TEST 1.12.2015 Kogebog til test på Serviceplatformen per 1.12.2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Sådan kommer I i gang med digital signatur
Roller og rettigheder I Administrationsportalen
Muligheder for avanceret modtagelse i Digital Post for virksomheder
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
e-bolighandel og e-garanti
Opstartsmøde fase 2: Implementering og etablering af miljøerne
Mamut ServiceSuite Opsætning Online arbejdsseddel og Online booking
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
SkoleIntra og integration med kommunale platforme - digital Signatur
Adgangsstyring og brugeradm.
Michel Sassene, projektleder
Løsninger og teknik
Erhvervsstyrelsen Erhvervsstyrelsen varetager blandt andet registrering af virksomheder og offentliggørelse af registrerede virksomhedsdata Erhvervsstyrelsen.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Præjournalisering - automatisk journalisering?
KIGO og kommunernes opgaver
Produkter, planer og visioner Nye produkter, planer og visioner for de kommende år v/ Ole Windeløv
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
SAPA KOMMUNENENETVÆRKSMØDE Juni 2015 Workshop rettigheder v/Birgitte Wendelboe – Klaus Rasmussen.
Opdeling af sager i kmd sag
Vejforvaltning med vejman.dk V/Paul Stühler, projektleder vejman.dk MapInfo konference 2006.
ADVISER I SAPA DEN KORTE VERSION (24/ ) 1. Hvorfor bringer vi emnet Adviser op? 1.Vi modtager jævnligt spørgsmål fra kommuner om, hvilke adviser.
STS i relation til SAPA Foredragsholder: Allan Eriksen HVORFOR SAPA HAR INPUT TIL STS 25. APRIL 2016.
Informationsmøde 27. maj EU-Udbud af Håndværkerrammeaftaler Prækvalifikation.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
FREMTIDIG INFORMATIONSUDVEKSLING MELLEM KOMMUNERNE OG UDK Johan Overbeck, UDK Klaus Rasmussen, KOMBIT.
1 Undersøgelse blandt tekniske forvaltninger i kommunerne Dansk Energi oktober 2010.
Vejledning til efterskoler om EFI I denne præsentation har vi samlet lidt information om EFI og hvordan skolen kan blive oprettet i systemet. Først fortæller.
IDP Klar med IdP – konfiguration og tilslutningsproces til STS Adgangsstyring.
SPOR OM SNITFLADER Netværksmøder november 2015 Kenneth Møller Johansen.
OPSTARTSMØDE Klar med IdP – konfiguration og tilslutningsproces.
Administrationsmodulet og jobfunktionsroller
Den lokale identity provider
Identity provider Klar til produktion.
Info om opgaver og dokumenter under ”snitfladeoverblik” (marts 2017)
STS Administrationsmodul
Adviser i SAPA den korte version (24/ )
STS netværksmøder 13. – 14. juni 2017 Peter Hansen
Trin-for-trin guide til s1 autorisation
Status og strategi for STS
Administrationsmodulet
SAPAs behov for organisationsstrukturer i STS Organisation
Klar med IdP – konfiguration og tilslutningsproces
Print på Serviceplatformen
SAPA Netværksdage 24. OG 26 NOVEMBER 2015
Fastlæggelse af brugermønstre for forskellige roller (Sagsoverblik/Partskontakt) Metodevejledning.
Sapa snitfladestrategi
SAPA kommunenenetværksmøde
SAPA Netværksdage 24. OG 26 NOVEMBER 2015
Opdeling af sager i kmd sag
Dyreforsøgstilsynet Præsentation af AIRD Bispebjerg Hospital
Hvorfor SAPA har input til STS
Adviser i SAPA den korte version (24/ )
Indhold 1. Krav til kommunens IT-miljø 2. Serviceaftaler
Sådan anmelder du en skade!
KIGO og kommunernes opgaver
Tak for invitationen Bambora online betaling Persondataforordningen.
Adviser i SAPA den korte version (24/ )
Klassifikation & Organisation
Datafordeleren på ondt og godt
Sikker adfærd er vigtig Som lærere arbejder vi med væsentlige og ofte fortrolige eller følsomme informationer, og dem skal vi passe godt på Sikkerhedspakken.
Digital udveksling af af sager om ydelser på tværs af medlemsstater
Hvad indeholder SAPA? CVR SAPA CPR Organisation Klassifikation Ydelser
Replanlægning GD1 Test & Implementering torsdag d. 18. september 2014
Møde i GD1-GD2 Testforum Tirsdag den 8. december 2015.
Møde i GD1-GD2 Testforum Tirsdag den 11. november 2015.
Præsentationens transcript:

TEST Kogebog til test på Serviceplatformen per

Indholdsfortegnelse Hvad kan testes: Oversigt over snitflader der kan testes af SAPA, KSD og KY per den vedlagt i excel ark. Varedeklaration: Forudsætninger for at kunne teste pr Vejledning om token og myndighedskontekst. STS link til vejledning til Stubbe, kodeeksempler og guidelines Proces for anmodning til monopolbrudsservices Beskrivelse af hvad man kan teste på enkelte snitflader Testdata og Stubbe Vejledning til test af hændelser (under udarbejdelse af STS eftersendes når den er klar) Fordelingskomponent (under udarbejdelse af Systematic eftersendes når den er klar)

