Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

@ventures, Kompetencecenter for e-læring

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "@ventures, Kompetencecenter for e-læring"— Præsentationens transcript:

1 @ventures, Kompetencecenter for e-læring
Elektroniske tests Lise Steinmüller, pædagogisk konsulent @ventures, Kompetencecenter for e-læring Århus Købmandsskole Kontakt:

2 @ventures, Kompetencecenter for e-læring
Eksempler på tests Simulering som træning eller visitering brugerid elev1 elev1 Træningstest - tysk Træningstest - funktioner Træningstest - kontoposteringer IT visitering – EUD brugerid pctest891 pctest891 @ventures, Kompetencecenter for e-læring

3 Fra test til simulering
Simple tests, tester paratviden og hukommelse, f.eks. sandt/falsk Lidt mere komplicerede tests kan teste bredden i viden og forståelse, f.eks. forskellige varianter af multiple choise, indsætnings-, rækkefølge-, prioriteringstests o.s.v. Komplicerede tests i form af frisvar Test af viden og forståelse af sammenhænge og konsekvenser, kan ske med spil Test af kompetencer kan ske med simulering @ventures, Kompetencecenter for e-læring

4 @ventures, Kompetencecenter for e-læring
Hvad er en test En test er en række af spørgsmål stillet ud fra objektive kriterier. De tilhørende svar kan enten være rigtige eller forkerte. Dette sætter nogle klare begrænsninger for, hvad der kan afvikles ved en test. En test skal forholde sig præcist til det mål eleverne forventes at have nået. @ventures, Kompetencecenter for e-læring

5 @ventures, Kompetencecenter for e-læring
Hvad viser en test Viser en grundlæggende forståelse for og anvendelse af et fags faktuelle viden Hukommelsen for f.eks. funktioner, regler, Viden om sammenhænge og anvendelse Forståelse for sammenhænge Forståelsen af begreber Anvendelsen af viden Anvendelse af færdigheder Tester bredde ikke dybde Tester ikke kun paratviden, men også forståelse @ventures, Kompetencecenter for e-læring

6 @ventures, Kompetencecenter for e-læring
Grænser for test Hvad kan testes paratviden, faktuelle oplysninger nødvendig basisviden grammatik, sætningskonstruktioner, visse former for bevisførelse aflæsning af oversigter stavning, formler, regne og matematikstykker, Hvad kan ikke testes argumentation fritekst analyser forsøg mundtlighed ikke målbar viden sociale kompetencer arbejdsformer kreative løsninger @ventures, Kompetencecenter for e-læring

7 @ventures, Kompetencecenter for e-læring
Tre typer af test Test i bredden giver et overblik over elevens færdigheder Test af faglige niveauer giver er overblik over elevens faglige niveau Test af viden giver et overblik over elevens evne til at anvende færdighederne optimalt og korrekt @ventures, Kompetencecenter for e-læring

8 @ventures, Kompetencecenter for e-læring
Mulige testopgaver Sand-falsk-spørgsmål Matchspørgsmål Indsættelsesspørgsmål Indtastningsspørgsmål Multiple choise, i flere varianter Rækkefølge – prioritering Spil Simuleringer @ventures, Kompetencecenter for e-læring

9 @ventures, Kompetencecenter for e-læring
Testen og det lærte Stabel af færdigheder Forskellige kompetencer Tests Viden om hvilke færdigheder, der skal bruges hvornår og hvordan @ventures, Kompetencecenter for e-læring

10 @ventures, Kompetencecenter for e-læring
Fordeling af testspørgsmål @ventures, Kompetencecenter for e-læring

11 @ventures, Kompetencecenter for e-læring
Test og mål Udgangspunktet for en test er fagets mål. Det skal identificeres, hvad det er eleven skal testes i. Altså hvad er det man vil vide om elevens færdigheder. Det er helt centralt at testudvikleren har gjort sig klart, hvilket mål testen skal afdække. Skal eleven f.eks. testes i sin viden om miljøpolitik eller i sin viden om den miljømæssige betydning af genopretning af landskaber eller Genkende formlen for fotosyntes eller kunne anvende den i en sammenhæng @ventures, Kompetencecenter for e-læring

