Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Profilering af dig selv - vha de sociale medier

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Profilering af dig selv - vha de sociale medier"— Præsentationens transcript:

1 Profilering af dig selv - vha de sociale medier

2 Præsentation Hvis du googler Mie Bilberg – så finder du straks min googleprofil, hvor du kan læse Jeg er 35 år. Mor til 2 og bosat i hovedstaden. Jeg er et aktivt menneske, uddannet på Niels Brock i Ledelse, som business coach og har arbejdet med salg og service i over 15 år. Og så skriver jeg blog og det var min blog, der skaffede mig mit nuværende job, som salgschef for Danmarks største madportal – Just-Eat. I juni sluttede min barsel og jeg startede nyt job. Jobbet var skidt og chefen var dum – 2 dage efter stod jeg uden job. Det var ikke godt og slet ikke i disse tider, hvor virksomheder hellere fyrer end hyrer. Så jeg gik hjem og så tænkte jeg mig rigtig godt om, hvad gør jeg nu? Nu er jeg jo coach, så jeg spurgte mig selv – hvad ville en coach spørge mig om nu? Hun ville starte med at identificere et mål – hvad er mit mål? Mit mål var at finde et nyt job – et fedt job, med en god chef! Hvad ville en coach så spørge om? Hun ville spørge ind til rammerne herfor – hvilket job, hvornår vil du starte og hvad skal din plan gå ud på. Så brugte jeg en dag eller 2 på at tænke over det.. Mine rammer blev så til – Et fedt job, der skulle handle om salg og ledelse (jeg havde formuleret flere gode titler fx CRM, salgschef, Eventmanager, Kundechef m.fl.) Jeg skulle have en god chef (og hvad er en god chef – for mig, en dygtig, afbalanceret chef, med erfaring og tyngde, som jeg kunne lære en masse af). Start senest 1/10. Udfordringen var så hvordan gør man så lige opmærksom på sig selv? Hvordan skiller man sig ud i bunken som mange gange er virkelig stor? Jeg gik jo også efter de fede job og det var ikke usædvanligt, at når jeg ringede og fulgte op på en ansøgning, så var jeg i en bunke med 500 kandidater! Så slog det mig – hvorfor ikke markedsføre sig selv? Som et produkt der skal sælges. Og det gjorde jeg. Jeg spillede på alle de tangenter jeg nu havde adgang til. Det var LinkedIn, facebook, twitter og min blog. Jeg kom til 23 jobsamtaler, fik tilbudt 3 konkrete job og havde en del flere muligheder, som måske kunne have ført til noget, hvis ikke jeg allerede var kommet i hus med det fede job, jeg søgte.

3 Passion Mål - Rammer Et Mål Ledelse MINDFULLNESS Coach

4 Min plan – at markedsføre mig selv

5 En FORDEL at blive googlet
1- Googleprofil En FORDEL at blive googlet

6 2 - LinkedIn Foto´et ? 700.000 danskere
2: Det næste LinkedIn. LinkedIn er lidt ligesom facebook – det er bare et professionelt netværk man samler her. Og man deler ikke private opdateringer og festbilleder. Men man gør opmræksom på sig selv på en god og dygtig måde – for det er her du er linket med chefer, kollegaer, samarbejdspartnere, kunder, headhuntere og mulige nye arbejdsgivere. Det er et rigtig vigtigt medie at bruge når man søger nyt job. Først og fremmest skal man bruge god tid på at oprette sit CV – gerne skrevet på engelsk, så man viser at man er klar til at arbejde i en international virksomhed, hvis det skulle være aktuelt. Hvis man ikke er så god til engelsk – så lad vær´ . Så er det alligevel ikke et optimalt job at sidde i, hvor det forventes at man kommunikerer på engelsk. Når du har lavet et rigtig godt CV, beskrevet med alle de succeshistorier du har indgået i, i dit arbejdsliv, så skal du ud at linke op med folk, alle de mennesker du overhovedet har været i kontakt med i forbindelse med tidligere job, projekter, samtaler og andet. Det handler om at være On Top of mind på folk, der muligvis lige står og mangler det du kan. Når du søger et job – du virkelig gerne vil have, så find kontakt personen på linkedIn og anmod om at blive linked up. Find folk der arbejder med rekruttering, headhuntere ! link up med dem, for det de tit gør når de skal ansætte folk er at søge efter kandidater i LinkedIn ! Din linkedIn profil er vigtigere end din facebook profil – i en jobsøgningsproces ! For det er oftere folk i det led der er længere ude end ens venner og familie der anbefaler dig til et job eller introducerer dig for nye muligheder. I det led er følelserne barberet lidt af og der er fokus på kvalifikationerne. Det er godt at være aktiv på LinkedIn. Fx er det en god idé at stille spørgsmål. Eller søg efter hjælp, viden eller andet, som viser at du er aktiv og i gang med spændende projekter og andet. Svar selv på folks opdateringer og hjælp – vis din viden på den måde. Del fif ud. Men vær´ professionel!

