Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afRandi Jessen Redigeret for ca. et år siden
1
Introduktion til PBL og kurset 9 september 2011 Lars Peter Jensen og Christina Grann Myrdal lpj@es.aau.dklpj@es.aau.dk grann@plan.aau.dkgrann@plan.aau.dk © SLP-gruppen, Aalborg Universitet PV Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund
2
© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Dagens læringsmål © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: http://home.online.no Kendskab til PV-kursets indhold Kendskab til problemorienteret projektarbejde på Aalborg Universitet. Kendskab til projektets faser og rapportskrivning i et sådant omfang, at I kan bruge det i P0 perioden.
3
Introduktion til kurset Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund (PV) Omfang: 5 ECTS i P0/P1 Placering: P0/P1 Forudsætninger: Ingen. Formål: … at støtte de studerende, teoretisk såvel som praktisk i at planlægge og udføre et videnskabeligt problembaseret projektarbejde med samfundsmæssig relevans.
4
Introduktion til kurset Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund (PV) Omfang: 5 ECTS i P0/P1 Placering: P0/P1 Forudsætninger: Ingen. Formål: … at støtte de studerende, teoretisk såvel som praktisk i at planlægge og udføre et videnskabeligt problembaseret projektarbejde med samfundsmæssig relevans. 1. del
5
Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund (PV) Omfang: 5 ECTS i P0/P1 Placering: P0/P1 Forudsætninger: Ingen. Formål: … at støtte de studerende, teoretisk såvel som praktisk i at planlægge og udføre et videnskabeligt problembaseret projektarbejde med samfundsmæssig relevans. Introduktion til kurset 2. del
6
Introduktion til kurset 1. Del: problembaseret projektarbejde: Problembaseret læring foregår som udgangspunkt i grupper, hvilket giver de bedste muligheder for at favne den kompleksitet, som arbejdet med virkelige problemer rummer både fagligt og kontekstuelt. Samtidig vil problemfeltet være afgrænset under hensyntagen til projektenhedens mål og de ressourcer, der er til rådighed. I et problembaseret projektarbejde er det derfor centralt at udnytte og udvikle projektgruppens samlede kapacitet inden for samarbejde, læring og projektstyring; samtidigt med at den enkelte får mulighed for at udfolde og udvikle viden, færdigheder og kompetencer.
7
Introduktion til kurset 1. Del: problembaseret projektarbejde: Problembaseret læring foregår som udgangspunkt i grupper, hvilket giver de bedste muligheder for at favne den kompleksitet, som arbejdet med virkelige problemer rummer både fagligt og kontekstuelt. Samtidig vil problemfeltet være afgrænset under hensyntagen til projektenhedens mål og de ressourcer, der er til rådighed. I et problembaseret projektarbejde er det derfor centralt at udnytte og udvikle projektgruppens samlede kapacitet inden for samarbejde, læring og projektstyring; samtidigt med at den enkelte får mulighed for at udfolde og udvikle viden, færdigheder og kompetencer. 2. Del: samfundsmæssig relevans : I problembaseret læring tages der udgangspunkt i et virkeligt problem; dvs. at både problemet og potentielle løsninger er indlejret i en teknologisk og samfundsmæssig kontekst. At arbejde problemorienteret inden for Ingeniør-, natur- og sundhedsvidenskaberne indebærer således identificering af relevante kontekstuelle sammenhænge, herunder menneskelige og samfundsmæssige behov, og inddragelse af disse i udviklingen af en problemløsning.
8
Introduktion til kurset - det I forventes at kunne efter kurset Viden der gør de studerende i stand til at: §redegøre for grundlæggende læringsteori; §redegøre for teknikker til planlægning og styring af projektarbejde; §redegøre for forskellige tilgange til problembaseret læring (PBL); herunder Aalborg modellens udgangspunkt i problemer, der indgår i en samfundsmæssig og/eller humanistisk sammenhæng. §redegøre for forskellige tilgange til identifikation, analyse og vurdering af ingeniør, natur og sundhedsvidenskabelige problemstillinger og løsninger i et videnskabsteoretisk, etisk, og samfundsmæssigt perspektiv; §redegøre for konkrete metoder til at udføre denne analyse og vurdering.