12 Test og kompleksitetsgrad
Eksempler – fotosyntesen: Skriv formlen for fotosyntese (indtastningsspørgsmål) En af følgende formler er formlen for fotosyntese – hvilken? (multiple choise) Vælg mellem følgende tegn og sammensæt formlen for fotosyntese (indsættelsesspørgsmål) Formlen for fotosyntes ser således ud xxxx. Angiv med kryds, hvilken af følgende udtalelser, der korrekt forklarer, hvorfor formlen ser sådan ud (multiple choise). Formlen for fotosyntese er xxx. Vurder følgende udtalelser om fotosyntes betydning for planters vækst og sæt dem i rækkefølge efter hvor vigtige de er. Nr. 1 er den vigtigste (rækkefølgetest) Forestil dig, at et kæmpe vulkanudbrud resulterer i en næsten uigennemtrængelig sky over et område. Hvilken betydning vil det få for fotosyntesen i områdets planter? Indtastning eller argumenter der skal afkrydses (multiple choise) @ventures, Kompetencecenter for e-læring

13 @ventures, Kompetencecenter for e-læring
Test og mål Genopretning af miljø: Hvilken politisk beslutning blev taget i 1999 om områderne langs Skjern å? (det er svært at se om målet er kendskab til politiske beslutninger eller kendskab til landskabet omkring Skjern å) I 1999, hvor Svend Auken (S) var miljø minister, blev det besluttet, at Skjern Å skulle genoprettes. Hvad menes med genopretning. Afkryds den forklaring, du mener, er korrekt. (her må målet være, at eleven viser sin forståelse for genopretning i naturen. Hvis valg mulighederne alene vedrører miljøhensyn er oplysningerne om Svend Auken ikke relevante.) Hvilken af følgende udtalelser taler for en genoprettelse af naturen? (Udtalelserne bør være af miljømæssig art. Hvis de er af politisk art bør spørgsmålet være formuleret som nedenfor. Her testes altså viden om den miljømæssige betydning af genopretning) Hvilken af følgende udtalelser om genopretning af naturen kunne være kommet fra Svend Auken (S) miljø minister i (Her testes elevens forståelse for forskellige miljøpolitiske holdninger) @ventures, Kompetencecenter for e-læring

14 @ventures, Kompetencecenter for e-læring
Problemstillinger Spredning af tests fra forskellige områder i faget kontra test i et område. Hensynet til den indre vægtning mellem forskellige områder i faget? Er alt lige vigtigt Test af paratviden uden afdækning af forståelse! Kan eleven gætte sig til svaret? @ventures, Kompetencecenter for e-læring

15 @ventures, Kompetencecenter for e-læring
Problemstillinger Svar som man spørger! Er spørgsmålene generelt forståelige? Er de lærebogsuafhængige? Er spørgsmålene gennemskuelige? Er der fare for fortolkningsproblemer? Er spørgsmålene dobbelttydige? Er der taget hensyn til elevernes før-faglige forståelse? Er der fælder? Er der ironi, sarkasme eller humor? @ventures, Kompetencecenter for e-læring

16 @ventures, Kompetencecenter for e-læring
Problemstillinger Hvordan kan et mål afspejle sig i testen Hvad er det alle forventes at have lært Hvad er det konkrete faglige indhold af et mål i faget De mulige svar skal være forskellige Svarmulighederne skal være plausible, relevante, unikke og meningsfulde Der må ikke være negationer i spørgsmålet Der skal være minimum fem valg muligheder @ventures, Kompetencecenter for e-læring

17 Hvor i et forløb kan der testes?
Forløbet starter Delmål Slutmål Forudsætningstest: Test af nødvendig basisviden for at eleven kan indgå aktivt i forløbet. Prætest: Test i forhold til slutmålene for at afdække om eleven allerede har den basisviden eller dele heraf, som forløbet skal give. Træningstest og test af delmål: Test af elevens løbende progression i forhold til de delmål forløbet har. Sluttest, der viser om eleven har opnået viden svarende til slutmålene. @ventures, Kompetencecenter for e-læring

18 @ventures, Kompetencecenter for e-læring
Information Link til materialesamling om test Download beskrivelse Download produktark Download prisliste Download artikel om mål, differentiering og evaluering @ventures, Kompetencecenter for e-læring


Download ppt "@ventures, Kompetencecenter for e-læring"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google