SOK banelægning november 2010 Informationerne omkring banelægning kan findes: - / love og regler/reglement 2009 (3.14.1) -

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lysbilledserien (nr. 3 af 3) indeholder blandede korte stræktyper: -bingostræk -grovorienteringsstræk -finorienteringsstræk -transportstræk Find evt. algoritmen.
Advertisements

Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Preben Schmidt - Jørgen Bang Orienteringsklubben Esbjerg 2001
Krav til informationsformidling
Kurver Hvorfor og hvordan?.
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører bus Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Mellemsvær Orientering
FOKUS! På vores udvikling.
Der koncentreres i denne serie (nr. 2 af 2) på markante skift fra terrænlæsning til planlægningsorientering. Det er ikke helt det samme som skift fra fin-
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Manuelle målstyrings-tavler
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Lysbilledserien (nr. 2 af 3) indeholder blandede korte stræktyper: -bingostræk -grovorienteringsstræk -finorienteringsstræk -transportstræk Sørg for at.
Med OmniFleet til Android kan chaufføren: OmniFleet Android  Modtage en prioriteret liste af ordrer fra administrationen.  Redigere og sende ordrer tilbage.
Forældremøde for U maj 2012 Dagsorden • Formålet med Play & Stay konceptet • Turneringsformater for u10 og u8 • Mål med træningen – selvtræning •
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Alle stræk går nedefra og opad!
Denne serie (nr. 1 af 3) indeholder lange stræk af forskellige typer: -Langstræk -Vejvalgsstræk -Grovorienteringsstræk -Transportstræk Jeg har ikke taget.
Videreudvikling af ide 2&2
Banelægningskursus 1 Introduktion til banelægning og brug af Condes, gennemgang af sværhedsgrader, overvejelser ifb med afvikling af en træning, print.
Den teoretiske undervisning og teoriprøven
Relationer – Omgangstone
Lysbilledserien (nr. 1 af 3) indeholder blandede korte stræktyper af følgende typer: -bingostræk -grovorienteringsstræk -finorienteringsstræk -transportstræk.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Problemer eller udfordringer.
Passage af forbudt område Vurdér ved hver af passagerne, om der kan være problemer. Se først facit på næste lysbillede, når du har besluttet dig. Alle.
Denne serie (nr. 2 af 3) indeholder lange stræk af forskellige typer: -Langstræk -Vejvalgsstræk -Grovorienteringsstræk -Transportstræk Jeg har ikke taget.
Søgning & sortering Intro søgning Lineær søgning Binær søgning
Hvad ser du? (..et ansigt - eller ordet “Liar”).
V1 5 FEB 2011 Det er aldrig for sent LØB OG LÆR O-teknik for voksne.
Navigationsdesign Uge 10, 2014.
Her er vist nogle eksempler på baneprofiler på baner på 8-10 km. Prøv at bedømme dem og tag stilling til postantal og til variation i stræklængde og retning.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Der koncentreres i denne serie (nr. 1 af 2) på markante skift fra terrænlæsning til planlægningsorientering. Det er ikke helt det samme som skift fra fin-
Stafet og Sprint Stafet Sprintkort. Stafet Søllerød OK 3 SUT træning 1 Kort-signaturer-vejvalg v07.ppt / / Bo Konring Stafet Dagens stafet.
SUT Træning 6 Postbeskrivelse Bo Konring, 2010.
Kort Signaturer Løbskortet
Kort Signaturer Løbskortet
Udfordringer Sitets visuelle stil skal passe til alle de forskellige kunstnere Sitets funktionalitet skal støtte foreningens netværk og medlemmernes hverdag.
”Testen-Af-Vesten”.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
Søg efter retningsgivende dokumenter i PRI-systemet November 2010.
Workshop banelægning, nov Hvordan kommer jeg videre med banelægningen ► Generelle fif omkring banelægning ► Hvordan opbygges et godt baneforløb ►
Den gode præsentation … med PowerPoint, SMARTboard eller lignende.
Hvilken vampyr er størst? Du kan flytte rundt på dem.
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Jubilæumskursus 2016.
Typiske ulykkessituationer
Kryds og rundkørsler.
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
77. At tale uden at råbe Indhold: ”At tale uden at råbe” vil give dig redskaber til at definerer hvilken type underviser du er, og hvordan du skal placere.
Øveprøve – lille knallert
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Placering, orientering og tegngivning
Typiske ulykkessituationer
Future Vejle inspiration
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljøudvalget for transport og engros
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Velkommen til o-teknisk basiskursus
Præsentationens transcript:

SOK banelægning november 2010 Informationerne omkring banelægning kan findes: - / love og regler/reglement 2009 (3.14.1) / vejledninger/ Hvordan laver man begynderbaner? Banelægning, kvalitetsløb. Banelægning Grøn, Hvid, gul og sort bane. mm

