Multimedier i historie Kick off dag – 07. sep. 2016 - 10.50- 11.30 Jens Aage Poulsen HistorieLab - Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Blogs i undervisningen mellemtrin
Advertisements

Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Online kollaborativ undervisning
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?
The Big Why? Får I ikke svar på i dette indlæg
Arbejde med video- og audiofiler i undervisningen • Et uformelt forsøg i en 2009 klasse med SA, Ma og Me i studieretningen. • Mange af lærerere eksperimenterede.
Imperialisme Fra Cæsar til Bush
Hvad er mediefag?.
Digitale medier og mobning
Din egen videoproduktion. 2 ▪ Før optagelserne •Gør jer klart hvilken historie I vil fortælle, og hvordan I vil fortælle den •Planlæg hvilke.
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
Film og lyd Projektopgaven.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Nyt dias Power point er bygget op af dias, du tilføjer dias ved at trykke på nyt dias på startsiden.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Videoredigering Hvorfor Udstyr Software Filming og Redigering Visning og Respons.
De store underviser de små ved hjælp af it.
Elevernes digitale dannelse
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Her kan du søge oplysninger om de forskellige lande, se videoklip med børn og unge, lave dine egne kort, statistik og lave wiki’er Med kortgeneratoren.
Brug blog i undervisningen og styrk skriftligheden Ved Balder Asmussen.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Alle lærertyper i gang med at bruge it i undervisningen
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Startside.
UDDANNELSER I UDVIKLING – Rediger i Windows Movie Maker Brug det færdige produkt på mobiltelefon Optag video på mobil – 3gp Tag billeder på.
Sikker Internet og SMS. Ole Clausen - Maglegårdsskolen – Gentofte - Baggrund for forløbet Multimedie generation Multimedie generation.
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
It-medie linje Skolecenteret Jetsmark årgang.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Børn og pædagoger i en digital verden
Årsplan – en kort en lang
Tak til Danmarks Lærerforening for samarbejdet
Planlægning, proces og evaluering
Hanne Voldborg Andersen Ididakt En god dag for Peter.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
3.A Dansk: Os fra Blomsterkvarteret EM
Hva´ska´jeg med kommunen?. Når du har tid og lyst….. Fokus – kommunikation: -når DU har TID og LYST så kan du søge SU, flytte adresse, bestille et sundhedskort,
FSA dansk mundtlig Lodtrækning.
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
Videoredigering Filmen skal være færdig den 17. oktober klokken Du er velkommen til at lave noget den mellemliggende periode. Alle filmene bliver.
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
Forenklede Fælles Mål - historie
DKM - MedieNoter1 - KBJ1 Medie, tekst, kommunikation Introduktion til IT som medie - 1. forelæsning.
Den fagdidaktiske situation – bl. a
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Historiefaget i folkeskolen Okt Loa Bjerre – Lektor i læreruddannelsen, ph.d.studerende.
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Photo Story Den smarte måde at lære på Tradium – Randers Malerskole.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Historie.gyldendal.dk …en rundvisning. Præsentation Carsten Bo Mortensen Skolelærer Lærebogsforfatter på religionsmaterialer I dag: Kort overordnet vue.
Skole – kulturinst. – skole Læremidler skole – kulturinst. – skole skolefaget historie Skoletjenestens undervisnings- og udviklingsansvarlige 11. feb.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Velkommen til workshop om. Introduktion Hvorfor bruge video i virtuel undervisning? 1.For at variere arbejdsformer. 2.For at anvende flere perceptuelle.
Historie som fag i grundskolen – læreplaner og praksis
©Historiedidaktik Jens Pietras & Jens Aage Poulsen (red.)
Monsteret der ønskede sig en ven til jul
Præsentationens transcript:

Multimedier i historie Kick off dag – 07. sep Jens Aage Poulsen HistorieLab - Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling “Writing history is like drinking an ocean and pissing a cupful.” (Gustave Flaubert ( ))

Hvorfor - potentialer Tidligere: Forhistorie/historie - skriftlige kilder – skriftlige fremstillinger Senere årtier: Kilder er alt der ”bærer” historiske informationer kan bruges som kilder => it Integration af multimedier  Ændrer historiefagets form og indhold  Eleverne historieskabende – reflekterer historisk

It’s potentialer i historie rekonstruktioner Historiske spil Historiske scenarier Arbejde med film Virtuelle besøg Digitale fortællinger tidslinjer interviewe informationer Kontrafaktisk kildearbejde Forum Facilitere andre måder at lære på Samarbejde Afprøve eksperimentere Producere film  Indsamling og bearbejdning af informationer  Kommunikation  Redskab til samarbejde  Mulighed for at formidle og publicere  Indsamling og bearbejdning af informationer  Kommunikation  Redskab til samarbejde  Mulighed for at formidle og publicere

Kronologi og sammenhæng - Digitale tidslinjer Tiki-Toki - (Skoletube) – Rigsarkivet - slavehandelRigsarkivet - slavehandel Timetoast.com Timerime. Com Historielab.dk

Billeder og film

HistorieLab Dilemmaspil App – guidede ture

Download – rediger Download klip fra Youtube m. fx RealPlayer - klip Sammensæt klip – indsæt lyd, tekst m.m.

Digitale fortællinger Billederne/videoklip – dvs. kilderne - først – så story- board Max 3 min. Animoto (Skoletube) PhotoStory 3 (freeware – Windows) MovieMaker (freeware – Windows) MovieCut (Skoletube)

MovieMaker PhotoStory kStaM8 LUXQc_c

Skoletube-værktøjer m.m. – virtuel opslagstavle – slægtstavler oversigter /show/ #

Digtital storytelling PowToon (også i skoletube.dk) Ex om Den kolde Krig.Den kolde Krig. Storyboard - mange faste billeder - uploade billeder, dokumenter, optagelser – inviterere andre til at kommentere VoiceThread: (også i skoletube.dk)

It - historie  Velovervejet – bedste redskab/metode/fremgangsmåde  Læring (udbyttet) vigtigst – ikke it i sig selv Viden – frembringe undersøge  Udvidet adgang til potentielle kilder: skr. – billeder – videoklip – tale  Redskaber til bearbejdelse Kommunikere:  Samarbejdesværktøjer At være historieskabende:  lære og formidle – varierede måder -