Galathea 5 Fra fossil brændstof - til vedvarende energi. Ved: William, Mikkel og Asger.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bioenergiressourcerne tænkt anderledes og med kommende nye Teknologier
Advertisements

FASE 2: DEMONSTRATION OG EVALUERING AF SAMSPIL OG FORDELE VED BYGNINGER, DER ER FORBUNDET TIL FJERNVARMENETTET OG PRODUCERER VEDVARENDE ENERGI 1) Fleksible.
Fremtidens energi Sol, vind og brint Bæredygtig energiproduktion.
Ø - Drift på Munksøgård Benni Baggesø, Jan Petersen og Per Nielsen
Foredragsholder: Hans Henrik Hansen, Teknologisk Forskningsleder.
Jette Andersen,Frederiksen/Vejen Kommune
REnescience & Amagerforbrænding
InnoCamp Design af fremtidens selvforsynende Smarthouses Jonas Rasmussen & Anne B. Holm Innovationscenter, DONG Energy A/S.
Kilde: nwf Dette power point kan fint supplere læsningen af side i elevbogens kapitel 2: Fra miljøsynder til eftertragtet råstof Undervejs.
29. september 2008 Jasper Hedegaard Bojsen Teknologidirektør Microsoft Danmark Grøn IT.
Vedvarende energi til husstande
Individuel deklaration 2006 Elleverandør: Adresse: Telefon: Hjemmeside: Miljøforhold for el leveret til forbrug Brændsler anvendt til elfremstilling Miljøforhold.
Klimaforandringer.
Børnehuset Kregme Børnehuset Kregme Instruktions møde
Hvor langt er elbilen? Civilingeniør Niels Frees
Termisk energi -varmeenergi.
ENERGI- OG MILJØCENTRET VI BESØGTE ENERGI- OG MILJØCENTRET ODENSE.
Energi - sko.
GRØNNE JOB JESPER LUND-LARSEN, 3F
Effekt og energi De fossile brændsler kul, olie og gas udgør hovedparten af det danske energiforbrug Vedvarende energi udgør 18 % Selvforsyningsgrad toppede.
El-bil 1919 El/Hybrid-bil. Prius batteri Litium celler Porsche hybrid.
Fordele og ulemper ved fossile og alternative energikilder
Med hovedet under armen
Samsø Energiakademi. Vedvarende energi ø 3 fjernvarmeværker på halm 1 fjernvarmeværk på træflis og solfanger 11 landvindmøller 10 havvindmøller.
Drivhuseffekten og Jordens klima.
1 Drivhuseffekten Lys kan opfattes som bølger
Roadmap for Fjernvarme Fjernvarmens Hus den 20. juni 2011
Motorer og turbiner Lektion 5 Motorer.
Biogasrejseholdet Borgermøde i Brande den 20. oktober 2014
VE-anlæg Valg af vedvarende energikilder (case).
Baggrund – Hvorfor spare på energien – og hvorfor vedvarende energi
Generelt om varmepumper
Munksøgård André og Nicki
Lidt baggrund 1 Aars Varmeværk ano 2014 Etableret i Forsyner 5300 forbrugere i 4 byer. Affaldskapacitet: ton per år Alternative brændselstyper,
HENRIK MØLLER Danmarks JordbrugsForskning Afdeling for Jordbrugsteknik
Status og perspektiver for energiforsyningen i Fredericia Kommune Jørgen Lindgaard Olesen 1Strategisk Energiplan Fredericia - Erhvervsforeningen 12. november.
Forslag Energi 2020 – Lemvig Kommune % VE i 2020
Lavtemperatur i Viborg
Hvad kan du gøre for bekæmpe dem? Klimaforandringerne EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009.
Nr. 1 Økonomi- i vedvarende energi anlæg Ved Sune Hallberg.
22 år med succes med biogas til kraftvarme Lemvig Kommune Danmark
Selvforsyning med energi i det bæredygtige jordbrug
Individuel eller fælles forsyning? Ole Michael Jensen SBI/Ålborg Universitet Paneldiskussion Danvak Dagen 2011.
Udledninger og råderum
© Alfa Laval.
Biogaspotentialet Jens Peter Lunden Asdal Hovedgaard Grøngas A/S.
Sådan virker Gasjet3000 Bac-Turbines. Gasjet3000 består af 3 hoveddele  - Et forbrændingskammer, hvor brændstoffet eks. biodiesel brændes af, og der.
Biodiesel and bioethanol
Energi i planlægningen Per Sieverts Nielsen Kursus I By og trafikplanlægning 9. Juni 2015.
Christian Ege, sekretariatsleder Biogas og bæredygtighed N&L-kommissionen Det Økologiske Råd.
El-producerende brænder til fyret Udnyttelse af procesvarme fra gasproduktion 1 Poul Lading.
Ringparken før renovering ”en hjertevarm og glad bolig, - åben mod verden og ikke helt firkantet”.
Miljøeffektiv teknologi Sven Gjedde Sommer Kemi-, Biologi- og Miljøteknologi Det Tekniske Fakultet, Syddansk Universitet.
Temamøde 3: Strategisk energiplanlægning i kommunerne Bjarne Juul-Kristensen, Energistyrelsen, d. 14. april 2011.
Fremtidens energisystem i Danmark - og hvordan Nordjyllandsværket indgår heri Henrik Lund Professor i energiplanlægning Aalborg Universitet Nordjyllandsværkets.
Special-session 27 Energiproduktion i landbruget Tekniske løsninger ved minikraftvarmeanlæg Konsulent Jørgen Pedersen Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret,
Vindmølleenergi.
Individuel deklaration 2016
”Elementært Watson” ”Det er ikke så svært, når man først får det lært”
Elektriske vedvarende energikilder
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Vejr, vind og luft.. Hvordan opstår vejret? Hvor kommer vinden fra?
Om energiomdannelser, energikilder og energibehov
Klima under forandring
Generel deklaration 2017 Firma logo
Fremstillingen af salt.
Individuel deklaration 2017
Individuel deklaration 2018
Generel deklaration 2018 Firma logo
Energi-effektivi-sering
Præsentationens transcript:

