Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Advertisements

Præsentation til forældremøder
Program Gennemgang af og formål med uddannelsesplanen
Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
EUD-reform 3-i-1 Uge 26, vvs 25. juni 2014.
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Max 3 forsøg på eud.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Informationsmøde 9. klasse
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
 Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde  Fælles arrangementer.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Uddannelse – dit barns fremtid
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
EUD (erhvervsuddannelse) EUX (EUD med gymnasiefag)
Arbejde med jobkort og uddannelsesveje.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Del af Unge på vej-serien. © Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet 2007 Hvorfor uddannelse? Bedre muligheder for job Højere løn Personlig.
Opbygning og struktur 10.kl Et center, to adresser Koordineret ledelse Forskelligt udbud Pædagogisk samarbejde Fælles arrangementer.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
19. januar 2015 Sammenhængskraft - fra udskoling til ungdomsuddannelse.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
DE MERKANTILE ERHVERVSUDDANNELSER 2015 EUD 10 – Handel, kontor og forretningsservice.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
Erhvervsuddannelsesreformen 2015 Hvordan går det egentligt med den?
Nye Grundforløb GF 2 rettet mod Social- og sundhedshjælper uddannelsen GF2 rettet mod Social- og sundhedsassistent uddannelsen Fra januar 2017 er Social-
Hvordan fungerer erhvervsuddannelsesreformen? Følgeforskningsprojekt - design og resultater 1. november 2016.
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Forældremøde i 9. klasse
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Erfaringer med 20/20 ordning på TEC
VELKOMMEN TIL ÅBENT HUS
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
Forældre-information
Efterskolernes Vejlederkonference
Kontakt din vejleder når du vil skifte!
Uddannelsesmuligheder efter 9. klasse
Velkommen til TECHCOLLEGE
VELKOMMEN TIL EN VERDEN AF UDDANNELSER PÅ TECHCOLLEGE
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
MinFremtid.dk – Materiale til forældremøder
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Tilmelding til uddannelse 2018
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål 2020: 25%, % Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Resultatmål: Fra 52% i 2012 til 60% i 2020 og 67% i 2025 Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Resultatmål: Elever, der afslutter med højere niveauer, end krævet, skal stige år for år Mål 4: Tilliden til og trivslen i erhvervsskolerne skal styrkes Resultatmål: Elevernes og aftagervirksomhedernes tilfredshed skal øges frem mod år 2020

De 10 indsatsområder Et attraktivt ungdomsmiljø Ny og enklere struktur og mere overskuelighed på erhvervsuddannelserne Bedre videreuddannelsesmuligheder Erhvervsuddannelse for voksne Klare adgangskrav Ny, erhvervsrettet 10. klasse (EUD10) Ny, kombineret ungdomsuddannelse Mere og bedre undervisning Fortsat indsats for praktikpladser Fokusering af vejledningsindsatsen

Ny og enklere struktur og mere overskuelighed på erhvervsuddannelserne Fra 12 indgange til fire hovedområder: Omsorg, sundhed og pædagogik Kontor, handel og forretningsservice Fødevarer, jordbrug og oplevelser Teknologi, byggeri og transport

Grundforløb og fagretninger Hver skole skal oprette én eller flere fagretninger indenfor den eller de hovedindgange, skolen udbyder Grundforløbet bliver for de fleste elever 40 uger, hvor der sker en gradvis specialisering mod et fag efter tragtmodellen: Hovedindgang->fagretning->fag

Grundforløbet deles i to: Grundforløb 1 – 20 uger Grundforløb 2 – 20 uger

Grundforløb 1 Er for elever, der kommer direkte fra grundskolens 9. eller 10. klasse eller har forladt disse for højst 12 måneder siden Kan påbegyndes én gang Må starte op to gange årligt: August og januar

Grundforløb 2 Grundforløb 2 er det fagspecifikke grundforløb, der leder direkte mod en uddannelse og dermed hovedforløbene på en given uddannelse. Dem er der 108 af i Danmark, og de er meget forskellige! Grundforløb 2 kan påbegyndes max. tre gange. Samme GF2 kan påbegyndes flere gange Kan starte op flere gange årligt – dog altid efter GF1 Kan påbegyndes på tværs af hovedindgange og fagretninger Grundforløb 2 er for elever, der: Har afsluttet grundforløb 1 Har en påbegyndt praktikaftale med en virksomhed (læreplads) Har gennemført en ungdomsuddannelse/bestået grundforløb Har forladt grundskolen for mere end ét år siden (14 måneder) Har haft et forløb på en produktionsskole på ét år

Indhold Nu begynder tragten

Grundforløb 1 Erhvervsfag 1 Erhvervsfag 2 Erhvervsfag 3 Grundfag: Dansk, to niveauer/fire uger Valgfag fire uger Samme kompetencer skal opnås på alle hovedindgange og fagretninger

Erhvervsfag 1 De første to uger af grundforløb 1 Erhvervsfag 1 skal kvalificere og udfordre elevernes valg af fagretning

Og hvordan gik det så? Vi gennemførte et forløb, hvor alle fagretninger blev prøvet af alle Eleverne blev screenet i forløbet Individuel samtale med den enkelte på baggrund af førløbsobservationer og screening Flere omvalg – både af interesse og grundet screeningsresultater

Erhvervsfag 2+3 Eleverne skal opnå kompetencer indenfor Arbejdspladskultur Samfund og sundhed Praktikpladssøgning Erhvervsfaglig viden Proces- og metodefag Faglig dokumentation Faglig kommunikation Innovation Arbejdsplanlægning og samarbejde Metodelære

Grundfag Dansk – eleverne skal hæves to niveauer (F-E-D-C)

Og det er vi godt nok stadig spændte på, om vi kan…. Der er langt fra 02 i 10. kl. prøven til et C-niveau – og vi har kun 20 uger!

