Moselovens sociale love og deres relevans i dag Andrew Berghamar Perspektiv Bibelskole.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Temadag om unge og stofmisbrug
Advertisements

Religioner i Jerusalem
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
”Åndelige discipliner for disciple”!
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Økonomi og Bøn Søndag den 27. marts Repetition • Vi har lært at: • Gud ejer alt sølv og guld • Han ønsker at søger for os på alle livets områder.
”Fatter vi Guds hjerte for de fattige”? Guds glæde gennem generøsitet.
Glem ikke Gud i dit liv! 5 Mos 8,1-20
Bjergprædikenen (3) Ønsker og evner. Tilskrevet og levet retfærdighed.
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Loven om forholdet til penge Matt 6,19-24
Tag en gave til børnene Et pinse-opgavehæfte fra Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler.
Håbets folk. Møde Jesus igen for første gang Er vi tro mod dét, han var tro imod? Prædiker vi det evangelium, han prædikede? Lever vi evangeliet, som.
Livets Ord Livets Ord Juni 2012 Juni 2012 Arbejd ikke for den mad, som er forgængelig, men for den mad som varer til evigt liv, den som menneskesønnen.
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Havde Luther en teologi om Guds rige?
Tradition og Fornyelse
”Kaldet til kærlighed”
”Religion er opium til folket”
”Kaldet til kærlighed”
Bjergprædikenen (12) Loven om at elske sine fjender Matt 5,43-48.
At vente på Guds time.
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Bjergprædikenen (13) Loven om rene motiver (a) Matt 6,1-18.
Forsager vi hykleriet og al dets væsen?. Tag jer i agt for de skriftkloge, som gerne vil gå omkring i lange gevandter og lade sig hilse på torvet og sidde.
Maskulinitet.
At byde den fremmede velkommen. Hvad siger Gud? v33 Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham. v34 Den fremmede, der bor som gæst.
Det levende Ord, som forvandler Vi læser ikke først og fremmest Bibelen for at blive informeret, men for at blive transformeret – for at blive forvandlet.
Forløsende bøn, kap.9.. Daniel 9:1-5 I Dareios’ første regeringsår – han var af medisk herkomst, søn af Ahasverus, og var blevet konge over kaldæernes.
De 5 B’er Brødrene Bønnerne Bibelen Brødet Badet
Moses 3. del.
Når Helligånden taler Lektion 1: Helligånden taler gennem Bibelens forfattere Lektion 2: Helligånden taler gennem nulevende mennesker.
Hvad vil Gud med mig – og hvad vil jeg? Hvordan leder Gud mig?
Om forfølgelse Kristne bliver stemplet som fjendtlige og udsættes for diskriminering, anholdelser, tilbageholdelser, tortur og endda offentlig henrettelse.
Når Helligånden taler Lektion 1: Helligånden taler gennem Bibelens forfattere Lektion 2: Helligånden taler gennem nulevende mennesker.
Bibelen som redningsvest eller kompas? Hvordan kan man navigere efter Bibelen som voksen københavner, og hvordan kan den hjælpe os i mål?
Jesus på korset Lektion 1: Hvorfor alt det blod? Lektion 2: Hvordan blev det en sejr?
I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden. Gud er ”Alfa og Omega, begyndelsen og enden.” Åb 21,6 Han har altid været og vil altid være: ”Jeg lever i evighedernes.
595 – Din rigssag, Jesus, være skal 1, S1 Din rigssag, Jesus, være skal min største herlighed. Tak, at jeg også fik dit kald til her at være med! Uværdig.
Tilbageslag og fremgang Nicolaifællesskabet d. 25/
Jesus på korset Lektion 1: Hvorfor alt det blod? Lektion 2: Hvordan blev det en sejr?
Temaer i Johannes Evangeliet Kap. 13, 1-11 Søndag d. 13. september 2015.
Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen. Vi tror på Gud Fader, den almægtige, himmelens og jordens skaber.
Komme dit rige iblandt os
MU104_Mester og Herre 1, S1 Mester og Herre, Frelser og Gud, lad Dine børn være ét. Bind os nu sammen med fredens bånd. Fyld os med Din kærlighed.
Indsættelse og åndelig bemyndigelse Søndag d. 26. juni 2016.
Livet i menigheden Ap.G. 4,23-37 Nicolaifællesskabet d. 27/
Jesus Kristus indvarsler Guds rige her i verden
Pinsedagen kom!. Pinsedagen kom! Ap.G. 2,1-4 Da pinsedagen kom, var de alle forsamlet. Og med ét kom der fra himlen en lyd som af et kraftigt vindstød,
“Jeg er med jer alle dage indtil verdens ende” (Matt 28,20)
Kristen identitet i arbejdslivet
“Gud kommer og frelser jer” (Esajas 35, 4)
Pilgrimsvandring.
Paulus’ Brev til Efeserne Evangeliet om Kristi ubegribelige rigdom
Prædiken Ånd og kød.
Livets Ord August 2017.
”Som Faderen har udsendt mig, sender jeg også jer” (Joh 20,21)
Gud er lys, og der er intet mørke i ham 1. Joh. 1.5
2. Tim. 3:16-17 Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed, så.
“Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile” (Matt 11,28). Livets Ord Juli 2017.
At forholde sig til Bibelens voldelige tekster i en terror tid.
Da Israel var i Ægyptens land 1, S1
Jesus, jeg vil gi’ Dig mit liv 1, S1
Bibelens domsberetninger – er de et dilemma for kristne.
Det kan jeg da ik’ Den tabte identitet.
Livets Ord Februar 2018.
“Herre, din højre hånd er mægtig i styrke” (2. Mosebog 15, 6)
John. 20:31 Men dette er skrevet, for at I skal tro, at Jesus er Kristus, Guds søn, og for at I, når I tror, skal have liv i hans navn.
UDRUSTET TIL EVENTYR.
Livets Ord August 2019.
Præsentationens transcript:

Moselovens sociale love og deres relevans i dag Andrew Berghamar Perspektiv Bibelskole

Moselovens sociale love og deres relevans i dag UDFORDRING: Stor tidsmæssig og kulturel afstand. Svært tilgængeligt materiale. Love som synes fremmede og ude af trit med den moderne verden. Frygten for en religiøs totalitærstat. Perspektiv Bibelskole

Uenighed og usikkerhed om fortolkning af Toraen? 1. Skal vi opdele den i moralske, civile og ceremonielle love? 2. Er det kun den moralske del, som er gældende i kirken i dag? 3. Skal vi kun overholde det som Jesus påbyder at vi fortsat skal overholde, eller skal vi kun undlade at overholde det som Jesus har sagt vi ikke skal overholde? 4. Skal vi læse Moseloven allegorisk, principielt, typologisk, paradigmatisk (en model for virkeligheden) og eskatologisk (noget der opfyldes i endetiden)? Perspektiv Bibelskole

Moseloven som mønster 1)Moseloven har stadig en forbilledlig og paradigmatisk (mønster) funktion i kirken og hos den kristne i dag. Ethvert skrift (GT) er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed, så at det menneske, som hører Gud til, kan blive fuldvoksent, udrustet til al god gerning. (2. Timoteus 3:16) Perpektiv Bibelskole

Vigtigt at huske: 1.Halvdelen af Toraen, som betyder lov/belæring, og indeholder de fem Mosebøger, består af fortællinger og historier, som fungerer som ramme for selve lovene og budene. 2.Toraen blev givet til Israel på baggrund af Guds nåderige frelse af Israel. 3.Israel blev taget ud af verden for at være Guds paradigme, showcase og modkultur til andre kulturer. 4.Israel var et ”kongerige af præster”. 2 Mosebog 19:6. Perspektiv Bibelskole

