Introduktion til digital post på borger.dk/Virk.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Advertisements

It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Postkasser Sådan sendes post fra Digital Post Lars Sommer –
EUP - End User Payment EUP kræver hverken investering i hardware/software, ej heller ressourcer til administration eller systemintegration. Med Mobitech’s.
Nyt om borger.dk september 2010
Teknisk Workshop om NemHandel Heinrich Clausen Århus den 4. november 2010.
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
FC HUSET - et konferencesystem som First Class er li’som et hus, der arbejdes og samarbejdes i. Denne lille Power Point forsøger at beskrive First Class.
Hvorfor er fællesoffentligt samarbejde en god ide ? v/ Kontorchef Michael Busk-Jepsen, Økonomistyrelsen HRKS majkonference, 14. Maj 2009.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
E-dag 2 Netikette Persondatalov
Digital Post til borgerne i vejen dertil
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Effektiv afsendelse af meddelelser
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige 2013.
Oprettelse af Digital Post
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Organisation og kommunikation
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
Løsninger og teknik
Digital Post – kommunikationen til borgerne
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Digital Signatur Hvad er Digital Signatur?
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
SMS Pilotprojekt i Region Midtjylland Telepsykiatrikonference d. 16. januar 2008.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. Økonomi på Spil (Arbejdshæftet: Styr på dine penge)
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. OPLÆG TIL GÆSTEUNDERVISNING 2016 LØN, LÅN OG OPSPARING (Til arbejdshæftet.
 Nem ID Virk.dk Digital Post Bogholdere, revisorer og rådgivere for mindre virksomheder.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
IT for begyndere Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks” 1.
Overskrift SKRIVES MED STORE BOGSTAVER Underoverskrift SKRIVES MED STORE BOGSTAVER Indsæt tekst i sidefod 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved.
Lægedebatten 2013 Introduktion til Lægedebatten. Lægedebatten 2013 Nemmere adgang Du kan benytte Lægedebatten fra din pc, din smartphone og din tablet.
Digitaliseringsstrategiens erhvervsrettede initiativer 27. Februar 2013, Torsten Grunwald, Virk.dk, Erhvervsstyrelsen.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
5: Har du en digital postkasse, hvis ja, hvad har du så modtaget?
Inspiration til at udbrede NemSMS til borgere
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Post Danmark eKommunikation – Post-let
Undgå falske beskeder Hackerne beder om dine personlige oplysninger i en mail eller sms. Det ville pengeinstitutter, virksomheder eller myndigheder aldrig.
1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle
Kursus for administrative medarbejdere
Lars Frelle-Petersen Direktør, Digitaliseringsstyrelsen
Find dybdelink Blå kurser: Fremmed kurser
Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt Sikkerhedspakken.
Sikker adfærd er vigtig - Som sundhedspersonale arbejder vi med personoplysninger og oplysninger der skal behandles fortroligt, og dem skal vi passe godt.
Inspirationsdag 2018 It-sikkerhed It-afdelingen i Sekretariatet
Hvad ved du allerede Fortæl din makker: Hvad er digital kommunikation?
Information om Aula til forældre
Præsentationens transcript:

Introduktion til digital post på borger.dk/Virk.dk

Post på borger.dk og virk.dk Fra [indsæt tid] kan borgere og virksomheder kommunikere digitalt med [myndighedens navn] Fra [indsæt tid] kan borgere og virksomheder kommunikere digitalt med [myndighedens navn] Borgerne og virksomhederne kan modtage følgende digitale post fra os (tidligere brevpost), hvor vi sender via Dokumentboks-løsningen: Borgerne og virksomhederne kan modtage følgende digitale post fra os (tidligere brevpost), hvor vi sender via Dokumentboks-løsningen: –[indsæt myndighedens eksempler] Borgere og virksomheder kan kontakte os digitalt, og vi kan svare digitalt tilbage – i princippet ligesom at maile, det foregår blot sikkert Borgere og virksomheder kan kontakte os digitalt, og vi kan svare digitalt tilbage – i princippet ligesom at maile, det foregår blot sikkert Vi kan også kontakte borgeren/virksomheden digitalt (modtageren skal blot have sagt ok til at modtage post fra os på borger.dk/virk.dk) Vi kan også kontakte borgeren/virksomheden digitalt (modtageren skal blot have sagt ok til at modtage post fra os på borger.dk/virk.dk)