Forudsætninger – per 1.12 På de efterfølgende slides er beskrevet forudsætninger for at kunne påbegynde testen. Hvis de beskrevne processer volder problemer kan man henvende sig på Der vil ske ændringer i de beskrevne processer i takt med at leverancerne fra Støttesystemerne leveres. Der vil i den forbindelse ske en løbende opdatering af vejledningen i forbindelse med disse ændringer. Forudsætning: Forudsætningen for at kunne påbegynde test per 1.12 er, at man er oprettet på Serviceplatformen. Til dette formål er udarbejdet en vejledning, som er beskrevet i dokumentet ” Processen for Anmodning om adgang til Monopolbrudsservices i ekstestmiljø”. Den kan ses på de efterfølgende slides, hvor der beskrevet en trin for trin vejledning til oprettelse på Serviceplatformen. Vejledning om token og myndighedskontekst – vedlagt som bilag STS link til vejledning til Stubbe, kodeeksempler og guidelines: komm.kombit.dk/P024/Delte%20dokumenter/Forms/Integrationsvilkr.aspxhttps://share- komm.kombit.dk/P024/Delte%20dokumenter/Forms/Integrationsvilkr.aspx

Processen for adgang til Monopolbrudsservices i Serviceplatformens eksterne testmiljø – trin for trin 1)Bestil virksomhedsoprettelse fra din administrator på SP. Se afsnit 3 2) oerers%20brug%20af%20Serviceplatformen.pdfhttps:// oerers%20brug%20af%20Serviceplatformen.pdf 3)Anmod og modtag certifikat fra SP test teamet 4)Opret Monopolbrudssystemet i Serviceplatformens eksterne testmiljø under ”Registrer it-system” og opret serviceaftale med vilkårlig service afsnit 4.3 og 4.4 i oerers%20brug%20af%20Serviceplatformen.pdf oerers%20brug%20af%20Serviceplatformen.pdf 5)Find de relevante services, Monopolbrudssystemet skal integrere til på Send en til med it-systemnavn + angivelse af de services, der ønskes adgang til i Serviceplatformens eksterne 6)It-leverandøren modtager information når adgang til testmiljøet er oprettet 7)Foretag den tekniske integration til servicene – find vejledninger bl.a )Meld tilbage til om testforløbet, servicene Fra en anmodning er modtaget til den er behandlet må forventes en behandlingstid på minimum 3 dage

Beskrivelse af hvad man kan teste på enkelte snitflader Bemærkning til testområdetBeskrivelse af indhold på servicen SF0770_ASKAT Indkomst - Opslag personoplysninger SKAT testmiljø, data genereres selv af projekterne For begge ovennævnte test skal man installere programmet, der findes på nuværende tidspunkt kun den vejledning man kan se til venstre i menuen Servicen kaldes med token og der kan testes hele vejen igennem til SKAT Formålet med integrationen er at hente indkomstdata til fagsystemer som har forvaltningsmæssigt brug for disse data. SF0770_DSKAT Skattekort - Opslag eSkattekort SKAT testmiljø, data genereres selv af projekterne For begge ovennævnte test skal man installere programmet, der findes på nuværende tidspunkt kun den vejledning man kan se til venstre i menuen Servicen kaldes med token og der kan testes hele vejen igennem til SKAT Formålet med integrationen er at hente skattekort til fagsystemer som har forvaltningsmæssigt brug for et øjebliksbillede af borgeres skattekortoplysninger. Integrationen kan benyttes af brugere, der er blevet tildelt adgang af SKAT. SF1470Sags- og Dokumentindeks (synkroniseringservice) I denne service udstiller SP en stub for STS indekser. Dette vil være en dum stub hvilket betyder man blot skal kalde ind hvor syntaxen er i orden så vil man få et positivt svar og ligeledes med hvor syntaxen er forkert et negativt svar. Servicen kaldes med Token Formålet med servicen er at hente, eller opdatere information i Støttesystemet Sags- og Dokumentindeks. Sags- og Dokumentindeks dækker over i alt 3 services. Yderligere information omkring anvendelse af de 3 services fremgår af dokumentationen skrevet af KMD. Kontakt Kombit for yderligere information om dette. SF1490Ydelsesindekset I denne service udstiller SP en stub for STS indekser. Dette vil være en dum stub hvilket betyder man blot skal kalde ind hvor syntaxen er i orden så vil man få et positivt svar og ligeledes med hvor syntaxen er forkert et negativt svar. Servicen kaldes med Token Formålet med servicen er at hente, eller opdatere information i Støttesystemet Ydelsesindeks. Ydelsesindeks dækker over i alt 3 services. Yderligere information omkring anvendelse af de 3 services fremgår af dokumentationen skrevet af KMD. Kontakt Kombit for yderligere information om dette. SF1500Organisationi finder XML filer under: komm.kombit.dk/p089/Referencedokumenter/Forms/S amlet.aspx?RootFolder=%2Fp089%2FReferencedoku menter%2FSTS%20stubbehttps://share- komm.kombit.dk/p089/Referencedokumenter/Forms/S amlet.aspx?RootFolder=%2Fp089%2FReferencedoku menter%2FSTS%20stubbe Servicen kaldes med token og der kan testes igennem til STS org. stub Formålet med servicen er at hente eller opdatere information fra støttesystemet ”Organisation” til kommunernes fagsystemer. Organisation indeholder alle kommunernes organisatoriske data.

