Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skriftlighed og læring

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skriftlighed og læring"— Præsentationens transcript:

1 Skriftlighed og læring
SIP 2 torsdag den 8. maj 2014 ved Anne Krarup og Sofie Flykt, Gladsaxe Gymnasium

2 Mål – at den enkelte elev kan læse en faglig tekst i alle fag
Sprog i alle fag Mål – at den enkelte elev kan læse en faglig tekst i alle fag skrive en faglig tekst i alle fag skrive for at lære Måske er den allerstørste udfordring at mange elever er svage læsere Det kan være svært både at tale fagets sprog og skrive fagets skriftlige genrer, hvis ikke man kan læse. Men det er jo en anden sag Den skriftlige tradition har haft i højere grad haft fokus på skriftlighed i forhold til de skriftlige prøver end til skriftlighed som læringsredskab

3 Mål – at den enkelte elev opnår faglig identitet
Sprog i alle fag Mål – at den enkelte elev opnår faglig identitet Faglig identitet opnås, når eleven behersker fagets diskurs har faglig viden kender fagets metoder kan anvende fagets sprog korrekt Udfordringer Udfordring: blandt andet at den enkelte lærer skal kunne sætte ord på fagdiskursen

4 Skriftlighed i alle fag – skriftlig progression
Keep it simple Skrivemetroen fra Fredericia – dynamisk model som vores første model Hvad har det givet? Alle faggrupper har fået arbejdet med at finde fælles fodslag omkring fagdiskurs At den enkelte lærer i højere grad tager ansvar for sprogets betydning i faget både skriftligt og mundtligt

5 Skriftlighed i alle fag – skriftlig progression
Hvorfor give alle fag skriftlige afleveringer? Det styrker faget – indlæring, og det træner eleven, hvis eleven på et senere tidspunkt inddrager faget i fx SRP eller AT-synopsis

6 Skriftlighed i alle fag – skriftlig progression

7 Alle fag med skriftlighed skal
Pædagogisk benspænd Alle fag med skriftlighed skal omlægge undervisning/elevtid til mindst to skrivemoduler med vejledning afvikle mindst en skriftlig aflevering som par- eller gruppeaflevering

8 Pædagogisk udvikling – interne temagrupper
At ændre fokus fra produkt mod proces Skriftlighed i det enkelte fag Tilpasse rettestrategier i det enkelte fag Hvor ligger udfordringerne? Det kan være usikkerheden i at ændre undervisningstradition Utilstrækkelig – manglende faglig baggrund for at undervise i tekstanalyse, tekstopbygning mm Mangler fagterminologi, fx semantik, hæsion mm –

9 Flerfagligt projekt Involverede fag: dansk og engelsk Studieretninger: EN/MA og BI/Id/SA/Bi Vores antagelse: Opgaverne, vi stiller, tager i for høj grad udgangspunkt i, at eleverne mestrer skriftsproget. Mål: At gøre eleverne bevidste om skriftsproget som noget, man skal lære. At skabe sammenhæng mellem AP, dansk og engelsk. At gøre eleverne opmærksomme på og lære dem at bruge brugbare værktøjer eg. ordnet.dk. At kunne fokusere sin feedback. At skabe en skriftlighedsportefølje.

10 Opg. 1. Fokus: ordklasser og sætningsled
Eksempler på opgaver Opg. 1. Fokus: ordklasser og sætningsled Find selv på fem forskellige sætninger, som KUN indeholder 1 substantiv, 1 verbum og 1 adjektiv. Krøllet hår styrer!

11 Find på en sætning, som skal analyseres med analysetegnene på den måde, som du ser nedenfor (du skal respektere tegnenes rækkefølge). Skriv din sætning under tegnene. Alle de piger, som var virkelig gode til at spille tennis, fik en præmie.

12 Skriv en kort tekst om din yndlingsfilm (6-8 linjer)
Skriv en kort tekst om din yndlingsfilm (6-8 linjer). I din tekst må du SLET IKKE bruge nogen adjektiver! Du skal i stedet formulere dig ved hjælp af andre ordklasser. Fx kan en formulering som "Filmen er meget sørgelig" omskrives til "Filmen har den virkning, at man får lyst til at græde".

13 Elevsvar På den måde han dræber dem får mig virkelig til kaste op, jeg ved godt jeg har sagt det før, men siger det igen. Men som sagt, jeg synes det er en film man skal se, hvis man ikke har set den, så skal man se den. Men en film som jeg syntes er bedre om handler om, at en kvinde er ved at blive udsendt af landet. Filmen handler om at der er en mand som får en straf for at have gjort noget man ikke må gøre. Så han kommer ud på en genbrugsstation i stedet for at komme i fængsel, så han får samfundstjeneste.

14 Hvad med dem, der rent faktisk godt kan? Transfereffekt?
Refleksioner Hvad med dem, der rent faktisk godt kan? Transfereffekt? Elevernes selvforståelse og motivation


Download ppt "Skriftlighed og læring"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google