Multimedier i historie Kick off dag – 07. sep Jens Aage Poulsen HistorieLab - Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling “Writing history is like drinking an ocean and pissing a cupful.” (Gustave Flaubert ( ))
Hvorfor - potentialer Tidligere: Forhistorie/historie - skriftlige kilder – skriftlige fremstillinger Senere årtier: Kilder er alt der ”bærer” historiske informationer kan bruges som kilder => it Integration af multimedier Ændrer historiefagets form og indhold Eleverne historieskabende – reflekterer historisk
It’s potentialer i historie rekonstruktioner Historiske spil Historiske scenarier Arbejde med film Virtuelle besøg Digitale fortællinger tidslinjer interviewe informationer Kontrafaktisk kildearbejde Forum Facilitere andre måder at lære på Samarbejde Afprøve eksperimentere Producere film Indsamling og bearbejdning af informationer Kommunikation Redskab til samarbejde Mulighed for at formidle og publicere Indsamling og bearbejdning af informationer Kommunikation Redskab til samarbejde Mulighed for at formidle og publicere
Kronologi og sammenhæng - Digitale tidslinjer Tiki-Toki - (Skoletube) – Rigsarkivet - slavehandelRigsarkivet - slavehandel Timetoast.com Timerime. Com Historielab.dk
Billeder og film
HistorieLab Dilemmaspil App – guidede ture
Download – rediger Download klip fra Youtube m. fx RealPlayer - klip Sammensæt klip – indsæt lyd, tekst m.m.
Digitale fortællinger Billederne/videoklip – dvs. kilderne - først – så story- board Max 3 min. Animoto (Skoletube) PhotoStory 3 (freeware – Windows) MovieMaker (freeware – Windows) MovieCut (Skoletube)
MovieMaker PhotoStory kStaM8 LUXQc_c
Skoletube-værktøjer m.m. – virtuel opslagstavle – slægtstavler oversigter /show/ #
Digtital storytelling PowToon (også i skoletube.dk) Ex om Den kolde Krig.Den kolde Krig. Storyboard - mange faste billeder - uploade billeder, dokumenter, optagelser – inviterere andre til at kommentere VoiceThread: (også i skoletube.dk)
It - historie Velovervejet – bedste redskab/metode/fremgangsmåde Læring (udbyttet) vigtigst – ikke it i sig selv Viden – frembringe undersøge Udvidet adgang til potentielle kilder: skr. – billeder – videoklip – tale Redskaber til bearbejdelse Kommunikere: Samarbejdesværktøjer At være historieskabende: lære og formidle – varierede måder -