Beskrivelse af hvad man kan teste på enkelte snitflader SF1510Klassifikationhttps://share- komm.kombit.dk/p089/Referencedokumenter/Forms /Samlet.aspx?RootFolder=%2Fp089%2FReference dokumenter%2FSTS%20stubbe Servicen kaldes med token og der kan testes igennem til STS klassifikations stub Støttesystemet Klassifikation anvendes til forvaltning af kommunernes klassifikationssystemer i ét centralt system. Formålet med denne service er at gøre det muligt for det enkelte kommunale it-system at identificere opgavetyper på tværs af kommuner og systemer, hvor kommunerne vedligeholder egne klassifikationssystemer i støttesystemet Klassifikation. Dette kan eksempelvis være kommunale udvidelser af kontoplanen KLE. SF1520CPR - online opslag De CPR nr. som kan anvendes for indeværende til test af denne snitflade skal udleveres af Kombit projektet. Test online opslag men ikke søgning og vil kunne kaldes med token Servicen er en udvidelse til den eksisterende service ”Person stamdata (lokal)” - læs om servicen her: erviceOverview/show?uuid=d84f1ac8-76ca-11e3- abab bdf. Servicen giver adgang til de samme data og derudover udvidet til også at kunne tilgå adressehistorik, statsborgerskab, familierelationer, skoledistrikt og tilbyder udvidet søgemuligheder på fødselsdato m.m. SF1530CVR - onlineCVR til test er lig med produktion. Dvs data fra virk.dk er de CVR numre, der kan anvendes til test. Test online opslag der vil kunne kaldes med token CVR er statens stamregister for virksomhedsoplysninger. Her kan søges på virksomheder og finde CVR.numre, adresser og virksomhedsform m.m. I registret kan du også finde oplysninger om branche, antal medarbejdere og virksomhedens produktionsenheder.

Beskrivelse af hvad man kan teste på enkelte snitflader SF1570SKAT R75 SKAT testmiljø, data genereres selv af projekterne For begge ovennævnte test skal man installere programmet, der findes på nuværende tidspunkt kun den vejledning man kan se til venstre i menuen. Servicen kaldes med token og der kan testes hele vejen igennem til SKAT Servicen ”SKAT PersonKontrolOplysning” udstiller oplysning fra SKAT, som kan benyttes til kontrol af økonomiske forhold for en borger. Servicen leverer en lang række oplysninger herunder betalte skatter, selvangivne oplysninger, virksomhedsoplysninger, løn, ydelser og øvrige indtægter, formue og pension, ejendomme og køretøjer. SF1610STAR DFDG BevillingerSTAR: Valid test brug test cpr.nr Invalid test brug test cpr.nr STAR: Valid test brug test cpr.nr Invalid test brug test cpr.nr Servicen kaldes med token og der kan testes hele vejen igennem til STAR. Servicen er en gennemstillingsintegration til STAR’s UnemploymentRegistrationService 1. Operationen ”SaveAppropriation” udstilles. WSDL for servicen findes på STARForwardSendBevillingService.wsdl SF1611 SF1611( 2) STAR DFDG - Afgiv status på sygedagpengesag Tilføjelse af integrationsflow til SF1611 STAR: Valid test brug test cpr.nr Invalid test brug test cpr.nr STAR: Valid test brug test cpr.nr Invalid test brug test cpr.nr Servicen kaldes med token og der kan testes hele vejen igennem til STAR. Servicen er en gennemstillingsintegration til STAR’s IllnessRecoveryInformationService 7. Operationerne ”CreateIllness”, ”CreateRecovery” og ”DeleteIllness” udstilles. WSDL for servicen findes på STARForwardSygedagpengesagService.wsdl SF2720Fordeling - Afsend journalposter og dokumenter Udstilles med token - Vejledning eftersendes SF2800Fordeling - Modtag journalposter og dokumenter fra dokumentfordeler Udstilles med token - Vejledning eftersendes

Testdata og Stubbe STS stubbe til test pr vil være tilgængelige på ubestemt tid. Der er i materialet under organisation og klassifikation beskrivelse af hvad man kan på de enkelte stubbe. Test af hændelser: (under udarbejdelse af STS eftersendes når den er klar) Test af fordelingskomponenten: (under udarbejdelse af Systematic eftersendes når den er klar) Spørgsmål f.eks. vedrørende end points, certifikater, testdata, test relaterede spørgsmål og fejl i dokumentation) rapporteres som hidtil til Eventuelle defect skal håndteres jf. defect processen.