Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Opstartsworkshop Tirsdag d. 17. marts 2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Opstartsworkshop Tirsdag d. 17. marts 2015."— Præsentationens transcript:

1 Opstartsworkshop Tirsdag d. 17. marts 2015

2 V/ Ejnar

3 Baggrund for 2013 februar: Møde omkring statistikken
2013 august: EVA workshop om indsatsteori Arbejdsgruppe oprettes 2014 januar: Opstartsworkshop i pilotprojektet 2015 januar: Slutevaluering af pilotprojekt Hvordan nåede vi til Doku:SEN? Møde omkring statistikken Ønsker fra begge sider om forandring UVM ønskede at mere viden bag tallene Baggrund for EVA workshop om indsatsteori USF blev klar over der ville blive 2 udviklingsspor: 1) statistikken og 2) ”suppleringsspor” Arbejdsgruppe oprettes Hvordan kunne suppleres med indsatsteori? Hvem sidder i arb.gruppe? Opstartsworkshop i pilotprojektet (spor 2) Arb.gruppe udarbejde ideer + redskaber som testes i 2014 Resten af 2014 Slutevaluering Pilotprojekt har givet noget = de ellers ikke ville have Hele 2014 = mgl. Et ord/begreb som kunne samle de 2 spor => Doku:SEN

4 Doku = ”Dokumentation af ungdomsskolevirksomhed via” SEN = Statistik
Definition Doku = ”Dokumentation af ungdomsskolevirksomhed via” SEN = Statistik Evaluering Narrativer Samlet formål At levere kvantitative opgørelser suppleret med systematiske vurderinger af ungdomsskolens virksomhed, samt fortællinger herom = Spor 1 = Spor 2 Hvad er nu det for noget!?!?! Frækt at stå at fortælle om et ord uden at sige hvad det handler om… …Definitionen Statistik Kender de fleste Spor 1 Evaluering og narrativer Suppleringsspor / spor 2 Det nye Det I har tilmeldt jer til. Jeg vil gerne uddybe dem lidt. = for at sætte den overordnede ramme for jeres arbejde det næste 1,5 år Da dette gerne er et arbejde som skal give mening for jer/i jeres ungdomsskole, men vi skal også have det til at give mening på landsplan

5 Definition En systematisk, faglig vurdering af fx en institutions formåen eller kvaliteten af et forløb En mulighed for at høste erfaring og udvikle ungdomsskolen, samt synliggøre de bløde værdier i skrift og tale Redskaber Indsatsteori Uddybning af spor 2 = suppleringssporet Evaluering Valgt indsatsteori = fleksibel = behov når I er så forskellige som skoler (KKU arbejder med forandringsteori på HU / kært barn har mange navne ) Indsatsteori = jeres antagelser om hvorfor et hold/aktivitet har indvirkninger på de unge sat på formel Jeg vil uddybe begreberne i indsatsteori lige om lidt, Men først… narrativer Ekstra noter: Evaluering = systematisk, faglig vurdering af fx en institutions formåen eller kvaliteten af et forløb Dokumentation skriftligt materiale der beviser eller hævdes at bevise et påstået forhold indsamling, klassifikation og udnyttelse af informationsmateriale ofte for at bevise noget bestemt Hvis den systematiske, gerne faglige vurdering skrives ned, så er det vel et skriftligt materiale, der hævder at bevise et påstået forhold Evaluering = dokumentation Udfordring Aktiviteter Antagelser Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger

6 Andre, eks samtalesaloner
Definition Fortællinger om f.eks. undervisningen og dens resultater. Det handler om, hvordan systematisering af fortællinger kan skabe et billede af praksis Redskaber Narrativ evaluering Andre, eks samtalesaloner Jeg vil lige præsenter jer for det tredje ben i SEN = Narrativer Vi kommer ikke rigtig ind på det i dag => workshop i august Definitionen (Læs den højt) Vi har arbejdet med forskellige skabeloner på, hvordan man foretager en narrativ evaluering + spørgeguides = I får det hele serveret, hvis I ikke vil lave jeres eget. Det handler meget om spørgeformen, de spørgsmål man stiller Konkrete historier, ikke generelt Eksempel på narrativ evaluering Hanne og ungekoordinator, sekretær var vidne og notat-tager Esbjerg + samtalesaloner

