Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Østervangsskolen Skolebestyrelses-seminar lørdag 19/ kl

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Østervangsskolen Skolebestyrelses-seminar lørdag 19/ kl"— Præsentationens transcript:

1 Østervangsskolen Skolebestyrelses-seminar lørdag 19/3 2011 kl
Østervangsskolen Skolebestyrelses-seminar lørdag 19/ kl. 9:00-16:30 Restaurant Vigen

2 Program for dagen 9:00-9:30 Morgenmad og den nødvendige småsnak
9:30-10:10 Evt. justere værdigrundlaget med de konkrete forbedringsforslag , så vi, både samlet og hver især, føler et ejerskab af værdigrundlaget og engageret vil arbejde for dette. (Bo) 10:10-10:45 Lars forklarer hvor skolen er pt. med hensyn til visioner, besluttede initiativer, undervisningsmetoder, osv… (Lars) 10:45 -12:15 (Vi stræber efter… på kort (2 år) og lang (4 år) sigt. Brainstorm, justering, udvælgelse, prioritering (Christian) 12:15-13:15 Frokost 13:15-13:30 Reflektions- og inspirations-break. (Christian) 13:30-15:15 Hvad vil vi gøre og med hvilke midler/metode ? (Christian) 15:15-16:00 Hvilke konkrete aktiviteter skal der til ? Og Hvem ? (Christian) 16:00-16:30 Opsummering & Hvordan beskytter vi fremdriften imod hverdagens hastesager ? (Bo) Undervejs tager vi efter behov pauser til ”frisk luft” og andet.

3 Østervangsskolens værdigrundlag Til skolens værdigrundlag hører folkeskolens formål, som fremgår af Folkeskolens § 1. § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati. Ud over det har Østervangsskolens deres egne særlige værdier hvor visionen er at skabe livsglade mennesker gennem: At vise nærvær At give tid til fordybelse og samvær At opnå selvværd og opleve ligeværd Østervangsskolen er skolen for alle, hvor den enkeltes udvikling og læring inden for fællesskabets rammer er i centrum. Vi ønsker, at eleverne i løbet af skoletiden tilegner sig de forudsætninger, der er grundlaget for selvudvikling og for at skabe livsglæde og harmoni med sig selv og sine omgivelser. Selvværd og ligeværd Det betyder forståelse for og respekt for sociale og kulturelle baggrunde. at anerkendelse, ros og kritik bliver en naturlig del af dagligdagen, så den enkelte elev føler sig respekteret og værdifuld for helheden. at eleverne skal have medindflydelse på og medansvar for undervisningens indhold, tilrettelæggelse og gennemførelse Tid til fordybelse og samvær Det betyder, at undervisningen tilrettelægges med afvekslende undervisningsformer, så eleverne kan lære gennem såvel oplevelser som praktiske, musiske og boglige aktiviteter. eleverne har mulighed for selvvirksomhed og fordybelse, refleksion og undren – sammen og hver for sig. den enkelte elev har mulighed for at udvikle sig alsidigt. Nærvær Det betyder at være opmærksomt tilstede i nuet at møde folk der hvor de er at være synlig og troværdig

4 Østervangsskolen, et godt sted at lære – det bedste sted at være.
Det vil altid være et vigtigt mål for Østervangsskolen at give vores elever solide kundskaber og færdigheder. Men færdigheder er kun værdifulde, hvis de kan bruges i praksis. Derfor lægger vi stor vægt på, at vores elever tilbydes en undervisning der er praktisk-musisk-innovativ. Morgendagens krav til vores elever er at de skal være kaosrobuste, kunne handle i ukendte situationer, kunne handle uden forestillingen om entydige svar, skal have mod, risikovillighed, kunne networke. Målet for Østervangsskolen er derfor en skoledag hvor alle sanser bruges og som integrerer den praktisk-musiske-innovative dimension i alle fag og i hele skolens virke. Her skal være rum for fantasi, opfindsomhed og improvisation, lyst og mulighed for at eksperimenterer og udforske, at ændre og forsøge nye veje og at være legende. Vi lærer på mange forskellige måder og alle lærer forskelligt. Vi lærer ved at se, høre, røre og gøre. Vi lærer når vi er aktive og engageret. Når vi kan se en mening og vi forstår. Det tilstræbes at undervisningen rummer udfordringer for den enkelte elev og tilpasses elevens behov og udviklingspotentiale. En undervisning, der stimulerer eleverne til at gå nye veje og forfølge de løsninger, de tror på Vi får glade børn, når undervisningen tilrettelægges således, at det enkelte barn udvikler lyst til at lære og muligheder for at eksperimentere og udforske nysgerrighed, fantasi, opfindsomhed, improvisation kreativitet, følelser, optagethed, sansning, udtryk, indtryk glæde og selvtillid, selverkendelse, anerkendelse og kritiks sans det legende element demokrati gennem medindflydelse på og medansvar for undervisningens indhold, tilrettelæggelse og gennemførelse Vi vægter også: en faglig og tværfaglig undervisning, der skifter mellem teori og praksis fælles oplevelser og fælles opgaver samarbejde med andre aldersgrupper mulighed for selvvirksomhed og fordybelse, refleksion og undren Vi vil skabe et skolemiljø, der er tolerant over for det anderledes og hvor det meste er muligt. Et skolemiljø, hvor vi kan have det sjovt samtidig med, at vi afprøver og eksperimenterer med forskellige undervisningsformer og hvor det der går galt er en del af lærerprocessen. Østervangsskolen skal være et godt og trygt sted for alle.

