Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen."— Præsentationens transcript:

1 Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen

2 Disposition Baggrund for didaktisk design Didaktisk design – forklaring og konkretisering Et kritisk syn – illustreret i videoklip Kritik Perspektiv: Hvad er hensigtsmæssig kommunikation online? (henvisning til materialet ”Sprog i brug” 2012)

3 Baggrund for didaktisk design Konkret eksempel: Health Junkie Digital literacy Online-kommunikation (online-ethos) Udfordringen – Hvad skal man lære? Forklarende model

4 Online-kommunikation: Health Junkie http://healthjunkie.looklab.dk/index.php?s=sund+iskaffe

5 Digital literacy Speciel form for literacy, der drejer sig om digitale tekster + Online-kommunikation Begrundet i Ph.d. i retorik, Elisabeth Hoff-Clausens vilkår for online-kommunikation og online-ethos Sociokulturel tilgang til literacy Hvorfor behovet for undervisning i digital literacy? - div. undersøgelser (Bråten, Mediappro) Nissen & Fibigers definition af begrebet digital literacy: ”At forhandle om tekster og diskutere teksters semiotiske flertydighed, fx det visuelle ved skriftens størrelse, farve, layout, sammenhæng med illustrationer og andre grafiske elementer, at skabe tekster i fællesskab, traditionelle tekstgenrer såvel som multimediale, er at udvikle digital literacy” (Nissen & Fibiger, 2012, s. 17). Derudover ”[…] indebærer dette også et kritisk og et socialt aspekt. Nemlig evnen til at reflektere kritisk over symbolsk formaterede fremstillingsformer” (Nissen & Fibiger, 2012, s. 18).

6 Baggrund for didaktisk design

7 Mål for didaktisk design Overordnet mål At eleverne udvikler deres digitale literacy, ud fra viden om og arbejde med: medier, sprog, kommunikation, diskurser.

8 Didaktisk design FaseFasebeskrivelseLæringsmålLærerens rolle Intro Klassesamtale og fri udforskning Intro, motivation og indblik i forforståelse Struktur, mindmap, vejleder Elevproduktion Indlæg til eksisterende blogErfaringer med betydningsfulde sproglige virkemidler Vejleder, sætte fokus på de forskellige sproglige virkemidler, som senere skal begrebsliggøres Analyse af prof.produktion Fælles analyse af blogpost (HJ), identifikation af kendetegn for kommunikationen. Analyse af blogpost i grupper. Lære centrale, faglige begreber. Opmærksomhed på samspillet mellem repræsentationsformer. Ordstyrer. Introducerer centrale, faglige begreber vedr. blogkommunikation. Elevproduktion Post til egen blogAnvende ny viden og begreber i egen produktion Vejleder og er behjælpelig med eksempler til inspiration Analyse af elevproduktion Analyse af hinandens produktioner og præsentation Opsummerer og evaluerer egen læring Vejleder. Evaluerer ud fra elevernes analyser og kritiske forståelse.

9 Satire som kritisk perspektiv Kolonien – Mit liv som blogger, fra DR Mama http://www.youtube.com/watch?v=wv3eKC7Pzsk

10 Kritik af didaktisk design Vi foretager et bevidst valg ift. at undlade tidsangivelser, men det kan virke ukonkret for udenforstående. Det kan forekomme grænseoverskridende at skulle iscenesætte sig selv. Det er et snævert fokus (Livsstilsbloggen). Næste skridt er at konkretisere det didaktiske design: Lærervejledning, elevmateriale, indhold osv.

11 Perspektiv – et andet sprogsyn ”Sprog i brug” af Anne Maria Lassen -God netetikette -Undervisningsmateriale med et funktionelt sprogsyn - God netetikette : ”Sørg for at stavning er i orden” ”Undgå i det hele taget forkortelser, hvis ikke du er sikker på, at din modtager afkoder dem på samme måde som dig. Nogle forkortelser kan betyde noget helt andet i en anden kontekst. Engelske akronymer som BTH (by the way) og IMHO (in my humble opinion) kan virke lidt for kækt, så dem bør man også undgå. Almindelige kendte danske forkortelser som dvs. (det vil sige), fx (for eksempel) og iht. (i henhold til) er dog i orden” (Lassen, 2012, s. 94-95).


Download ppt "Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google