Læreruddannelse på Ilinniarfissuaq Nuuk. Ilinniarfissuaq Ilinniarfissuaq står for traditioner og fornyelse –Uddannelse af lærere i 160 år –Opstart af.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Praksisrettet og udfordrende efter – og videreuddannelse i VIA
Advertisements

NGG-INFO 1.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
NGG.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag
NGG.
Velkommen til Lemvig Gymnasium Orienteringsmøder 2011
Optagelseskrav på hf Afsluttet 10. klasse og direkte på hf
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
1 NGG 2 ngg.dk 1.g2.g3.g V U I D D E A R N E N G E Å L E S N E D R E ?
POLITIK & ADMINISTRATION OG SAMFUNDSFAG Åbent Hus – 3. marts 2010.
Lærerprofessionen - en definition.
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Kort om skolen 1  Udbyder 4 uddannelser:  Grundforløbet  Social- og sundhedshjælper  Social- og sundhedsassistent  Pædagogisk assistent  Kursus-
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
10.kl Opbygning og struktur. Et center, to adresser  Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde.
UNIQUE PHOTO Anne-Sofie Thers.
NGG-INFO 1.
Internationalisering i og udenfor Danmark: Udover studieretningsfagene samfundsfag, matematik og psykologi inddrages andre fag, så oplagte tværfaglige.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
NGG-INFO.
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
STUDENTEREKSAMEN STX Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning 1.
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
NGG.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Kort videreuddannelse (KVU)
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Gymnasiet (Stx)
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
- Et forsøgsprogram for folkeskolen
Herning HF og VUC Uddannelsestilbud
Fleksibel Master i Friluftsliv Arbejder du med sundhed, rekreation, idræt, friluftsliv eller turisme? Kunne du tænke dig at få en dybtgående viden om,
TATIONpRÆSEN 9. Februar 2010 AARHUS UNIVERSITET TILVALG Aarhus Universitet, AU Studieadministration, 9. februar 2010.
Politik/ Administation og Samfundsfag
Pecha Kucha over: Lærer Læreruddannelsen Folkeskoleloven Innovation i lærerfaget Rene , Anne-Louise , Caroline
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Kommuneqarfik Sermersooq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Studielivet på økonomi 21. oktober. Agenda 1.MIG! 2.STUDIET! 3.DET SOCIALE LIV! 4.KARRIERE! 5.ADGANGSKRAV!
1 Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium.
N-SN Diplomingeniør i Bæredygtig Energiteknik Studinævn for Energi N-SN
Ilinniarfissuaq. Studiemiljø 5 lokaliteter KantineHovedbygning Qassi – Fælleshal Qorsussuaq – Linjefag Gl. Sygehus – kreative fag Gl gymnastiksal.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Lærer- og pædagoguddannelsen på Færøerne Birgir Sondum og Simone Christensen Helsinki 26/04-11 – 27/04-11.
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
INFORMATION OM FORBEREDELSESKURSUS FOR INDVANDRERE OG FLYGTNINGE
Global Refugee Studies
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Uddannelsesmuligheder efter 9. klasse
Indhold Forberedende grunduddannelse (FGU)
Program Kl : Velkomst ved studieleder Mette MARIE Gräs Kokholm kl : Oplæg ved meritlærerstuderende Mette Kirstine Skjødt Kl :
Program Kl : Velkomst ved studieleder Mette MARIE Gräs Kokholm kl : Oplæg ved meritlærerstuderende Signe Dahlerup Kl :
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Optagelseskrav Stx, hhx, htx, hf & eud Fra foråret 2019
Program Kl : Velkomst ved koordinator for Åben Uddannelse, Mette MARIE Gräs Kokholm kl : Oplæg ved meritlærerstuderende, Charlotte.
Velkommen til fakultetet Science and Technology
Præsentationens transcript:

Læreruddannelse på Ilinniarfissuaq Nuuk

Ilinniarfissuaq Ilinniarfissuaq står for traditioner og fornyelse –Uddannelse af lærere i 160 år –Opstart af ny læreruddannelse d. 15. august i år

To uddannelsesformer Den centrale læreruddannelse Den decentrale læreruddannelse

Ilinniarfissuaq i tal 153 studerende –132 centralt studerende, heraf 40 nye førsteårsstuderende –21 decentralt studerende 25 lærere 4 kontorpersonale 10 køkken-/rengøring/pedel-personale

Læreruddannelsens dobbelte formål At uddanne lærere til folkeskolen At være adgangsgivende til videreuddannelse på master- og kandidatniveau

Professionsbachelormodellen Fokus på lærerprofessionen –kobling af praksis (arbejdet i folkeskolen) og teori vægtes højt Brug af akademiske arbejdsmåder –kritisk læsning, analyser, refleksioner –selvstændigt arbejde (selvstudier)

