Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afStine Hedegaard Redigeret for ca. et år siden
2
Læring i et Åbent Netværk Torben Elgaard Jensen M.A., Ph.D., Forskningsadjunkt Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School AMI, Dialogdag om storrumskontorer
3
Casestudie af et netværksmiljø –Netværk er 3 forskellige ting –Læringsopgaven er at håndtere disse forskelligheder –Eksempler
4
United Spaces •Netværkskontor •70 arbejdsstationer •35 virksomheder •Mobilt intra-net •Nyt bord hver dag! •Videndeling •Netværks-økonomi
5
Undersøgelsen netværket på U.S. •Medlem af United Spaces i en måned •Observationer, interviews •Fysiske og elektroniske dokumenter •www.unitedspaces.net –24 hits på “netværk” –Netværk som hhv. klub, kæde og bekendtskaber
6
Netværk som Klub •Medlemskab •Fælles fysisk bygning •“A high-end network of people and companies” •“generøsitet, åbenhed, nysgerrighed,...samarbejde, tillid” •Grænse til omverdenen •Lighed, Enshed A A A A A
7
Netværk som Kæde •Servicenetværk : Mobil intra-net løsning, Telefon, Sekretær, Advokat. •Formaliserede relationer med specifikke formål •Forskellighed A A A A A BC D
8
Netværk som Bekendtskaber A A A A A BC D •“Der er altid nogen, der kender nogen” •“United spaces will give dreams, ideas and human beings the power to grow by creating a platform for work, knowledge sharing, idea generation and network creation in a global setting”
9
Netværk som Bekendtskaber A A A A A BC D •Hvem der deltager er åbent •Formålet er åbent •Bekendtskaber vokser ujævnt og i mange retninger X Y Z W # ?
10
Hvordan kombinerer man sin egen viden og indsats med andres? •At sikre fortrolighed •At undgå ”salgstaler” •Konflikt mellem klub og kæde A A A A A BC D X Y Z W # ?
11
“Tilbuds-økonomi” - det modsatte af en salgsmesse •A viser en kompetence eller idé - “gratis” •B responderer med et konkret forslag : Hvis vi indbygger mit produkt i dit, kan vi sælge det til kunde X •Synergi mellem klub og kæde.
12
“At sende kvalitet videre” Kæde / forretning Bekendtskaber / venner A X B (X) Y (A)
13
Konklusion •Netværk kan tænkes som hhv. klub, kæde og bekendtskaber. •Individuel og organisatorisk læring må manøvrere i synergierne og konflikterne mellem disse typer af netværk •Bilen kører - men medbring diagnostiske redskaber!
14
PAUSE
15
Hvordan kan man lede: •netværk som klub? •netværk som kæde? •netværk som bekendtskaber? Hvordan kan man lede netværk ?
16
Klub - Ledelse •Skabe fælles kultur •Fortælle historier om grænsen •Sikre lighed, retfærdighed, gensidighed A A A A A
17
Kæde - Ledelse •Sikre leverancer og betingelser •Forhandle på vegne af fællesskabet BC D
18
Bekendtskabs - Ledelse •Skabe anledninger •Facilitere tilfældige møder X Y Z W # ?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.