Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser."— Præsentationens transcript:

1 Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser og jobcentre får indsigt i hvordan IKV kan bruges og de får bedre redsk. Metoder, procedurer at arbejde med VEU-centerne videndeler og netværker om førfasen og IKV på tværs af 3 regioner IKV har bidraget til at virksomhederne har fået et mere langsigtet og målrettet perspektiv på kompetenceudvikling Beskrevne koncepter og lokale manualer til førfasen og overgangen til IKV VEU-centerne får konkrete erfaringer i førfasen og IKV Konsulenter, vejledere og faglærere kan vælge velvalgte metoder, redskaber og procedurer VEU centrene får en kvalificeret tilgang førfasen for ledige og ansatte samt overgangen til IKV fasen. De får udviklet fælles gennem- skuelige strukturer procedurer. Det letter arbejdet med IKV og giver derved øget motivation, tillid, engagement i arbejdet med førfasen og IKV. Medarbejdere og ledere får blik for hvad IKV kan bruges til. De får bedre procedurer, redsk. metoder at arbejde med Virksomhederne har øget fokus på hvordan medarbejdernes langsigtede kompetenceudvikling kan kvalificeres gennem førfasen og IKV Kortlægning og analyse af nuværende praksis, modeller og metoder i førfasen i de tre VEU center Udpegning af konkrete udviklingsområder i forhold til førfasen metoder redskaber og processer, kommunikation og samarbejde VEU Centrene får internt samarbejde iog eksternt med virksomheder, erhvervsorg.og relevante arbejdsmarkeds aktører om førfasen og IKV Konsulenter, vejledere, adm. faglærere kan organisere og koordinere førfasen og overgangen til IKV Konsulenter, vejledere og faglærer adm. og ledere får faglig pædagogisk viden og kompetencer til førfasen /IKV Virksomhederne får den kvalificerede arbejdskraft de har brug for Medarbejdere og ledige får mere langsigtet kompetenceudvikling relateret til arbejds- og erhvervsudviklingen IKV har fået et øget arbejds- og erhvervsmæssigt sigte i VEU centrenes arbejde IKV ressourcepersoner i alle led af VEU-centrene For VEU centrene: Fælles redskaber og metoder til førfasen. Lokale procedurer og principper for samarbejde Fælles informations- materiale. Koncept m procedurer for uafhængig vejledning og rådgivning Resultater er spredt til ledere /medarbejdere på VEU centrenes partner- skabsinstitutioner Der er lavet lokale handlingsplaner for implementering af det videre IKV arbejde. Opbygget netværk lokalt og på tværs af VEU centrene Der er udviklet/ afprøvet For ansatte: -redskaber til førfasen - kompetenceprofiler i organisationen koblet med relevante struktur af AMU mål -dokumentations- metoder og redskaber for ansatte og organisation -Principper for sam- arbejde i førfasen - Standarder for procedurer for overgangen til IKV For ledige: -kompetenceprofiler i vækstområder -dokumentations- redskaber og metoder. -principper for samarbejde i førfasen -procedurer der letter overgang til IKV Virksomhederne får metoder og redskaber til fremadrettet selv at styre afklaring og kompetenceudvikling Konsulenter, vejledere, faglærer mv. får IKV netværk på tværs af landet som løbende kvalificerer deres IKV praksis IKV bliver en del af strategien i uddannelsesinstitutioner Lokalt samarbejde med relevante arbejds- markedspartnere og erhvervs-organisationer om IKV Øget kvalitet og ensartethed i førfasen og overgangen til IKV. Lettere kobling mellem førfasen og IKV Handlingsplaner for det videre arbejde med IKV Konsulenter, vejledere, faglærer adm., ledere handler mere ensartet, velbegrundet og koordineret i IKV arbejdet IKV har fået en bredere perspektiv og dermed øget opmærksomhed i VEU centrene Medarbejdere bliver mere motiveret for kompetence- udvikling gennem en kvalificeret og involverende førfase Konsulenter, vejledere, faglærer mv. bliver mere motiveret for brug af IKV IKV er bliver set som en gevinst i VEU-centernes arbejde Institutionerne har øget brug af førfasen fbm. kompetenceudvikling fører til øget efterspørgsel på IKV og uddannelse Identificering af regionale vækstområder. Kompetencebehov identificeres og beskrives i samarbejde med lokale og regionale aktører Udvikling af fælles koncept for førfasen med procedurer for samarbejde, fælles principper for information, vejledning og rådgivning i forbindelse med førfasen Udvikling af fælles redskaber til beskrivelse af erhvervs- kompetencer der kan kobles til AMU uddannelsesmål og sammenhængende strukturer af AMU–uddannelsesmål evt. hele FKB’er Gennemførelse af kompetence- udviklingsforløb/møder/seminarr er for centrale aktører på tværs af og lokalt i de tre VEU-center Gennemførelse af konkrete førfase,IKV og kompetence- udviklingsforløb i private og offentlige arbejdspladser Gennemførelse af konkrete førfase,IKV og kompetence udviklingsforløb i samarbejde med a-kasser og jobcentre Spredning og dokumentation af god praksis via cases. Dannelse af netværk. IKV er strategisk forankret i VEU Centerne

2 Formål: Uddannelse /læring (livslang læring) Arbejdsliv (job og beskæftigelse) Afklaring af beskæftigelsesønske og – jobprofil og / eller uddannelsesønske samt koblingen til uddannelsesmål Identifikation og dokumentation af realkompetencer Vurdering af realkompetencer forhold til uddannelsesmål Udbytte af anerkendelse : - Adgang - Individuel tilrettelæggelse og afkortning af uddannelse (hvis merit) - Beviser - Forbedrede job- og beskæftigelsesmuligheder - Motivation til læring Aktør: Uddannelsesinstitutionerne Aktørerne: Uddannelsesinstitutionerne Faglige organisationer A-kasserne / Jobcentrene Studievalg / e-vejledning Folkeoplysningen Aktør: Borgerne, virksomheder uddannelsesinstitutioner FASER I ANERKENDELSE AF REALKOMPETENCER I UDDANNELSER JF. RKV ARBEJDSGRUPPEN

3 FRA AFKLARING TIL INDIVIDUEL KOMPETENCEVURDERING IKV - ANSATTE Fremtidige arbejdsopgaver Funktionsbeskrivelser Kompetenceprofil Formel AMU uddannelser Fælles Kompetencebeskrivelse /- FKB Uddannelses mål Anden formel ikke-formel /uformel uddannelse Arbejdspladsafklaring Uddannelse IKV Beviser og uddannelsesplan Kompetencepakker /AMU strukturer Dokumentation af arbejdspladskompetencer

4 FRA AFKLARING TIL INDIVIDUEL KOMPETENCEVURDERING IKV - LEDIGE Arbejdsopgave og funktionsbeskrivelser i vækstområder Kompetenceprofil Formel AMU uddannelser Fælles Kompetencebeskrivelse /- FKB Uddannelses mål Anden formel/ ikke-formel /uformel uddannelse Arbejdsmarkedsafklaring Uddannelse IKV Beviser og uddannelsesplan Kompetencepakker /AMU strukturer Bred dokumentation af arbejdskompetencer


Download ppt "Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google