7 Et ”årscyklus” Måned Arrangement Marts Opstartsworkshop Maj
Doku:SENtorium (Juni) (Konference) August Narrativ workshop November Februar April Juni Konference ”Årscyklus” er i anførselstegn = 1,5 år En periode i Evaluering og Narrativer Starter i marts – i hvert fald for de nye De ”gamle” kan nok vente med at springe på til maj Doku:SENtorium = laboratorium = udfordring, sparring og løsninger Narrativ workshop = N’et i SEN = Hvordan kan I bruge det Møde gange = vi ser selvfølgelig at I deltager så ofte i gang. = selvom det kører, kan jeres løsninger måske hjælpe andre Konference CB + Jeg arbejder på at videreudvikle konceptet Formiddag = workshops a la HU konference = inspiration til andre USK’er og andre interessenter Eftermiddag = UVM og krystalkuglen (oplæg), andre USK’er og andre interessenter (KL? Efterskoleforeningen? Forvaltningsfolk?) om hvad fremtiden bringer Når vi samler op, så vil jeg præsenter jer for jeres årscyklus inkl. datoer Nogle spørgsmål?

8 Introduktion - Faserne
Fase 1: Opstil en indsatsteori Trin 1: Introduktion, meningsskabelse og første udkast Trin 2: Klargør indsatsteori til evaluering Fase 2: Evaluering og erfaringsopsamling Trin 1: Foretage evaluering Trin 2: Erfaringsopsamling For hvad I skal igennem i jeres første ”årscyklus” Workshop i dag = trin 1 i fase 1 (fod i fase 2) Doku:SENtorium i maj + workshop i aug = trin 2 i fase 1 Fase 2 = sep - juni

9 Dagens program Introduktion Eksempel Formulering !Mål med dagen!
Introduceret til indsatsteori Første udkast til jeres egen indsatsteori Opbygning af dagens program Introduktion Først siger jeg lidt om et begreb eller element i indsatsteori Eksempel Pilotskole/buddy siger noget om det begreb eller element i praksis Formulering Herefter arbejder I med begrebet eller elementet Hvorefter vi samler op i plenum Mål med dagen!

10 Buddy Esbjerg Hvidovre Kolding Fredensborg Ove & Toke
Lise (er her ikke i dag) Kolding Michael & Carsten Fredensborg Hanne Inden dagens program Lige præsenter buddierne --- Hver buddy siger noget om de positive følgevirkninger, som de oplevet ved at arbejde med indsatsteori Hvad har de fået ud af at arbejde med indsatsteori? (Skal være med til, at det giver mening for de nye skoler at arbejde med indsatsteori) Når I går hjem i dag, så får I alle tildelt en buddy som I kan ringe til, hvis I har brug for hjælp CB og jeg går meget op i kommunikation fra US til US Det tror vi på er bedst. Jeg forsøgte i pilotprojektet at ringe rundt en gang i mellem og høre ad hvordan det gik = den dårlige samvittighed I er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe og skrive til mig Uanset hvor mange gange jeg siger det, så er det virkelig de færreste af jer som vil gøre det alligevel. Hvis lokummet brænder/eller I bare ikke kan overskue processen, så ring/skriv til jeres buddy eller mig Vi finder en løsning!

