden afhænger af genstands-felt, formål og forskerens syn på viden & sandhed.

De tre faglige hovedområder eller fakulteter Hvordan adskiller de sig med hensyn til indhold & metoder? Formål Genstandsfelt Natur-videnskab At forklare og forudsige hændelser (årsag-virkningsrelationer) – både i mennesket og naturen Primært fysiske bestanddele og deres lovmæssigheder. Humaniora At forstå menneskets tænkning, idéer og værdier Menneskets motiver, tanker, følelser og værdier Samfunds-videnskab Både forstå og forklare menneskets vilkår og samfundsformer / kultur (nogle gange også forudsigelse). Menneskets sociale verden og sammenhænge heri (via variable og mønstre).

De tre faglige hovedområder eller fakulteter Hvordan adskiller de sig med hensyn til indhold & metoder? Brug af teori Videnskabsideal Natur-videnskab Teori bruges som en måde at forstå og fortolke verden på. Det tilstræbes at teori repræsenterer virkeligheden så tæt som muligt, helst via lovmæssighed. Mål: 100% forklaringskraft. Videnskaben skal kopiere virkeligheden neutralt og så tæt som muligt i formuleringen af universelle lovmæssigheder. Humaniora   Ikke forklaring, men fortolkning! Videnskaben skal øge vores forståelse og indsigt i menneskets motiver, tanker og følelser. Samfunds-videnskab Teori bruges både som ledetråd og/eller som ”forenklet model over virkeligheden”. Ikke 100% forklaringskraft! I stedet sandsynligheder og fællestræk. Videnskaben skal være en kritisk instans, der dels kan løfte sløret for sociale mekanismer og herunder evt. uhensigtsmæssigheder/ uretfærdigheder i samfundet, og dels komme med løsninger på samfundsudfordringer.