REACH og virksomhederne Christina Busk, Dansk Industri.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Introduktion til REACH
Advertisements

15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Virksomhedens interessenter
informationsflowet for kemiske stoffer og blandinger
Disposition: Virksomhedspræsentation og -placering
Hvorfor? + Styrke samarbejdet om kemikalier, så kemikalieopgaverne kan løses på en konstruktiv måde. + Skabe debat, så uenigheder kan blive drøftet åbent.
Kemikaliesikkerhedsrapport og ES
Klar til præ-registrering - en repetition DI præ-registreringsmøde Maj 2008.
LinkedIn Intro.
Status over centrale områder i REACH
Statistikkens rolle som grundlag for politiske beslutninger
OH 2.1 SWOT - Hvad kan det bruges til? •Afdække myndigheds- og kundekrav •Få fokus på væsentlige miljømæssige problemstillinger •Styrke image •Øget troværdighed.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto SIDE 1 Kemikalierne.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Ressourcestrategi Rethink.
Undervisningsmaterialer miljøambassadørkurser
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Ressourceoptimering og vurdering af kemi i produkter – To værktøjer Maria Strandesen FORCE Technology ReThink Business/Region Midtjylland 29. nov 2012.
Logistik og supply chain management
Dana Lim A/S - Formulatorvinklen
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
13. Arbejdsdeling i en virksomhed funktioner
Indledning Vibeke Plambeck 19.nov. 09 Formål med projektet og hvad vi har nået.
Skabelon til strategisk plan
K EMIKALIER I HVERDAGEN T EMADAG H YGIEJNE, KEMI OG MILJØ DEN 2. DEC M ODUL 4 VED A NNE G RETE R ASMUSSEN, 1/12/2010 Disposition: 1. Sundhed og kemikalier.
Würth Danmark A/S Etableret 1964 i DK 500 medarbejdere i DK
Ledelse af innovative medarbejdere
Udvikling og styring af en virksomhed
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Dialog i forsyningskæden REACH og eksponeringsscenarier 27. September 2007 Gl. Vindinge.
Introduktion til REACH ”Agenda” REACH i overskrifter REACH konsekvenser REACH forberedelser.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Oplæg i Væksthus Hovedstaden 28. November 2007 Jacob Holm
Schjerning Farver A/S · Østerallé 21 · 8400 Ebeltoft · Hvorfor ønsker vi at miljømærke vores farver? Hvorfor?
Definition på en artikel: Artikler defineres I REACH som en "genstand, der under fremstillingen har fået en bestemt form, overflade eller design, som har.
SEMINAR I FISKERIETS SERVICEFAG HVAD SKAL DER TIL FOR AT SÆLGE MERE OG DYRERE FISK?
Gl. Vindinge – 26. februar 2009 Status på eksponeringsscenarier under REACH og simple værktøjer til eksponeringberegninger – herunder ES-modifier Dorte.
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Workshop om REACH 6. juni, 2007 Finn Pedersen European Commission, DG Environment REACH Om registrering og præ-registrering.
Markedsandele Rolf og Jonas.
Præ-registrering Vibeke Plambeck 28.maj 08 Hvad skal man være opmærksom på - som ansvarlig for et stof - som downstream-bruger.
EU’s nye Kemikaliepolitik E. Overordnet mål Bæredygtig udvikling i Europa ved:  Beskyttelse af mennesker og miljø  Forbedring af den kemiske industri’s.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Virksomheder i Danmark Materialer og/eller ferskvand indgår i virksomheden Ændringer i regulering kan direkte påvirke virksomhedens mulighed for at agere.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 - Opfølgning og evaluering Deltager valgte emner Seminar 7 -Leverandør-
Implementering Innovation er risikofyldt, og selv med en meget detaljeret og omfattende strategi og et godt forarbejde kan det gå Galt, hvis udførelsen.
Pilotarbejde 1 Efterår Virksomhedens egne gevinster ved deltagelse i pilot 1 God forståelse af EU’s nye kemikaliepolik ved en indledende måling.