9
Introduktion til kurset - det I forventes at kunne efter kurset Viden der gør de studerende i stand til at: §redegøre for grundlæggende læringsteori; §redegøre for teknikker til planlægning og styring af projektarbejde; §redegøre for forskellige tilgange til problembaseret læring (PBL); herunder Aalborg modellens udgangspunkt i problemer, der indgår i en samfundsmæssig og/eller humanistisk sammenhæng. §redegøre for forskellige tilgange til identifikation, analyse og vurdering af ingeniør, natur og sundhedsvidenskabelige problemstillinger og løsninger i et videnskabsteoretisk, etisk, og samfundsmæssigt perspektiv; §redegøre for konkrete metoder til at udføre denne analyse og vurdering. 1. del: problembaseret projektarbejde
10
Introduktion til kurset - det I forventes at kunne efter kurset Viden der gør de studerende i stand til at: §redegøre for grundlæggende læringsteori; §redegøre for teknikker til planlægning og styring af projektarbejde; §redegøre for forskellige tilgange til problembaseret læring (PBL); herunder Aalborg modellens udgangspunkt i problemer, der indgår i en samfundsmæssig og/eller humanistisk sammenhæng. §redegøre for forskellige tilgange til identifikation, analyse og vurdering af ingeniør, natur og sundhedsvidenskabelige problemstillinger og løsninger i et videnskabsteoretisk, etisk, og samfundsmæssigt perspektiv; §redegøre for konkrete metoder til at udføre denne analyse og vurdering. 2. del: samfundsmæssig relevans 1. del: problembaseret projektarbejde
11
Introduktion til kurset - det I forventes at kunne efter kurset Færdigheder, der gør de studerende i stand til at: §planlægge og styre et problembaseret studieprojekt; §analysere projektgruppens organisering af gruppesamarbejdet, med henblik på at identificere stærke og svage sider, og på den baggrund komme med forslag til, hvordan samarbejdet i fremtidige grupper kan forbedres; §reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på eventuelle gruppekonflikter; §analysere og vurdere egen studieindsats og læring, med henblik på at identificere stærke og svage sider, og der ud fra overveje videre studieforløb og studieindsats; §reflektere over de anvendte metoder i et videnskabsteoretisk perspektiv §reflektere over hvorledes ingeniør-, natur- og sundhedsvidenskaberne er påvirket af og i sig selv påvirker menneskers og samfunds udvikling §udpege relevante fokusområder, begreber og metoder til at vurdere og udvikle løsninger under hensynstagen til de samfundsmæssige og humanistiske sammenhænge i hvilke løsningen skal indgå.