Den centrale læreruddannelse

Adgangskrav Én af følgende betingelser skal være opfyldt: –har bestået en gymnasial uddannelse med mindst 7,5 i gennemsnit –har bestået en gymnasial uddannelse med et gennemsnit under 7,5 suppleret med studierelevant erhvervserfaring i minimum 4 mdr. almen erhvervserfaring i minimum 8 mdr. højskoleophold eller andre uddannelsesforløb og kurser af minimum 16 ugers varighed udlandsophold i minimum 4 mdr. relevant uddannelsesforløb af mindst 1 års normeret studietid –har anden relevant uddannelse

Uddannelsens længde Læreruddannelsen er en 4-årig uddannelse –bestående af 8 semestre Introsemestret (1. semester) Hovedfasen (2.-7. semester) Den afsluttende fase (8. semester)

Læreruddannelsens opbygning Fagområde/fagDet pædagogiske område Praktik 1. sem.Introsemester1 uge 2. sem.Grundkurser i de 4 fagområder Undervisning relateret til det pædagogiske område 4 uger 3. sem. 4. sem.2 valgte specialiserings- fagområder 6 uger 5. sem.Fleksibel praktik 6. sem.2 valgte specialiserings- fag 7. sem. 8. sem.Bachelorprojekt4 uger

Kurser på introsemestret Læring, lære(r)roller og skole Drama, kommunikation og formidling - herunder kor Introdage Førstehjælp Redskaber til lærerstudiet Metodekursus 1 og obs. praktik IT-introduktion Projektuge

Fagområder og fag i hovedfasen (2.-7. sem.) I løbet af studiet skal den studerende introduceres til 4 fagområder, specialisere sig i 2 fagområder og specialisere sig i 2 fag

Lokale valgKultur & Samfund SprogMatematik og naturfag Håndarbejde og design Hjemkundskab og design Sløjd og design Idræt og udeliv Kunst og arkitektur Musik, sang, drama og bevægelse Samfundsfag & Historie Religion & Filosofi Grønlandsk Dansk Engelsk 3. fremmedsprog Naturfag Matematik Fysik/kemi Biologi Naturgeografi

Det pædagogiske område i hovedfasen (2.-7. sem.) 2. semCentrale pædagogiske strømninger Didaktik 1 3. semPersonlig udvikling Praktisk/musisk-kursus 4. semKommunikation, interaktion og læring Didaktik 2 5. semLæsning/læseprocesser 6. semProfessionsrettet handlekompetence 7. semSpecialundervisning

Praktik Observationspraktik (1. sem.) 1 uge 2. semester-praktik 4 uger Kyst-/udlandspraktik (4. sem.) 6 uger Fleksibel praktik (5.-6. sem.) timepraktik Bachelorprojekt- praktik (8. sem.) 4 uger

Øvrige forløb på læreruddannelsen Projektuger - én uge i hvert semester i semester Metodeforløb - 3 kurser, ét i 1., 5. og 7. semester Særlige praksisorienterede kurser i 8. semester Lejrskole, ekskursion og studierejse

Bachelorprojektet (8. sem.) Læreruddannelsen afsluttes med et bachelorprojekt –I 8. semester arbejdes der med bachelor- projektet, som er en større skriftlig opgave, hvor den studerende demonstrerer evnen til at koble teori og praksis

Selvstudie Læreruddannelsen er et fuldtidsstudie – 40 arbejdstimer pr. uge –heraf ca undervisningstimer pr. uge i gennemsnit –resten er selvstudie studieteams

Krav til studieaktivitet Deltagelsespligt Den studerende skal deltage aktivt i studiet. Dette indebærer bl.a., at den studerende påtager sig opgaver i forbindelse med undervisningen i form af oplæg, fremlæggelser, deltagelse i gruppearbejde, øvelser o.lign. samt, at den studerende udarbejder studieporteføljer.

Krav til studieaktivitet Mødepligt Der er mødepligt til al undervisning og praktik på semester. I de øvrige semestre er der mødepligt ved alle praktikker, til projektuger og øvelser samt i forbindelse med fremlæggelser, oplæg o.lign.

Studieordning For mere information om indholdet af den nye centrale læreruddannelse - se studieordningen på Ilinniarfissuaqs hjemmeside: www. ilinniarfissuaq.gl

Den decentrale uddannelse

Ny decentral uddannelse opstart - august 2006 Den ny decentrale uddannelse –er 5-årig –opbygges af samme indholdselementer som den centrale læreruddannelse, men strukturen er anderledes –består af fjernstudier og internatophold de første 3½ år. De sidste 1½ år foregår på Ilinniarfissuaq –kræver, at den studerende er tilknyttet en skole og arbejder som timelærer på deltid ved siden af studierne Studieordningen er under udarbejdelse

Vi byder dig gerne velkommen på Ilinniarfissuaq i fremtiden Tak for opmærksomheden!