11 Introduktion - Indsatsteori
En indsats er noget vi gør for at nå et bestemt mål En indsatsteori er ikke en teori i videnskabelig forstand. En indsatsteori er jeres antagelser på formel om hvordan en aktivitet fører til bestemte virkninger Visualisering af sammenhængen mellem aktiviteter, antagelser og virkninger på længere sigt. Så går vi i gang = Indsatsteori # Hvem har arbejdet med indsatsteori (minus buddy)? # Hvad vil I sige, at indsatsteori er? Det hedder INDSATSteori = handler om indsats Begreb = bredt Indsatser = hold (engelsk, drama, rollespil = lære noget/fagbeskrivelser), aktiviteter (SSP samarbejde, demokrati aktiviteter) Nogle vil sige, at indsatsteori ikke er en teori, men en metode Men det er nu jeres antagelser gjort til en teori = jeres antagelser på formel, som I vil teste om holder En indsatsteori består af: 4 elementer Tvivlspørgsmål = gemmens, da vi kommer til uddybning senere Udfordring Aktiviteter Antagelser Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger

12 Introduktion - Indsatsteori
Udfordring Aktiviteter Antagelser Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningerne? Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Først / nr. 1 = Udfordring eller formål EVA = Starter med virkninger (resultater) og arbejder sig baglæns til aktiviteter USK = ofte har I allerede tænkt på en aktivitet som en mulig løsning på en udfordring/formål inden I er helt klare på virkningerne. => Vi starter med udfordringer/formål + aktiviteter Hvorfor sætter I gang i denne aktivitet (okay selv faste hold har et formål) = Aktiviteter Hvilke aktiviteter kan bringe jer til jeres mål? Hvilke aktiviteter kan katalysatoren som bringer jer fra udfordring/formål til ønsket virkning? Nr. 2 = virkninger Hvilken virkning vil I gerne opnå ved at sætte denne aktivitet i værk? Hvad er løsningen på jeres udfordring? Hvad er det I ønsker at opnå? Først på langtsigt Hvad er langsigtet i jeres indsatsteori? Et skoleår / sæson? Længere? Hvad er de endelige resultater Kortsigtet Kortsigtet er ofte i projektperioden (her = skoleåret 2015/16) Men hvis I har defineret langsigtet = skoleåret 2015/16, så er kortsigtet jo endnu kortere Nr. 3 = Antagelser Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger? Hvordan forestiller I jer, at I kommer fra aktivitet til virkning Handler ikke specifikke ting som I skal gøre Men HVORFOR indsatsen virker? Jeg vil ikke gå så meget i dybden her = kommer til hver enkelt element

13 Udfordring & mulige aktiviteter
Antagelser Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningerne? Nogle af jer, som kender til indsatsteori, har nok lært at starte med virkninger/resultater Erfaringer (HU + pilot) = ofte har US/I tænkt på en aktivitet/udfordring inden virkninger/resultater Så vi starter ved udfordring/formål og aktivitet Udfordring (eller formål) handler som sagt om: Hvad er jeres udfordring? Hvad er jeres formål? I skal være enige I skal være skarpe Helst formuleres i en sætning Det skal helst kunne stå på en post-it Eksempel på formulering af udfordring (udskrift) Hvordan kan vi/Hvidovre US dokumentere elevernes oplevelse af læring De har altså vægt på dokumentation og oplevelsen af læring I har sikkert tænkt på en aktivitet Aktiviteter – forstået bredt, også hold - Hvilken aktivitet skal løse jeres udfordring/formål? Kort beskrivelse inkl. målgruppe, ??? Hvem er målgruppen? Hele almen? Kun et bestemt hold? Test på matematikhold Læringsplan = i spil Lærer inddrages

14 Eksempel – Udfordringer i starten
Kolding Hvad har de fået ud af at arbejde med udfordringer/formål/aktivitet? Hvordan kommer man godt i gang? Hvordan bliver man skarp på sin udfordring? Hvad skal huske at sikre sig? Opbakning fra ledelse Ressource til forløbet

15 Find udfordring & aktiviteter
Antagelser Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger Hvad er jeres udfordring? Hvad er formålet med den aktivitet som I vil evaluere? Hvem er målgruppen? Hvem skal inddrages i indsatsen? Så skal I arbejdstøjet for første gang Som sagt vær skarpe! Lad vær med at tænke frem ad på virkninger og antagelser Fokus = udfordring / formål Vi samler op i plenum Opsamling i plenum Udfordring: Hvad er I kommet frem til? Spørg de fleste om deres udfordring / formål / målgruppe / aktivitet Aktiviteter Hvor mange er nu klar over hvilke aktiviteter/indsatser som I vil beskæftige? Hør dem ad