12
Introduktion til kurset - det I forventes at kunne efter kurset Færdigheder, der gør de studerende i stand til at: §planlægge og styre et problembaseret studieprojekt; §analysere projektgruppens organisering af gruppesamarbejdet, med henblik på at identificere stærke og svage sider, og på den baggrund komme med forslag til, hvordan samarbejdet i fremtidige grupper kan forbedres; §reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på eventuelle gruppekonflikter; §analysere og vurdere egen studieindsats og læring, med henblik på at identificere stærke og svage sider, og der ud fra overveje videre studieforløb og studieindsats; §reflektere over de anvendte metoder i et videnskabsteoretisk perspektiv §reflektere over hvorledes ingeniør-, natur- og sundhedsvidenskaberne er påvirket af og i sig selv påvirker menneskers og samfunds udvikling §udpege relevante fokusområder, begreber og metoder til at vurdere og udvikle løsninger under hensynstagen til de samfundsmæssige og humanistiske sammenhænge i hvilke løsningen skal indgå. 1. del: problembaseret projektarbejde
13
Introduktion til kurset - det I forventes at kunne efter kurset Færdigheder, der gør de studerende i stand til at: §planlægge og styre et problembaseret studieprojekt; §analysere projektgruppens organisering af gruppesamarbejdet, med henblik på at identificere stærke og svage sider, og på den baggrund komme med forslag til, hvordan samarbejdet i fremtidige grupper kan forbedres; §reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på eventuelle gruppekonflikter; §analysere og vurdere egen studieindsats og læring, med henblik på at identificere stærke og svage sider, og der ud fra overveje videre studieforløb og studieindsats; §reflektere over de anvendte metoder i et videnskabsteoretisk perspektiv §reflektere over hvorledes ingeniør-, natur- og sundhedsvidenskaberne er påvirket af og i sig selv påvirker menneskers og samfunds udvikling §udpege relevante fokusområder, begreber og metoder til at vurdere og udvikle løsninger under hensynstagen til de samfundsmæssige og humanistiske sammenhænge i hvilke løsningen skal indgå. 2. del: samfundsmæssig relevans 1. del: problembaseret projektarbejde
14
Introduktion til kurset - det I forventes at kunne efter kurset Kompetencer, som gør de studerende i stand til at: §indgå i et teambaseret projektarbejde; §formidle et projektarbejde; §reflektere og udvikle egen læring bevidst; §indgå i og optimere kollaborative læreprocesser; §reflektere over sit professionelle virke i relation til det omgivende samfund; §Forholde sig til de komplekse sociale og miljømæssige konsekvenser, der er forbundet med anvendelse af teknologiske løsninger §Give et kvalificeret svar på, hvorvidt en løsning er menneskeligt eller samfundsmæssigt nyttig.
15
Introduktion til kurset - det I forventes at kunne efter kurset Kompetencer, som gør de studerende i stand til at: §indgå i et teambaseret projektarbejde; §formidle et projektarbejde; §reflektere og udvikle egen læring bevidst; §indgå i og optimere kollaborative læreprocesser; §reflektere over sit professionelle virke i relation til det omgivende samfund; §Forholde sig til de komplekse sociale og miljømæssige konsekvenser, der er forbundet med anvendelse af teknologiske løsninger §Give et kvalificeret svar på, hvorvidt en løsning er menneskeligt eller samfundsmæssigt nyttig. 1. del: problembaseret projektarbejde
16
Introduktion til kurset - det I forventes at kunne efter kurset Kompetencer, som gør de studerende i stand til at: §indgå i et teambaseret projektarbejde; §formidle et projektarbejde; §reflektere og udvikle egen læring bevidst; §indgå i og optimere kollaborative læreprocesser; §reflektere over sit professionelle virke i relation til det omgivende samfund; §Forholde sig til de komplekse sociale og miljømæssige konsekvenser, der er forbundet med anvendelse af teknologiske løsninger §Give et kvalificeret svar på, hvorvidt en løsning er menneskeligt eller samfundsmæssigt nyttig. 2. del: samfundsmæssig relevans 1. del: problembaseret projektarbejde
17
Introduktion til kurset Grupperne vil i relation til P1 projektet skulle anvende begreber og værktøjer til problembaseret projektledelse og skal i en skriftlig procesanalyse for hhv. P0 og P1 reflektere over den problembaserede læring for gruppen. Det kontekstuelle perspektiv i forhold til videnskab, teknologi og samfund betyder, at de studerende i deres P1 projekt arbejder med metoder til at forstå problemer og vurdere og udvikle løsninger under hensynstagen til de samfundsmæssige og humanistiske sammenhænge i hvilke disse indgår. Disse projektaktiviteter vil i forløbet blive vurderet og kommenteret af konsulenter fra PV-gruppen af undervisere med henblik på at sikre sammenhæng imellem kurset og projektarbejdet.
18
Introduktion til kurset Kurset skaber endvidere grundlaget for at de studerende i P2-projektenheden opdyrker kompetence i at inddrage relevante humanistiske og samfundsmæssige forhold i udvikling af ingeniør, natur og sundhedsvidenskabelige løsninger. Dette vil blive understøttet af PV- bivejledning med vægt på det kontekstuelle perspektiv. I P2 følges udviklingen inden for problembaseret læring op ved konsultation for at understøtte at de tillærte kompetencer bliver en forankret del af projektarbejdet.
