Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sociale medier og læring Oplæg d. 21.3.13 PD i Fortællinger og genrer På baggrund af Krokan: ”Sociale medier og læring”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sociale medier og læring Oplæg d. 21.3.13 PD i Fortællinger og genrer På baggrund af Krokan: ”Sociale medier og læring”"— Præsentationens transcript:

1 Sociale medier og læring Oplæg d PD i Fortællinger og genrer På baggrund af Krokan: ”Sociale medier og læring”

2 Sociale medier i skolen • Sociale medier skaber (mulighed for) nye læringsresurser, nye læringsprocesser og nye samhandlings- og kommunikationsprocesser – Hvilke? Hvordan? Hvorfor? • Infrastruktur for social samhandling – en metafor der indebærer dimensionerne lige fra fysiske veje m.m. til regler og kultur

3 • Formen på et (nyt) medier ændrer også måden hvorpå vi forholder os til indholdet, til brugerne og til producenterne • Hvad er betingelserne, hvilke negative konsekvenser er der, og hvad er potentialet? • Påstand: sociale medier kan gøre læring mere interessant, kan åbne for adgangen til nye multimodale læremidler og ændre betingelserne for læring

4 Typer af sociale medier • Facebook • Blogs • Twitter • Wiki • Sociale bogmærker • ….

5 Konnektivisme – Georg Siemens • Konnektivisme er en teori om læring i netværk hvor individet står i centrum • Resurser i netværket er noder, læring finder sted når vi opdager og knytter forbindelse mellem forskellige resurser i netværket • Centralt mål: at finde aktuelle resurser og integrere disse i ens egne læringsnetværk • Ny forståelse af læring på baggrund af at vi arbejder med viden på nye måder

6 • Konnektivisme bygger på ideen om at viden ikke bare er noget som findes i vores hoveder, men kan forstås som strukturer i netværk • Det er ikke bare det du ved, men også det du har kapacitet til at finde ud af gennem dit netværk, der bestemmer hvor vidende du er • Teorier om læring har tidligere bygget på viden som enten en objektiv struktur eller egenskab eller en konstruktion i vores hoved… • Der mangler et perspektiv hvor resurserne som vi bruger for at lære, indgår i teorien

7 • Teknologien ændrer vores hjerner. De værktøjer vi bruger, definerer vores tænkning • Både organisationer og den enkelte er læringsorganismer. Den øgede opmærksomhed overfor vidensledelse nødvendiggør en teori der kan forklare forbindelsen mellem individuel og organisatorisk læring • Mange af de processer som tidligere læringsteorier beskæftigede sig med (især inden for kognitiv informationsbehandling) bliver lettede eller støttet af teknologi • Viden om hvad (know-what) og hvordan (know- how) bliver suppleret af viden om hvor (know- where) - hvem eller hvor man kan finde viden


Download ppt "Sociale medier og læring Oplæg d. 21.3.13 PD i Fortællinger og genrer På baggrund af Krokan: ”Sociale medier og læring”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google