Skabelsesberetningen – forstået ud fra den moderne videnskabelige ramme Niels Pauli Nónstein.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gode præstationer beundres
Advertisements

AT-2 repetitions Quizzzzz
Kategori Religion Naturfilosofi Filosofi Naturvidenskab
Darwinårets Dønninger
Livets opståen og udvikling
Livets oprindelse Et AT-forløb for biologi og religion.
Jørgen Haagen & John Andersson UCSJ
Naturvidenskabelig metode. Dagligdags metoder Videnskabsteoretiske metoder.
i det senmoderne Danmark med fokus på kristendom.
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Opgaver og drøftelser kristendomskundskab og dansk 8. – 9
Forklaringer på livets skabelse
Læren om livets udvikling
Darwinisme Jannik, Julie og Louise 2.b. Evolution postulatet - 2 elementer – evolutionspostulatet - evolutionspostulatet = han starter en teori om at.
Naturvidenskab: ”Illustreret Videnskab” nr. 18 / 2007
Teisme vs. naturvidenskabTeisme vs. naturvidenskab  Det teistiske verdensbillede vil således være enig med det videnskabelige verdensbillede i sin beskrivelse.
Brud med kirken Anne-Gro, Durita, Amalie, Freja. Naturvidenskabeligt - Humanistisk Hvorfor har vi valgt disse fakulteter?
August 2016 “Én er jeres mester, og I er alle brødre” (Mt 23, 8) Livets Ord.
Verdensbilleder i renæssancen AT5 Argumentation - metode og teori.
Skabelsesberetningen – forstået ud fra Bibelens teologiske ramme Louis Nielsen.
Jobbet og Gud. Således blev himlen og jorden og hele himlens hær fuldendt. På den syvende dag var Gud færdig med det arbejde, han havde udført, og på.
KFF Åndsfrihed Åndsfrihed, demokratiforståelse og friskoler (i dansk perspektiv)
klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler 2.
I østen stiger solen op Nu titte til hinanden Solen begynder at gløde.
To argumenter for Gud v. Peder Jørgensen. Indledning: Spørgsmål: Har videnskaben ikke modbevist en skabende Gud som Bibelen omtaler? Siden vore fædre.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden. Gud er ”Alfa og Omega, begyndelsen og enden.” Åb 21,6 Han har altid været og vil altid være: ”Jeg lever i evighedernes.
Identificering af skjulte følger efter en hjerneskade Frank Humle Center for Hjerneskade.
Livets Ord Januar 2016 Kommentar af Fabio Ciardi (OMI)
Vores relation til Gud: Når Gud taler. Hvordan kan jeg bede? Salmernes bog – Hjælp til at udtrykke både smerte og glæde Fadervor – Grundopskrift fra Jesus.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde.
LIVETS ORD Oktober 2016 “Tilgiv din næste den uret, han begår, så vil også dine synder blive forladt, når du beder om det” (Siraks Bog 28, 2).
Kosmologiens Historie. Begreberne Kosmologi – er læren om universet og dets udvikling Astronomi – er læren om himmellegemerne (primært Solsystemet) Astrologi.
Allvar Gullstrandgymnasiet, Landskrona
Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde
Sol, Måne og stjerner Tatiana Knudsen.
UNIVERSET Om stjerner, galakser og Big-Bang.
Salmesang LYS Onsdag d. 28. februar 2018 kl og/eller 10
Livets Ord Marts 2017.
169 – Som forårssolen morgenrød 1, S1
Den naturvidenskabelige metode
Vinden ser vi ikke, hører kun den går gennem græs og grene
Min Gud, at være her! At se din herlighed;
Solen begynder at gløde
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Lys i verden Hånden på hjertet (3).
Kærlige hænder brødet nu ta'r
Det moderne samfund Kendetegn ved det moderne samfund
Barokken tallet.
Solen stiger, se det lysner
Livets Ord “Tag med sagtmodighed imod det ord, som er indplantet i jer, og som kan frelse jeres sjæle” September 2018.
Skabelsesberetningen: Fakta eller fiktion?
Hvem skabte stjernerne 1
Hil dig, frelser og forsoner
En stjerne skinner i nat
Godmorgen, lille land Godmorgen, lille land!
Nu går solen sin vej Nu går solen sin vej 2. Nu går landet til hvile,
Er græsset også grønt om natten.
Solen begynder at gløde
Synopsen skal indeholde
Videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
«Livets Ord» Februar 2019.
Hvis min og , så vil Og vi kan have .
LIVETS ORD Marts 2019.
Den religiøse dimension
Bevidsthed Naturens trappestige
Livets Ord Juni 2019 “I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner.” Ap. G. 1, 8.
025 – Du fylder mig med glæde 1, S1
Præsentationens transcript:

Skabelsesberetningen – forstået ud fra den moderne videnskabelige ramme Niels Pauli Nónstein

Hvordan forstå skabelsesberetningen? 1.Den bogstavelige tolkning – Ligefrem historisk fremstilling af verdens skabelse 2.Den allegoriske tolkning – Poetisk eller allegorisk fremstilling af skabelsen – Teksten indeholder teologiske og etiske principper 3.Den tilpassede tolkning – Gud tilpasser sin åbenbaring til menneskers sprog og billedsprog – Centrale ideer skal tolkes ind i vores tid

Naturvidenskab og/eller religion? 1.Adskilte/komplimenterende vidensområder – To separate vidensområder med hver sin ekspertise – Videnskab: “hvordan?”; Bibelen: “hvorfor?” 2.Integrerende vidensområder – Delvis overlappende sfærer – Sammen giver de en fuldere beskrivelse af skabelsen 3.Overlappende vidensområder – Begge beskriver den samme fysiske verden – I tilfælde af konflikt må man vælge side

Videnskaben udfordrer religionen (1) 1.Den kopernikanske revolution – Fra jorden i centrum til solen i centrum – Fører til nytolkning af relevante bibeltekster 2.Det mekaniske verdensbillede – Verden er som et ur og Gud er urmageren – Deismen: Gud er skaber, ikke opretholder

Videnskaben udfordrer religionen (2) 3.Darwins evolutionsteori – Samtidens syn: Gud skabte arterne uforanderlige – Darwin: Arterne forandrer sig via naturlig selektion 4.Ekskurs: Big Bang-teorien – Græsk tanke og Steady State-teorien: Universet har altid været – Big Bang: Universet udvider sig, og har en absolut begyndelse

At tolke skabelsesberetningen (1) 1.Den symbolske tolkning – Modeller: Ateistisk og deistisk evolution – Central tanke: Skabelsesberetningen er symbolsk – Teorier:A) Skabelsen skal kun forstås religiøst B) Skabelsesdage = åbenbaringsdage

At tolke skabelsesberetningen (2) 2.Den ikke-konkordante tolkning (ikke korrespondens) – Modeller: Teistisk evolution – Central tanke: Skabelsesberetningen: Gud skabte – Teorier:A) Framework: Gud former og fylder verden B) Analogical Day: Gud arbejder 6 dage som vi C) Cosmic Temple: Verden er Guds tempel

At tolke skabelsesberetningen (3) 3.Den konkordante tolkning (korrespondens) – Modeller: Young Earth & Old Earth Creationism – Central tanke: Skabelsesberetningen viser rækkefølgen i Guds skabelse – Teorier:A) Gap: Tidsmæssigt “ gap” mellem v. 1 og v. 2 B) Intermittent Day: Tidsrum mellem dagene C) Progressive/Day-Age: Lange skabelsesdage D) 24 timer: 6 skabelsesdage à 24 timer