Galathea 5 Fra fossil brændstof - til vedvarende energi. Ved: William, Mikkel og Asger

Resume. Målet med denne opgave, har været at ombygge skibet Ravnen - fra et militært fartøj drevet på diesel og gas, til et skib drevet frem af vedvarende energikilder. Vi har valgt at udbygge det nuværende skib, til en stor trimaran-model Med så stor en nyhedsværdi, at det vil være i stand til, at tiltrække mange tilskuere i Dubai til Expo 2020, efter at have sejlet hele vejen fra Danmark.

Ren A-kraft ? Sky-sail Diesel-Elektrodrift Sejl Brændselscelle Batterimoduler Luftbobler Osmose Biogas-anlæg Drivhus Vandskovle til recuperativ Damp-teknologi Hav og vindstrømme Strømgenerering Vandkøling af solceller Solceller på sejl, pontoner og skib Hydrokraft-anlæg Solfanger Bølgekraft Memory-metal Bloombox Turbiner Vindmøller Nanoteknologi Den kreative proces - hvordan gør vi?

Vi har følgende udfordringer: Skibet vejer 450 ton og vi vurderer, at kunne fjerne 200 ton, i form af: Olietanke 2 hovedmotorer 1 hjælpemotor 10 ballast tanke Batterier på kommandobro Våbensystemer Gasturbine Tårn til antenner Dette vil vi så erstatte tilsvarende, med Batterier, pontoner, brinttanke og sejl.

Et lille eksempel med solceller… Skibet kan i dag sejle 8-10 knob, med en effekt på 600HK, svarende til 441kW. Dvs. skibet bruger: 24 timer*441kW= 10584kWh Hvis dette behov skulle dækkes med solceller alene, så ville det kræve: 1 solcelle-modul (1,56x1,05m), svarende til: 1,64m 2, producerer 0,30kW 441kW/0,30kW= 1449 Solcelle-moduler, som er 2376m 2 Solcelle-paneler.

Men… Skibets dæksoverflade, er til sammenligning, ca. 420m 2 og da solen ikke skinner om natten, kan der kun sejles om dagen. Her er der ikke taget højde for, at behovet for solceller yderligere vil stige, da placering, temperatur, skyggevirkning mm. voldsomt reducerer den i forvejen lave virkningsgrad på solceller. Størstedelen af ruten vil medføre meget høje drift-temperaturer i solcellerne. For hver 1°C. over 25°C. falder virkningsgraden med 0,5% pr. grad, af de totale 16%. Med solceller alene, er driften utænkelig.

Problemløsningen, set med Energiteknologiske briller: Flere teknologier som supplerer hinanden Giver en alsidig og vedvarende drift En bæredygtig fremdrift, som sikrer fremtiden 2+2 kan godt gi’ 5 !

Vores forslag: Solceller med køling, sikrer drift ved 25°C. og samtidig adgang til opvarmet brugsvand

Brændselscelle – Vi bruger biogassen i både kabyssens køkken og i brændselscellen, til at producere EL

Overskudsvarmen fra brændselscellen, med temperaturer op til 1000°C. anvendes til at drive en turbine. Turbinen er koblet til en generator og strømproduktionen lagres i den omfattende batteripakke på skibet.

Omvendt osmose-anlæg – renser havvandet for salt, alger og andre urenheder

Biogas-anlæg I modul 1, forrest på skibet, tilføres organisk materiale fra køkken, toilet og emballage, samt et bidrag af organisk materiale, fra vandindsuget i kølen. Her er modulet, hvor vi indsætter bioforgasningsanlægget Til formålet, medbringer vi ”Thors hammer”, som er ‘omvendt fotosyntese’. Kort fortalt, speeder det nedbrydningen af det organiske materiale op, med en faktor 100! Vi fremstiller et modul i glas, formet som en muffin, som illustreret ……her til højre som sikrer, at lyset trænger ned til det organiske materiale. Så har vi alle ingredienserne – nemlig lys, enzymer, vand og organisk materiale.

Tesla Powerwall

Ponton Solcelle-sejl

Vindmøller med tragt til forøgelse af vindhastighed Nyt driftspunkt m. tragt. Gammelt driftpunkt.

Bæredygtig fødevareproduktion ombord

Diagram over teknologierne på skibet Varmt Vand Koldt Vand Biomasse til BioGas Tør Damp EL

Effekt & Energi-beregning

Rejsens varighed Da vi har rigeligt med energi til rådighed og får frisk grønt fra vores væksthus, vælger vi at hæve ambitionsniveauet en tand mere og sejler hele ruten i et stræk, på 32 dage!