Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sociale medier og læring

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sociale medier og læring"— Præsentationens transcript:

1 Sociale medier og læring
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer På baggrund af Krokan: ”Sociale medier og læring”

2 Sociale medier i skolen
Sociale medier skaber (mulighed for) nye læringsresurser, nye læringsprocesser og nye samhandlings- og kommunikationsprocesser Hvilke? Hvordan? Hvorfor? Infrastruktur for social samhandling en metafor der indebærer dimensionerne lige fra fysiske veje m.m. til regler og kultur

3 Formen på et (nyt) medier ændrer også måden hvorpå vi forholder os til indholdet, til brugerne og til producenterne Hvad er betingelserne, hvilke negative konsekvenser er der, og hvad er potentialet? Påstand: sociale medier kan gøre læring mere interessant, kan åbne for adgangen til nye multimodale læremidler og ændre betingelserne for læring

4 Typer af sociale medier
Facebook Blogs Twitter Wiki Sociale bogmærker ….

5 Konnektivisme – Georg Siemens
Konnektivisme er en teori om læring i netværk hvor individet står i centrum Resurser i netværket er noder, læring finder sted når vi opdager og knytter forbindelse mellem forskellige resurser i netværket Centralt mål: at finde aktuelle resurser og integrere disse i ens egne læringsnetværk Ny forståelse af læring på baggrund af at vi arbejder med viden på nye måder

6 Konnektivisme bygger på ideen om at viden ikke bare er noget som findes i vores hoveder, men kan forstås som strukturer i netværk Det er ikke bare det du ved, men også det du har kapacitet til at finde ud af gennem dit netværk, der bestemmer hvor vidende du er Teorier om læring har tidligere bygget på viden som enten en objektiv struktur eller egenskab eller en konstruktion i vores hoved… Der mangler et perspektiv hvor resurserne som vi bruger for at lære, indgår i teorien

7 Teknologien ændrer vores hjerner
Teknologien ændrer vores hjerner. De værktøjer vi bruger, definerer vores tænkning Både organisationer og den enkelte er læringsorganismer. Den øgede opmærksomhed overfor vidensledelse nødvendiggør en teori der kan forklare forbindelsen mellem individuel og organisatorisk læring Mange af de processer som tidligere læringsteorier beskæftigede sig med (især inden for kognitiv informationsbehandling) bliver lettede eller støttet af teknologi Viden om hvad (know-what) og hvordan (know-how) bliver suppleret af viden om hvor (know-where) - hvem eller hvor man kan finde viden


Download ppt "Sociale medier og læring"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google