2 – 3 Hjulet motorkøretøjer Undervisningsforslag til 2 dages kursus & faglærerkursus for 2 – 3 hjulet motorkøretøjer. Faglærer skal have gyldigt kørekort.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Praktiske øvelser Din krops sundhed.
Køreteknik Kai Harrekilde-Petersen v Velkommen Agenda.
Afslutninger er et forsømt område i dansk fodbold!!!!!
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører bus Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Kriterier for korrekt udførelse af Coretest; RYG.
Principper for Forflytning
Kørekort og højresving
3F vidensdag om ultrafine partikler fra køretøjer og fly i Københavns Lufthavn 8. sept
Bedømmelse af praktiske færdigheder
Kredsløbstræning
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Læring om PV bremser Projektstyret Opgavestyret Talentforløb
Kropsbevidsthed og forflytning
Træningskort - Coretræning
Godt købmandskab Orienteringsfasen Tilbudsrunden
Alternative transportsystemer i landbruget - med fokus på gylleområdet
INDSÆT EVT. EMNE TEKST HER Sikker cykelrytter GO STIL som cykelrytter betyder, at du: er venlig og høflig i trafikken har forståelse for, at andre kan.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Labans bevægelseskvaliteter
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Velkommen til FDM Sjællandsringen En verden af motorsports aktiviteter for alle.
RUL Grønlænderrulninger. Næsten alle kajakroere ønsker at beherske et rul, men det er ikke alle det lykkes for. Et tilbagevendende problem er ”hoftevrikket”.
Kroppen består af… .. knogler .. led .. muskler .. organer
Ældres Trafiksikkerhed Og Trafikcafeer. De ældre er over repræsenteret i ulykkesstatistikken med 28% hvis vi tager fra +65 år, men de udgør kun 14% af.
Trafiksikkerhed – Ringkøbing-Skjern Kommune September 2009 – opstart arbejdsgruppe på tværs af kommunens afdelinger, med det formål af udarbejde forslag.
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Velkommen til Gjern Rideklub! Kære forældre og børn Hjertelig velkommen i Gjern rideklub. Vi håber, at du og Jeres barn/børn bliver glade for at færdes.
Last Planner System V/Erik Jung
Navn på underviser 1.  Navn  Lidt om underviserens faglige baggrund  Beskrivelse og mål for kurset 2.
1 Velkommen til Førstehjælp ved hjertestop. 2 Information til instruktøren Denne præsentation er tilpasset uddannelsesplanen Førstehjælp ved hjertestop,
Krav og bestemmelser.  5 dages efteruddannelse  I det sidste år af godkendelsesperioden (år 5)  Kan deles i to  4 plus 1, eller  3 plus 2  Varighed.
DGI årsmøde 5-februar-2013 ”MINIton i børnehaven”.
Målet for de individuelle køretimer I kørelektionerne bedømmes chaufførens evne til rationel kørsel med hovedvægt på sikkerhed, herunder navnlig beherske.
Manøvrering med bybus Skadernes omfang og betydning Psykologiske faktorer De enkelte manøvrer Når skaden sker Opgaver Praktik Program.
Køreteknik med 3 akslede busser. Kursets mål Når du har gennemført dette kursus kan du:  Reagere hensigtsmæssigt i vanskelige og pludseligt opståede.
KØRETEKNIK MED 3 – AKSLEDE BUSSER. Mål med kurset: Efter gennemført uddannelse kan deltageren: Reagere hensigtsmæssigt i vanskelige og pludseligt opståede.
Brug din sunde fornuft Vælg den rigtige gearing / Høj kadence Kadence 70 – 80 + For ”tunge” gear > belastning af knæ > ophobning af mælkesyre Husk at geare.
Der er mange veje at vælge i mellem, når du står med dit klippekort til en ny uddannelsesmulighed.
Knallertens udstyr Beskyt dig selv
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Fra motor til trækkraft.
Ny teknologi 5. og 6. oktober 2015
Efter hoftealloplastik – Trin 1
Kryds og rundkørsler.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Køreteknik.
Andre trafikanter.
Øveprøve – lille knallert
Truck: Manøvrering og betjening
Placering, orientering og tegngivning
3-punkts rygkorset Instruktion og øvelser
Knallertens udstyr.
Instruktion og øvelser
Skulderartroskopi Kikkertoperation i skulderen
Walker fodledsbandage Instruktion og øvelser
Information til virksomheden
Forflytning v. Forflytningsunderviser Keld Villadsen Logistikafsnittet
Trafikpolitik for Durup Skole.
Færdselsundervisning
Færdselsundervisning
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljøudvalget for transport og engros
- Projekt om sygehusportører
TEMA 1 Kompetence afklaring ca. 2 uger
Cykeltræning for nybegyndere i OGF
Introduktion.
Præsentationens transcript:

2 – 3 Hjulet motorkøretøjer Undervisningsforslag til 2 dages kursus & faglærerkursus for 2 – 3 hjulet motorkøretøjer. Faglærer skal have gyldigt kørekort til motorcykel. Der skal køres på lukket manøvre anlæg og et godkendt køreteknisk anlæg.

1. Dag kl. 08:30 – 11:30 Teori & holdningsbearbejdning

Køretøjets anatomi: Det ideelle er at have et køretøj, der er adskilt hoveddele eller skåret over. dækdæk dæktryk, hvor tit skal det kontrolleres? = hver dag.dæktryk, hvor tit skal det kontrolleres? = hver dag. alder på dækalder på dæk Affjedring, herunder forgaffel og årlig olieskiftAffjedring, herunder forgaffel og årlig olieskift Justeringsmuligheder af affjedringssystem.Justeringsmuligheder af affjedringssystem. Belæsning – egenvægt, totalvægt og placeringBelæsning – egenvægt, totalvægt og placering Bremser, bremsesystemer og vedligeholdelse, udløbsdato, hvad skal skiftes efter 1 år. Bremsegreb (sprøjtestøbealuminium, der ikke kan tåle meget, lad kursister prøve at skifte et greb), bremsevæske.Bremser, bremsesystemer og vedligeholdelse, udløbsdato, hvad skal skiftes efter 1 år. Bremsegreb (sprøjtestøbealuminium, der ikke kan tåle meget, lad kursister prøve at skifte et greb), bremsevæske. Transmission, det der trækker køretøjet, eks. Kæde eller roter. Eks. Beregnet til max. Belæsning og ikke mere. Belastning, smørring, opstramning.Transmission, det der trækker køretøjet, eks. Kæde eller roter. Eks. Beregnet til max. Belæsning og ikke mere. Belastning, smørring, opstramning.

Beskyttelsesudstyr til føreren Det ideelle vil være, at kunne fremvise korrekt beskyttelsesudstyr Hjelm, oplukkelig, så behøver de ikke tage den af og på hele tiden.Hjelm, oplukkelig, så behøver de ikke tage den af og på hele tiden. Kropsbeskyttelse, hele kroppen skal være dækket. Af egnet materiale, eks. Tøj med indvævet kevler. Beskyttelse af skuldre, albuer, hofter, knæ og rygbeskyttelse.Kropsbeskyttelse, hele kroppen skal være dækket. Af egnet materiale, eks. Tøj med indvævet kevler. Beskyttelse af skuldre, albuer, hofter, knæ og rygbeskyttelse. Handsker, der beskytter de udsatte fingre, og flader.Handsker, der beskytter de udsatte fingre, og flader. Fodtøj, der er beregnet til at føre 2-3 hjulet køretøj, lynlås, velcro og aldrig snørebånd. Skal støtte og være forstærket de rigtige steder på fod og underben. Herunder under fod, hæl er meget vigtig og beskyttelse af ankelled, akillessene.Fodtøj, der er beregnet til at føre 2-3 hjulet køretøj, lynlås, velcro og aldrig snørebånd. Skal støtte og være forstærket de rigtige steder på fod og underben. Herunder under fod, hæl er meget vigtig og beskyttelse af ankelled, akillessene. Køre briller, til beskyttelse mod insekter, stenslag og lignende.Køre briller, til beskyttelse mod insekter, stenslag og lignende. Halsklud, når der er mange insekter, herunder bier, der kan trænge ind ved halsen, når du kører.Halsklud, når der er mange insekter, herunder bier, der kan trænge ind ved halsen, når du kører.