16 Pause I skulle meget nødig ende med at se sådan ud
=> Så lad os strække ben og få lidt frisk luft

17 Introduktion - Virkninger
Udfordring Aktiviteter Antagelser Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Indsatsen skal resultere i en virkning hos målgruppen Virkninger skal være inspirerende og motiverende at opnå, samt realistiske! Før pausen - Fandt jeres start = udfordring / formål / indsats / aktivitet = virkninger Hvad er det I ønsker at opnå? (EVA starter med dette, men I har ofte en udfordring eller formål med at starte noget = derfor starter vi her) Hvad skal løsningen på jeres udfordring være? Først på langtsigt Handler om indsatsens endelige resultater Hvad er langsigtet i jeres indsatsteori? Et skoleår? Længere? Snakker vi 95% målsætningen? Synliggørelse af læring i almen undervisningen? Evalueringskultur? Hvad er det som I gerne vil opnå? Eksempel på formulering af langsigtet virkning (udskrift) Eleverne har oplevet et opnået, fagligt løft Kortsigtet Kortsigtet er ofte i projektperioden (her = skoleåret 2015/16) USF ligger op til at det er skoleåret 2015/16 Men hvis I har defineret langsigtet = skoleåret 2015/16, så er kortsigtet jo endnu kortere Hver realistisk omkring, hvad I kan opnå i skoleåret 2015/16! Hvad kan I nå at se af virkninger? Tænkt på jeres kontekst – hvor lang er jeres sæson? Hvor lang tid kører jeres indsats i skoleåret 2015/16? Men det skal selvfølgelig også være nogle virkninger (=resultater) som motiverer og inspirerer – både jer og de andre som skal være en del af indsatsen. Der skal selvfølgelig være en sammenhæng mellem KV & LV De kortsigtede virkninger er mellem vejen inden de langsigtede mål nås. Eksempel på formulering af kortsigtet virkning (udskrift) Eleverne har en anden/ny tilgang til (ind)læring

18 Eksempel – Virkninger Esbjerg Virkninger Bivirkninger
Sammenhæng mellem målsætninger og deskriptive udsagn Bivirkninger Indsigt og forståelse af undervisningsforløbet Opmærksomhed og fastholdelses Dialog til fælleslæring Præsenter kort – hvad jeres indsats var Hvordan fandt I frem til virkninger? Hvad har I fået ud af at arbejde med virkninger?

19 Formulering – Find virkninger
Udfordring Aktiviteter Antagelser Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger Hvad skal ”løsningen” på jeres udfordring være? Hvilke virkninger skal indsatsen fører til? Hvilken forandring skal målgruppen opleve? Hvad vil I se virkninger skal opnås på langt sigt? Hvad er realistisk at opnå på kortsigt? Arbejdstøj Hjælpe spørgsmål… Måske først lav en brainstorming på alle de virkninger som I kan komme i tanke om – uden at sortere dem. Evt.: De af her som er flere kan lave brainstormingen hver for sig og så bagefter sætte jer sammen. Bagefter sortere + justere brainstormningens resultater. I har 20 min til at finde de vigtigste virkninger for jeres indsats! Ikke meget tid! Opsamling i plenum Hvad er I kommet frem til? Hvad er jeres vigtigste langtsigt + kortsigtet virkning?

20 Frokost

21 Introduktion – Antagelser
Udfordring Aktiviteter Antagelser Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger? Hvorfor virker denne indsats? Hvad antages at frembringe virkningerne hos målgruppen? Antagelser Vi bruger begrebet antagelser Andre vil måske sige ”trin på vejen” (EVA) => aktivitetsbeskrivelse Men vi har valgt antagelser = trinvise antagelser Men det er jeres antagelser om hvordan I kommer frem til virkningerne Hvad er forudsætningerne for, at virkningerne fremkommer Er det nogle bestemte pædagogiske / didaktiske metoder som I antager skal frembringe virkningerne Hvorfor virker denne indsats? Hvilke mekanismer antager I er på spil, og hvorfor antager I at de er på spil? Handler ikke specifikke ting som I skal gøre Ansættelse af ungekoordinator / temadag for lærerne Men antagelserne bag disse: Hvorfor vil I ansætte en ungekoordinator? Hvorfor er det I vil samle lærerne til en temadag? Antager I: Hvilke rutiner/strukturer skal til? Ændringer i det fysiske miljø? Personalet => nye kompetencer? Hvilke handlinger skal sættes i gang? Antagelser behøver ikke være lineær efterfulgt af hinanden Eksempel på formulering af Antagelser (udskrift)