Valgfag Eleverne skal have fire ugers valgfag – herunder Støttefag (fag, der støtter elevens boglige og/eller praktiske læring for elever, der har svært ved at nå målene for et eller flere fag i grundforløbet) Bonusfag (fag, der giver eleverne mulighed for at fordybe sig særligt i faglige elementer og problemstillinger – herunder fag, der styrker elevernes deltagelse i faglige konkurrencer (Skills mv) Grundfag på højere niveau

Grundforløb 2 Praksisnær, indledende del af uddannelsen Der er 108 forskellige af dem Rettet mod et hovedforløb Skal lede eleverne til opfyldelse af adgangskrav/overgangskrav til undervisningen i hovedforløbet Varighed: 20 uger

Indhold grundforløb 2 Uddannelsesspecifikt fag Grundfag, fire uger Valgfag, fire uger

Siden sidst… Valgfag er blevet til ”Skal-fag” på flere uddannelser…..

Klare adgangskrav For optagelse på såvel grundforløb 1 og grundforløb 2 kræves minimum karakteren 02 som prøvekarakter i dansk og matematik To elevgrupper er undtaget fra adgangskravet: Elever, der har indgået og påbegyndt en uddannelsesaftale med en virksomhed og dermed af virksomheden vurderes parat – og den vender jeg lige tilbage til….. Elever, som i forvejen har gennemført en ungdomsuddannelse, og som derigennem har opnået det fornødne faglige niveau i dansk og matematik

Og her er der simpelthen noget, jeg er nødt til at sige… kom ikke ind på erhvervsskolerne grundet adgangskravet Svaret er for nylig i medierne udråbt: Mesterlære!! Praktikadgangsvejen: Adgangskravet omgås, men overgangskravene er altså stadig de samme!! Ny Mesterlære: Samme historie – her er det bare elevens praktiksted, der skal varetage, at eleven opnår overgangskravene!

Og hvis man synes, 02 i dansk og matematik var en høj bakke at komme over – ja, så kommer der i mange uddannelser et bjerg om 20 uger! Industriens Uddannelser har generelt 3-4 almene fag på E- (D)niveau, der alle skal bestås! De merkantile, f.eks. ”Detail med speciale”: Dansk D, Engelsk D, Erhvervsøkonomi C, Afsætning C og IT C bestås med 02 i snit.

Siden sidste år: Optagelsesprøver og adgangskrav! 10% af vores elever måtte gennem en optagelsesprøve. De fleste bestod danskprøven – 65% dumpede matematikprøven. En del blev optaget på grundlag af samtalen. Vi har 10 procentpoint færre (fra 27% til 17%) af de svageste elever i forhold til sidste år. De stærkeste er steget med 11 procentpoint (fra 42% til 53%) Midtergruppen er stort set status quo (29% mod 30% sidste år) De elever, der har været til optagelsesprøve, klarer sig generelt ikke ret godt i screeningen.

Overgangskrav = Adgangskrav til hovedforløbet Skærpede overgangskrav mellem grundforløb 2 og hovedforløbene: Bestået grundforløbseksamen En række krav indenfor de almene fag afhængig af uddannelse Fag-faglige krav

Eksempel 1 på adgangs- og overgangskrav Jens vil gerne være murer. Han skal: Have opnået karakteren 02 i dansk og matematik for at komme ind på erhvervsskolen Efter grundforløb 2 skal han have bestået matematik og teknologi på F-niveau

Eksempel 2 på adgangs- og overgangskrav Lene vil gerne være mekaniker. Hun skal: Have opnået karakteren 02 i matematik og dansk for at komme ind på erhvervsskolen Efter grundforløb 2 have bestået dansk på E-niveau, matematik på E-niveau, engelsk på E-niveau og fysik på E- niveau

Eksempel 3 på adgangs- og overgangskrav Niels vil gerne tage lager og- terminaluddannelsen. Han skal: Have opnået karakteren 02 i matematik og dansk for at komme ind på erhvervsskolen Efter grundforløb 2 have gennemført naturfag på F-niveau, dansk på F-niveau og informationsteknologi på F-niveau.

Og hvordan er vi så kommet i gang? Der er mange elever, der har det meget svært med de mange almene fag i højt tempo. Der er langt fra en netop bestået afgangsprøve til fire fag på E-niveau på 20 uger!

Fokusering af vejledningsindsatasen Alle 8. klasser fremover skal deltage i introduktionskurser i fem dage. Kurserne skal omfatte en erhvervsuddannelse eller en erhvervsgymnasial uddannelse Alle skal udfordres i deres valg – dels i grundskolen men også på grundforløb 1 Eleverne har færre skud i bøssen nu end før i forhold til at vælge en erhvervsuddannelse: Grundforløb 1 kan kun påbegyndes én gang Grundforløb 2 kan kun påbegyndes tre gange – Uddannelsestiden kan ikke forlænges – det er uger

Mere og bedre undervisning Eleverne skal have 25 klokketimers undervisning fra 2015 – 26 timer fra 2016 Alle lærere skal indenfor en kort årrække have opnået minimum 10 pædagogiske ECTS point ……Og det skal lederne også

Et attraktivt ungdomsmiljø Unge og voksne har ikke samme forløb Fokus på studiemiljø Fokus på holddannelse og tilhørsforhold

Vi har nået endestationen…… Det er tid til spørgsmål