RTM Workshop Praktiske detaljer Workshop plan Frokost – sandwich her + kaffepauser Husk tidsregistrering efterfølgende Ca. 2 personer pr. PC’er.
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
19.1 Virksomhedens miljøinteressenter
Fundament: Ligeværdigt samarbejde LauRie’s Mening, Vision og Værdier At skabe glæde og trivsel for mennesker, som ikke kun har modelmålene At skabe glæde.
Fordele ved REACH set fra miljøets synspunkt Sidsel Dyekjær Miljøstyrelsen Kemikalier.
Kompetenceudvikling Kjeld Bo spurgte i efteråret 2012 Claus om der blandt medarbejderne var interesse for noget dansk undervisning. Hvorfor kom spørgsmålet,
1 1 REACH hos Brenntag Nordic Hvordan opnås den gode leverandørdialog og hvad gør leverandøren nu ?
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
1 REACH Workshop Lise Emmy Møller Projektmedarbejder Key2Green.
1 REACH den nye EU-kemikalielovgivning Lise Emmy Møller Projektmedarbejder Key2Green.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Projektleder Marianne Eltong Gade Tirsdag den 6. oktober 2015
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
E-handel og online service
Funktioner og arbejdsdeling
Supply Chain management SCM
IC Companys Distributionskæde Varens vej til butikken
Idegrundlag og målsætninger
Disposition: Virksomhedspræsentation og -placering
Emne: Produktion (med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget)
Præsentationens transcript:

REACH og virksomhederne Christina Busk, Dansk Industri

Tre spørgsmål Hvilke fordele kan danske virksomheder opnå ved REACH? Hvordan udnyttes information i leverandørkæden bedst? Hvordan kan danske virksomheder klare sig overfor de store udenlandske leverandører?

Hvilke fordele kan danske virksomheder opnå ved REACH? Generelt - fokus på ressourceforbrug og ansvarsbyrde –Også fordele ved REACH Opdelt i –Producenter / importører med registreringspligt –Downstream-brugere der blander kemiske produkter –Downstream-brugere med produktion eller import af artikler

Producent eller importør - med registreringspligt Eksempelvis: –De der fremstiller kemiske enkeltstoffer –De der importerer kemiske enkeltstoffer eller kemiske produkt - eks. maling, lim, shampoo eller rengøringsmidler Hvis det kan være et konkurrenceparameter i forhold til producenter udenfor EU. Eventuelt flere data

Downstream-brugere - der blander kemiske produkter Eksempelvis: –Malingproducenter –De der blander rengøringsmiddel og shampoo Flere data –Efterspørges ofte, men det er svært at få data –Ens mærkning Innovation - tænk proaktivt –Der vil være stoffer som forsvinder

Downstream-brugere - der blander kemiske produkter EU-virksomhed får en fordel ved det "grønne image" –Skab det image hos kunderne Styrke intern logistik –Udnyt din viden om leverandørkæden Ensartet system i EU

Downstrem-brugere der producerer artikler eller importører af artikler Eksempelvis: –Elektronikindustrien –Bilimportører Flere data - sikre forholdene for medarbejdere Skabe produkter med troværdighed

Information i leverandørkæden Information til og fra leverandører Sørg for at begrænse informationer op og ned i kæden –Forstå REACH –Uundværlige produkter Downstream-brugere - Sammenlign intern brug med leverandørbrugsanvisning –Tjek eksponeringsscenarier - når de modtages Artikelimportører - vær tidligt ude - svært at få svar

Information i leverandørkæden Information til kunder Information til kunder bliver mere kompleks –Tænk på formidlingen Internt Styr på hvad der anvendes af kemikalier –Hvilke roller virksomheden har Vigtigt - solidt it-system –anvend de data der skabes via nye databaser Eksempel: Farve- og Lakindustrien –Fælles brancheredskab - letter arbejdet og konkurrencen

Danske virksomheder vs. Store udenlandske virksomheder Konkurrence Registreringspligtige virksomheder –Stor omkostning for de mindre og mellemstore –De store virksomheder er stadig "små" Downstream-brugere –Konkurrenter ikke stillet så meget anderledes Myndighedernes håndhævelse –Vigtigt med ens håndhævelse Risikobegrænsende foranstaltninger –Under forhandlingerne, nævnt som fordel

Danske virksomheder vs. Store udenlandske virksomheder Overvejelser Risiko - råvarer udgår Mindre virksomhed der bruger et kemikalie meget speciel Valg af leverandør –Udenfor EU kræver mere –Import af artikler - stort arbejde

Hvad gør vi i DI Oprettet REACH helpdesk, som er åben for alle Afholder kurser i REACH Oprettet et REACH-netværk for DI virksomheder

Spørgsmål ?