Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske."— Præsentationens transcript:

1 Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske del af markedsføringen. Markedsføring omfatter de tiltag (produkt, kvalitet, pris, reklame mm) som virksomheden gennemfører for at opfylde kundernes behov for derved at skabe et acceptabelt overskud i virksomheden

2 Anvendt markedsføring Markedsføringsplan Det er med andre ord, den der skal give mening med alt det I har lært ind til nu Markedsføringsplanen er et planlægningsværkstøj, der skaber overblik over og sammenhæng mellem virksomhedens markedsføringsmæssige mål og parameter- mix med henblik på at realisere de opstillede mål

3 Anvendt markedsføring Hvilke elementer indgår i markedsføringsplanen?

4 Anvendt markedsføring Ny aktivitet Fastlæggelse af aktiviteten Vi vil laven en aktivitet, der kan øge vores omsætning i forbindelse med vores genåbning af forretningen efter ombygning

5 Anvendt markedsføring Fastlæggelse af målgruppe Skal aktiviteten rettes med den samme målgruppe, som virksomheden ellers retter sin markedsføring i mod? Skal markedsføringen rettes mod en ny målgruppe? Skal markedsføringen rettes mod en bestemt del af virksomhedens normale målgruppe?

6 Anvendt markedsføring Mål for markedsføringsplanen Det er vigtigt at sætte sig nogle mål for den konkrete markedsføringsplan. Målene for markedsføringsplanen skal være forenelige med virksomhedens overordnede mål. Målene skal være Realistiske Konkrete Tidsbestemte Klart formuleret

7 Anvendt markedsføring Budgetlægning Det er altid væsentligt at have styr på pengene. Sådan er det også når det gælder markedsføring. Derfor Skal der udarbejdes et budget for markedsføringsplanen. Der er mange forhold, der skal afsættes penge til. Reklamebureauets arbejde Udarbejdelse af materialer eks. fotooptagelser, annoncer. Betaling for at indrykke annoncer e.l. i forskellige medier Personligt salg overfor forhandlere i detailhandlen

8 Anvendt markedsføring De fire Pér Hvordan skal markedsføringsplanen tilpasses målgruppen?

9 Anvendt markedsføring De fire Pér Produktet skal udvikles under hensyntagen til markedsanalyser Sortimentet skal udvælges så det passer til det man forventer at kunne sælge Prisen skal kalkuleres, så produktet kan konkurrere med andre produkter på markedet Distributionen skal sikre den bedst mulige placering af produktet. Produktet skal være så synlig som muligt hos målgruppen.

10 Anvendt markedsføring De fire Pér Promotion – Hvordan kommer vi i kontakt med målgruppen?

11 Anvendt markedsføring Promotion Det handler om synlighed, så derfor kan brugen af trykte medier suppleres med OUTDOOR reklamer Mobile Reklamer på busser, taxaer mm. Stationære På busstoppesteder, stationer, gavlreklamer mm.

12 Anvendt markedsføring Promotion Tidsplanen – Da det er synligt for de fleste, at der er meget at holde styr på, så er det en god idé med en tidsplan. Gantt-kortet er et glimrende værktøj til udarbejdelse af tidsplanen.

13 Anvendt markedsføring Formulering af budskab Budskabet skal kommunikere produktets image ved at fokusere på indholdet af de første tre Pér. Produktets anvendelse – forbrugsvaner Produktets slogan – tillægsydelse Produktets unikke kvalitet og nyhedseffekten skal sikre, at produktet slår konkurrenterne.

14 Anvendt markedsføring Opfølgning og kontrol Når markedsføringsaktiviteten er gennemført er der kun et interessant spørgsmål tilbage Var det en succes? Så skal der følges op på salgstal og statistikker Her kommer målene i spil, for nu kan der måles på, om de er blevet nået og hvorfor eller hvorfor ikke det er gået som forventet.

15 Anvendt markedsføring Markedsføring overfor detailhandelen Når producenten får markedsført sine produkter overfor detailhandelen og detailhandelen er med på idéen, er det vigtigt, at distributionen fungere. Konkurrencer blandt salgspersonalet er også et ofte anvendt ”stunt” Relations markedsføring er når f.eks detailhandelens køb af et produkt er indledningen til et langvarigt samarbejde mellem detailhandelen og producenten.

16 Anvendt markedsføring Undertitel

17 Anvendt markedsføring Undertitel


Download ppt "Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google