Færdselsteori & holdningsbearbejdning. Regler for placering af køretøjerne. Eks. Ikke på fortov, cykelsti.Regler for placering af køretøjerne. Eks. Ikke på fortov, cykelsti. Lovkrav omkring køretøjet – hvad er lovens krav. Eks. Lys, bremselys, blinklys og pålidelig hastighedsmåler.Lovkrav omkring køretøjet – hvad er lovens krav. Eks. Lys, bremselys, blinklys og pålidelig hastighedsmåler. Holdningsbearbejdning:Holdningsbearbejdning: Begrebet egne holdninger, herunder overfor medtrafikanter, firmaets image, ”hvem har ansvaret? = Den der har styret har ansvaret.Begrebet egne holdninger, herunder overfor medtrafikanter, firmaets image, ”hvem har ansvaret? = Den der har styret har ansvaret. Fokus på de 2 opgaver man har: 1. Udføre arbejdet/opgaven, 2. transportere mig til næste arbejdsopgave.Fokus på de 2 opgaver man har: 1. Udføre arbejdet/opgaven, 2. transportere mig til næste arbejdsopgave. Fokus den trafikale opgaveFokus den trafikale opgave

1.Dag kl. 12:00 – 15:15 & 2. dag kl. 08:00 – 14:00 Kørselsdel med indlagte pauser

Manøvringsdel foregår på lukket anlæg med kørefast underlag

Slalom med lav fart: Nedlægningsvinkel der trænes, 8 – taller med så kort afstand, som muligt, så vi oplever nedlægningsvinkel med hurtig skift fra side til side.Nedlægningsvinkel der trænes, 8 – taller med så kort afstand, som muligt, så vi oplever nedlægningsvinkel med hurtig skift fra side til side.

Cirkelform: 8- taller hvor der køres på indvendige side, med de grundlæggende visuelle styringsprincipper. Som forener en stor del af grundprincipperne.hvor der køres på indvendige side, med de grundlæggende visuelle styringsprincipper. Som forener en stor del af grundprincipperne.

Plankekørsel: Der køres med daglig belæsning og placering på køretøjet i forhold til daglig betjening.

Køreteknisk del, der skal foregå på et godkendt køreteknisk anlæg af hensyn til sikkerheden og pladsen til afvikling af kurset:

Slalom med høj fart: Gyrokraft og kontrastyring trænes. Både på ens og uens placeret slalom.Gyrokraft og kontrastyring trænes. Både på ens og uens placeret slalom.

Svingteknik med høj fart: Med fuld gas trænes der højre/venstre sving.Med fuld gas trænes der højre/venstre sving.

Dobbelt undvige øvelse høj fart: Der køres med høj hastighed frem til dobbelt undvige, hvor der er neutral gas givning i selve manøvren. Uden accelleration og decelration, hvor der skal køres på køreteknisk anlæg af hensyn til sikkerheden og pladsen.Der køres med høj hastighed frem til dobbelt undvige, hvor der er neutral gas givning i selve manøvren. Uden accelleration og decelration, hvor der skal køres på køreteknisk anlæg af hensyn til sikkerheden og pladsen.

Bremse undvige øvelse høj fart: Der køres med høj hastighed og trænes bremseteknik.Der køres med høj hastighed og trænes bremseteknik.

Bremseøvelse under svingning: Her træner vi opretning før bremsning, man møder en forhindring under svingning, hvor man foretager en opretning og efterfølgende opbremsning.Her træner vi opretning før bremsning, man møder en forhindring under svingning, hvor man foretager en opretning og efterfølgende opbremsning.

Igangsætning på bakke og med svingning under igangsætning: Her trænes balance og køretøjets sving egenskaberHer trænes balance og køretøjets sving egenskaber

2. dag kl. 14:00 – 15:15 Teori Afslutning & Evaluering