Teater – ramme om en kulturel dimension i vores liv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Strømninger i børnekultur – et humanistisk-æstetisk perspektiv
Advertisements

Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Forskning, formidling og andre færdigheder
Empowerment i socialt arbejde
Æstetik i praksis æstetisk praksis
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Børn, bevægelse og motivation
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2 S t o r y t e l l i n g & P a t h o s.
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Jeg støtter barnet ved:
Arbejdsglæde.
Prøv det nye the mysterious wold game, test din viden om verden og få et godt grin med dine bekendte, vi vil garanter du vil synes om det og lære noget.
Forretning og Ledelse lektion 7
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Magtteori I 7. September 2005.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Corporate Governance Chapter 18. AMD: CEO Pay in Public and Private Firms Explain why executives might be paid more to run private companies than these.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Peter Mikkelsen Med arbejdsglæde til top præstationer.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Børn og pædagoger i en digital verden
Vores Bibliotek Brugerskabt biblioteksudvikling Sociale teknologier i fremtidens bibliotek 2.0 Temadag d. 27. september 2007, Danmarks Biblioteksskole,
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Change Triangle – “Learning by Playing” as a tool for change - example from the Altiplano in Bolivia.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Styringsteknologier og professionel praksis - På tværs af familiearbejde og inklusion i skolen v Charlotte Højholt, RUC 3 pointer Når vi diskuterer politiske.
Studenterfaciliteter AUL Single sign-on -Databaser -Print og kopi -E-bøger -Personligt indhold.
Evaluering af MT SDMT-SMV2 Workshop 2 Bente Maegaard, Lene Offersgaard Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet
 H står for  U står for  L står for  E står for  N står for  HUMOR  UDELIV  LEG  EMPATI  NÆRVÆR.
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Emotioner Thomas Krabben Helle Hald. Hvad er ”emotions” Inspiret by Darwin and Ekman ” Emotions are evolutionary adaptations, as they enhance an organism's.
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Project Management Managing The Progress of Projects.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Bypolitik, kulturplanlægning og design af kulturelle læreprocesser Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
1 Pulse check Project Half Double. 2 Pulse Check – let’s start with the baseline 1.Are you confident that your current work is creating impact for the.
Mådesudsgagnsord på engelsk (modalverber)
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 2 linjer med respekt for evt logo Indsæt billede >Klik på billedikonet og indsæt billede Efter indsættelse >Højreklik.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar
AFFECTIVE WORK and Professional Ethics
Introduction to synopsis writing
DB analyse og modellering
Software Testing Software testing.
Hvorfor udvikler nogle ældre et alkoholmisbrug sent i livet?
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Det æstetiskes betydning i børns kultur?
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Ledelse i synet af de unge
Kirkens kit – akademiets kant
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
Leg, kreativitet dannelse
The US-China trade war and its consequences
Præsentationens transcript:

Teater – ramme om en kulturel dimension i vores liv Beth Juncker Det informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet

Hvorfor er teater så godt for børn?

5 gode grunde Teater er godt, fordi det ikke er hverdagsrutine – det er anderledes Teater er godt, hvis det befrier os fra os selv og samler os med andre Teater er godt, hvis det gør en forskel, hvis det løser sig ud fra strømmen af hverdagsoplevelser som en særlig oplevelse Teater er godt, hvis det sætter sig i kroppen som et grin eller et gys. Teater er godt, hvis vi kan skændes om, om det er godt – og gider gøre det

Huizinga “What (is) actually is the fun of playing? Why does the baby crow with pleasure? (…) This intensity of, this absorption in play finds no explanation in biological analysis. Yet in this intensity, this absorption, this power of maddening, lies the very essence, the primordial quality of play. (…) It is precisely this fun-element that characterizes the essence of play. Here we have to do with an absolutely primary category of life (…) We may call play a “totality” in the modern sense of the word, and it is as a totality that we must try to understand and evaluate it.”

Derfor er teater godt! Teater bryder med vane og hverdag Teater forvandler os til et kollektiv – et publikum Teater kalder på samspil og samskabelse Teater åbner til følelser og værdier Teater bidrager til vores kollektive forhandling om det, der betyder noget for os Teateroplevelsen giver os mulighed for at bidrage til det kulturelle demokrati

Betingelser Brud med hverdagsrutiner er udgangspunktet Markering/iscenesættelse af rum/arenaer – rum og arenaer både på børns institutioner og deres biblioteker skal markeres. Uden markering, uden iscenesættelse – ingen transformation. Det er bibliotekarernes opgave at sikre denne markering, at sørge for at bibliotekets hverdagsliv bliver holdt ude. Rummet er til gengæld kunstnernes, ikke bibliotekarernes, ikke lærernes, ikke pædagogernes. Fra det øjeblik grænsen til rummet overskrides mister bibliotekarer, pædagoger og lærere magt. De skal gennemgå samme proces som børnene – Transformation, forvandling – fra blå stue og pædagog, fra 4. a og lærere, fra arrangerende bibliotekar til kollektivet publikum, medskabere. En betingelse for god kulturformidling er, at de voksne oplever og/eller skaber sammen med, at de er en del af kollektivet Atmosfæren efter transformationen er sket er forudsætningen for det nærvær, den tilstedeværelse, der åbner for deltagelse og medskabelse, kan finde sted. At det, der indholdsmæssigt foregår i rummet, også er afgørende, siger sig selv. Er det skidt, sker der intet!

TAK!!!!