Geometri i Plan og Rum Pointer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Matematik årsplan for 3.x
Advertisements

Lav design med ord, billeder og meget andet...
Regler og lovmæssigheder i matematik
Matematikforløb med fokus på
Cosinusrelationerne De sidste formler i skal kunne er cosinusrelationerne eller Den udvidede Pythagoras’ sætning som den også kaldes. I modsætning til.
Sinus og Cosinus.
Beviser og ”Overbeviser”
Fælles Mål 2009 – konklusioner
Perspektivgeometri.
Hvor bor familien? På land eller i by?
F 45. Lad os se på et konkret eksempel… 45° 10 m 20 cm 8 m 5 m 2 m 3 m HOV!Der mangler jo noget… Øjenhøjden er 2m 20 cm = 10m 20 cm = 1000cm 20 : 1000.
Overvej, at trekanterne DOKD og DOFG er ensvinklede
Lav en tilfældig retvinklet trekant
Kender du det? Hvordan kommer jeg i gang med at skrive?
Tværfagligt projekt med matematik og billedkunst
Wessel Distributiv lov. I. Multiplikation med reelt tal Ved multiplikation med et reelt tal r multipliceres længderne med |r| og vinklerne bibevares,
Pythagoras beviser.
Geometri Areal og omkreds.
Regn med sinus, cosinus og tangens i retvinklede trekanter
Målestoksforhold.
Lav en tilfældig retvinklet trekant
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Sinus, cosinus og tangens
Trigonometrisk Lommeregner
Matematik B 1.
Pythagoras Et bevis IM.
Målestoksforhold.
Geometri i 4.Y.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslev Seminarium 2004 Euklids Geometri geometri uden tal.
1. 2 HVORFOR? Opgave 3 Løsning: Find omkredsen af cylinderen vha. formlen for cirklens omkreds. Find arealet af cylinderen som arealet af et rektangel,
Pointer S.40 Geometri i plan og rum Af Tobias og Valther.
GeoGebra 1 Mål: Du kan tænde og slukke for algebravindue og tegneblok.
Hvor bor familien? På land eller i by?
Praktisk geometri.
Kvinderne vi bygger verden
SKEMATISKE MANØVRE ILLUSTRATIONER
Introduktion til projektionstegning:
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
IBSE & matematik til småbørn i naturformidling Hvad skal vi bruge det til? Og hvordan? Læreplaner – Sprog – Noget med ud ad døren.
Målestok forhold Lars Alexander Clark.
Trekanter Lars A. Clark.
Rumfang & Areal Lars Alexander Clark.
emne erklæring SmartArt-grafik med billeder på rød baggrund
Matematik Geometriske figurer.
SketchUp En intro i 3D tegning.
Vi er ikke ens Vi er ikke ens; Side om side,
Vinkelsummen i en hvilken som helst trekant er på 180°
Hvis det i trekant ABC gælder, at vinkel C = 90º, er a2 + b2 = c2
Plangeometri Vinkel mellem vektorer Projektion af vektor på vektor
Ф =(1+√5)/2 Ф′ =(1-√5)/2 En guddommelige brøk ? ≈ ≈
Præsentationens transcript:

Geometri i Plan og Rum Pointer

Plane figurer

Rumlige figurer

Trekanter Kongruente trekanter er fuldstændig ens, hvis siderne er anderledes men vinklerne stadig er de samme så er det en ligedannet trekant. For at konstruere to kongruente trekanter skal du enten kende to sider og en vinkel eller to vinkler og en side.

Diagonaler i n-kant Hvis du for eksempel har en 13-kant, og du skal finde ud af hvor mange diagonaler den har. Du skal bruge formlen: n·(n-3)/2 Du skal trække 3 fra da der ikke er nogen diagonaler i en trekant, og du skal dele med 2 da der er 2 diagonaler i en trekant. 34· 34−3 2 = 34·31 2 = 1054 2 =527

Diagonaler i kasser En diagonal en den linje som går fra et hjørne til det modsatte. For at finde længden på diagonalen skal man brug formlen a^2 + b^2 = c^2. Det er lidt ligesom at regne hypotenusen i en trekant. Hvis man skal finde længden af en rum diagonal, skal man stadig bruge Pythagoras sætning. For eksempel hvis nu højden er 5, og guldiagonalen 7. 5 2 + 7 2 =74 74 =8,602325

Sammenhængen mellem omkreds og areal i en rektangel Arealet er bestemt af omkredsen. Men arealet kan også være stationært selvom man ændre sidelængderne.

Hey steffen jeg er sikker på at du godt kan se at jeg ikke fik nået det hele, men jeg ville ikke aflevere for sent. Så her er den. Af: amanda hæe 9.a