Navn på underviser 1.  Navn  Lidt om underviserens faglige baggrund  Beskrivelse og mål for kurset 2.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan holder kroppen balancen
Advertisements

Lektion 15 – Afgøre om fare for sammenstød
Sikker skoletrafik på Kirkebjerg Kåre Press-Kristensen De aktive cyklister i Vanløse
Ubetinget vigepligt Ubetinget vigepligt
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører bus Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Forskellige traditioner
Principper for Forflytning
Kørekort og højresving
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Livets tog.
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
Kære lejer af Skovhytten Vi er glade for din interesse og sender hermed rutebeskrivelsen.
5 min. abs 30 sek. hver.
Den traditionelle opfattelse af retrorefleksion En bilist på vej mod en retroreflekterende vejtavle Belysningen fra en af lygterne reflekteres tilbage.
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Labans bevægelseskvaliteter
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Problemer eller udfordringer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Velkommen til FDM Sjællandsringen En verden af motorsports aktiviteter for alle.
Jørn Iversen, Politiassistent
RUL Grønlænderrulninger. Næsten alle kajakroere ønsker at beherske et rul, men det er ikke alle det lykkes for. Et tilbagevendende problem er ”hoftevrikket”.
Ældre fodgængere og cyklister i byerne Formål: –at belyse de ældres trafikale situation risikoopfattelse adfærd brug af tiltag påvirkning af mobilitet.
Navn Navnesen via Indsæt/Sidehoved. Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller.
Ældres Trafiksikkerhed Og Trafikcafeer. De ældre er over repræsenteret i ulykkesstatistikken med 28% hvis vi tager fra +65 år, men de udgør kun 14% af.
Cyklister i gågader Bjørn Weitemeyer
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Arbejdsgruppe: Trafikudvalg Præsentation til ekstraordinær generalforsamling den 8. april Gruppens mission: At reducere risikoen for uheld i vores.
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Kundebetjening for taxichauffører Mandag d. Tirsdag d. Onsdag d. Torsdag d. Fredag d. Lørdag d. Søndag d. Fyraftens møde SMS opgave 1 Udføre opgave 1 SMS.
2008 Regler for passagerbefordring. EU direktiv pkt. 2.3 PowerPoint præsentation.
Trafikcafé for seniorer November 2014 Flere og flere ældre i kommunen En trafikcafe er sjovere end et tilskud til kørekursus Opfyldelse af Hørsholm Cykelby.
Krav og bestemmelser.  5 dages efteruddannelse  I det sidste år af godkendelsesperioden (år 5)  Kan deles i to  4 plus 1, eller  3 plus 2  Varighed.
Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1.
Målet for de individuelle køretimer I kørelektionerne bedømmes chaufførens evne til rationel kørsel med hovedvægt på sikkerhed, herunder navnlig beherske.
Cykliststrategi Kampagner Uheldsstatistik Dræbte: 57 i i 1998 Alvorligt tilskadekomne: 550 i 2007 – 800 i 1998 Lettere tilskadekomne:
Manøvrering med bybus Skadernes omfang og betydning Psykologiske faktorer De enkelte manøvrer Når skaden sker Opgaver Praktik Program.
Søvn og drømme Navn: Juliane Sørensen 8.v Fordybelsesdag 8.-9 september 2016.
Tjekliste om arbejdsmiljø Nye medarbejdere. Tænk i et sundt og sikkert arbejdsmiljø  Vær med til at give den nyansatte en sund og professionel indstilling.
Knallertens udstyr Beskyt dig selv
Ergonomi & Forflytningsteknikker
ARBEJDSMILJØ.
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Forskellige traditioner
Efter hoftealloplastik – Trin 1
Typiske ulykkessituationer
Statistik, bøder m.m. Statistik
Kryds og rundkørsler.
Statistik, bøder m.m..
Vejr, vind og luft.. Hvordan opstår vejret? Hvor kommer vinden fra?
Køreteknik.
Statistik, bøder m.m..
Andre trafikanter.
Stresshåndteringsgruppe
Øveprøve – lille knallert
Tæt trafik.
Placering, orientering og tegngivning
Typiske ulykkessituationer
3-punkts rygkorset Instruktion og øvelser
Sigtlængder på vejstrækninger
Forflytning v. Forflytningsunderviser Keld Villadsen Logistikafsnittet
Færdselsundervisning
Færdselsundervisning
Future Vejle inspiration
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljøudvalget for transport og engros
Præsentationens transcript:

Navn på underviser 1

 Navn  Lidt om underviserens faglige baggrund  Beskrivelse og mål for kurset 2

 Farer i trafikken  De mest almindelige årsager til ulykker  Fart  Opmærksomhed  Sele  Forudseende kørsel  Kørestolsbrugere i bussen  Håndtering af bagage  Opsamling og afrunding 3

 De mest almindelige årsager til færdselsuheld med busser  Manglende afstand  Uopmærksomhed 1. Ved manøvrer 2. Ved kørsel bag andre  Fart  Rødkørsel  Stress* 4

 Isoleret set har farten en afgørende betydning for hvor galt det kan gå – sætter du farten opmed15 til 20 km/t kan det have meget stor betydning  Når det uventede sker  din reaktionsevne  afstand  et par eksempler.. 5

6 Standselængde og kollisionshastigheder for en tung bus (tyk linje) og for en personbil (tynd linje). Reaktion 1 sek. og tør asfalt Strækning i meter

7 Hvor meget langsommere skal en bus køre for at kunne standse på den samme strækning som en personbil. Tør asfalt Personbilens hastighed i km/t. Hastighedsforskel i km/t

8 Hvor meget større afstand skal en bus holde til en personbil med for at undgå en kollision ved en katastrofeopbremsning. Tør asfalt Hastighed i km/t. Ekstra afstand i meter

 Rutine, på godt og ondt  Mobiltelefon – samtalens karakter.  Brug altid mobilen med omtanke.  Regler i din virksomhed!  Træthed, kedsomhed, uoplagthed og stress  Mange ulykker sker i slutningen af køreperioden 9

 Bruger du sele i flyveren?  Når du kører med taxa?  Myter og forestillinger  Altid sele – også når du kører bussen  Hvor meget vægt kan du modstå  Fakta, 7 ud af 10 kan redde livet ved brug af sele 10

 Forståelse og evne til at læse trafikken og køre efter forholdene – aktiv sikkerhed.  Forudseende kørsel er også økonomisk og miljørigtig  Eksempler fra deltagerne 11

 Når kørestolsbrugeren skal ind i eller ud af bussen  Brug ikke løse slisker eller ramper  Disponer pladsen på liften så både kørestolen og du kan være der  Kørestolen skal låses, mens platformen hejses eller sænkes  Pas på kørestolspassagerens fodstykker og fødder på liften 12

 Fastspænding af kørestol og kørestolsbruger  Kørestol og løse genstande skal være forsvarligt fastspændt under kørslen (- bybus)  Kørestolen skal fastspændes til køretøjets kørestolsbeslag i bilens bund (- bybus)  Kørestolen skal fastspændes i 4 punkter, kørestolen skal være mærket med, hvor fastspændingsudstyret skal placeres (- bybus) 13

 Sikkerhedsseler og ergonomi  Passageren i kørestolen skal have sikkerhedssele på efter samme regler som de øvrige buspassagerer  Fastspænding af kørestolen til bilens bund foregår ofte i akavede arbejdsstillinger, pas på ryggen  Flyt sæder og andet der er i vejen for at skabe plads, hvis det er muligt 14

 Sikkerhed ved ind- og udstigning  Briefing af gæsterne før ind- eller udstigning om forløbet, herunder advarsel om cyklister på cykelsti  Brug sikkerhedsvest  Brug evt. blinkende diodelygter (cykellygter) og refleksbånd i mørke 15

 Sikkerhed ved på- og aflæsning af bagage  Brug evt. advarselstrekant som advarsel til biler og cykler  Pas på når du træder ud fra bagagerummet  Bagage må ikke stilles på kørebane eller cykelsti  Pas på låger til bagage- rum, og husk også cyklisterne på cykelstien. 16

 Sikkerhed ved håndtering i bagagerum  Tung bagage nederst - let øverst  Kufferthjul mod gulvet og ind mod midten af bussens bagagerum  Undgå at løfte og samtidig dreje kroppen  Undgå at løfte når du ligger på knæ 17

 To eksempler på placering af bagagerum i busser 18 Setra 415 HDH Setra 431 DT

 Xxx  Yyyy 19