5 Skolebestyrelses seminar 19/3-2011
Hvad vil vi med denne dag ? Sikre fælles kendskab og accept af vores udgangspunkt Nuværende situation og værdigrundlag Igangværende initiativer og valgt retning Sikre fælles mål Hvad stræber vi efter ? Hvilke fodspor / ændringer vil vi have skabt med vores indsats ? Sikre fælles strategi til at opnå dette Finde frem til de nødvendige aktiviteter og handlinger Få brudt ovenstående ned til konkrete planer for hvordan og hvem der arbejder med de enkelte tiltag så vi får skabt den forandring vi ønsker Sikre rammerne fremover, så vi ikke bliver afsporet af hverdagen

6 Hjemmearbejde før dagen
Vi stræber efter at alle deltagere inden denne lørdag har: Værdigrundlag: Læst Østervangsskolens nuværende værdiggrundlag, og reflekteret over dette. Fremsendt forbedrings forslag til den med grønt markerede tekst. Hvad vil jeg opnå ? Reflekteret over spørgsmålet: Hvilke fodspor ønsker jeg at have sat, - hvilke ændringer ønsker jeg at fejrer, når der ses tilbage på mit engagement i skolebestyrelsen

7 Strategi proces Østervangsskolens værdigrundlag
Strategien for de næste 4 år Specifik Taktik Specifik Taktik Specifik Taktik Specifik Taktik Specifikke aktiviteter gennem de næste 4 år

8 FLOW & PROCES CHART ”Sommer 2014” ”Sommer 2012” ”Dags Dato”

9 10:30-12:15 (session I) ”Vi stræber efter…2 på kort (2 år) og lang (4 år) sigt.
10:45 – 11.15 Brainstorm & justering (GRUPPE) 11.15 – 11.30 udvælgelse og inspiration (PLENUM) 11.30 – 11.45 Fortsat justering og præcisering(GRUPPE) 11.45 – 12.15 prioritering (PLENUM)

10 ”Bryde den sociale arv” ”Bryde den sociale arv”
FLOW & PROCES CHART Resultat af session I : 4 strategiske fokusområder for bestyrtelsens arbejde frem til 2014 Attraktiv skole Faglighed ”Bryde den sociale arv” IT - Innovation Attraktiv skole Faglighed ”Bryde den sociale arv” IT - Innovation ”Dags Dato”

11 13:30-15:00 (SESSION II) ”Taktikker” - Hvad vil vi gøre og med hvilke midler/metode (målsætninger)
13:30-14:10 Taktikker, mål og delmål (GRUPPE) 14:10- 14:40 Præsentation og vidensdeling (PLENUM) 14:40 – 15:00 Præcisere (målsætninger) (GRUPPE) 15:00 – 15:15 fastlås fælles målsætninger (PLENUM)

12 ”Bryde den sociale arv”:
Resultat af Session II : Find de taktikker der er afgørende for at vores 4 strategiske overskrifter bliver målbare og implementeres inden sommeren (afskrivning af noter fra poster sessionerne) IT innovation: Frem mod sommer 2012 Altid mulighed for Internet IKT tilgængelighed for alle Se, ville og kunne udnytte mulighederne Frem mod sommer 2014 Mulighed for at integrere IT i undervisningen (til alle tider, fag og alle elever) IT kritiske og kompetente elever Lærerne udnytter fuldt ud deres IT kompetencer ”Bryde den sociale arv”: ”se muligheder frem for begrænsninger” Optimeret skole/hjem samarbejde Individuelle udviklingsplaner for den enkelte elev. Faglighed: ”arbejde med det hele menneske” ”høje” karakterer og fuldt udvikle det enkelte barns potentiale Attraktiv skole: ”Østervangsskolens mangfoldighed skal være et positivt kendetegn” Skolen ry og rygte

