1 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Introduktion til Podcast.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

Book-trailer i 5.a Læringsmål Hvad skal eleverne lære?
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Det tekniske: PC:  Tryk Start, programmer, tilbehør, underholdning, lydoptager  Tryk på den røde optagerknap og indtal din lydfil  Når du er færdig.
Rigtige mænd tager ikke backup - de græder!
Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?
Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
1 Download af musik fra netmusik.dk Sådan downloader og overfører man musikken til computer og MP3-afspiller.
Hjælpemidler til syns- og læsehandicappede Marie W. Bertelsen IKT- og læsekonsulent Center for specialundervisning, Roskilde Amt. Cand.mag. i audiologopædi.
DEN DIGITALE RADIO  Et udviklingsarbejde som handler om større børns IT kompetencer.  Børn udvikler kompetencer på de interaktive medier såsom computere.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Kursus i diasdesign1 •Opret en præsentation med flere dias •Vælg menuen Vis | Værktøjslinier | Tegning •Tryk Autofigurer •Vælg Handlingsknapper | Lyd (markøren.
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
Film og lyd Projektopgaven.
Videoredigering Hvorfor Udstyr Software Filming og Redigering Visning og Respons.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Screen Capture Video Brug af SCV i undervisningen.
Støttet af • Projektet set fra CFU – mål og rammer • Projektet set fra skolens side • Best practice eksempler • Nåede vi målet –formidling.
Instruktion i Animation Shop
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
TEST 3 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
Brug blog i undervisningen og styrk skriftligheden Ved Balder Asmussen.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
CORPORATE PODCASTING Peter Overgaard Michael Rene Kremer Christian Buch Iversen.
Fra musik til filformat – om digitalteknik Eddy Bøgh Brixen © EBB/KKDK-production 2000.
For de kreative, nytænkende, sære, unormale og geniale tankegange.
FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken udtrykkeligt eller stiltiende. ©
Lav en lydfortælling på computeren Find programmet Her kommer en kort i, hvordan du åbner Lydlab, og hvordan du arbejder med de mest elementære dele.
Kursus i. Indholdsfortegnelse Hvad kan programmet bruges til? Sådan kommer du i gang Gem dit projekt Skærmbilledet Lydsporets udseende Importer en lydfil.
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
UDDANNELSER I UDVIKLING – Rediger i Windows Movie Maker Brug det færdige produkt på mobiltelefon Optag video på mobil – 3gp Tag billeder på.
Kursus i.
SkoleIntra 15. marts 2011 UNITube for eleverne og det kommende UNIServer koncept Ebbe Schultze Chefkonsulent UNIC
Animation.  Det er ganske let at indstille en brugerdefineret animation – blot klik på Tilføj effekt og vælg mellem mange forskellige effekter. PowerPoint2.
DK-CLARIN Workspace Struktur - Arbejdsbænk / Workbench Værktøj Ressource Ny ressourceEgen mappe 1DKClarin (KMIV)
1 Webdesign - De første trin Grundliggende begreber Internettet (1969-): En fællesbetegnelse for netværk eller tjenester der benytter samme.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Huskeliste Grundindstilling Pinnacle 9 Find papir og blyant frem og brug dem flittigt. Det betaler sig i længden. Gennemse din råfilm og noter tidslinieklokkeslet.
Informationsteknologi forsøgsfaget
3.A Dansk: Os fra Blomsterkvarteret EM
Digital billed-collage/poster
Digital videoformidling Thomas Edison Digital videoformidling Power communication.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
LYD OG VIDEO Digitale Medier E /11 MENU DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN CSS 2 LYD VIDEO.
Fra musik til filformat – om digitalteknik Eddy Bøgh Brixen © EBB 2004 EBB-consult.
Fra musik til filformat – om digitalteknik Eddy Bøgh Brixen © EBB/KKDK a/s 2002.
Indhold på skolens UNI•Server
Det praktiske On-line video og undervisning. Programmerne Realvideoplayer til download
Velkommen! Smartphone-navigation og brug af iPads i dagligdagen IKT-messen oktober 2012 Daniel Gartmann IKT-konsulent. Instituttet for Blinde og.
Podcasting – hvad er det og hvilke muligheder giver det? Thomas Ryberg (Ph.d. stud.) E-Learning Lab, institut for kommunikation Hum.fak, Aalborg Universitet.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Multimedieafleveringer Michael Bessert – Teknisk Gymnasium Randers Niels Gustav Petersen - Teknisk Gymnasium Grenå Line Tillemann Jensen – Teknisk Gymnasium.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Målet med læseprojektet var:  at bidrage til at reducere antallet af elever, der forlader skolen med dårlige læsekundskaber,  at skabe engagement og.
Hent video til din harddisk fra YouTube Instruktion i brug af keepvid.com.
Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Manipulation af data Medieobjekter
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Firma: PodConsult Journalist - radio og web Konsulent, kurser, producent Forhandler af software Speciale.
Kursus i.
Vær opmærksom på, at afspilning af filmene kræver internet.*
Brian Svendsen og Hanne Larsen
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Vær opmærksom på, at afspilning af filmene kræver internet.*
Kursus i.
PowerPoint i undervisningen - med særligt fokus på billeder
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Elevledede skole-hjem-samtaler
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Præsentationens transcript:

1 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Introduktion til Podcast

Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 2 Podcast Internet- radio Audio- teknologi MP3 Grundtanken med Podcasting er, at man kan abonnere på lyd- eller video- filer, og automatisk få overført en eller flere filer til harddisken på egen computer. Herfra kan man afspille den/dem når man har tid, eller måske overføre den/dem til mp3-afspilleren. Lydfiler som radio- udsendelser Live streaming Podcatching Podcasting Lydfilformat MP3 er et universalt filformat, som kan anvendes både på mobiltelefoner, på MP3 afspillere, på computere og via internettet. Internetradio beskriver både muligheden for at afspille MP3 lydfiler fra en hjemmeside, og muligheden for at høre eks. P3 fra DR via internettet. Audioteknologi - begreber Processen omkring abonnering m.v. Produktionen af podcasts

Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 3 Podcasting Internet- radio MP3 Podcast server Redigering Optagelse iTunes/ Juice Upload + XML-metadata Hjemmeside Audioteknologi - produktion og anvendelse

Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 4 Audioteknologi - Lydformater  De mest anvendte filformater til lyd er Wave (WAV), MPEG Layer-3 (MP3) og Windows Media Audio (WMA).  WAV – anvendes til at gemme ukomprimerede lydfiler, hvilket betyder, at de kan være store (omkring 10MB pr/minut).  Kvaliteten angives som samplingsfrekvens/-hastighed i KHz/antal bit pr sample. Sample kan her ses som en måling på analogsignalet.  Ex 44.1 KHz/16 bit (normal CD kvalitet)  MP3 - formatet er det mest anvendte til musik. MP3 filer er komprimerede og fylder derfor langt mindre end WAV.  Kvaliteten angives som kilo bit pr sekund  Ex 64kbps. Ved optagelser af tale anbefales min. 192kbps.  WMA – anvendes også til musik. WMA filer er også komprimerede, men de kan desuden kopibeskyttes vha. DRM (Digital Rights Management), som bl.a. anvendes af enkelte netbutikker med musik download.

Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 5  Lydprojektet blev gennemført med elever fra 10. skoleår inden for Levnedsmiddelområdet.  Projektets mål var at:  inddrage og styrke elevernes kreative sider  styrke eleverne motivation og engagement  øge opmærksomheden på lydens betydning inden for området  give nye muligheder for elever, der ikke er skriftlig stærke  opnå erfaring med hvordan lyd kan indtænkes i undervisningen  at eksperimentere med lyd og lydværktøjer (3D, 4D m.v.)  Hør klip fra projektet på  Læs om projektet på og på Projekt Lydmur - Eksempel på elevproduceret

Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 6 Projekt Lydunivers - Eksempel på skoleradio  ”Målet med projektet Lydunivers er at skabe ’Danmarks første internetbaserede skoleradiostation’. En ny facilitet, der skal bidrage til at øge uddannelsernes attraktivitet ved at være ramme for: - motiverende e-learningsaktiviteter, med lydproduktioner som omdrejningspunkt - at være et aktiv for skole- og undervisningsmiljøet, og dermed bidrage til at tiltrække og fastholde elever.”  Læs om projektet på  Aktiviteter i foråret:  I forbindelse med det merkantile grundforløbsprojekt producerede eleverne en række ”båndede” radioudsendelser, og de afsluttede forløbet med en liveudsendelse.  Aktiviteter i efteråret:  Elever fra medielinjen på htx har arbejdet med journalistik, reportageteknik mv., og de har bl.a. deltaget på Uddannelsesforum 2010, hvor de har intervie- wet deltagere og lavet korte klip og reportager fra foredragene.  Hør klip fra projektet på

Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 7 Projekt Lydunivers - Eksempel på skoleradio  Internet radiostation hvortil der kan uploades Podcast, lyttes til radio arkiv med Podcasts og høres live internet radio.