1.08 Test.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Automatiseret GUI-test Lars Kjølholm Testnet maj 2009.
Advertisements

Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Prioritering.
Træningsplanlægning At introducere nogle simple træningsprincipper til Ballerup Karateklub i forbindelse med træningsplanlægning mod et karatestævne i.
Web 2.0 Teoretisk viden.
Hvordan programmerer man?? STREAM - en model. Programmører arbejder ofte i teams Hver programmør arbejder på sin del af en større helhed.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Ressourceoptimering og vurdering af kemi i produkter – To værktøjer Maria Strandesen FORCE Technology ReThink Business/Region Midtjylland 29. nov 2012.
Lavet af: Isabel Odder & Katrine Heidelbach 2.5 K
Data i sammenlægningen
Iterativ udvikling og UP
Test First Development
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Undersøgelsen i hovetræk
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Visual Studio Team System Fra versionsstyring til processtyrring.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Hvilken del af spørgsmålet forstod du ikke??
Udvikling – del II.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
XP processen problemer og løsninger Problem Svært at få lavet ordentlige rammer for projektet. (Holde den indre kodeabe i skak)‏ Løsning Den første dag.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
INDFØRELSE AF USABILITY- AKTIVITETER I EN VIRKSOMHED Nikolaj Lyngbye Kolbe USER EXPERIENCE -
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Mød Microsoft – for udviklere & arkitekter Visual Studio, Express og Team System Niels Hilmar Madsen Microsoft
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
Indledende Programmering Uge 5 - Efterår 2006 Om at udvikle korrekte og pålidelige programmer Susanne Lindros.
1 Erfaringer med produkter Hvilke problemstillinger er vi stødt på ved indførsel af LON- teknologi i vores produkter? Hvilke fejl har vi set i marken?
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Virksomhedens informationsbehandling
08.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8.
Struktureret ProgramUdvikling MM 5
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Intro Siden sidst: evaluering på opgaver og virtuel kursus.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
 Planlægning › Kommunikationsplanlægning › Teknisk planlægning  Krav- og testspecifikation › Krav til produkt  Design › Brugergrænseflade  Implementering.
Enes Kücükavci !.  Planlægning  Krav og testspecifikation  Design  Implementering  Test/Afprøvning  AMANDA.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Fejlfinding Kunsten at finde og rette fejl. DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering10C.2 Taxonomi  Ingen skriver programmer uden fejl!  Fejl.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Definition Kriterier Design og evaluering
Design - brugervenlighed
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
”… hvis du kigger på de personer der arbejder i virksomheden, så er der en overrepræsentation af selvgjorde, selvmotiverede, selvdrevne mennesker med et.
Brugergrænseflade 2.5k Daniel P, Cebrail og Patrick.
Quiz Uge 2 – torsdag. Hvorfor har vi clicker quizzer? Formålet med quizzerne er –at afveksle undervisningsformen – så I ikke falder i søvn –at tvinge.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Antropologisk Undersøgelse af Vejle Roklub 2015 DFfR hovedgeneralforsamling 2016 Christopher Furlan.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Funktioner og arbejdsdeling
1.09 Dokumentation.
Quiz Uge 2 – mandag.
1.08 Test.
Implementering og dokumentation
Det produktive team Software kvalitet og kultur
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Tests v/Palle.
Quiz Uge 2 – mandag.
Quiz Uge 2 – mandag.
Software Construction
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

1.08 Test

Debugging De fleste programmer har bugs (fejl). Det er vigtigt at sikre at der ikke er fejl der gør programmet ubrugeligt. Når en fejl opstår kan det være svært at finde årsagen. Den process hedder debugging.

Unit Test Unit test betyder direkte oversat “enheds test” Det betyder at man tester én enhed af gangen. Denne process kan automatiseres. Det er god programmeringskik altid at lave unit tests til sin kode. Denne kan automatiseres til at udføres hver gang et program køres med ny kode Dette kaldes at “builde” programmet.

Hvordan debugger man At debugge kan være rigtigt svært. Ofte er det sværeste skridt at identificere hvor fejlen opstår. Der findes værktøjer der kan gøre denne process nemmere. Eksempel: Developer tools. For at være en dygtig programmør skal man mestre debugging. Det er vigtigt at undgå at introducere nye fejl når man debugger.

Test I en vandfaldsmodel påbegyndes test når implementeringsfasen er slut. I agil udvikling er det lidt mere flydende. Man tester dele af systemet løbende. Tests udføres ved hjælp af testcases. Det er vigtigt at undgår at “skære” I testen pga. Deadlines.

Testcases Testcases udføres af testerne. En god testcase: Definerer de krav den tester. Beskriver de skridt der udføres. Beskriver det ventede resultat. Er målbar. At være tester kræver stor grundighed og endnu større tålmodighed.

Opgave 4.3 – c4067 i systime 10 Minutter

GUI Grafical User Interface eller Brugergrænseflade Modtager input fra brugeren Hvilke former for input kan man give en brugergrænseflade?

Brugervenlighed KISS er altid et godt mantra Eksempel: Google Hvor meget vil brugeren gøre? Det kommer an på motivationen. Er man motiveret kan man acceptere en dårligere brugergrænseflade (men er stadig irriteret) Er man ikke motiveret skal det være ekstremt nemt at bruge.

Brugerfeedback på GUI Dårlig brugergrænseflade God brugergrænseflade Dårligt produkt Brugere skifter produkt Brugere er kortvarigt glade pga. den gode grænseflade, men skifter så produkt Godt produkt Brugere ærgres og ender med at skifte produkt Brugere er tilfredse

Opgave 4.2 – c4064 10 minutter

Godt og skidt Godt: Brugercentrering Grænsefladen... Dårligt: Ingen brugercentrering Grænsefladen... er opbygget med udgangspunkt i brugerens viden er opbygget med udgangspunkt i specialviden, man ikke kan forvente af brugeren er opbygget med udgangspunkt i genkendelse er opbygget med udgangspunkt i genkaldelse giver brugerne en fornemmelse af at vide, hvad de laver forvirrer brugerne lader brugeren bruge de typer input, brugeren bedst kan lide skal bruges på én bestemt måde er organiseret efter brugernes brugsmønstre: De mest almindelige funktioner er de lettest tilgængelige er organiseret efter en dybere, men for brugere skjult logik: De funktioner, en bruger hyppigst ønsker at bruge, er ikke nødvendigvis nemme at komme til