Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afKatrine Petersen Redigeret for ca. et år siden
1
Introduktion til PV kurset 3 september 2012 Lars Peter Jensen og Lone Stub Petersen lpj@es.aau.dklpj@es.aau.dk lsp@plan.aau.dklsp@plan.aau.dk © SLP-gruppen, Aalborg Universitet PV Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund
2
© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Dagens læringsmål © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: http://home.online.no Kendskab til PV-kursets indhold Kendskab til problemorienteret projektarbejde på Aalborg Universitet
3
Introduktion til kurset Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund (PV) Omfang: 5 ECTS i P0/P1 Placering: P0/P1 Forudsætninger: Ingen. Formål: … at støtte de studerende, teoretisk såvel som praktisk i at planlægge og udføre et videnskabeligt problembaseret projektarbejde med samfundsmæssig relevans.
4
Introduktion til kurset Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund (PV) Omfang: 5 ECTS i P0/P1 Placering: P0/P1 Forudsætninger: Ingen. Formål: … at støtte de studerende, teoretisk såvel som praktisk i at planlægge og udføre et videnskabeligt problembaseret projektarbejde med samfundsmæssig relevans. 1. del
5
Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund (PV) Omfang: 5 ECTS i P0/P1 Placering: P0/P1 Forudsætninger: Ingen. Formål: … at støtte de studerende, teoretisk såvel som praktisk i at planlægge og udføre et videnskabeligt problembaseret projektarbejde med samfundsmæssig relevans. Introduktion til kurset 2. del
6
Introduktion til kurset 1. Del: problembaseret projektarbejde: Problembaseret læring foregår som udgangspunkt i grupper, hvilket giver de bedste muligheder for at favne den kompleksitet, som arbejdet med virkelige problemer rummer både fagligt og kontekstuelt. Samtidig vil problemfeltet være afgrænset under hensyntagen til projektenhedens mål og de ressourcer, der er til rådighed. I et problembaseret projektarbejde er det derfor centralt at udnytte og udvikle projektgruppens samlede kapacitet inden for samarbejde, læring og projektstyring; samtidigt med at den enkelte får mulighed for at udfolde og udvikle viden, færdigheder og kompetencer.
7
Introduktion til kurset 1. Del: problembaseret projektarbejde: Problembaseret læring foregår som udgangspunkt i grupper, hvilket giver de bedste muligheder for at favne den kompleksitet, som arbejdet med virkelige problemer rummer både fagligt og kontekstuelt. Samtidig vil problemfeltet være afgrænset under hensyntagen til projektenhedens mål og de ressourcer, der er til rådighed. I et problembaseret projektarbejde er det derfor centralt at udnytte og udvikle projektgruppens samlede kapacitet inden for samarbejde, læring og projektstyring; samtidigt med at den enkelte får mulighed for at udfolde og udvikle viden, færdigheder og kompetencer. 2. Del: samfundsmæssig relevans : I problembaseret læring tages der udgangspunkt i et virkeligt problem; dvs. at både problemet og potentielle løsninger er indlejret i en teknologisk og samfundsmæssig kontekst. At arbejde problemorienteret inden for Ingeniør-, natur- og sundhedsvidenskaberne indebærer således identificering af relevante kontekstuelle sammenhænge, herunder menneskelige og samfundsmæssige behov, og inddragelse af disse i udviklingen af en problemløsning.
8
Introduktion til kurset - det I forventes at kunne efter kurset Viden der gør de studerende i stand til at: §redegøre for grundlæggende læringsteori; §redegøre for teknikker til planlægning og styring af projektarbejde; §redegøre for forskellige tilgange til problembaseret læring (PBL); herunder Aalborg modellens udgangspunkt i problemer, der indgår i en samfundsmæssig og/eller humanistisk sammenhæng. §redegøre for forskellige tilgange til identifikation, analyse og vurdering af ingeniør, natur og sundhedsvidenskabelige problemstillinger og løsninger i et videnskabsteoretisk, etisk, og samfundsmæssigt perspektiv; §redegøre for konkrete metoder til at udføre denne analyse og vurdering.