Integration til myndighedssystemer Vi integrerer Dokumentboks-løsningen til følgende systemer: Vi integrerer Dokumentboks-løsningen til følgende systemer: –[indsæt myndighedssystemer] Integrationen betyder, at vi kan sende digital post [og sms-påmindelser?] direkte fra myndighedssystemerne Integrationen betyder, at vi kan sende digital post [og sms-påmindelser?] direkte fra myndighedssystemerne

Sådan kommer det til at se ud for borgerne og virksomhederne Eksempel: Postkasse på borger.dk – på virk.dk bliver postkassen i virk.dk’s blå farver

Virk.dk Borger.dk Flere indgange og forskelligt udtryk - samme indhold Postkassen kan også ses på: - e-Boks.dk - evt. myndighedens hjemmeside (tilpasset myndighedens farver)

Sådan kan det se ud, når borgeren/virksomheden vil kontakte os

Sådan kan borgeren/virksomheden fx finde den kontaktpostkasse, hun skal sende til

Vi kalder det ”digital post” Borgere og virksomheder vil møde begreberne ”Digital post” og ”postkasse på borger.dk/virk.dk” Borgere og virksomheder vil møde begreberne ”Digital post” og ”postkasse på borger.dk/virk.dk” Myndigheder sender post til borgere og virksomheder via Dokumentboks-løsningen Myndigheder sender post til borgere og virksomheder via Dokumentboks-løsningen Dokumentboks er altså en bagvedliggende teknisk løsning til at sende digital post Dokumentboks er altså en bagvedliggende teknisk løsning til at sende digital post

Hvad sker der med e-Boks ved tilmelding til digital post? I princippet ingenting! I princippet ingenting! e-Boks kan bruges som hidtil, men med nye muligheder for at sende og modtage digital post til og fra det offentlige e-Boks kan bruges som hidtil, men med nye muligheder for at sende og modtage digital post til og fra det offentlige –Tovejskommunikation –Svarmulighed på masseforsendelser (hvis tilbudt af myndigheden) –Adgang til postkasse på borger.dk/virk.dk/[myndigheds hjemmeside] – der hvor det passer borgeren/virksomheden bedst! Post fra offentlige myndigheder markeres med et lille logo ud for afsenderen, så de adskilles fra post fra private virksomheder Post fra offentlige myndigheder markeres med et lille logo ud for afsenderen, så de adskilles fra post fra private virksomheder Borger/virksomhed møder ved login på sin e-Boks efter 20. maj information om og link til tilmelding til digital post på borger.dk/virk.dk Borger/virksomhed møder ved login på sin e-Boks efter 20. maj information om og link til tilmelding til digital post på borger.dk/virk.dk

Hvad sker der med e-Boks ved ingen tilmelding til digital post? I princippet ingenting! I princippet ingenting! e-Boks kan bruges som hidtil e-Boks kan bruges som hidtil Ingen adgang til de nye muligheder for kommunikation med det offentlige Ingen adgang til de nye muligheder for kommunikation med det offentlige Ingen mulighed for tilmelding af nye offentlige myndigheder, der begynder at kommunikere digitalt Ingen mulighed for tilmelding af nye offentlige myndigheder, der begynder at kommunikere digitalt