SOK banelægning november 2010  Begynderbaner – grønne baner begynderbane

SOK banelægning november 2010  Krav til start -> post 1 –Post 1 bør ligge på samme sti som starten, dvs  Man bør ikke skulle skifte sti eller retning inden post 1 Til højre ses hvordan det ikke bør være begynderbane

SOK banelægning november 2010  Krav til delstræk –Bør kun indeholde 1-3 orienteringsmomenter –Alle væsentlige retningsskift skal ske ved posterne  Moment: hver gang, der skal gøres noget nyt, er der tale om et moment. –Lige ud af stien = 1 moment –Lige ud af stien, drej til højre i krydset = 2 momenter På eksemplet er der 4 momenter, idet de to første stier til højre tælles med. begynderbane

SOK banelægning november 2010  Krav til postplacering –Skal placeres på eller lige ved siden af vej/sti –Skal placeres ved store terrængenstande –Skal placeres, så den naturligt leder løberen på vej til næste post –Skal være tydelig på lang afstand begynderbane

SOK banelægning november 2010  Krav til baneforløb –Der skal være tydelige og sikre ledelinier (hvis det ikke er muligt, skal der snitzles fra post til post) –Der bør være mange poster og variation begynderbane

SOK banelægning november 2010  Lette baner – hvide baner Let bane

Træner 1 kursus november 2009  Krav til startstedet –Skal være entydigt placeret –Fra startboks til startpunkt bør der ikke skiftes retning Kortudsnittet viser hvordan det ikke skal være. Let bane

SOK banelægning november 2010  Krav til start -> post 1 –Bør maksimalt indeholde 1-2 lette orienteringsmomenter Let bane

SOK banelægning november 2010  Krav til delstræk –Maksimalt 2-5 momenter –Der må gerne være flere vejvalgsmuligheder  Det letteste langs tydelige lineære ledelinjer (vej eller god sti)  De øvrige må gerne indeholde sværere momenter.  Det sværere vejvalg må gerne være hurtigst –Løberen ser ikke vejvalg, der ligger langt fra stregen. Let bane

SOK banelægning november 2010  Krav til postplacering –Må gerne stå ved mindre terrængenstande –Det skal være entydigt, hvad posten står ved –Den skal kunne ses på god afstand –Skal være afgrænsede af tydelige opfang før og efter posten. Let bane

SOK banelægning november 2010 Mellemsvære baner – gule baner Mellemsvære baner

SOK banelægning november 2010 Krav til startstedet Skal kunne beskrives og placeres entydigt Mellemsvære baner

SOK banelægning november 2010 Krav til start -> post 1: Der bør ikke være mere end 3-4 momenter på første stræk (for at komme godt i gang) Mellemsvære baner

SOK banelægning november 2010 Krav til delstræk: Indeholder 6-8 momenter eller flere Skal/bør indeholde vejvalgs-alternativer Det ene vejvalg skal følge genkendelige ledelinier (vejvalget skal være rimelig let at se for den urutinerede) De alternative vejvalg må gerne følge mindre tydelige ledelinier ( det må gerne være hurtigst at tage det sværere vejvalg) Mellemsvære baner

SOK banelægning november 2010 Mellemsvære baner

SOK banelægning november 2010 Krav til postplacering (1): Mindre terrængenstande kan anvendes De mindre genstande skal være afgrænset af opfang, så der er et mindre ”stoppende” opfang før posten og et stort opfang bag den. Fra det sidste lineære udgangspunkt bør der kun være et kort finorienteringsstræk hen til posten Mellemsvære baner

SOK banelægning november 2010 Krav til postplacering (2): Skærmen skal være let at få øje på Ved brug af mindre terrængenstande skal skærmen kunne ses på en afstand af mindst 25 m. Ved brug af større terrængenstande skal posten kunne ses, når løberen er fremme ved genstanden Mellemsvære baner

SOK banelægning november 2010 Svære baner – sorte baner Svære baner

SOK banelægning november 2010 Krav til startstedet: Skal kunne beskrives og defineres entydigt ”skjult” fraløb vælges, hvis muligt. Svære baner

SOK banelægning november 2010 Krav til postplacering: Mindre terrængenstande må gerne anvendes Der bør helst ikke være opfang, især ikke lige før posten Skærmen skal kunne ses, når løberen er ved terrængenstanden Løberen bør kunne ”læse” sig frem til posten Posten placeres evt mhp at skabe gode delstræk Svære baner

SOK banelægning november 2010 Der bør være så mange svære orienteringsmomenter som muligt Det hurtigste vejvalg bør kræve meget ”orientering” Der bør være meget variation Svære baner

SOK banelægning november 2010 Krav til baneforløb: Skal være så varieret som muligt, Gerne stille krav til skift i orienteringsteknik Svære baner