9
Introduktion til kurset - det I forventes at kunne efter kurset Viden der gør de studerende i stand til at: §redegøre for grundlæggende læringsteori; §redegøre for teknikker til planlægning og styring af projektarbejde; §redegøre for forskellige tilgange til problembaseret læring (PBL); herunder Aalborg modellens udgangspunkt i problemer, der indgår i en samfundsmæssig og/eller humanistisk sammenhæng. §redegøre for forskellige tilgange til identifikation, analyse og vurdering af ingeniør, natur og sundhedsvidenskabelige problemstillinger og løsninger i et videnskabsteoretisk, etisk, og samfundsmæssigt perspektiv; §redegøre for konkrete metoder til at udføre denne analyse og vurdering. 1. del: problembaseret projektarbejde
10
Introduktion til kurset - det I forventes at kunne efter kurset Viden der gør de studerende i stand til at: §redegøre for grundlæggende læringsteori; §redegøre for teknikker til planlægning og styring af projektarbejde; §redegøre for forskellige tilgange til problembaseret læring (PBL); herunder Aalborg modellens udgangspunkt i problemer, der indgår i en samfundsmæssig og/eller humanistisk sammenhæng. §redegøre for forskellige tilgange til identifikation, analyse og vurdering af ingeniør, natur og sundhedsvidenskabelige problemstillinger og løsninger i et videnskabsteoretisk, etisk, og samfundsmæssigt perspektiv; §redegøre for konkrete metoder til at udføre denne analyse og vurdering. 2. del: samfundsmæssig relevans 1. del: problembaseret projektarbejde
11
Introduktion til kurset - det I forventes at kunne efter kurset Færdigheder, der gør de studerende i stand til at: §planlægge og styre et problembaseret studieprojekt; §analysere projektgruppens organisering af gruppesamarbejdet, med henblik på at identificere stærke og svage sider, og på den baggrund komme med forslag til, hvordan samarbejdet i fremtidige grupper kan forbedres; §reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på eventuelle gruppekonflikter; §analysere og vurdere egen studieindsats og læring, med henblik på at identificere stærke og svage sider, og der ud fra overveje videre studieforløb og studieindsats; §reflektere over de anvendte metoder i et videnskabsteoretisk perspektiv §reflektere over hvorledes ingeniør-, natur- og sundhedsvidenskaberne er påvirket af og i sig selv påvirker menneskers og samfunds udvikling §udpege relevante fokusområder, begreber og metoder til at vurdere og udvikle løsninger under hensynstagen til de samfundsmæssige og humanistiske sammenhænge i hvilke løsningen skal indgå.
12
Introduktion til kurset - det I forventes at kunne efter kurset Færdigheder, der gør de studerende i stand til at: §planlægge og styre et problembaseret studieprojekt; §analysere projektgruppens organisering af gruppesamarbejdet, med henblik på at identificere stærke og svage sider, og på den baggrund komme med forslag til, hvordan samarbejdet i fremtidige grupper kan forbedres; §reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på eventuelle gruppekonflikter; §analysere og vurdere egen studieindsats og læring, med henblik på at identificere stærke og svage sider, og der ud fra overveje videre studieforløb og studieindsats; §reflektere over de anvendte metoder i et videnskabsteoretisk perspektiv §reflektere over hvorledes ingeniør-, natur- og sundhedsvidenskaberne er påvirket af og i sig selv påvirker menneskers og samfunds udvikling §udpege relevante fokusområder, begreber og metoder til at vurdere og udvikle løsninger under hensynstagen til de samfundsmæssige og humanistiske sammenhænge i hvilke løsningen skal indgå. 1. del: problembaseret projektarbejde
13