22 Eksempel - Antagelser UngFredensborg
Præsenter kort – hvad jeres indsats var Hvordan fandt I frem til virkninger? Hvad har de fået ud af at arbejde med antagelser?

23 Formulering– Find antagelser
Udfordring Aktiviteter Antagelser Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger Hvilke antagelser fører jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke antagelser har I gjort om de forandringer som skal opstå i løbet af indsatsen? Hvad antages at frembringe virkningerne hos målgruppen? Hvorfor virker denne indsats? Arbejdstøjet: Så er det nu I skal have bundet formiddagens elementer sammen (Antage = forudsætter) Aktiviteter Hvis I på forhånd havde en forestilling om hvilke aktiviteter, som skulle sættes i gang for at løse jeres udfordring, kan disse aktiviteter stadig bringe jer til de ønskede virkninger? Skal der andre til? Skal de justeres? Opsamling i plenum Hvordan er det gået med at finde antagelser? Fik I bundet første og sidste del af indsatsteorien sammen? Hvad var den konkrete udfordring for jer? Hvem har en første udkast/skitse af jeres indsatsteori klar?

24 Pause Strække ben og få noget luft + måske noget kage/chokolade

25 Indsatsteori Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger Udfordring
Aktiviteter Antagelser Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningerne? Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Nu skulle I gerne have hoveddelen af formel = hvordan jeres indsats hænger sammen = lang række af gule post-it Til en indsatsteori hører der også Tegn – hvad skal I kunne iagttage for at aktiviteten sker? De kan være her i aktivitetsplanen fremgår Succeskriterium – Hvornår er I tilfredse med aktiviteterne? Dataindsamlingsmetode – Hvilken form for dokumentation har I brug for i evalueringen? Hvilke indsamlingsmetoder er de bedste til at indhente denne dokumentation? (EVA/forandringsteori = Indikator) Skaber nogle gange forvirring Alle tre = fase 2 Vi tager tegn med i dag Og så går vi i dybden med succeskriterium + dataindsamlingsmetode næste gang (maj) (Henvise til slide i starten af dagen?) Tegn = neutrale Hvad skal I kigge efter? Hvor skal I kigge hen? Succeskriterium = værdisættende Hvad skal I opnå for at være tilfredse? Eksempel? Tegn Tegn Tegn Tegn Tegn Succeskriterium Succeskriterium Succeskriterium Succeskriterium Succeskriterium Dataindsamlings-metode Dataindsamlings-metode Dataindsamlings-metode Dataindsamlings-metode Dataindsamlings-metode

26 Indsatsteori - Tegn Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger
Udfordring Aktiviteter Antagelser Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningerne? Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Nu skulle I gerne mere eller mindre af en skitse til en indsatsteori Så vi går lige et lag dybere = sætter lige det ene ben over i trin 2 i fase 1 => finder tegnene Hvad er det som får jer til at se, at I har opnået jeres antagelser? Tegn – hvad skal I kunne iagttage for at aktiviteten/handlingen sker? Det kan være her i aktivitetsplanen fremgår Et neutralt målepunkt som I skal rette fokus efter, når I skal Tegn = neutrale Hvad skal I kigge efter? Hvor skal I kigge hen? Succeskriterium = værdisættende Hvad skal I opnå for at være tilfredse? Eksempel på formulering af tegn (inkl. gul post-it) = Udskrift Man behøver ikke have tegn på alle sine ”Kolonner” Men USF anbefaler at I har det på minimum jeres vigtigste antagelser og kortsigtede virkninger. Hvorfor kortsigtede virkninger? Så I ved hvad I skal styrer efter! I skal vide, hvornår I ser den ønskede virkning, som er jeres mål Hvornår ved I at den er opnået/fremkommet? Hvis I ikke har et tegn på kortsigtede virkninger, hvornår ved I at I er kommet i land? Eks: Vi kan se det på pilotskolerne. De som ikke har haft tegn (eller succeskriterier) på virkninger, er knap så skarpe på, hvad de skal spørge om hvis de laver spørgeskema Og hvornår kan de dømme en indsats for opnået. Tegn Tegn Tegn Hvad skal I kunne iagttage for at aktiviteten sker? Tegn Tegn