Tidshorisont: Trinvis anvendelse af mulighederne med digital post og NemSMS Fra 19. maj 2010: Borgere kan modtage alle relevante masseforsendelser, dvs. de dokumenter, som hidtil er blevet sendt til e-Boks, på borger.dk og [myndighedens hjemmeside] Borgere kan modtage alle relevante masseforsendelser, dvs. de dokumenter, som hidtil er blevet sendt til e-Boks, på borger.dk og [myndighedens hjemmeside] (virksomheder kan tilmelde sig digital post på Virk.dk fra efteråret 2010) (virksomheder kan tilmelde sig digital post på Virk.dk fra efteråret 2010) (NemSMS: modtage sms-påmindelser fra udvalgte sygehuse om tid til undersøgelse) (NemSMS: modtage sms-påmindelser fra udvalgte sygehuse om tid til undersøgelse) Senest fra november 2010 Borger/virksomhed kan kontakte alle relevante myndigheder digitalt og få et svar tilbage i postkassen på borger.dk/Virk.dk og [evt. myndigheds hjemmeside] Borger/virksomhed kan kontakte alle relevante myndigheder digitalt og få et svar tilbage i postkassen på borger.dk/Virk.dk og [evt. myndigheds hjemmeside] Fra sommeren og frem: Modtage flere og flere breve (enkeltforsendelser), der specifikt er til borgeren/virksomheden (med personfølsomt indhold) i takt med, at myndighederne tilbyder det (nogle tilbyder det allerede fra 20. maj 2010) Modtage flere og flere breve (enkeltforsendelser), der specifikt er til borgeren/virksomheden (med personfølsomt indhold) i takt med, at myndighederne tilbyder det (nogle tilbyder det allerede fra 20. maj 2010) (NemSMS: Modtage sms-beskeder med påmindelser om fx møde i borgerservice eller tid hos skoletandplejen. NemSMS vil blive brugt mere og mere i det offentlige) (NemSMS: Modtage sms-beskeder med påmindelser om fx møde i borgerservice eller tid hos skoletandplejen. NemSMS vil blive brugt mere og mere i det offentlige)

Hvordan orienteres borgere og virksomheder om digital post? Frontmedarbejdere vil få div. informationsmateriale stillet til rådighed Frontmedarbejdere vil få div. informationsmateriale stillet til rådighed –Svarark –Salgspunkter Mini-film om borger-tilmelding Mini-film om borger-tilmelding –Til visning på bl.a. hjemmeside og i borgerservice – og kan ses på borger.dk Landsdækkende kampagne i efteråret Landsdækkende kampagne i efteråret –borgere bliver oplyst om de mange digitale services fra det offentlige på borger.dk (virksomhedskampagne for Virk.dk kører primo 2011) –Tværoffentligt samarbejde ifm. eDag3 Materiale udsendes til eDag3-ansvarlige og bliver tilgængeligt på modernisering.dk under ”digital post/NemSMS” Materiale udsendes til eDag3-ansvarlige og bliver tilgængeligt på modernisering.dk under ”digital post/NemSMS”

Vigtige budskaber til borgerne Gør postkassen digital! Med en postkasse på borger.dk kan du både skrive til og få svar fra det offentlige NemSMS fra det offentlige til dig! Sms-påmindelser skal gøre det nemt for dig at huske dine aftaler med det offentlige – fx din tid til undersøgelse på sygehuset Fleksibelt og nemt; på borger.dk har det offentlige altid åbent! Du kan altid skrive til det offentlige – og det er gratis Én indgang til det offentlige! På borger.dk har du adgang til hele den offentlige sektor Én digital postkasse! Få al din post på borger.dk – både post fra private virksomheder og det offentlige

Kort om NemSMS

NemSMS Borgerne/virksomhederne kan fra [indsæt tid] modtage sms-påmindelser fra [myndigheden/afdelingen]Borgerne/virksomhederne kan fra [indsæt tid] modtage sms-påmindelser fra [myndigheden/afdelingen] NemSMS betyder, at borgerne/virksomhederne kan modtage [indsæt myndighedens eksempler] fra [myndigheden/afdelingen]NemSMS betyder, at borgerne/virksomhederne kan modtage [indsæt myndighedens eksempler] fra [myndigheden/afdelingen] Tilmelding: hos [myndigheden] eller på borger.dk/Virk.dkTilmelding: hos [myndigheden] eller på borger.dk/Virk.dk Fordele:Fordele: Færre borgere og virksomheder glemmer deres aftalerFærre borgere og virksomheder glemmer deres aftaler Det sparer os [indsæt fra myndighedens businesscase]Det sparer os [indsæt fra myndighedens businesscase]