Introduktion til kurset - det I forventes at kunne efter kurset Færdigheder, der gør de studerende i stand til at: §planlægge og styre et problembaseret studieprojekt; §analysere projektgruppens organisering af gruppesamarbejdet, med henblik på at identificere stærke og svage sider, og på den baggrund komme med forslag til, hvordan samarbejdet i fremtidige grupper kan forbedres; §reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på eventuelle gruppekonflikter; §analysere og vurdere egen studieindsats og læring, med henblik på at identificere stærke og svage sider, og der ud fra overveje videre studieforløb og studieindsats; §reflektere over de anvendte metoder i et videnskabsteoretisk perspektiv §reflektere over hvorledes ingeniør-, natur- og sundhedsvidenskaberne er påvirket af og i sig selv påvirker menneskers og samfunds udvikling §udpege relevante fokusområder, begreber og metoder til at vurdere og udvikle løsninger under hensynstagen til de samfundsmæssige og humanistiske sammenhænge i hvilke løsningen skal indgå. 2. del: samfundsmæssig relevans 1. del: problembaseret projektarbejde
14
Introduktion til kurset - det I forventes at kunne efter kurset Kompetencer, som gør de studerende i stand til at: §indgå i et teambaseret projektarbejde; §formidle et projektarbejde; §reflektere og udvikle egen læring bevidst; §indgå i og optimere kollaborative læreprocesser; §reflektere over sit professionelle virke i relation til det omgivende samfund; §Forholde sig til de komplekse sociale og miljømæssige konsekvenser, der er forbundet med anvendelse af teknologiske løsninger §Give et kvalificeret svar på, hvorvidt en løsning er menneskeligt eller samfundsmæssigt nyttig.
15
Introduktion til kurset - det I forventes at kunne efter kurset Kompetencer, som gør de studerende i stand til at: §indgå i et teambaseret projektarbejde; §formidle et projektarbejde; §reflektere og udvikle egen læring bevidst; §indgå i og optimere kollaborative læreprocesser; §reflektere over sit professionelle virke i relation til det omgivende samfund; §Forholde sig til de komplekse sociale og miljømæssige konsekvenser, der er forbundet med anvendelse af teknologiske løsninger §Give et kvalificeret svar på, hvorvidt en løsning er menneskeligt eller samfundsmæssigt nyttig. 1. del: problembaseret projektarbejde
16
Introduktion til kurset - det I forventes at kunne efter kurset Kompetencer, som gør de studerende i stand til at: §indgå i et teambaseret projektarbejde; §formidle et projektarbejde; §reflektere og udvikle egen læring bevidst; §indgå i og optimere kollaborative læreprocesser; §reflektere over sit professionelle virke i relation til det omgivende samfund; §Forholde sig til de komplekse sociale og miljømæssige konsekvenser, der er forbundet med anvendelse af teknologiske løsninger §Give et kvalificeret svar på, hvorvidt en løsning er menneskeligt eller samfundsmæssigt nyttig. 2. del: samfundsmæssig relevans 1. del: problembaseret projektarbejde
17
Introduktion til kurset Grupperne vil i relation til P1 projektet skulle anvende begreber og værktøjer til problembaseret projektledelse og skal i en skriftlig procesanalyse for hhv. P0 og P1 reflektere over den problembaserede læring for gruppen. Det kontekstuelle perspektiv i forhold til videnskab, teknologi og samfund betyder, at de studerende i deres P1 projekt arbejder med metoder til at forstå problemer og vurdere og udvikle løsninger under hensynstagen til de samfundsmæssige og humanistiske sammenhænge i hvilke disse indgår. Disse projektaktiviteter vil i forløbet blive vurderet og kommenteret af konsulenter fra PV-gruppen af undervisere med henblik på at sikre sammenhæng imellem kurset og projektarbejdet.