19
Introduktion til kurset - Indhold i kurset §Studieintroduktion og -teknik; §Videnskabelig redelighed; §Skriftlig og mundtlig formidling af projektresultater. §Erfaringsopsamling §Projektplanlægning, inkl. projektstyring og – ledelse; §Kommunikationen i og udad gruppen §Læringsstile, teamroller og gruppedynamik; §Konflikthåndtering; §Faser i et problemorienteret projektarbejde fra initierende problem over problemanalyse til problemformulering; §Teori om læreprocesser; §Metoder til analyse og dokumentation af gruppens læreprocesser; §Kreativitet i projektarbejdet; §Videnskabsteori; §Sociologisk metode: kvalitative og kvantitative undersøgelsesmetoder; §Tilgange til identifikation, analyse og vurdering af teknologiske problemstillinger og løsninger i relation til brugeren og det omgivende samfund med vægt på; §Miljø, ressourceforbrug og socialt ansvar; §Samfundsøkonomi; §Kulturforståelse og interkulturelle processer; §Politiske processer, magt og regulering; Kursets indhold er helhedsorienteret, idet det både sigter på den helhed projektgruppen udgør og den helhed de samfundsmæssige forhold udgør for projektet.
20
Introduktion til kurset Undervisningens organisering og eksamination §Kurset er organiseret som et mix af forelæsninger, seminarer, workshops, gruppekonsultation og selvstudie. §Efter nogle af kursusgangene udarbejder grupperne en skriftlig besvarelse af opgaver vedrørende den pågældende kursusgang. §De skriftlige opgaver samles i en portfolio, der bruges til: 1. Refleksion til statusseminaret 2. Refleksion og dokumentation (bilag) til procesanalysen 3. Baggrund (evt. bilag) og repetition til eksamen §Kurset eksamineres individuelt på baggrund af en skriftlig opgave med afsæt i portfolierne. (7 timer) §Der gives bedømmelsen bestået eller ikke bestået.
21
Videnskabelig redelighed og formidling
22
Skriftlig og mundtlig formidling af projektresultater.
23
Erfaringsopsamling
24
Projektplanlægning, inkl. projektstyring og –ledelse
27
Kommunikationen i og udad gruppen
28
Læringsstile, teamroller og gruppedynamik
30
Kreativitet i projektarbejdet
31
Konflikthåndtering
32
Faser i et problemorienteret projektarbejde fra initierende problem over problemanalyse til problemformulering
33
Teori om læreprocesser
34
Videnskabsteori
35
Sociologisk metode: kvalitative og kvantitative undersøgelsesmetoder
36
Teknologiske problemstillinger og løsninger i relation til brugeren og det omgivende samfund Billede: samfundsfaget.dk
37
Miljø, ressourceforbrug og socialt ansvar
38
Kulturforståelse og interkulturelle processer
39
Samfundsøkonomi Billede: greekshares.com
40
Politiske processer, magt og regulering Billede: greekshares.com
41
Introduktion til kurset - Indhold i kurset – alt 12 kursusgange 1. Del: problembaseret projektarbejde2. Del: samfundsmæssig relevans PV1: Introduktion kurset og PBL PV2: Professionel projekt-formidling PV3: Erfarings- opsamling fra P0 PV4: Introduktion til STS PV5: Datavirksomheder i kontekst PV7: Projektplanlægning og målgrupper PV6: Få styr på samarbejdet PV8: Modeller og sociologisk metode PV9: Kreativ problemløsning PV11: Teknologi- vurdering PV12: Softwaresystemer i kontekst PV10: Videnskabsteori og metode