13 15:20-15:50 15:50- 16:00 Opstil konkrete aktivitetsliste (GRUPPE)
15:15-16:00  (SESSION III) “Hvilke konkrete aktiviteter skal der til?” “Hvem gør hvad?” 15:20-15:50 Opstil konkrete aktivitetsliste (GRUPPE) 15:50- 16:00 Præsentation og ansvarsfordeling (PLENUM)

14 ”Bryde den sociale arv”:
Resultat af Session III : Find potentielle aktiviteter der er afgørende for at vores taktikker implementeres inden sommeren (afskrivning af noter fra poster sessionerne) IT innovation: Frem mod sommer 2012 Altid mulighed for Internet IKT tilgængelighed for alle Se, ville og kunne udnytte mulighederne Frem mod sommer 2014 Mulighed for at integrere IT i undervisningen (til alle tider, fag og alle elever) IT kritiske og kompetente elever Lærerne udnytter fuldt ud deres IT kompetencer (Infrastruktur optimering af PC placering ift. klasseværelserne) (Forsøg + analyse af eksisterende brug af Smartboards på Østervang skolen) (Lave inspirerende ”gå-hjem-møder” omkring IT’s muligheder) (Baseline undersøgelse hos skolens personale om IT brug i dag og ønsker for fremtiden) (elever & forældre) ”Bryde den sociale arv”: ”se muligheder frem for begrænsninger” Optimeret skole/hjem samarbejde Individuelle udviklingsplaner for den enkelte elev. (projekt elev udviklingsplan / 3 lærer på 3 trin) Info-møde til børnehaveklasserne skal indeholde mere mere skole/hjem fokus Nedsætte skole/hjem samarbejde udvalg i SB (afstemme forventninger) LP koordinatorer skal fremme systemisk tankegang i teamet

15 Faglighed: Attraktiv skole:
Resultat af Session III : Find potentielle aktiviteter der er afgørende for at vores taktikker implementeres inden sommeren (afskrivning af noter fra poster sessionerne) Faglighed: ”arbejde med det hele menneske” ”høje” karakterer og fuldt udvikle det enkelte barns potentiale (kreativitet og synlige aktiviteter på skole ift. Musik, praktik og innovation (SFO) – trivselspædagog og ude projekter Mindske fravær Lærings metoder (fokus på ”det bedste” for den enkelte – fokus på motivation (vi skal kunne måle motivation på elev, forældre og lærer niveau) Attraktiv skole: ”Østervangsskolens mangfoldighed skal være et positivt kendetegn” Skolen ry og rygte (SFO) – øget fokus på vision og synliggøre sin profil (SFO) – øget fokus på sunde sport og fritids interesser Mere fokus på fælles fester +/- ift traditionelle fester (ramadan, jul osv) ”se hvad jeg kan dag” Hjemmeside opdatering og profilering Sælge vores fantastiske omgivelser Proaktive Medie aktiviteter Sikker trafik fokusering Den sunde skole i Roskilde / økologi, motion, musik, praktik, innovation … Dygtige lærere (fremhæve specielle egenskaber og fokus på videre udvikling …)

16 Strategi proces Specifik Taktik Specifik Taktik Specifik Taktik
Nærværd, Selvværd, Ligeværd, Samværd & Tid til fordybelse Attraktiv skole, Faglighed, ”Bryde den sociale arv” & IT - Innovation Specifik Taktik Specifik Taktik Specifik Taktik Specifik Taktik Specifikke aktiviteter gennem de næste 4 år

17 Opgaver Fremadrettede gruppedannelse baseret på interesse
IT-Innovation (Nicolai, Claus) ”Bryd den sociale arv” (Jimmy, Kasper, Pernille) Attraktive skole (Amalie, Lars, Christian) Faglighed (Jytte, Lone, Anne) Jeg(Bo) har pt. valgt ikke at være i nogen gruppe, da jeg forventer at skulle bruge min tid på at styre/koordinere det øvrige SB-arbejde, samt sikkert deltage lidt i alle grupper. Kan dette accepteres ?


Download ppt "Østervangsskolen Skolebestyrelses-seminar lørdag 19/ kl"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google