18
Introduktion til kurset - Indhold i kurset §Studieintroduktion og -teknik; §Videnskabelig redelighed; §Skriftlig og mundtlig formidling af projektresultater. §Erfaringsopsamling §Projektplanlægning, inkl. projektstyring og – ledelse; §Kommunikationen i og udad gruppen §Læringsstile, teamroller og gruppedynamik; §Konflikthåndtering; §Faser i et problemorienteret projektarbejde fra initierende problem over problemanalyse til problemformulering; §Teori om læreprocesser; §Metoder til analyse og dokumentation af gruppens læreprocesser; §Kreativitet i projektarbejdet; §Videnskabsteori; §Sociologisk metode: kvalitative og kvantitative undersøgelsesmetoder; §Tilgange til identifikation, analyse og vurdering af teknologiske problemstillinger og løsninger i relation til brugeren og det omgivende samfund med vægt på; §Miljø, ressourceforbrug og socialt ansvar; §Samfundsøkonomi; §Kulturforståelse og interkulturelle processer; §Politiske processer, magt og regulering; Kursets indhold er helhedsorienteret, idet det både sigter på den helhed projektgruppen udgør og den helhed de samfundsmæssige forhold udgør for projektet.
19
Introduktion til kurset Undervisningens organisering og eksamination §Kurset er organiseret som et mix af forelæsninger, seminarer, workshops, gruppekonsultation og selvstudie. §Efter de fleste af kursusgangene udarbejder grupperne en skriftlig besvarelse af opgaver vedrørende den pågældende kursusgang. §De skriftlige opgaver samles i en portfolio, der bruges til: 1. Refleksion til statusseminaret 2. Refleksion og dokumentation (bilag) til procesanalysen 3. Baggrund (evt. bilag) og repetition til eksamen §Kurset eksamineres individuelt på baggrund af en skriftlig opgave med afsæt i portfolierne. (7 timer) §Der gives bedømmelsen bestået eller ikke bestået.
20
Videnskabelig redelighed og formidling
21
Skriftlig og mundtlig formidling af projektresultater.
22
Erfaringsopsamling
23
Projektplanlægning, inkl. projektstyring og –ledelse
26
Kommunikationen i og udad gruppen
27
Læringsstile, teamroller og gruppedynamik
29
Kreativitet i projektarbejdet
30
Konflikthåndtering
31
Faser i et problemorienteret projektarbejde fra initierende problem over problemanalyse til problemformulering
32
Teori om læreprocesser
33
Videnskabsteori
34
Sociologisk metode: kvalitative og kvantitative undersøgelsesmetoder
35
Teknologiske problemstillinger og løsninger i relation til brugeren og det omgivende samfund Billede: samfundsfaget.dk
36
Miljø, ressourceforbrug og socialt ansvar
37
Kulturforståelse og interkulturelle processer
38
Samfundsøkonomi Billede: greekshares.com
39
Politiske processer, magt og regulering Billede: greekshares.com
40
Introduktion til kurset - Indhold i kurset – alt 12 kursusgange 1. Del: problembaseret projektarbejde2. Del: samfundsmæssig relevans PV1: Introduktion kurset og PBL PV10: Professionel projekt-formidling PV4: Erfarings- opsamling fra P0 PV2: Introduktion til STS samt IT- virksomheder i kontekst PV9: Projekt- management PV7: Få styr på samarbejdet PV6: Målgruppe- analyse og sociolo- giske metoder 1 PV5: Kreativitetswork- shop og problem- formulering PV11: Teknologi- vurdering PV12: Softwaresystemer i kontekst + procesanalyse PV8: Sociologiske metoder 2 + Videnskabsteori PV3: P0 projektet, Kom godt igang
41
Kursusplan PV 5 ECTS © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 1.Introduktion til kurset.LPJ og LSPuge 36 2.Intro til STS samt IT-systemer i kontekst.LSPuge 37 3.P0 projektet (redskaber, struktur kom i gang).LPJuge 37 4.Erfaringsopsamling fra P0.LPJ og LSPuge 39 5.Kreativitetsworkshop + problemformulering.LPJ og CGMuge 41 6.Målgruppeanalyse + sociologiske metoder.LSPuge 42 7.Samarbejde.LPJuge 42 8.Sociologiske metoder 2 + videnskabsteori.LSPuge 43 9.Projektmanagement.LPJuge 43 10.ProjektformidlingLPJuge 44 11.Teknologivurdering.LSPuge 47 12.Softwarevirksomhedens kontekst + procesanalyseLSP og LPJuge 48
50
50 PAUSE Adams trust building exercise
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.