42
Kursusplan PV 5 ECTS © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 2t. Forelæsning: Introduktion kurset og PBL v/ Lars Peter Jensen og Christina Grann 2t. f. 2t. øvelser: Professionel projektformidling /v Lars Peter Jensen 4t. Workshop: Erfaringsopsamling fra P0 v/Jette Holgaard og Lone Pedersen 2t. Forelæsning: Introduktion til STS v/ Lone Pedersen 1t. forelæsning/3t Cafedialog/1t. gæsteforelæsning: Datavirksomheder i kontekst: Økonomi/ Social ansvarlighed /Miljøetik/Regulering v/Christina Grann og Kirsten Krogh 6t. Workshop: Få styr på samarbejdet v/Lars Peter Jensen 6t. Workshop: Få styr på projektet + målgruppeanalyse v/ Lars Peter Jensen og Christina Grann 2t. forelæsning/ 2t. øvelser / Modeller og sociologisk metode v. Christina Grann og Kirsten Krogh Hansen 6t. Workshop: Kreativ problemløsning v/Christina Grann og Lars Peter Jensen 2t. Forelæsning: Videnskabsteori og metode v/ Kirsten Krogh Hansen 4t. workshop: Teknologivurdering V. Lone Pedersen 2t. forelæsning: Softwaresystemer i kontekst v. Lone Pedersen 7t. skriftlig eksamen med udgangspunkt i case i januar
51
51 PAUSE Adams trust building exercise
52
PBL- principper Læring Problembaseret Kontekstuel Projekt organiseret Erfaringsorienteret Socialt Deltager styret Gruppebaseret Indhold Teori-praksis relationen Interdisciplinær Eksemplarisk læring Meta-læring 52 http://www.in.lcms.org/NewsLetters/EEE/classroom.jpg http://www.irff-europe.org/project/hungary/serviceproj02.htm
53
Aalborg modellen 53 50% kurser Kursus 5 ECTS Projekt 15 ECTS I grupper op til 8 personer Individuel eksamination Et semester 1 ECTS (European Credit Transfer System) = 30 arbejdstimer Kursus 5 ECTS Kursus 5 ECTS
54
Problemorientering At undre sig Stille spørgsmål Være målrettet Tænke helhedsorienteret Billede: http://www.clausing-industrial.com/images/question.gif © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
55
En for nogle utilfredsstillende situation - fx: et stigende antal danske børn er overvægtige En mulighed for forbedringer - fx: hjemmesiden for Danmarks idrætsforbund kan forbedres En situationens hvor konsekvenser og muligheder er ukendte. - Ungdomskulturen skal undersøges for at kunne målrette og effektiviser informationskampagner - Det skal undersøges hvilke medier og teknologier, der med fordel kan anvendes for at påvirke børns motionsvaner. Hvad er et problem © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: http://annettelamb.com/tap/topic43.htm
56
§Den kontekstuelle faglighed - Hvad, Hvorfor, Hvem, Hvor, Hvornår – både på mikro (person), meso (netværk) og makro (samfund) niveau §Den teknisk-naturvidenskabelige faglighed - Hvordan – i forhold til produktet §Projektarbejdets faglighed - Hvordan – i forhold til processen Tre fagligheder © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: http://www.teknologiskfremsyn.dk/doc.php?id=162
57
Hvad er et projekt?
