ROLLEBESKRIVELSER SAPA. Om rollebeskrivelserne Rollebeskrivelserne er generiske beskrivelser af roller, dvs. opgaver og kompetencer, der er brug for i.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Advertisements

Roller og rettigheder I Administrationsportalen
Kommunikation på CFU Molskroen December Hvad styrer kommunikation/information: •Nødvendighed •Krav / forventninger •Lyst / ulyst •Ambitioner / idealer.
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Medborgerskab – på sporet
Trivselsfremme og -vedligeholdelse • Projekt ”Bach – trivsel og vækst” (2003 – 2005) • Resultat og forandringer (2005 – 2006) • Nye tiltag (ultimo 2006.
PR Kampagne for folkeskolen
It-ledelse for ikke-it-chefer
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
SAPA netværksmøde den 10. juni 2014
SAPA kommunenetværk Om kommunernes organisering
Arbejdsgange med udredningsret på Medicinsk Afdeling, Hospitalsenheden Horsens V. Stine Jørgensen, Medicinsk Afdeling, og Hanne Hansen Rützou, Sundheds-IT,
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
DUBU Superbrugerrollen
KIGO og kommunernes opgaver
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Ny regering, nye tider – dag 1
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
SAPA KOMMUNENENETVÆRKSMØDE Juni 2015 Workshop rettigheder v/Birgitte Wendelboe – Klaus Rasmussen.
Monopolbrud i Esbjerg Kommune SAPA Kommunenetværksmøde Vest den 10. juni 2015.
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
STS i relation til SAPA Foredragsholder: Allan Eriksen HVORFOR SAPA HAR INPUT TIL STS 25. APRIL 2016.
SAPA Præsentation til medarbejdere i kommunen April 2016.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
SAPA KOMMUNENETVÆRKSMØDER November 2015 Implementering, udrulning og pilotkommuner Line Abildgård & Monica Neesgaard.
SPOR OM IMPLEMENTERING KOMMUNERNES OPGAVER Netværksmøder april 2016 Line Abildgård & Monica Neesgaard.
Familiecentret Projekt GOD FÆLLES PRAKSIS. Familiecentret Holbæk Kommunes vision: Der er noget, vi SKAL og der er noget, vi VIL….. vi VIL…..
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
SAPA kommuneNetværksmøder
DUBU Superbrugerrollen
Workshop 7. velfærdsteknologi
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
- Kom tættere på dit barns skolegang
STS netværksmøder 13. – 14. juni 2017 Peter Hansen
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Metode til udarbejdelse af Jobfunktionsroller Case: SAPA pilotkommune - Næstved Gennemført i regi af D11 Arbejdsgruppen: STS projektleder fra.
Adgangsstyring/sikkerhed/ brugerrettigheder
Overtagelsesprøve og idriftsættelse
Adgangsstyring/sikkerhed/ brugerrettigheder
Aarhus - Rollebaseret brugerstyring
Fastlæggelse af brugermønstre for forskellige roller (Sagsoverblik/Partskontakt) Metodevejledning.
SAPA kommunenenetværksmøde
Organisering & Opgaver v/Kirsten Kåg Mortensen, projektleder
Rollebeskrivelser i Synergi
Monopolbrud i Esbjerg Kommune
Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016
SAPA netværksmøde den 10. juni 2014
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Hvorfor SAPA har input til STS
KIGO og kommunernes opgaver
Kenneth Møller Johansen SAPA-netværksdage 25. og 28. april 2016
Adgangsstyring/sikkerhed/ brugerrettigheder
Projektstatus – Aula September 2018.
Nyhedsbrev 2 Fælles side om Syddjurs Kommunes implementering af Aula -
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Det sker i den kommende tid
Statens HR – Implementeringskoncept
Opsætning.
Administratoruddannelse
De lokale implementeringsansvarlige - organisering
Hvorfor lave en kommunikationsplan?
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Undervisning og support setup
Præsentationens transcript:

ROLLEBESKRIVELSER SAPA

Om rollebeskrivelserne Rollebeskrivelserne er generiske beskrivelser af roller, dvs. opgaver og kompetencer, der er brug for i forbindelse med SAPA Rollerne som SAPA-administrator, SAPA-superbruger og SAPA- instruktør svarer til uddannelsen af samme Den enkelte kommune kan vælge at organisere arbejdet anderledes, f.eks. dele opgaverne ud på flere roller eller bruge egne betegnelser Der kan også være andre lokale opgaver ifm. SAPA, som skal tilføjes rollebeskrivelserne i den enkelte kommune F.eks. har nogle kommuner valgt at beskrive en rolle som SAPA- ambassadør, hvor udvikling af nye arbejdsgange og motivation af kolleger er en væsentlig del.

Rollebeskrivelse: SAPA-administrator Opgaver Opsætte målgrupper og faneblade i SAPA Opsætte advisgrupper i SAPA Samarbejde med fagområderne ift. opsætning og brug af SAPA Samarbejde med STS-administratoren ift. STS Adgangsstyring og Organisation Kommunikere og videndele om SAPA internt Yde support til superbrugere Være ansvarlig for opsamling af fejl samt evt. dialog med Netcompanys supportfunktion Opsamle behov for videreudvikling af SAPA (i samarbejde med superbrugere og forretning) Kompetencer Ekspertkendskab til SAPAs funktionalitet herunder administrationsmodulet Godt kendskab til relevante forretningsområder Forståelse for SAPAs datamodel og placering i det kommunale IT-landskab Overordnet kendskab til konfigurering i STS Adgangsstyring og Organisation Overordnet forståelse af kommunens politik for brugerrettigheder

Opgaver Hjælpe kolleger med at bruge SAPAs funktionalitet Hjælpe kolleger med anvendelsen af SAPA ift. fagområdets arbejdsgange Opsamle og videreformidle tips og tricks til brugen af SAPA Opsamle og videregive input til administratorer ift. fejl Afdække behov for videreudvikling af SAPA i relation til forretningen Kompetencer Ekspertkendskab til SAPAs funktionalitet Forståelse for SAPAs datamodel og placering i det kommunale IT-landskab Godt overblik over hvordan SAPA kan bruges ift. fagområdets arbejdsgange Rollebeskrivelse: SAPA-superbruger

Rollebeskrivelse: SAPA-instruktør Opgaver Tilrettelægge undervisning for forskellige slutbrugergrupper (dvs. kunne afdække hvilken form for undervisning der er brug for og forberede denne) Gennemføre undervisning af slutbrugere Oplære slutbrugere i at være SAPA-superbrugere Oplære SAPA-superbrugere i at være SAPA-instruktører Kompetencer Pædagogiske kompetencer Gennemslagskraft i større fora Godt kendskab til SAPAs undervisningsmateriale og brugervejledning Godt overblik over hvordan SAPA kan bruges ift. fagområdernes arbejdsgange

Rollebeskrivelse: Leders rolle ifm. implementering og brug af SAPA Opgaver Motivere medarbejdere til brug af SAPA (slutbrugere og superbrugere) Være ansvarlig for at medarbejderne bruger SAPA - og på den rigtige måde Være ansvarlig for forandringsprocessen Være ansvarlig for at områdets arbejdsgange udnytter de forretningsmæssige muligheder SAPA giver Være ansvarlig for det lokale forretningsmæssige udbytte (effektivitet/kvalitet) Samarbejde med SAPA-systemejer/administrator Kompetencer Forandringsledelse Grundigt kendskab til de forretningsmæssige muligheder med SAPA (digital ledelse)

Opgaver Bruge SAPA hvor det er relevant i relation til egne opgaver Være opmærksom på hvordan SAPA kan bruges på nye måder, som understøtter løsningen af egne samt fagområdets opgaver Kompetencer Brugerkendskab til SAPAs funktionalitet Kunne bruge SAPA korrekt ift. fagområdets arbejdsgange Rollebeskrivelse: SAPA-slutbruger