27 Eksempel - Tegn Esbjerg
Tegn er forhold, omstændigheder, holdninger eller adfærd Målepunkter som fortæller os hvor vi skal rette blikket hen og hvad vi skal kigge efter når I skal indsamle dokumentation Præsenter kort – hvad jeres indsats var Hvordan fandt I frem til virkninger? Hvad har de fået ud af at arbejde med antagelser?

28 Formulering – Find tegn
Hvilke tegn kigger I efter? Hvor skal I kigge hen? Hvad skal I kunne iagttage for at vide, at aktiviteten, antagelserne og virkningerne finder sted? Arbejdstøjet Nu skulle I gerne mere eller mindre af en skitse til en indsatsteori Så vi går lige et lag dybere => finder tegnene Hvad er det som får jer til at se, at I har opnået jeres antagelser Buddierne hjælper skolerne hvis de har brug for det Opsamling Hvordan gik det? Fandt I tegnene? Udfordring?

29 Opsamling Dagen i dag? ”Årscyklus” for skoleåret 2015/16
Det er okay at spørge om hjælp! Dagen i dag En god konkret oplevelse? En oplevelse, hvor I ønskede noget andet? Årscyklus Næste slide Det er okay at spørge om hjælp! Jeg gentager lige hvad jeg sagde i formiddags – skulle nogle af jer have glemt det: Hvis lokummet brænder eller I mangler overblik, så ring/skriv til jeres buddy/LVH det er derfor vi er her!! Vær proaktive! Vi har nogle udfordringer > hvordan løser vi dem? Nogle gange finder man jo selv løsningen, bare ved at fortælle om problemstillingen til andre.

30 ”Årscyklus” for 2015/16 Arrangement Dato for 2015/16 Fase
Opstartsworkshop Tirsdag 17. marts Fase 1 Doku:SENtorium Onsdag 27. maj (Konference) Narrativ workshop Torsdag 13. august Torsdag 29. oktober Fase 2 Onsdag 3. februar Onsdag 6. april Konference Onsdag 8. juni OBS! November => 29. OKTOBER!

31 Tak for i dag

32 Indsatsteori - Hvidovre Ungdomsskole
Udfordring Aktiviteter Antagelser Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger Hvordan kan vi dokumentere elevernes oplevelse af læring? Matematikhold sept. – dec. Læringsplan introduceres for timelærer, der udarbejder forslag med rammer for læringsforløbet Læringsplan bliver brugt som et refleksivt og dynamisk redskab Fremme læring ved at indholdet i lærings-planen synliggøres for de unge Den unge kan reflektere over egen læring Eleverne deltager i undervisningen Eleverne har en anden/ny tilgang til (ind)læring Eleverne har oplevet et opnået fagligt løft Tegn Læringsplan raffineres De unge inddrages / Forventnings-afstemning Tegn Til hver undervisning gennemgås: ”Næste gang skal I lærer” og ”I dag skal I lærer” Tegn De unge kan forklare det, der er lært Tegn De unge møder op Tegn De unge interagerer mere end da holdet startede Tegn De unge giver udtryk for at have oplevet læring Kontekst De unge kan inddrages De unge kan forklare det de har lært De unge møder op Tegn De unge definerer fokusområder for læring for den enkelte (hvad de har svært ved ) Tegn De unge ved, hvad der sker


Download ppt "Opstartsworkshop Tirsdag d. 17. marts 2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google