58
En unik og kompleks arbejdsopgave, En tidsbegrænset og målorienteret opgave med et dokumenteret resultat. En kreativ og iterativ proces. Definition af et projekt: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: http://www.hartzcommunication.de/
59
At arbejde på usikker grund © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: www.debanae.net/ clipart/choice.gif
60
Billede: http://www.clausing-industrial.com/images/question.gif Projektarbejdets faser Projektfaser: §Initierende problem § Problemanalyse § Problemformulering § Projektafgrænsning § Problemløsning §Rapportering Projekttid Dokumentation Arbejdspapirer Rapport © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
61
Projektarbejdets faser: © KVL (Andersen et al, 1995)
62
er åbent formuleret er båret af interesse og motivation Det igangsættende problem © SLP-gruppen, Aalborg Universitet har eller sigter mod samfundsmæssig relevans
63
© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede © KVL (Andersen et al, 1995:62) Problemforståelse – relevante definitioner og forklaringer med henblik på at forstå problemets karakter Problemets opståen og omfang Mulige problemløsninger, rammerne for problemløsningerne og de mulige aftagere. Problemanalysefasen – nedefra og op Tema: Projektarbejdets faser
64
© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede © KVL (Andersen et al, 1995:62) Teknologiforståelse – relevante definitioner og forklaringer med henblik på at forstå en teknologis karakter og potentialer Mulige aftagere til teknologien – en søgen efter problemer Teknologiens samfundsmæssige relevans og mulighed for realisering Problemanalysefasen – oppefra og ned
65
Motiverende Velargumenteret Afgrænset Retningsvisende Problemformuleringen er: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
66
Problembearbejdningen: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet I dybden med ét aspekt af problemet. Er fokuseret i forhold til ”det vi skal vide mere om”, og evt. ”hvad kan vi gøre ved det”-spørgsmål. Er systematisk (ift. metodevalg) og sammen- knytter teori og praksis. Billede © KVL (Andersen et al, 1995:144)
67
Løsningsstrategi
68
Konklusionens fire trin © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Resultater Svar på problemformuleringen Metoderefleksioner Perspektiver Husk – vær ærlig
69
Gruppearbejde LEARNING BY DOING!! Det er vigtigt at være bevidste om forskellige roller i gruppen lære at bruge styrker og forbedre svagheder Billede: http://www.trainingaps.dk/kurser/samarbejde.htm
70
Hvad er en vejleder?
71
En samarbejdspartner, som: Påpeger potentialer Stiller spørgsmål Giver konstruktiv kritik HUSK! Mødeledelse og forberedelse HUSK! Vejlederaftaler En vejleder er: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: http://www.bridge.dk/hvad_er/img/47-0029.gif
72
et orakel en projektleder en del af gruppen en utømmelig ressource En vejleder er IKKE : © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: http://www.inlingua.ch/inlingua/images/
73
Synopsis Forord Indholdsfortegnelse Indledning 1. Hoveddel: problemanalyse Problemformulering og - afgrænsning 2. Hoveddel: problemløsning Konklusion Referenceliste Appendiks og bilag Rapporten: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: http://www.itg.be/jaarverslag01/images/boeken.jpg
74
HOLD STYR PÅ KILDERNE Chicago-metoden Reference i teksten: Navn plus årstal, eks. (Jensen, 1999a) Referencelisten: Alfabetisk, efternavn og årstal, eks. Jensen, Hans (1999a): ” Elektroniske System, AAU Forlaget, Aalborg Nummer-metoden Reference i teksten: Et nummer, eks. [4] Referencelisten: I nummerorden eks. [4] Hans Jensen, Elektroniske System, AAU Forlaget, Aalborg 1999a © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: home6.inet.tele.dk/aamsk/husk_z.gif
75
Referenceliste § Referencelisten skal indeholde så præcise oplysninger som muligt: l Bøger: Forfatter(e), år, titel,forlag, udgivelsessted, evt. ISBN- nummer. l Tidsskrifter: Samme + tidsskrift navn, nummer og dato/måned. l Internet: Så mange oplysninger som muligt, inkl. dato for downloading. l Personer: Navn, titel, virksomhed/institution. §Chicago-metoden: http://wwwlib.murdoch.edu.au/find/citation/chicago.html Nummermetoden: http://wwwlib.murdoch.edu.au/find/citation/ieee.html Billede: http://mwbooks.dk/images/bogstak%202-150x150.jpg © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
76
Næste gang: Projektformidling (PV2) Uge 37 2011 Bait & Inf: mandag d. 12 september 8.15-12.00 i A314 Dat & SW: onsdag d. 14 september 8.15-12.00 i Aud3 hvor I får gode råd til skriftlig og mundtlig formidling VI SES © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.