Christoffer Wrights Model (1) Perspektiv Bibelskole

Christoffer Wrights Model (2) Perspektiv Bibelskole

Israels politiske anderledes-hed. 1.Visionen var at Israel skulle være decentralt styret og mindre hierarkisk end kulturerne omkring dem. 2.Samfundets rygrad skulle være familien, klanen og stammen ledt af et lokalt lederskab. 3.Der skulle være privat ejendomsforhold. Familier skulle eje deres eget land. 4.Samtidig skulle der gennem sabbatsregler og jubelåret være social kontrol over rigdom og fattigdom. 5.Der var en indbygget skepsis overfor kongemagtens centralisering af magt. Perspektiv Bibelskole

Landets teologi. 1.Landet var Guds ejendom, som han havde givet til Israel som arv/lån/forvaltning med betingelser. 2.Jubelåret og sabbatsåret (3 Mosebog 25) blev givet for at nulstille ulighed og uretfærdighed. De blev brugt til at genstarte samfundet og returnere arveloddet til den oprindelige israelitiske familie. 3.Sabbats- og jubelåret satte en naturlig grænse for menneskers materielle begær og grådighed. Perspektiv Bibelskole

Israels sociale politik. Behandling af samfundets fattige og udsatte var lovens lakmustest for om israelitterne overholdt Loven. Retten til sabbatshvile for alle. (2 Mos 23:12) Retten til adgang til fester og helligdage for alle. (5 Mos 16) Forbud mod at høste helt ud til kanten og eftersanke. (3 Mos 19:9-10) Forbud mod at tage renter og åger. (2 Mos 22:24) Loven om at give tiende til de fattige. (5 Mos 14:28-29) Loven om at eftergive gæld hvert 7 år. (5 Mos 15:1-6) Loven om ikke at tilbageholde daglejeres løn. (3 Mos 19:13) Perspektiv Bibelskole

Israels udlændingepolitik. I den fremmedes ansigt skulle israelitterne se sig selv og huske på deres oprindelse. Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham. Den fremmede der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham som dig selv. I var jo selv fremmede i Egypten. 3 Mos 19: For Herren jeres Gud er gudernes Gud og herrernes Herre, den store, den vældige og den frygtindgydende Gud, som ikke er partisk og lader sig ikke bestikke, men som skaffer den faderløse og enken ret, og som elsker den fremmede og giver ham føde og klæder. Derfor skal I elske den fremmede, I var jo selv fremmede. 5 Mos 10: Perspektiv Bibelskole

Israels økologiske politik. Land og dyr er Guds gaver, som skal behandles med værdighed og respekt. (3 Mos 22:28; 5 Mos 22:6-7) Sabbatshvilen skulle også give hvile til landet og satte en grænse for menneskers misbrug af dets ressourcer (2 Mos 23:10-11). Dyrene skulle også nyde hviledagen. (2 Mos. 23:12) Naboens fortabte dyr skal hjælpes hjem igen. (5 Mos. 22:1-4) Forbud mod at spænde to forskellige dyr for samme plov. (5 Mos. 22:10) Forbud mod at binde munden til på oksen når den tærsker (5 Mos. 25:4). Perspektiv Bibelskole

Toraens profetiske karakter. 1.Moseloven kalkulerer med at vi lever i en falden verden, at vi lever i det hårde hjerters tid. Vi lever efter Edens have og før Guds kommende rige. Det er en lov til et faldent folk i en falden tidsalder. 2.Moseloven forudsiger selv israelitternes brud på pagten og manglende evne og vilje til at efterfølge den. 3.Der er frelseshistoriske tråde, som ikke følges til dørs i Moseloven og som implicit forudsætter at Loven ikke er endestationen. Perspektiv Bibelskole

Christoffer Wrights Model (3) Perspektiv Bibelskole

Jesus er lovens fuldender Jesus er lovens fuldender og Guds nye frelseshistoriske tyngdepunkt. 1.Derfor skal vi læse og fortolke Moseloven i lyset af ham og hvilende på hans gerning og lære. 2.Jesus udtalte sig om sabbatslove, bøn, faste, skilsmisselov, renselsesregler, tempelgaver, regler for mad. Nogle elementer løsner han i forhold til de skriftkloges tolkninger, andre strammer han op. Perspektiv Bibelskole

Konklusion Perpektiv Bibelskole