Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afPeter Jessen Redigeret for ca. et år siden
1
Byrådsseminar 23. januar 2012 Sønderborg Enhedschef Annemarie Knigge Enhed for Sunde Rammer Sundhedsstyrelsen Sundhedspolitikken – relevant i alle fagudvalg
2
Fokus for oplæg Nødvendigheden af at arbejde med sundhed i alle fagudvalg på tværs af kommunen Muligheder for og udfordringer i at arbejde på tværs
3
Fokus på sundhed på tværs
4
Kommunens opgaver - Sundhedsloven §119 i Sundhedsloven: Stk. 1. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for ved varetagelsen af kommunens opgaver i forhold til borgerne at skabe rammer for sund levevis. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen etablerer forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgerne. Borgerrettede tilbud Strukturelle indsatser
5
Fokus for oplæg Hvorfor arbejde på tværs Muligheder for og udfordringer i at arbejde på tværs
6
Hvorfor arbejde på tværs?
7
Hvorfor arbejde på tværs? Ulighed i sundhed 1. Børns tidlige udvikling – kognitivt, emotionelt og socialt 2. Skolegang – uafsluttet skolegang 3. Segregering og socialt nærmiljø 4. Indkomst – fattigdom 5. Langvarig arbejdsløshed 6. Social udsathed 7. Fysisk miljø – partikler og ulykker 8. Arbejdsmiljø – ergonomisk og psykosocial 9. Sundhedsadfærd 10. Tidlig nedsættelse af funktionsevne 11. Sundhedsvæsenets rolle 12. Det ekskluderende arbejdsmarked Fra rapporten ”Ulighed i sundhed – årsager og indsatser” Sundhedsstyrelsen og Københavns Universitet, 2011
8
Hvorfor arbejde på tværs - ældre Indtænke indsatser for at ældre kan bibeholde eller udvikle deres funktionsniveau. Flere danske kommuner har gode erfaringer hermed
9
Hvorfor arbejde på tværs - unge
10
Fokus for oplæg Hvorfor arbejde på tværs Muligheder for og udfordringer i at arbejde på tværs
11
Muligheder for at indarbejde sundhed i andre forvaltningsområder Fokus på at integrere sundhed i driften på andre forvaltningsområder. Forudsætter støtte fra adm. og politisk ledelse. Se på de lovgivningsbestemte opgave de skal tage sig af. Have fokus på de mål der er væsentlige for de andre forvaltningsområder. Sundhed behøver ikke være et mål for indsatsen, men kan sagtens fungere som et middel til at nå sektorspecifikke målsætninger.
12
Muligheder for sundhed på tværs OmrådeMålgruppeEksempler Folkeoplysningsloven §6, §16: tilskud til folkeoplysende voksenundervisning og foreningsarbejde, samt idræt og foreningsarbejde Alle – kan defineres snævrere Prioritering af støtte til folkeoplysende aktiviteter der har et sundhedsfremmende sigte. Servicelovens §10 og §11: Gratis rådgivning og familieorienteret rådgivning Alle – især borgere der oplever problemer Idrætstilbud til disse borgere/familier. Dagtilbudsloven §8: Pædagogisk læreplan Alle børn i dagtilbud I samarbejde med sundhedsafdelingen sikre at sundhed får en væsentlig placering. Folkeskolelovens §40: Mål og rammer for skolen virksomhed, §44 Mulighed for planlægning i skolebestyrelsen Børn og unge i kommunens skoler Indførelse af kost-, ryge- og bevægelses- politikker. Indtænke bevægelse i undervisning
13
Gennemgang af love Serviceloven Folkeskoleloven Planloven Folkeoplysningsloven Naturbeskyttelsesloven Miljøbeskyttelsesloven Dagtilbudsloven Sygedagpengeloven Lov om en Aktiv Beskæftigelse
14
Styringsmæssige udfordringer
15
Hvordan styrkes styringen Ledelsesudfordringer: sikring af at der er sammenhæng mellem politikker, strategier og handlinger. Behov for at binde politik og ildsjæle sammen i fælles og tværgående handleplaner for den samlede indsats. Alternativt vil indsatserne være tilfældige og ufokuserede, ligesom det vil være vanskeligt at følge op på indsatserne på det strategiske niveau.
16
Den tværgående sundhedsenhed
17
Ansvar for indsatserne Ved en tværsektoriel tilgang ligger ansvaret for at integrere sundhedsindsatser i de enkelte forvaltningsområder, ideelt set hos disse. ”Health in All Policies” definerer det som: ”…coordinated action that explicitly aims to improve people’s health or influence determinants of health […] The term multisectoral action has been used to refer to health action carried out simultaneously by a number os sectors within and outside the health system…”
18
Opsamlende Sundhed skabes af i høj grad af de andre forvaltningsområder end sundhedsområdet Sundhedsindsatser kan ses som et middel og ikke kun som et mål Behov for at binde styringsniveauer sammen, og udarbejde præcise og målbare sundhedspolitikker og handleplaner. Arbejde mod at hver enkelt forvaltning ser det som en af deres kerneopgaver at arbejde med sundhed.
19
Tak for opmærksomheden www.sst.dk/tvaers
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.