7 Kan man nu også det ? 3 - Facebook
: Facebook ! Er et glimrende medie – for her er stortset alle danskere repræsenteret og der er ufattelig meget eksponerings muligheder tilstede. Jeg brugte facebook således – jeg skrev fx ”jeg skal finde et nyt spændende job – kan du komme i tanke om en stilling eller en virksomhed, der kunne være et godt match ? Så lavede jeg en fanside til min blog og fik over 200 fremmede mennesker til at følge mig. Så posterede jeg mine blog indlæg på min private profil og min fanside. Og de blev som regel kommenteret og hver gang der er en der kommenterer vises min profil og opslag på hendes profil og her ser hendes venner det og på den måde spredes ringene i vandet. Det er præcis det medier som Sweetdeal, Downtown og andre Collective Buying Power de lever af – viral markedsføring og det er den samme idé du kan anvende med dig selv som emne. Kan man nu også det ?

8 4 - Twitter International ? 4: Twitter
Twitter er ikke så brugt i DK – fordi vi er facebook brugere. Men meget brugt i Sverige, USA, Tyskland og stort set alle andre lande. Derfor er det godt at være synlig på twitter, hvis man søger internationalt eller dansk, men i internationale virksomheder. Jeg brugte Twitter til at gøre opmærksom på min blog.

9 5 – BLOGging

10 Hvad skriver man om? Min blog handler delvist om mit fag – salg. Men jeg skriver også om de restauranter jeg spiser på, koncerter jeg deltager i, bøger jeg læser og butikker jeg besøger. Jeg indfletter bare tingene, således at der stadig er en rød tråd i indlæggene – at alle indlæg handler om det jeg nu har besluttet at bloggen skal handle om salg, service og shopping. Bloggen er min butik – den udstiller hvem jeg er, hvad jeg ved og interesserer mig for og her inviterer jeg så folk indenfor og dem der kan lide det de læser bliver hængende, dem der ikke kan springer videre. Da jeg begyndte at bruge min blog, som aktiv del af min jobsøgning, oplevede jeg, at folk fandt mig interessant – ikke nødvendigvis pga. af det jeg skrev, men fordi at jeg skrev. Fordi at jeg viste initiativ, kunne tænke ud af boksen og så pga. min profil..

11 Hvordan får man følgere?
Da jeg oprettede en blog for snart 2 år siden, var det fordi jeg gerne ville dele ud af min viden om salg. Jeg havde læst bogen Find din Passion på 4 uger og det gjorde jeg så. Det var heldigvis mit fag, der til dels også er min passion. Så jeg fik lyst til at dyrke min passion og dele ud af min viden. Det gav god mening, da jeg i forvejen salgscoachede små virksomheder og så tænkte jeg – hvorfor ikke lade andre få adgang til de fif og idéer jeg har, der er sikkert flere der kan bruge dem. Så i mit tilfælde så havde jeg allerede en blog jeg skrev på og den besluttede jeg mig så for at inddrage og bruge strategisk i min jobsøgningsplan.

12 Hvorfor en fanside? Viral markeds-føring

13 Spred ordet.. Jeg satte autosignatur på min – ligesom man jo gør i en virksomhed, hvor man raskvæk gør reklame for sit produkt. Det handlede jo om at sprede budskabet ! Jeg fik trykt personlige visitkort, som jeg delte ud af. Jeg gjorde opmærksom på bloggen i mine ansøgninger og i de jobregistre jeg var optegnet i. Jeg kommenterede andre blogs og gjorde på den måde reklame for min egen blog. Jeg var virkelig opsøgende og spredte budskabet om min blog.

14 Andre gode spørgsmål Hvad er din erfaring med, hvor hyppigt eller sjældent du bør skrive på bloggen? er der en øvre og nedre grænser for folks modtagelighed? Hvor lange/korte skal dine blogindlæg være, har du gjort dig erfaringer med det? Hvad er væsentlige succeskriterier for en blog, tænker du?/er din erfaring? Kan alle have en blog ?

15 Fotograf Kyle Hansen-Doyle
Min næste profil Fotograf Kyle Hansen-Doyle

16 Mit resultat 23 samtaler 3 jobtilbud – dengang – får jævnligt tilbud stadigvæk Et job der matcher mine passioner og ønsker Jeg brugte 2 måneder – på at finde et nyt job Min blog udvikler sig – det gør jeg også Den hjælper mig til at se mig selv Får masser af eksponering - SYNLIG Nye muligheder Jeg fik et job som matche mine ønsker. Jeg følte mig rigtig godt tilpas med at min blog var læst og vurderet inden jeg blev ansat. For her læser man jo en hel masse mere om hvem jeg også er, andet end sælgeren. At jeg fx er mor og prioriterer at bruge tid med mine børn. Så der var i høj grad taget stilling til min person inden Just-Eat tilbød mig et job – det synes jeg faktisk var rigtig rart.

17 Blog - gør din viden synlig
Resumé En googleprofil LinkedIN – netværk. Blog - gør din viden synlig Personlige visitkort – del dem ud! Opsøg folk og bede dem om at mødes

18 Udviklingen på de digitale platforme Udviklingen af de digitale platforme og medier er enorm i disse år. Vi står ganske simpelt overfor en revolution. Fordi de moderne mennesker og forbrugere konstant er online. Det er via de digitale platforme, at folk mødes og socialiserer, inspireres og bliver klogere, udveksler viden, meninger, varer og tjenester. Hvis ikke du er på nettet, eksisterer du ikke For er man ikke til stede på de digitale platforme, er der nogle andre som er. Konkurrencen er hård og den bliver kun hårdere. Sagt af: Birthe Linddal Jeppesen, sociolog og fremtidsforsker. Ekspert i mennesker og moderne liv & forbrug


Download ppt "Profilering af dig selv - vha de sociale medier"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google